Gå til innhold

Skal jeg være med å betale på bilen til samboeren?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kjæresten og jeg flytter sammen. Jeg har ikke lappen, men skal ta den nå.

Han har billån og andre utgifter på bilen som de fleste har.

Når jeg får lappen så kommer jeg også til å bruke den.

Men det er gåavstand til min jobb.

Hva er riktig? Skal jeg være med å betale på bilen? Dvs lån, bensin, forsikringer og div?

Anonymous poster hash: d0385...5ec

Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

du skal ikke betale lån for da tjener han på det om dere gjør det slutt, men skal du bruke den så betaler du bensin. kan være det er greit å være med på forsikringen da.

AnonymBruker
Skrevet

Er det bare unntaksvis du kommer til å bruke den? Bestemmer du deg for å betale ned på lånet og forsikringen bør du i hvert fall forsikre deg om at du får en tilsvarende eierandel.

Anonymous poster hash: 614bf...181
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri betalt på en annens lån med mindre vi var gift. Hvis vi begge sto på lånet hadet det vært noe annet. Men selvfølgelig skal du betale for bruk og slitasje.

Anonymous poster hash: fa3b8...2d2

Skrevet

Du bør betale noe bensin, bompenger, samt evt forsikningsøkning som følge av ekstra sjåfør.

Jeg ville også spyttet inn det jeg normalt sett hadde brukt på busskort.

Du bør ikke betale forsikring, lån, reparasjoner eller årsavgift.

Dette forutsetter naturligvis lavt forbruk.

• Liker 1
Skrevet

Hvis forbruket av bilen er lavt hadde ikke jeg forventet noe betaling i det hele tatt. Men hvis tanken er rom før helgen og du skal på langtur og kommer igjen med nesten tom tank hadde det jo vært greit at den ble fylt litt på.

Så lenge det ikke er snakk om utstrakt bruk er det en bagatell. Dersom dere deler bilen like mye, ville jeg delt eierforholdet og dermed også alle utgifter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Når vi er på ting sammen betaler jeg halvparten av driftsutgiftene på bilen, dvs 1,40 kr/km. Og mår jeg låner bilen til bare "meg"-greier, betaler jeg 2,80 kr/km. Da er alt inkludert, så jeg betaler aldri drivstoff, bompenger etc.

Summen er utregnet på nettkalkulator.

Anonymous poster hash: 11f89...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Lånet skal du under ingen omstendigheter betale. Da skal du i såfall stå som medeier også.

Du kommer vel også til å ha nytte av bilen i felles bruk? Når dere bruker bilen til felles turer og opplevelser, i tillegg til det du eventuelt kommer til å bruke den på egenhånd. Synes det da blir rett at du er med på å betale alle driftsutgifter inkludert forsikring og reparasjoner. Det blir mer slitasje om bilen vil bli brukt mer, og forsikringen øker kanskje om kilometeren må settes opp som følge av økt bruk.

Finn ut hvor stor andel av bruken du er en del av. Og foreslå en sum basert på din prosentandel. Bruker du og drar fordel av bilen 30 % av tiden så betaler du 30 % og kjæresten 70 %.

Anonymous poster hash: 0a2d3...c0c

Skrevet

Jeg hadde forventet at du betalte det du brukte. Altså at bensin er noe du betaler. Du kan også være med på å betale litt av reparasjoner hvis du hadde brukt bilen sånn ca like mye.

AnonymBruker
Skrevet

Husk at jo mer du bruker bilen, jo dyrere forsikring blir det og jo mindre verdt er bilen. Å bare betale for bensin er bare lureri, da tjener du grovt og utnytter samboeren din.

Betal i alle fall for bensin og forsikring/evnt reperasjoner, men synes også du skal betale en symbolsk sum for verdifall også. Alt annet taper han ekstremt på!

Anonymous poster hash: 5b5ad...06c
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...