Gå til innhold

Tok med hunden til Finland i 18 minutter - avlivet!

Anbefalte innlegg

Gjest Lille-pus
Skrevet (endret)

Om jeg skal tillate meg å 'spekulere litt' her... om man sjekker Finmark Dagblad, og ikke bare de løssalgsprostituerte avisene i Akergata, så tyder alt på at eier og hun var bosatt i Finnmark.

Min konklusjon er da: at handler man ofte i Finland i forbindelse med f.eks. legebesøk i Karasjok og har hunden med... ja så vaksinerer du hunden. Det er ikke helt gratis, og det må følges opp, men det er utvilsomt rimeligere enn alternativet.

- og det oppfordres jo for andre hundeiere om å ikke gjøre samme tabben.

Desverre har grensekontrollene blitt slappere de siste 10-årene (etter murens fall), dette er ett av områdene vi merker det på, - inkludert alt det 'morsomme' som kommer som smuglerhunder.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Ja, det er trist når hunder får uansvarlige eiere :(

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel heller et tegn på at mange faktisk anskaffer seg dyr uten å ha helt forståelse for hva det krever og potensielle kostnader.

Mange tenker at det er "kos med hund" og forstår ikke at dette er å ta inn et levende vesen i familien som vil kreve mye. Dyrehold koster penger, vaksiner koster penger, sykdom og skade koster penger. Det krever tid og å sette seg inn i regelverk. Reise er noe helt annet når men eier dyr. Du kan ikke farte inn og ut av land som du vil lenger. Dette er jo en av årsakene til at mange som reiser mye ikke skaffer seg et dyr.

En venninne av meg har en hund som trengte kirurgi, hun bor i USA og det kostet henne 60,000. Hun tok det ut av en separat konto som het "Pepe" (navnet på hunden). Hun er glad i hunden sin og hun har reserver for alt som gjelder ham. Og nei, hun er ikke steinrik, bare en voksen kvinne med ting på stell og prioriteringene i orden.

Jeg har ingen sympati med denne fyren, men selvsagt veldig trist for hunden.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg så bildet av hundehuset og den stusselige, lille "hundegården" mannen hadde til hunden sin, så tenker jeg at det kanskje var like greit for hunden å bli avlivet, jeg. Det kan ikke ha vært mye til hundeliv å ha vært innesperret på det lille området der i sikkert veldig mange timer hver dag :(

Anonymous poster hash: 02bae...abf

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

"Forglemmelse", "overså en liten detalj"... Informasjon har aldri vært så lett tilgjengelig nå. Alt finnes på nettet. At det var en forglemmelse tror jeg ikke noe på. Han har nok sjanset før, men denne gangen tok det livet av hunden hans.

Før jeg krysset grensen leste jeg grundig hvilke regler som gjaldt. Jeg sjanser ikke med livet til min beste venn!

Anonymous poster hash: bc84a...295
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg så bildet av hundehuset og den stusselige, lille "hundegården" mannen hadde til hunden sin, så tenker jeg at det kanskje var like greit for hunden å bli avlivet, jeg. Det kan ikke ha vært mye til hundeliv å ha vært innesperret på det lille området der i sikkert veldig mange timer hver dag :(

Anonymous poster hash: 02bae...abf

Dyremishandling!

Anonymous poster hash: bc84a...295

AnonymBruker
Skrevet

Det positive her, i den grad det fins noe positivt i denne saken, er jo at dette har fått veldig stort fokus på seg. Noe som kanskje vil bidra til at flere følger reglene og at vi fortsatt kan klare å holde rabies, revebendelorm og andre uhumskheter borte fra landet vårt.

Anonymous poster hash: 05097...669

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dere skjønner ikke mye nei. Hva med for 5 år siden? Jeg har alltid tatt med hunden til Sverige når vi skal handle mat, og jeg lever fortsatt og alle rundt meg. Hvor var disse reglene da??

Anonymous poster hash: b22a7...6d2

Du har fått med deg at Sverige og Finland er to forskjellige land? Og dertilhørende ulike regelverk. Sverige har alltid vært et unntak, pga de også er frie, Finland er det ikke.

Anonymous poster hash: c6d60...a4c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere som tar litt lett på dette og mener tolleren burde utvisk skjønn, vet dere hva rabies faktisk er? Anbefaler dere å lese litt om sykdommen. Den er uhelbredelig når den har slått ut, eneste veien ut er døden som hverken er hyggelig eller smertefri og ja, den kan i høyeste grad smitte mennesker!

Fra wikipedia:

"Et symptom er overfølsomhet og frykt for vann. Sykdommen begynner med smerter eller ubehag rundt stikkstedet, feber, hodepine og sykdomsfølelse. Deretter følger uro og angstanfall, krampeanfall og ofte perioder med voldsom (aggressiv) oppførsel. Mellom anfallene er pasienten klar og orientert. Hvis pasienten ikke dør under krampeanfallene, utvikles etterhvert koma og lammelser. Sykdommen varer sjelden mer enn 4-5 dager og er alltid dødelig med mindre man får behandling."

Fra nettdoktor:

"Det er ikke uten grunn at rabies er en fryktet tilstand. Når symptomene etter en stund begynner å merkes, er det for sent å bli helbredet, og sykdommen får stort sett alltid dødelig utgang. Heldigvis kan rabies forebygges med vaksine, og dersom man blir bitt finnes det gode muligheter for å bli behandlet, så lenge symptomene ikke har utviklet seg."

Anonymous poster hash: 80bf5...ed4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Rabies på mennesker er visst et virkelig stygt syn også. Har ikke sett film av det selv, men en veterinær jeg har brukt ble vist en slik film. Og det er ikke akkurat noe vi ønsker å ha i landet.

Jo da, det kan følge med ville dyr også. Men ville dyr reiser sjeldent i like store avstander slik som mange kjæledyr gjør i disse dager. Og det er vel greit å holde landet så sykdomsfritt som overhode mulig så lenge vi kan? Gir vi fullstendig faen i regler og retningslinjer kan det hende vi har en god del sykdommer her innen kort tid. Har vi lukkede grenser kan det hende at vi unngår rabies, hjerteorm, revens dvergbendelorm mm

Anonymous poster hash: d17a2...df2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...