Gå til innhold

Hva gjøre med skrikete og sutrete treåring?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Gutten vår på 3,5 er helt umulig og har vært det lenge. Det er mulig dette er normal trassalder, men storebroren hans var aldri slik så jeg vet ikke hva som er normalt eller ikke. Han er fryktelig sutrete og grinete og veldig ufleksibel. Alt skal gjøres akkurat slik han selv vil, på en prikk, og om det ikke blir helt slik legger han seg ned og hylskriker. Vi har aldri gitt etter når han er slik og vi tar ham ut av rommet og sier han kan komme tilbake når han har sluttet å skrike (noe som kan ta opptil en halvtime, han er nemlig også veldig sta, sjarmerende ikke sant?), likevel er han fremdeles slik nå over et år etter at det begynte. Han har flere slike episoder daglig.

Noe av det verste er at han er slik om natten også. Han kan våkne og skrike så høyt at søsknene våkner fordi han vil f.eks. at vi skal bre dyna over ham (det klarer han fint selv), hente en leke nede i stua eller noe annet helt uvesentlig. Igjen har vi aldri gitt etter for slikt, om natten skal man sove og vi gjør ikke noe han klarer selv.

Likevel fortsetter han og han våkner og skriker om natten minst en gang i uka.

Hva kan vi gjøre med dette? Jeg er rett og slett drittlei av skrikingen hans og tar i mot alt av råd.

Anonymous poster hash: 21d5d...4d7
  • Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet man skal være forsiktig med å komme med diagnoser og dra "diagnosekortet" straks det er noe som er litt utenfor det som er vanlig, men hadde det vært en idé å utrede på BUP?

Har dessverre ingen råd til hvordan du evt kan få slutt på dette, i og med at dere har vært konsekvente og ikke gitt etter for han når han skriker.

Anonymous poster hash: 3d32d...337
AnonymBruker
Skrevet

Pøs på med kos, klemmer, smil masse :)

Skjenn, sukking, irritasjon, bråe bevegelser, sinne osv, det er bensin på bålet for barn i opposisjon ;)

Prøv så godt du kan i 2-4 uker å være Mary Poppins. Ikke ekskluder eller forvis til gangen (han føler seg nok rimlig mislykket og dårlig, staheten gjør det vanskelig for han å gi seg på det han har startet). Ta han på fanget.. avled... i begynnelsen protesterer han nok, men gi det et par dager så roer han seg fort på fanget med en god klem.

Jeg har en sta liten "jævel" selv :P ett år yngre enn din, og jeg rir av stormen så godt jeg kan.

Tenker ikke diagnose når jeg leser det du skriver, men endre reaksjon/taktikk.

Anonymous poster hash: d51aa...639

AnonymBruker
Skrevet

Skjenn, sukking, irritasjon, bråe bevegelser, sinne osv, det er bensin på bålet for barn i opposisjon ;)

Prøv så godt du kan i 2-4 uker å være Mary Poppins. Ikke ekskluder eller forvis til gangen (han føler seg nok rimlig mislykket og dårlig, staheten gjør det vanskelig for han å gi seg på det han har startet). Ta han på fanget.. avled... i begynnelsen protesterer han nok, men gi det et par dager så roer han seg fort på fanget med en god klem.

Jeg har en sta liten "jævel" selv :P ett år yngre enn din, og jeg rir av stormen så godt jeg kan.

AnonymBruker
Skrevet

Men det må da være greit å sende han vekk ved anfallene? Det er greit å være sint, men man må ta hensyn og kan være sint andre steder enn rett ved andre som blir slitne av skrik.

Anonymous poster hash: c5d5b...3b5

AnonymBruker
Skrevet

Men det må da være greit å sende han vekk ved anfallene? Det er greit å være sint, men man må ta hensyn og kan være sint andre steder enn rett ved andre som blir slitne av skrik.

Anonymous poster hash: c5d5b...3b5

Slik jeg tolker situasjonen er dere inne i en dårlig sirkel. Og det er best å bryte den.

Da skifter man taktikk og reaksjonsmønster.

Ikke alle barn reagerer slik man ønsker på skjenn, plassering på gang/time out, bortvising. Noen trenger det motsatte.

Jeg kom med forslag til endring, som kun tar 2-4 uker av hele livet ditt. Om det ikkw funker må du gjerne gå tilbake til dagens metode.

AnonymBruker
Skrevet

Det er greit å ha i minnet at "gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør", rett og slett ikke funker på barn.

Kjefter du kjefter barnet. Surer du surer barnet. Er du aggressiv.... and so on

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...