AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #1 Skrevet 15. juli 2014 Hei! Jeg har solgt unna noen klær på finn.no og i forrige uke var det en som ville kjøpe en hettegenser (litt dyrt merke). Hun ga meg adressen, og jeg ga henne konto nr. Hun skulle sette inn samme dag, og jeg skulle på postkontoret, så jeg tenkte jeg like gjerne kunne sende den. Nå, en uke etterpå har jeg fortsatt ikke fått betalt, og hun svarer verken på meld eller tlf, lurer på om har blokkert meg siden jeg alltid får høre at hun er opptatt når jeg ringer. JA, jeg vet det var utrolig dumt å sende pakken før jeg visste at jeg hadde pengene inn på konto, men jeg har alltid fått pengene før og jeg tenkte at det skulle mye til å være så frekk! Så spm mitt er.. Er det noe jeg kan gjøre med saken? Vi hadde jo juridisk sett en avtale, som ble overholdt fra min side. Det er ikke bare pengene som irriterer meg, men at hun tror hun kan holde på sånn. Anonymous poster hash: 13c9d...f22
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #2 Skrevet 15. juli 2014 Aldri send avgårde pakker FØR du har mottatt betaling! Anonymous poster hash: 95612...728 15
Gjest constance90 Skrevet 15. juli 2014 #3 Skrevet 15. juli 2014 Nei, det er ingenting du kan gjøre. Du har sendt den frivillig. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #4 Skrevet 15. juli 2014 Aldri send avgårde pakker FØR du har mottatt betaling! Anonymous poster hash: 95612...728 Really, Einstein? Var det ikke akkurat det TS skrev i sitt innlegg? Anonymous poster hash: 3cfab...67a 14
globalagogo Skrevet 15. juli 2014 #5 Skrevet 15. juli 2014 FINN har kundesenter, ta kontakt med dem?:-) men tror du skal se langt etter pengene. For ei frekk kjerring...
Gjest Silverstream Skrevet 15. juli 2014 #6 Skrevet 15. juli 2014 Frekkheten kjenner ingen grenser. Man kan ikke stole blindt på mennesker, for det er alltid en eller annen som er ute etter å lure og som da ødelegger tilliten man har til folk flest.
Hecubaa Skrevet 15. juli 2014 #7 Skrevet 15. juli 2014 Har du lov til å true med en anmeldelse? Du har jo navn, nummer og adresse.. 2
Gjest Blondie65 Skrevet 15. juli 2014 #8 Skrevet 15. juli 2014 Begynn med å sende et skriftlig krav om betaling.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #9 Skrevet 15. juli 2014 Det avgjørende for å klare å kverke slike troll er om du har gjort noen skriftlig avtale om å sende og hun om å kjøpe? Har du mail? Har du bare brukt tlf. Ikke sms, så kan du bare glemme det. Avventer svar fra TS.Anonymous poster hash: 40286...817
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #10 Skrevet 16. juli 2014 Begynn med å sende et skriftlig krav om betaling. Var det jeg også skulle svare. Hvorfor snakker folk om anmeldelse før man i det hele tatt har prøvd å få inn pengene? Ingen firmaer som anmelder kunder som ikke betaler regningen sin i tide, de sender purring ;-) TS: Du har jo navn og adresse. Start med å sende en regning. Sett betalingsfrist 1 uke etter at du sender den. Du kan lage fakturaer enkelt i Excel eller på nett. Om hun ikke betaler (husk det kan ta noen dager før beløpet er inne på konto), sender du inkassovarsel. Om hun fortsatt ikke betaler sender du den til inkasso. Det finnes flere firma som gjør jobben etter "No cure-no pay" eller du kan gjøre det selv hos et par firmaer. Viktig at du har grunnlag for kravet. Avtale om at du skal sende varen til angitt pris holder, f.eks. på e-post. Og sett i gang prosessen med en gang. De fleste som prøver å snike seg unna betaler når inkassovarsel kommer. Og gjør hun ikke det, så har du ihvertfall sjansen på å få pengene etterhvert. Om du anmelder saken blir den garantert henlagt om hun ikke har mange andre anmeldelser på seg, og sjansen for å få pengene er små. Anonymous poster hash: d01d0...a19 3
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #11 Skrevet 16. juli 2014 Det avgjørende for å klare å kverke slike troll er om du har gjort noen skriftlig avtale om å sende og hun om å kjøpe? Har du mail? Har du bare brukt tlf. Ikke sms, så kan du bare glemme det. Avventer svar fra TS.Anonymous poster hash: 40286...817 Ja! Vi har snakket på sms, og det står klart og tydelig at hun skulle sette over pengene samme dag. Hun visste også at jeg skulle sende pakken, men jeg sa ikke noe om når.. TS Anonymous poster hash: 13c9d...f22 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #12 Skrevet 16. juli 2014 Aldri send avgårde pakker FØR du har mottatt betaling! Anonymous poster hash: 95612...728 Guudameg. Dette var akkurat derfor jeg presiserte det i innlegget mitt. Så ikke det skulle komme en haug av bedrevitere med moralpreken. Jeg VET jeg ikke burde gjort det, men det er nå sånn det er, og det er ikke det jeg spør etter. TS Anonymous poster hash: 13c9d...f22
