Gå til innhold

Hvordan spise billigst mulig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er 17 år og skal flytte for meg selv. Trenger tips til billig middag/frokost/lunsj osv. Vil leve billigst mulig når det gjelder mat så jeg kan spare litt. Noen som har gode tips å komme med?:-)

Anonymous poster hash: bc0f9...de3

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

1. Lag maten selv. Ikke kjøp ferdigprodusert.

2. Unngå rådyre ingredienser.

3. Handle på tilbud men ikke for mye.

4. Unngå brus og godteri.

Egentlig veldig enkelt.

Anonymous poster hash: 9a6d4...9ad
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Vel, det ville ikke være helsemessig gunstig for deg å leve på bare havregrøt og knekkebrød selv om det er "billig".

Du må tenke på å få i deg nok av alle næringsstoffer, både korn, grønt, frukt, fisk, osv osv.

Men et godt tips er å velge billigere matbutikker som rema1000 fremfor meny, osv.

Så kan du google middagsoppskrifter. Fryse ned rester og brød osv.

Anonymous poster hash: 68321...afc
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

sjekk alltid tilbudskataloger, har du plass så kjøp kvantum. en pose med frossen kyllingfilet er billigere enn den ferske feks :)

bak eget brød, kjøp kun det du VEIT du kommer til å spise av pålegg slik at det ikke blir dårlig.

er du ikke kresen så bruk det du finner av billigprodukter. first price kan være vel så bra som de vanlige produktene :)

Anonymous poster hash: 90410...3c5
  • Liker 1
Skrevet

1. Lag maten selv. Ikke kjøp ferdigprodusert.

2. Unngå rådyre ingredienser.

3. Handle på tilbud men ikke for mye.

4. Unngå brus og godteri.

Egentlig veldig enkelt.

Anonymous poster hash: 9a6d4...9ad

Synes ikke det, jeg. For jeg HATER nemlig å lage mat.

Skrevet

Synes ikke det, jeg. For jeg HATER nemlig å lage mat.

Men det er billigere enn å kjøpe.

• Liker 1
Skrevet

Men det er billigere enn å kjøpe.

Ja, men jeg får meg aldri til å gjøre det :P

Skrevet

Ja, men jeg får meg aldri til å gjøre det :P

Nei, men TS spør om hva som er billigest. :P

• Liker 1
Skrevet

Et lite tips er denne sida, alle tilbudsavisene samla ett sted. En fast rutine på å sjekke fort igjennom div tilbud på butikker i nærheten en gang i uka kan spare deg for mye penger, både på mat, vaskemiddel og andre nyttige ting! :)

Som en lenger opp her skriver, du sparer en del på å lage maten selv. Lag feks brød og rundstykker selv og frys det ned. :)

Gjest Tiaen
Skrevet

Haha. Jeg leste; "Hvordan spille billigst mulig"?

Takk gud for at jeg leste feil :sjokkert:

Skrevet

Vi sparer enormt på ukeshandling. Planlegg middager for hele uka på f.eks. mandag og skriv deretter en handleliste. Middagsplanleggeren til REMA 1000 er flittig i bruk med under 100-lappen som favoritt

Denne appen skriver også ned handleliste til deg og du kan gjøre det enda billigere ved å kutte ut enkelte ingredienser. Denne dagen kan du også bruke som bakedag der du baker brød, knekkebrød osv. for resten av uka.

Sunne varer er verdt å betale litt ekstra for. Vi velger fullkorn og lettprodukter så langt det lar seg gjøre, selv om vi selvfølgelig kunne levd billigere på kneipbrød og polert ris. Dette sparer vi dog inn på og ikke kjøpe snacks, brus og alkohol som er enormt dyrt.

Vi har også endel vegetarretter iom at kjøtt og fisk er dyrere enn grønnsaker. Ukeshandling for oss skjer på REMA 1000, men Kiwi er også et rimelig alternativ. Innvandrerbutikker har gjerne de billigste grønnsakene og frukten, så det kan lønne seg å dra dit.

AnonymBruker
Skrevet

Disse trådene dukker opp hver sommer og høst :fnise: Men det er jo bra folk er bevisst:)

Anyways;

-Lag fra bunnen av, ingen hel/havlfabrikata

-Kjøp store kvanta, det er billigere i kilospris(kan være lurt å investere i en liten fryser/fryseboks)

-Bruk billige råvarer som ris, linser, bønner ol, dette er veldig fint å spe kjøttdeig og gryteretter med:)

-Havregrøt(billigere mat skal du få lete lenge etter)

-Lavprismerker som first price der det er mulig(om du tørker deg i stumpen med lambi til 40 kr eller firstprice til 14 kr er jo et fett)

-Unngå å kast mat(får ikke til å skjære av osten lengre? del den i terniniger og ha den på pizzan)

-Planlegg innkjøpene(slik at du ikke kjøper en hel salat bare for å ha litt på burgeren og så må kaste resten)

-Sjekk tilbudsaviser

-Lavpris kjedene kiwi og rema går ofte av med pris-seieren

-Unngå å kjøpe ting på kiosk og bensinstasjon. Bollen og kaffen blir dyrt etter en stund.

Lykke til TS:)

Anonymous poster hash: a5337...4be
  • Liker 1
Skrevet

VI handler en gang i uka, og prøver å planlegge godt. Dessuten kunne jeg ha spart enorme summer på å være flinkere til å smøre matpakke, og slutte å kjøpe mat ute

AnonymBruker
Skrevet

Her går det mye i kylling og svinekjøttdeig.

Anonymous poster hash: a9a5e...6d1
Skrevet

Det vi sparer mest på, er å studere tilbudene og deretter planlegge mat for (mer eller mindre) hele uka. I planleggingen inngår også hva vi vil bruke restene til – ofte kan rester fra en middag kombineres med andre ingredienser for å lage en ny middag. Handlelister er også en god idé for å unngå impulskjøp.

Mat skal jo helst være forholdsvis sunn og smake godt også. Olivenolje setter god smak på mye, men du trenger ikke å kjøpe en eksklusiv extra virgin til flere hundre kroner literen. Styr likevel unna jukseoljer som denne:

http://www.oliveoiltimes.com/olive-oil-basics/olive-oil-grades/olive-pomace-oil/6210

Rapsolje regnes som like sunn som olivenolje og skal visstnok egne seg enda bedre til steking. Jeg har aldri prøvd det, så jeg vet ingenting om smaken.

Tørkede urter koster ikke skjorta og holder seg lenge. For å variere, vil jeg anbefale oregano, timian og basilikum. Kanskje også estragon – det er kjempegodt på kylling og egner seg også til mye fisk. Liker du sterk mat, anbefaler jeg tørket chili. Mye billigere enn fersk.

Se etter gode tilbud på matvarer med lang holdbarhet. Og da mener jeg ikke bare ris, bønner og pasta, men også enkelte grønnsaker som løk og poteter. Tomater blir fort overmodne, men da egner de seg utmerket til supper og sauser. Let etter oppskrifter på nettet.

Jeg vil absolutt ikke anbefale deg å gjøre som en av dem jeg bodde i kollektiv sammen med: å stjele minst en vare hver gang du er i butikken. Han ble knepet til slutt.

Gjest Tiaen
Skrevet

Jeg spiser en del havregrøt, både til frokost og lunsj - fordi det er billig.

Skrevet (endret)

Nummer 1: PLANLEGG! Du får sikkert tilbudsaviser fra matvarekjedene i posten, se hva som er på tilbud, få inspirasjon på nett til å lage en ukemeny. Handle ÉN gang i uka, man sparer så utrolig mye penger. Handler man hver dag ender man opp med å kjøpe noe unødvendig hver gang.

Nummer 2: Skaff deg en liten fryseboks, saumfar katalogene fra matvarekjedene, hamstre varer på tilbud som går an å fryse ned!

Nummer 3: Handle frukt, grønnsaker og ris på innvandrerbutikker, det er alltid fine og ferske varer til en god pris! Handle deg en sekk med ris, det holder lenge og er billig i lengden selv om det blir en liten investering der og da!

Nummer 4: Har du god tid, gå f.eks på kiwi og sjekk datomerkingen på matvarer, dersom varen har gått ut på dato men ser fin ut FÅR du varen GRATIS! På andre butikker er det mulig å få varer til -50% om det er en dag igjen til de går ut ol. Dette er jo for de med god tid som sagt!

Og som de andre har sagt: lag mat fra bunn av, unngå halv og helfabrikata - også mye sunnere!

Smør matpakke hver dag, å handle lunsj hver dag er et stort pengesluk!

Endret av Guadaloupe
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet (endret)

Butikkene produserer en del av sin egen mat "selv". Er du på Rema 1000 så bør du se etter varer som har Rema 1000 sin logo på seg. Disse er ofte billigere enn alternativene som butikken ikke har produsert. Det samme gjelder for andre butikk-kjeder bare med de aktuelle logoene på seg om du forstår.

Se på kiloprisen (det lille tallet til venstre når du skal se hvor mye en vare koster) i stedet for å se hvor mye en vare koster per enhet. Det er best å velge det som er lavest på kiloprisen.

Store kvanta (store pakker med varer) lønner seg som regel å kjøpe fremfor mindre pakker.

Endret av Spirrevirrevipp

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...