AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #1 Skrevet 15. juli 2014 3-åringen vår spiser så og si aldri godteri, spiser aldri mellom måltidene og er egentlig veldig grei i matveien (liker det meste etc.). Men nå har plutselig ikke vi foreldre full kontroll lenger. I det siste har hun vært mye sammen med ei nabojente på samme alder, og de løper fritt mellom husene. Problemet er at denne jenta virker å ha fri tilgang på snop. Hun kommer stadig drassende med en pose godteri, en is til hver av dem osv. Jeg bare smilte og godtok det de første gangene, men nå har det blitt hver eneste dag, og det går utover matlysten til barnet mitt. Det går greit å "inndra" godteriet når de er hos oss, men de løper jo like gjerne ut igjen og inn til jenta. Jeg har ikke lyst til å ødelegge et ferskt vennskap ved å være kjip mor, så jeg lurer på hva jeg skal gjøre. Hvordan ta opp dette med foreldrene på en fin måte? Hvordan ville du reagert om noen kom til deg og ba deg slutte å gi godteri til andres barn? Vi vil jo helst ikke at hun skal spise godteri i det hele tatt, men en is av og til er selvsagt greit. Ikke hver dag! Anonymous poster hash: 8a0ed...903
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #2 Skrevet 15. juli 2014 Har litt av samme problem - når mine døtre besøker noen venner. Herregud - så mye snop moren gir ungene! Kjeks, is, drops - hver gang - og store mengder. Siste var at dama var med klassen på skoletur, og delte ut alt mulig rart til min datter, som kom hjem med uspist matpakke!<br />Man må vel bare si fra!Anonymous poster hash: 940cb...189
Gjest Reza08 Skrevet 15. juli 2014 #3 Skrevet 15. juli 2014 Ville tatt det opp med vedkommende foreldre, om du føler dette er ett problem. Det er klart at matlysten til din datter ikke skal bli ødelagt på grunn av ett stort inntak av godteri. Samtidig er det helt greit at ungene får litt av det, så lenge det blir i moderate mengder.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #6 Skrevet 16. juli 2014 Kan det være fordi det er sommerferie? Det kan godt være, og jeg skal ikke legge meg borti hva andres barn spiser. Men for oss er det uaktuelt å la 3-åringen spise store mengder snop hver dag - ferie eller ei. Vi må nok si fra, ja, for vi har ikke akkurat lyst å nekte dem å leke sammen...Anonymous poster hash: 8a0ed...903
BlendaSensitive Skrevet 16. juli 2014 #7 Skrevet 16. juli 2014 Vel, jo større de blir, mindre kontroll. Sånn er det bare. At de får godteri av andre, ødelegger ikke for vanen med ikke godteri hjemme. Barn skiller fint mellom hjemme og borte. Om det er et problem, så får du vel spørre foreldrene. Eller begrense besøk dit. Hvis noen hadde bedt meg slutte gi godteri, så hadde det vært vanskelig. For da måtte jeg slutte gi til eget barn også, når det er besøk iaf. Nå gir jeg ikke godteri hver dag da... Og synes det er rart så små barn har fri tilgang.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #8 Skrevet 16. juli 2014 Spør på en forsiktig måte, men ikke vær anklagende. Du kan jo si at datteren din har blodsukkerproblemer og er i risikoen for å utvikle diabetes. Anonymous poster hash: b0cb8...367
minister-mio Skrevet 16. juli 2014 #9 Skrevet 16. juli 2014 Spør på en forsiktig måte, men ikke vær anklagende. Du kan jo si at datteren din har blodsukkerproblemer og er i risikoen for å utvikle diabetes. Anonymous poster hash: b0cb8...367 litt sykt å lyve om helsa til barnet da. Ville heller sagt det som det er 2
AnonymBruker Skrevet 19. august 2014 #10 Skrevet 19. august 2014 Tenkte jeg bare skulle oppdatere med hvordan det gikk. Vi ga beskjed om at vi ikke ønsket at datteren vår skulle få godteri utenom helgene (vi ønsker det jo egentlig ikke da heller, men man må jo kompromisse litt). Det gikk helt greit, og etter det har vi ikke sett noe godteri i der hele tatt. Jentene leker fortsatt mye sammen, og det virker ikke som om foreldrene ble sure eller noe. Anonymous poster hash: 8a0ed...903 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå