Gå til innhold

Tok med hunden til Finland i 18 minutter - avlivet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Han tok med hunden til Finland uten godkjente vaksiner. Konsekvensen var at han ble avlivet på grensa tilbake til Norge. Hunden var 18 minutter på finsk side, og var ikke ute av bilen.

Alternativet var 6 måneder i karantene på Gardermoen i 6 måneder som ville ha kostet 54000 kroner.

Dermed ble hunden avlivet på stedet på grensa.

Det er så jævla typisk Norge å ikke ha et regelverk som er mer smidig. Greit nok at han slurvet med vaksinasjonen, men fy faen altså. Ikke alle har råd til å punge ut 54 000 kroner nærmest over natta heller. Jeg blir så forbanna på dette landets latterlige lover og regler. Ingen ved sine fulle fem kan påstå at en hund er nødt til å sitte 6 måneder i karantene for å være sikker på at den er frisk nok til å tas tilbake!

http://www.dagbladet.no/2014/07/15/nyheter/innenriks/mattilsynet/dyrehold/34362344/

Anonymous poster hash: f2a57...4ce
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Litt synd å si det, men det er faktisk hans egen feil. Man skal sørge for at hunden har de nødvendige vaksinene.

Endret av LilleLilla
  • Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

De kan ikke risikere resten av oss for en som påstår at hunden ikke har vært ute av bilen eller i kontakt med mulige smittekilder. Men jeg lurer på om han ikke bare kunne kjørt tilbake, tatt inn på en campingplass, og bodd der med hunden mens han ordnet papirer og vaksiner? Det ville kanskje tatt noen uker, men det blir billigere enn karantene. Eller kan man ikke løse det sånn?

Anonymous poster hash: 82b81...fd8

• Liker 4
Skrevet

Utrolig synd for hunden at eieren skulle være så ubetenksom.

Jeg har ærlig talt liten sympati for eier, regler er der for en grunn.

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

Trist, men reglene er der for en grunn. Man skal ikke ta lett på dem.

Anonymous poster hash: 29f56...367
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Litt synd å si det, men det er faktisk hans egen feil. Man skal sørge for at hunden har de nødvendige vaksinene.

De kan ikke risikere resten av oss for en som påstår at hunden ikke har vært ute av bilen eller i kontakt med mulige smittekilder. Men jeg lurer på om han ikke bare kunne kjørt tilbake, tatt inn på en campingplass, og bodd der med hunden mens han ordnet papirer og vaksiner? Det ville kanskje tatt noen uker, men det blir billigere enn karantene. Eller kan man ikke løse det sånn?

Anonymous poster hash: 82b81...fd8

Utrolig synd for hunden at eieren skulle være så ubetenksom.

Jeg har ærlig talt liten sympati for eier, regler er der for en grunn.

Det er selvsagt eiers ansvar å ha alt i orden. Men i mange tilfeller kan jo dette skje den beste, og at man kanskje heller ikke har fått med seg alle detaljer.

Det jeg reagerer mest på er at man forlanger et halvt år i karantene. Jeg kan ikke fatte og begripe at man er nødt til å ha en hund i karantene i 6 måneder for å være sikker på at den ikke bærer en sykdom. Det må da vel være mulig å gjennomføre tester på hunden som vil påvise disse sykdommene på mye kortere tid enn 6 måneder?

Dette handler om et rigid regeverk som er typisk norsk. Jeg er 100% sikker på at det hadde vært mulig å endre på disse reglene og fortsatt forsikre seg om at sykdommer ikke kommer inn.

• Liker 2
Skrevet

Hva får folk til å dra over grensa uten å sette seg inn i hva som kreves av vaksiner? :sjokkert:

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er da ikke mer "typisk norsk" enn det er typisk for alle andre land. Mange land har langt strengere lover enn Norge når det gjelder hva du har lov til å bringe inn i landet/regler for karantene osv.

Anonymous poster hash: 64063...dbd

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Hva får folk til å dra over grensa uten å sette seg inn i hva som kreves av vaksiner? :sjokkert:

Jeg holdt på å drite meg ut på de nye reglene. Jeg ga hunden ormekur for revens bendelorm som kreves for å ta hunden inn fra Sverige. Jeg har hundepass og vaksinasjonsattester. Jeg hadde alt på stell. Trodde jeg. Jeg overså en liten detalj, nemlig at det skal gå minst 24 timer fra man tar kuren til man kan passere grensen. Jeg takker min skaper for at det ikke var kontroll da jeg passerte grensa etter 22 timer....... Da hadde jeg trolig vært uten hund nå, fordi jeg hadde heller ikke hatt råd til 50000 kroner i karantene. Min egen feil selvsagt om så hadde skjedd. Likevel hadde straffen vært helt hinsides om det hadde vært kontroll da jeg passerte grensa.

Dessuten er det jo et paradoks at mattilsynet driver dyreplageri satt i system. Å ta fra eier hunden sin og plassere den i karantene i 6 måneder er dyreplageri.

I tillegg må det jo også nevnes at man kanskje blir stoppet 1 av 100 ganger man passerer grensa inn til Norge fra Sverige/Finland, så saken faller selvsagt på sin egen urimelighet. Hvis det virkelig hadde vært så alvorlig som matilsynet her snakker om, så burde jo hver eneste bil ha blitt kontrollert. Det er tross alt 500000 hunder i Norge i dag, og det passerer garantert tusenvis av hunder i døgnet inn til Norge, spesielt i sommerferietiden.

• Liker 3
Skrevet

. Ikke alle har råd til å punge ut 54 000 kroner nærmest over natta heller.

... over seks måneder.

Han valgte selv å ta livet av bikkja si for å spare penger etter å ha handlet svært uvettig. Null sympati.

• Liker 17
Skrevet

300 kroner natta står det at det koster, ikke at han måtte punge ut 54000 over natta. Hadde jeg hatt et vesen som jeg kalte familiemedlem, hadde jeg funnet en måte å betale det på.

• Liker 11
Skrevet

Jeg holdt på å drite meg ut på de nye reglene. Jeg ga hunden ormekur for revens bendelorm som kreves for å ta hunden inn fra Sverige. Jeg har hundepass og vaksinasjonsattester. Jeg hadde alt på stell. Trodde jeg. Jeg overså en liten detalj, nemlig at det skal gå minst 24 timer fra man tar kuren til man kan passere grensen. Jeg takker min skaper for at det ikke var kontroll da jeg passerte grensa etter 22 timer....... Da hadde jeg trolig vært uten hund nå, fordi jeg hadde heller ikke hatt råd til 50000 kroner i karantene. Min egen feil selvsagt om så hadde skjedd. Likevel hadde straffen vært helt hinsides om det hadde vært kontroll da jeg passerte grensa.

Dessuten er det jo et paradoks at mattilsynet driver dyreplageri satt i system. Å ta fra eier hunden sin og plassere den i karantene i 6 måneder er dyreplageri.

I tillegg må det jo også nevnes at man kanskje blir stoppet 1 av 100 ganger man passerer grensa inn til Norge fra Sverige/Finland, så saken faller selvsagt på sin egen urimelighet. Hvis det virkelig hadde vært så alvorlig som matilsynet her snakker om, så burde jo hver eneste bil ha blitt kontrollert. Det er tross alt 500000 hunder i Norge i dag, og det passerer garantert tusenvis av hunder i døgnet inn til Norge, spesielt i sommerferietiden.

Å skulle sjekke hver eneste bil som passerer grensen har ikke Norge (eller noen andre) råd til. Ikke har vi veier til det heller.

Å transportere dyr over grenser kan i verste fall ta livet av veldig mange mennesker. Reglene er der for en grunn. Det kan virke firkantet å sette en hund i 6 måneders karantene når så mange slipper unna, men da vet du hva du risikerer, og lar kanskje være å reise med bikkja uten nødvendige papirer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

... over seks måneder.

Han valgte selv å ta livet av bikkja si for å spare penger etter å ha handlet svært uvettig. Null sympati.

Hva vet du om han hadde hatt råd til 54000 kroner? Og i tillegg være borte fra hunden sin i et halvt år er ikke spesielt gunstig for relasjonen til dyret heller.

Uvettig og uvettig. Kan vel diskuteres.

Som jeg skriver i et annet innlegg; I dag skal du ha rimelig uflaks (noe denne karen hadde) om du treffer på kontroll på grensa på de mindre grenseovergangene, spesielt fra Midt-Norge og nordover. I sommerferien tipper jeg det passerer tusenvis av hunder over grensa til Norge fra Sverige/Finland i døgnet. Bare en promille av disse kontrolleres gjennom stikkprøver/kontroller. Hadde mattilsynet og norske myndigheter virkelig ment at dette var en så alvorlig sak som det her snakkes om, hadde selvsagt hver eneste bil blitt kontrollert for å unngå at smittsomme sykdommer hadde kommet til landet.

Og dessuten; Hvorfor kan de ikke gjennomføre en ordning der man i slike tilfeller får gjennomført tester for rabies og aktuelle sykdommer umiddelbart, og la hunden stå i karantene til svaret foreligger? Dette vil uansett ta mye kortere tid enn 6 måneder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er bra det er strenge regler. Det er mye sykdom på dyr der ute vi ikke vil ha her i landet. Det er en grunn for at man har regler.

Anonymous poster hash: 02194...23f
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å skulle sjekke hver eneste bil som passerer grensen har ikke Norge (eller noen andre) råd til. Ikke har vi veier til det heller.

Å transportere dyr over grenser kan i verste fall ta livet av veldig mange mennesker. Reglene er der for en grunn. Det kan virke firkantet å sette en hund i 6 måneders karantene når så mange slipper unna, men da vet du hva du risikerer, og lar kanskje være å reise med bikkja uten nødvendige papirer.

Igjen, hadde dette vært en seriøs trussel, hadde man selvsagt måttet kontrollere hver eneste hund som kommer inn i Norge, som i praksis vil si å kontrollere hver eneste bil som kommer inn. Det er jo en forsvinnende liten andel av hunder som kontrolleres. Ergo ses det neppe på som veldig sannsynlig at disse sykdommene kommer til landet. Da blir det helt hinsides å sette en hund et halvt år i karantene, når man trolig kan påvise om hunden har disse sykdommene på noen få uker.

Skrevet (endret)

Og dessuten; Hvorfor kan de ikke gjennomføre en ordning der man i slike tilfeller får gjennomført tester for rabies og aktuelle sykdommer umiddelbart, og la hunden stå i karantene til svaret foreligger? Dette vil uansett ta mye kortere tid enn 6 måneder.

Rabies kan ha inkubasjonstid på opptil 6 måneder, så nei. 6måneder er det for en grunn.

Endret av kråkefjas
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig synd på den stakkars hunden. Mye mindre synd på eieren. Jeg kjenner ikke til hans økonomiske situasjon, mulig han ikke hadde råd, men det var utelukkende hans egen feil at situasjonen ble som den ble. Hunden, derimot, måtte bøte med livet uten noen som helst skyld.

Skjønnsutøvelse ved smittevernsregler ved kryssing av landegrenser er ikke akkurat noen god idé. Der må det nesten være strenge regler. En hund skulle over landegrensen uten de rette vaksinene, det er det som må vurderes på grensen. Så er det naturligvis slik at ikke alle biler kontrolleres, men jeg synes likevel ikke at tollere skal utvise skjønn ved smittevern når det først er et dyr i bilen.

Jeg får som sagt veldig vondt av hunden, men eieren har jeg ikke så mye sympati med (selv om akkurat det han sier ikke er på langt nær så borti natta som jeg hadde ventet når en slik sak omtales i en riksavis), og jeg klandrer ikke tollerne. De må forholde seg til regelverket.

Anonymous poster hash: e590b...3ae
  • Liker 2
Skrevet

Igjen, hadde dette vært en seriøs trussel, hadde man selvsagt måttet kontrollere hver eneste hund som kommer inn i Norge, som i praksis vil si å kontrollere hver eneste bil som kommer inn. Det er jo en forsvinnende liten andel av hunder som kontrolleres. Ergo ses det neppe på som veldig sannsynlig at disse sykdommene kommer til landet. Da blir det helt hinsides å sette en hund et halvt år i karantene, når man trolig kan påvise om hunden har disse sykdommene på noen få uker. Anonymous poster hash: f2a57...4ce

Vi ønsker ikke rabies i Noege. For hver hund som kommer uvaksinert over grensen øker faren. Det er vanvittig å ta lett på dette. Jeg håper ikke du har hund, for du høres passe uansvarlig ut.

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Vi ønsker ikke rabies i Noege. For hver hund som kommer uvaksinert over grensen øker faren. Det er vanvittig å ta lett på dette. Jeg håper ikke du har hund, for du høres passe uansvarlig ut.

Rabies kommer til å komme til norge snart uansett, gjennom rever, grevling, ulv og jerv. Er det i nabolandene, er det kun et tidsspørsmål før det kommer hit. Og heldigvis finnes det vaksine for dette. Den har jeg på min hund, for jeg er slett ikke overbevist om at rabies ikke finnes i norge.

Ts, jeg synes tolleren burde utøvet skjønn i dette tilfellet. Common sense, sunn fornuft, kommer man langt med. Det er et altfor rigid regelverk, og 6 måneder i karantene kan ødelegge en hund psykisk. Da ville jeg faktisk også valgt avliving, av humane årsaker.

Anonymous poster hash: 87b7f...d5c

Skrevet

wow..... et uskyldig individ på kun 2 år er blir drept og fratatt retten til et liv. kun pga et firkantet regelverk og en teit eier.

Jeg synes det er utrolig dumt av eieren som glemte seg bort, da burde han IHVERTFALL tatt regningen for feilen sin.

og tollerne som ikke kan utvise noen form for skjønn og behandler bikkja som den var en ekstra vin flaske er bare groteskt og kvaltm!!

alle dere som må presisere at dere ikke har noen sympati! Et uskyldig individ er blitt drept!! og dere kan ikke vise noen sympati.... jeg spyr!!

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...