kråkefjas Skrevet 15. juli 2014 #21 Skrevet 15. juli 2014 alle dere som må presisere at dere ikke har noen sympati! Et uskyldig individ er blitt drept!! og dere kan ikke vise noen sympati.... jeg spyr!! Synd på bikkja, for all del. Det er vel heller eieren som valgte å avlive den for så å skylde på alt annet som ikke får sympati. 5
Inwe Skrevet 16. juli 2014 #22 Skrevet 16. juli 2014 (endret) Hadde det vært min hund og jeg hadde vært så dum at jeg ikke hadde satt meg inn i reglene hadde dette vært en god grunn for å ta opp forbukslån. Hadde aldri latt et dyr avlives om jeg kunne gjort noe med det, og det er enda værre når det faktisk er min skyld! Ingen sympati for eieren her, man setter seg alltid inn i alle slags regler før man reiser. Endret 16. juli 2014 av Inwe 2
BritneyBitch Skrevet 16. juli 2014 #23 Skrevet 16. juli 2014 Igjen, hadde dette vært en seriøs trussel, hadde man selvsagt måttet kontrollere hver eneste hund som kommer inn i Norge, som i praksis vil si å kontrollere hver eneste bil som kommer inn. Det er jo en forsvinnende liten andel av hunder som kontrolleres. Ergo ses det neppe på som veldig sannsynlig at disse sykdommene kommer til landet. Da blir det helt hinsides å sette en hund et halvt år i karantene, når man trolig kan påvise om hunden har disse sykdommene på noen få uker. Anonymous poster hash: f2a57...4ce Det kan fort bli en seriøs trussel, dersom folk er så idiotiske at de lar være å ta nødvendige vaksiner og lignende på dyrene sine før de tar dem med over landegrenser. Skal bli gøy å dra på harrytur om det skjer, med flere timer i kø bare for å passere tollen. Men for all del, jeg syns absolutt ikke det er greit å ta livet av den stakkars hunden fordi eieren er for uansvarlig til å ha dyr. 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #24 Skrevet 16. juli 2014 Hva faen? Ingen hadde turt å avlive min hund. Greit nok han slurvet med vaksinen, men hva faen???? Hvordan har vi og hundene klart oss uten disse vaksinene før? Hæ?? Verden har blitt gal.Anonymous poster hash: b22a7...6d2 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #25 Skrevet 16. juli 2014 Grensene til Norge har vært stengt i mange år. Det er ikke så ekstremt mange år siden vi fikk mulighet til å reise til andre land enn Sverige med hunden. Og regler er dessverre til for å holdes. Veldig synd for hunden som ble den tapende part her. Men en løsning er ikke nevnt her, og det er at den kunne blitt i Finland for å ta vaksiner der, helsesjekk og så fått innreise på lik linje med finske hunder. Men en påminnelse om at man skal være sikker på regler ved grensepasseringer. Og ang ormekuren fra Sveruge tviler jeg at hunden blir avlivet på grensa om kuren er for ung, men at man må bare bli litt lengre i landet. Dessuten. Oppfører man seg slik at "ingen hadde turt å avlive hunden min", så er det nok litt mer enn tolleren som hadde blitt innblandet. Anonymous poster hash: d17a2...df2 5
Guybrush Skrevet 16. juli 2014 #26 Skrevet 16. juli 2014 Hva faen? Ingen hadde turt å avlive min hund. Greit nok han slurvet med vaksinen, men hva faen???? Hvordan har vi og hundene klart oss uten disse vaksinene før? Hæ?? Verden har blitt gal.Anonymous poster hash: b22a7...6d2 Enkelt. Folk og dyr reiste ikke noe i nærheten av så mye og så langt som idag. 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #27 Skrevet 16. juli 2014 Enkelt. Folk og dyr reiste ikke noe i nærheten av så mye og så langt som idag. Mhm...ok? Anonymous poster hash: b22a7...6d2
Guybrush Skrevet 16. juli 2014 #28 Skrevet 16. juli 2014 Mhm...ok? Anonymous poster hash: b22a7...6d2 Geografiske avstander holdt folk og dyr separat fra hverandre. Slik at alvorlige sykdommer ikke spredte seg langt, og ikke hadde så store muligheter til å finne nye verter. Tidligere hadde folk knapt vært utenfor hjemstedet. 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #29 Skrevet 16. juli 2014 Dere skjønner ikke mye nei. Hva med for 5 år siden? Jeg har alltid tatt med hunden til Sverige når vi skal handle mat, og jeg lever fortsatt og alle rundt meg. Hvor var disse reglene da?? Nå er det blitt så strengt plutselig og dere alle jatter med. Meeeen, jeg har sagt mitt i saken og hva dere mener gir jeg F i, egentlig.Anonymous poster hash: b22a7...6d2 1