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #13 Skrevet 16. juli 2014 FINN har kundesenter, ta kontakt med dem?:-) men tror du skal se langt etter pengene. For ei frekk kjerring... Tusen takk, skal prøve! Ja, det er helt utrolig... Var det jeg også skulle svare. Hvorfor snakker folk om anmeldelse før man i det hele tatt har prøvd å få inn pengene? Ingen firmaer som anmelder kunder som ikke betaler regningen sin i tide, de sender purring ;-) TS: Du har jo navn og adresse. Start med å sende en regning. Sett betalingsfrist 1 uke etter at du sender den. Du kan lage fakturaer enkelt i Excel eller på nett. Om hun ikke betaler (husk det kan ta noen dager før beløpet er inne på konto), sender du inkassovarsel. Om hun fortsatt ikke betaler sender du den til inkasso. Det finnes flere firma som gjør jobben etter "No cure-no pay" eller du kan gjøre det selv hos et par firmaer. Viktig at du har grunnlag for kravet. Avtale om at du skal sende varen til angitt pris holder, f.eks. på e-post. Og sett i gang prosessen med en gang. De fleste som prøver å snike seg unna betaler når inkassovarsel kommer. Og gjør hun ikke det, så har du ihvertfall sjansen på å få pengene etterhvert. Om du anmelder saken blir den garantert henlagt om hun ikke har mange andre anmeldelser på seg, og sjansen for å få pengene er små.Anonymous poster hash: d01d0...a19 Tusen takk for svar! Jeg har funnet ut av denne jenta er 14 år gammel.. men jeg kan vel fortsatt sende henne regning siden det er hun som har betalt? Da skal jeg isåfall gjøre dette med en gang! TS Anonymous poster hash: 13c9d...f22
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #14 Skrevet 16. juli 2014 ..siden det er hun som SKULLE HA* betalt mente jeg. hehe. TS Anonymous poster hash: 13c9d...f22
Apocalypse Skrevet 16. juli 2014 #15 Skrevet 16. juli 2014 Tusen takk, skal prøve! Ja, det er helt utrolig... Tusen takk for svar! Jeg har funnet ut av denne jenta er 14 år gammel.. men jeg kan vel fortsatt sende henne regning siden det er hun som har betalt? Da skal jeg isåfall gjøre dette med en gang! TS Anonymous poster hash: 13c9d...f22 Du kan jo prøve å kontakte foreldrene? 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #16 Skrevet 16. juli 2014 Generelt sett dumt å selge ting til mindreårige... http://www.advokat.no/kompetanseomraader/bedrifter-og-organisasjoner/kontraktsrett/umyndiges-gjeld/Anonymous poster hash: 8a707...15f
Guybrush Skrevet 16. juli 2014 #17 Skrevet 16. juli 2014 Du kan sende privat inkassokrav. Og deretter sende kravet videre til forliksrådet om du ikke får noen avklaring. Men det er viktig å forholde seg til reglene for at det skal være gyldig.
Guybrush Skrevet 16. juli 2014 #18 Skrevet 16. juli 2014 Ser det er nevnt at kjøper er under 16 år. Personer under den alderen kan ikke inngå økonomiske forpliktelser. 1
Gjest Blondie65 Skrevet 16. juli 2014 #19 Skrevet 16. juli 2014 Snakker vi nå om en genser solgt brukt til flere tusen kroner eller snakker vi om noen hundrelapper? Å gå hele veien til inkasso for noen hundrelapper er bare tull. Send krav om betaling med betalingsfrist. Hvis 14-åringen ikke betaler kontakter du foresatte og ber de ordne opp. Er verdien bare et par hundrelapper og det fortsatt ikke betales får du anse dette som en dyr lærepenge. Er det flere tusen kroner vi snakker om kan det være verd å gå litt hardere ut mot foreldrene - 14-åringen kan du ikke kjøre så hardt mot.
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #20 Skrevet 16. juli 2014 Når jenta faktisk kun er 14 år kan du egentlig anse pengene som tapt :-/ "Som umyndig er man enda bedre sikret ved kjøp på Internett, idet de ikke kan inngå avtaler om kjøp av varer som koster mer enn de får i lommepenger, evnt. tjener som avisbud eller lignende. Kjøper for eksempel et barn som snart blir 18 år en bærbar PC over Internett med mye programmer og utstyr, vil denne ikke være bindende fordi den antagelig koster mye mer enn hans selververv. Er barnet under 15 vil avtalen uansett aldri være bindende." Du kan prøve deg på foreldrene, men du kan nekte å betale. Selvfølgelig skal du da ha tilbake genseren. Men å sende regning til 14-åringen kommer du egentlig ingen vei med dessverre.Anonymous poster hash: d01d0...a19
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå