Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Skal ta medisinsk abort neste uke. Er det sånn man får sykemelding fra første pillen er tatt? Jeg kan ikke se for meg at jeg vil klare å gå på jobb, om ikke fysisk men psykisk.. Noen med erfaring her?

Anonymous poster hash: 63228...653

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på legen din tenker jeg. Er ikke slik at du automatisk burde ha

sykemelding på grunn av ett såkalt "valgfritt" medisinsk inngrep, men man burde

jo ikke jobbe de første dagene (har jeg hørt) og jeg vet at legen min hadde skrevet

sykemelding på det grunnlaget.

Anonymous poster hash: f76b9...462
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

jo ikke jobbe de første dagene (har jeg hørt) og jeg vet at legen min hadde skrevet

Men er det ikke sykehuset som skriver ut? Legen min skriver ikke ut sykemelding med mindre man ligger for døden(jada, litt overdrevent). Og jeg er redd jeg ikke får av han selvom jg ikke kommer til å ha det bra psykisk. Jeg klarer nesten ikke få i meg mat og er veldig lei meg allerede før jeg har gjort det. Kan ikke tenke meg at jeg vil klare å gå på jobb :-/

AnonymBruker
Skrevet

Men er det ikke sykehuset som skriver ut? Legen min skriver ikke ut sykemelding med mindre man ligger for døden(jada, litt overdrevent). Og jeg er redd jeg ikke får av han selvom jg ikke kommer til å ha det bra psykisk. Jeg klarer nesten ikke få i meg mat og er veldig lei meg allerede før jeg har gjort det. Kan ikke tenke meg at jeg vil klare å gå på jobb :-/

Du får sykemelding. Jeg fikk spørsmål om jeg trengte det fra samme dagen jeg fikk første tabletten på sykehuset - de skriver det ut til deg på stedet om du vil. De som jobber ved "mitt" sykehus var i hvert fall utrolig hjelpsomme og forståelsesfulle.

Anonymous poster hash: 87b26...4e7

AnonymBruker
Skrevet

Du får det uansett, hallo. Abort i Norge er gratis, og de som jobber blir sykemeldt i i hvert fall 2-3 dager. Det er noe annet ved inngrep som du betaler selv.

Anonymous poster hash: 87b26...4e7

AnonymBruker
Skrevet

Alle inngrep er valgfrie, ingen blir tvunget til å fjerne en svulst eller operere et kne.

Klart du ikke skal jobbe etter du har tatt pillen, du kan få blødninger og vonde kramper mens du er på jobb. Lykke til!

Anonymous poster hash: a962e...9f9

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Alle inngrep er valgfrie, ingen blir tvunget til å fjerne en svulst eller operere et kne.

Klart du ikke skal jobbe etter du har tatt pillen, du kan få blødninger og vonde kramper mens du er på jobb. Lykke til!

Anonymous poster hash: a962e...9f9

Men får jeg etter pille nr 1? Er det teit å spørre etter en uke fra jeg får første pillen? :/

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke tror du klarer det psykisk bør du IKKE ta abort en gang

Anonymous poster hash: fee31...df2
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Leger anbefaler vanligvis å absolutt ikke ta abort med mindre man er 100% sikker at man ikke angrer. Er man i tvil, vil de ikke man skal gjøre det. Slik skyldsfølelse varer resten av livet og kan jo føre til selvmord. Verdt å tenke på! Her i Norge klarer de fleste seg med barn, om de nå er ung eller eldre. Med mindre man har alvorlige psykiske problemer fra før av da.

Anonymous poster hash: fee31...df2
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åå, dere må ikke si sånn.. Jeg har det veldig vanskelig fra før av. Jeg er bare 19år og selvom jeg hadde klart det fint så er det ikke riktig. Ungen får ingen far å vokse opp med heller. Jeg vil aller helst beholde, men jeg vet det beste for denne ungen er dette.. Jeg kan klare å jobbe meg gjennom en abort selvom det er vanskelg nå.. Jeg bare lurer på om de på sykehuset skriver sykemelding eller legen..

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kluet med å få sykemelding fra sykehuset er at arbeidsgiver ser at du har vært på en kvinneklinikk, dersom du ikke ønsker å opplyse om at du har vært på KK, tar du en telefon til fastlegen og forklarer situasjonen, så spør du om det er mulig å få sykemeldingene fra fastlegen. Da er det ingen andre enn NAV som vet årsaken til SM.

Anonymous poster hash: 24a95...8bf
AnonymBruker
Skrevet

Kluet med å få sykemelding fra sykehuset er at arbeidsgiver ser at du har vært på en kvinneklinikk, dersom du ikke ønsker å opplyse om at du har vært på KK, tar du en telefon til fastlegen og forklarer situasjonen, så spør du om det er mulig å få sykemeldingene fra fastlegen. Da er det ingen andre enn NAV som vet årsaken til SM.

Men nå er det jo mange årsaker til at man blir innlagt på gynekologisk/kvinneklinikken også. Det er jo ikke ensbetydende med abort.

Anonymous poster hash: 21f73...355

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjør ingenting for meg. Arbeidsgiveren kan ikke spørre om grunnen (eller han kan spørre, men dere skjønner). Problemet er vel legen som ikke vil skrive ut pga "jeg er jo ikke syk". Selvom jeg vet jeg vil slite psykisk og vil ikke stå på jobb når jeg er så "ustabil" i psyken.

Skrevet

Ryddet for krenkende kommentarer + svar. Husk på at TS er i en sårbar situasjon, støtt henne i stedet for å legge stein til byrden.

Irrlys, mod.

• Liker 26
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjør ingenting for meg. Arbeidsgiveren kan ikke spørre om grunnen (eller han kan spørre, men dere skjønner). Problemet er vel legen som ikke vil skrive ut pga "jeg er jo ikke syk". Selvom jeg vet jeg vil slite psykisk og vil ikke stå på jobb når jeg er så "ustabil" i psyken.

Dette vet du vel ikke på forhånd?

Anonymous poster hash: a6a1b...4c8

AnonymBruker
Skrevet

Dette vet du vel ikke på forhånd?

Anonymous poster hash: a6a1b...4c8

Nei, men når jeg allerede sliter før jeg i det hele tatt har tatt aborten så vet jeg at jeg vil få det vanskelig.. Men det kan jo endre seg, jeg vet ikke

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Åå, dere må ikke si sånn.. Jeg har det veldig vanskelig fra før av. Jeg er bare 19år og selvom jeg hadde klart det fint så er det ikke riktig. Ungen får ingen far å vokse opp med heller. Jeg vil aller helst beholde, men jeg vet det beste for denne ungen er dette.. Jeg kan klare å jobbe meg gjennom en abort selvom det er vanskelg nå.. Jeg bare lurer på om de på sykehuset skriver sykemelding eller legen..

Sykehuset skriver sykmelding, det står ikke på hva du har gjort. Jeg fikk sykmelding fra dagen jeg fikk pillen. ble sykmeldt 4 dager. Gi de beskjed hvordan du har det. De jobber med dette daglig. Vi reagerer alle forskjellig. Noen klarer å gå på jobb fra 1 pille til den neste for så og bli sykmeldt 2-3 dager.

Anonymous poster hash: 3762b...105

AnonymBruker
Skrevet

Sykehuset skriver sykmelding, det står ikke på hva du har gjort. Jeg fikk sykmelding fra dagen jeg fikk pillen. ble sykmeldt 4 dager. Gi de beskjed hvordan du har det. De jobber med dette daglig. Vi reagerer alle forskjellig. Noen klarer å gå på jobb fra 1 pille til den neste for så og bli sykmeldt 2-3 dager.

Anonymous poster hash: 3762b...105

Takk for svar :) kan jeg spørre om en uke? Eller er det de som bestemmer? Er redd for å bryte helt sammen når jeg er der.. Er det mulig å få ta 1 pillen hjemme og få med seg de andre pillene og gjøre det hjemme?

Skrevet

Kjære deg, jeg vil gi deg en klem. Har du noen å prate med? Det du går igjennom nå må være tøft for deg. Håper du har noen du kan stole på og prate med. Snakk med sykepleierene når du kommer der første gang og forklar situasjonen, så vil de legge tilrette for deg. :)

• Liker 2
Skrevet

Vanskelig situason for deg, ts. Du får nok som sagt sykemelding ja. :) Men jeg synes det er veldig tydelig at du egentlig ikke vil dette, så jeg vil anbefale deg å snakke med legen på KK om det. De er gjerne veldig forståelsesfull, og er opptatt av at ingen tar abort med mindre det er helt riktig. Du vil nok klare å gi barnet et fint liv, og husk at å vokse opp uten far virkelig ikke er det verste som kan skje med et barn. Det er selvsagt vanskelig, men likevel et liv verdt å leve! :)

Du må kjenne nøye på dette, for det vil ikke være godt for deg dersom du ender opp med å angre bittert. Det er en følelse jeg kan tenke meg er oppspisende og helt grusom.

Lykke til, uansett hva du velger! :)

• Liker 2
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...