Gjest Lille-pus Skrevet 16. juli 2014 #30 Skrevet 16. juli 2014 Dere skjønner ikke mye nei. Hva med for 5 år siden? Jeg har alltid tatt med hunden til Sverige når vi skal handle mat, og jeg lever fortsatt og alle rundt meg. Hvor var disse reglene da?? Nå er det blitt så strengt plutselig og dere alle jatter med. Meeeen, jeg har sagt mitt i saken og hva dere mener gir jeg F i, egentlig.Anonymous poster hash: b22a7...6d2 Disse reglene har vært der så lenge jeg kan huske. - og vi reiste til Finland, med vaksinert hund, i 1972. Så den som ikke har hodet på rett plass kan roe ned betraktelig. Finland har også en lang grense mot Russland, - som i høyeste grad er et rabies land. Og smugling av mini-hunder er et ikke ukjent fenomen. Hva ville signaleffekten vært dersom det ble fritt frem å smugle uvaksinerte dyr over grensen mellom Finland og Norge? - tenk selv. Her har en eier vært så mentalt fraværende at det er hårreisende. Vedkommende valgte dessuten den absolutt billigste løsningen, - så det forteller meg mer enn nok. Trist for hunden, ja, men det er eieres hele og fullstendige ansvar, så skal noen 'skytes' her så er det hundens eier. 5
Gjest Anubiel Skrevet 16. juli 2014 #31 Skrevet 16. juli 2014 Her har eieren opptrådt fullstendig idiotisk og den stakkars hunden måtte ta straffen for at han ikke var villig til å åpne lommeboken. Ingen sympati herfra til eieren. Dere som roper på skjønn: det er ikke slik at enhver regel kan være gjenstand for skjønn. Noen regler er enten eller. Det er meningen at de skal være firkantet, for at regelverket skal kunne håndheves på enkleste vis og faktisk kunne fremme formålet den ble vedtatt for, her det å forhindre farlige sykdommer i å krysse grensen. Forsøker du å få en uvaksinert hund over grensen, så skal den enten avlives eller i karantene. Det er ikke rom i regelverket her for å sitte og vurdere ting som "åh, men han sier han bare satt i bilen i 18 minutter. Ja, han ser jo hyggelig ut. Sikkert en kjernekar, dette. Nei, det blir for dumt, vi lar ham passere". Jeg er usikker på om han hadde hatt mulighet til å returnere til Finland for å vaksinere hunden der, da tollere befinner seg på den norske siden av grensen. Altså hadde han teknisk sett krysset grensen inn til Norge da han ble tatt.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #32 Skrevet 16. juli 2014 "Den var jo et familiemedlem", sier eieren. Avlivet på stedet, for at han er en tønt som driter i regelverket. Lurer på om det hadde vært like lett for ham om det var familiemedlemmet "kone", eller "sønn" som han fikk valget mellom å koste på 54000 eller avlive på stedet. Familiemedlem my ass. Det er de strenge reglene vi kan takke for at vi ikke sliter med grusomme syykdommer på kjæledyrene våre her til lands. Denne fyren har vært en idiot, og ikke faen om jeg hadde stått fram i avisa og sutret etter noe sånt, jeg hadde satt meg i en skammekrok og gremmet meg langt inn i margen. Idiot. Anonymous poster hash: f1695...989 6
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #33 Skrevet 16. juli 2014 Dere skjønner ikke mye nei. Hva med for 5 år siden? Jeg har alltid tatt med hunden til Sverige når vi skal handle mat, og jeg lever fortsatt og alle rundt meg. Hvor var disse reglene da?? Nå er det blitt så strengt plutselig og dere alle jatter med. Meeeen, jeg har sagt mitt i saken og hva dere mener gir jeg F i, egentlig.Anonymous poster hash: b22a7...6d2 Trur du skal oppdatere deg litt på regler. Det er du som ikke skjønner så veldig mye i denne saken og blander regler og land. Anonymous poster hash: d17a2...df2 6
FantasDick Skrevet 16. juli 2014 #34 Skrevet 16. juli 2014 - Jeg skjønner at de har disse reglene og kjenner dem godt, men hunden var jo innlåst i bilen hele tida, og vi var i Finland i maks 18 minutter. Han kjenner reglene godt, men gadd ikke bry seg. Fortjent, selv om det er lit uheldig ord å bruke i en slik sammenheng. 1
LedigNavn Skrevet 16. juli 2014 #35 Skrevet 16. juli 2014 Kjempetrist at det er hunden det går utover når eieren er en slendrian, men det nytter ikke å praktisere unntak og skjønn. Dyreeiere får rett og slett sette seg inn i reglene og huske på å følge dem.
Berit Skrevet 16. juli 2014 #36 Skrevet 16. juli 2014 I tillegg må det jo også nevnes at man kanskje blir stoppet 1 av 100 ganger man passerer grensa inn til Norge fra Sverige/Finland, så saken faller selvsagt på sin egen urimelighet. Anonymous poster hash: f2a57...4ce Det reagerer jeg veldig på at du sier. Det viser at du ikke tar reglene så alvorlig. Dyr kan bære med seg smitte inn i et annet land. Jeg er virkelig glad for at Norge har så strenge regler. Det er største grunnen til at Norge ikke har f.eks rabies. Det var helt sikkert et annet alternativ enn det du nevner: Å kjøre tilbake igjen med hunden. 1
Sen ve ben Skrevet 16. juli 2014 #37 Skrevet 16. juli 2014 Stakkars hund. Idiot av en eier. Ååååå jeg kjenner det koker i meg!! Pga eiernes feil så måtte hunden bøte med livet. Når det egentlig er mannen som burde straffes. Fy F.......! Jeg har også en hund, og jeg får vondt i meg når jeg leser om slikt, noen mennesker burde skammes og ikke ha dyr i det hele tatt. Regler er til for å følges, hvor vanskelig er det?? Håper eieren får straffen sin på en eller annen måte.
Sapientia Skrevet 16. juli 2014 #38 Skrevet 16. juli 2014 Kan aldri tenke meg at han ikke hadde fått lov til å kjøre tilbake til Finland. Det hadde jeg gjort. Og evt plassert den på en finsk kennel i 3 uker som er den tiden det tar å få alle krav på plass i dag. Hvis ikke jeg hadde fått returnere så fikk jeg bare fikse de 54.000 på en måte. Jobbe dobbelt eller noe slikt. Men nå reiser jeg ikke uten å ha alle papirer i orden selvsagt. 2
Hulderen Skrevet 16. juli 2014 #39 Skrevet 16. juli 2014 Rabies kommer til å komme til norge snart uansett, gjennom rever, grevling, ulv og jerv. Er det i nabolandene, er det kun et tidsspørsmål før det kommer hit. Og heldigvis finnes det vaksine for dette. Den har jeg på min hund, for jeg er slett ikke overbevist om at rabies ikke finnes i norge. Ts, jeg synes tolleren burde utøvet skjønn i dette tilfellet. Common sense, sunn fornuft, kommer man langt med. Det er et altfor rigid regelverk, og 6 måneder i karantene kan ødelegge en hund psykisk. Da ville jeg faktisk også valgt avliving, av humane årsaker.Anonymous poster hash: 87b7f...d5c Vi har klart å holde rabies ute til nå, ingen grunn til å slippe opp på restriksjonene. Tollerne hadde bare eierens ord for at hunden hadde sittet i bilen hele tiden. Og for en idiot eieren var. Butikken lå 150 m over grensen. Han kunne parkert på norsk side og spasert over. Men var for lat. 1
Gjest Skrevet 16. juli 2014 #40 Skrevet 16. juli 2014 Dere skjønner ikke mye nei. Hva med for 5 år siden? Jeg har alltid tatt med hunden til Sverige når vi skal handle mat, og jeg lever fortsatt og alle rundt meg. Hvor var disse reglene da?? Nå er det blitt så strengt plutselig og dere alle jatter med. Meeeen, jeg har sagt mitt i saken og hva dere mener gir jeg F i, egentlig.Anonymous poster hash: b22a7...6d2 Det er ikke rabiesvaksine til Sverige ettersom de også er et fritt land, men revens dvergbendelorm! Og den har kommet i den siste tiden
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå