AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #1 Skrevet 15. juli 2014 Jeg bor i en eldre bygård, og isolasjonen mellom leilighetene er jo ikke den beste. Nå har jeg og min samboer kjøpt oss tredemølle på et av rommene våre. Jeg er gravid og tenkte dette skulle gjøre dørstokkmila litt kortere både under graviditeten og etter. Problemet er at naboen under mener at det bråker masse ned til han, og at det er som å bo med en elefant over seg. Jeg kan jo se at det kan bråke litt, men er ikke dette noe man bare må regne med når man bor tett på andre? Vi løper selvfølgelig ikke før 7 og etter 22... Naboen på sin side mener at dette er uakseptabelt og har klaget til styret.. Hva syntes dere, hvem har rett her?Anonymous poster hash: e9eb1...517
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #2 Skrevet 15. juli 2014 Naboen har rett, men jeg synes dere kanskje burde klart å bli enige om en fast tid hvor du kan trene. Lyden av tredemølle når det er lytt er ille. Det er like mye lyd som om du skulle drevet med oppussing konstant. Anonymous poster hash: 385ae...f42 45
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #3 Skrevet 15. juli 2014 Vi har en nabo med "sykkelmølle" over oss, altså en slik man fester sin egen sykkel på. Når den brukes durer det kraftig i hele leiligheten vår, man er redd noe skal falle ned i hodet på oss. Som om tredemøllen er halvparten så ille, skjønner jeg naboen deres godt. Anonymous poster hash: 7e0a1...2a5 6
Viktualia Skrevet 15. juli 2014 #4 Skrevet 15. juli 2014 Kan du legge en tykk matte eller noe skikkelig dempende under den kanskje? 10
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #5 Skrevet 15. juli 2014 Kan du legge en tykk matte eller noe skikkelig dempende under den kanskje? Det har vi gjort, lagt en tykk madrassaktig ting under... TsAnonymous poster hash: e9eb1...517
Arianna Skrevet 15. juli 2014 #6 Skrevet 15. juli 2014 Er naboen hjemme hele tiden da? Han har ikke jobb, så du kan trene mens han er der? Tenkte da på permisjonstiden. Må da uansett gå an å bli enige om et tidspunkt du kan bruke den. Ellers er han urimelig vanskelig, synes jeg! 4
Viktualia Skrevet 15. juli 2014 #7 Skrevet 15. juli 2014 Nå om sommeren ville jeg løpt ute, men hvis du har lang vei til passende løpeterreng ser jeg jo at det kan bli litt styr. Støtter forslaget om å bli enig med naboen om tidspunkter som er OK. 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #8 Skrevet 15. juli 2014 Han har nok rett, dessverre. Hadde også syntes det var irriterende med en slik elefant. MEN herregud så irriterende for deg også! Å føle at noen skal stoppe deg i å nå målene. Hadde følt meg fanget! Anonymous poster hash: a41ca...01e 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #9 Skrevet 15. juli 2014 Er naboen hjemme hele tiden da? Han har ikke jobb, så du kan trene mens han er der? Tenkte da på permisjonstiden. Må da uansett gå an å bli enige om et tidspunkt du kan bruke den. Ellers er han urimelig vanskelig, synes jeg! Jeg tror faktisk at han er pensjonist, men er ikke helt sikker... Jeg kan trene på dagtid i permisjonstiden ja, men samboeren min bruker også mølla og han jobber jo vanlige dager. Syntes ærlig talt at dette er bråk man må forvente. Over oss bor det noen med en stor hund som bjeffer, men det hadde aldri falt meg inn å klage på det, folk må jo få leve livene sine. Er man sensitiv for bråk så får man kjøpe enebolig tenker jeg... TsAnonymous poster hash: e9eb1...517 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #10 Skrevet 15. juli 2014 Han har nok rett, dessverre. Hadde også syntes det var irriterende med en slik elefant. MEN herregud så irriterende for deg også! Å føle at noen skal stoppe deg i å nå målene. Hadde følt meg fanget!Anonymous poster hash: a41ca...01e Hvordan kan du mene at han har rett? Finnes det en lov som sier at man ikke kan ha tredemølle eller annet treningsutstyr i sitt eget hjem? Og bruke dem innen for den tiden som det ikke må være stille? Anonymous poster hash: 78a89...dab 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #11 Skrevet 15. juli 2014 Jeg klager aldri på vanlig støy, og plages ikke om noen har litt småbråkete av seg i mindre tidsintervall. Men tredemølle - det bråker noe veldig, selv på treningssentre. Det er det apparatet som er mest dominerende i lyd, og det avgir veldig sterke lydbølger som smeller. Dette burde du absolutt ha tenkt på - og heller kjøpt en ellipsemaskin/sykkel. Det kunne ikke falt meg inn å kjøpe dette om det bodde noen under meg. Anonymous poster hash: f9a4b...158 42
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #12 Skrevet 15. juli 2014 Tredemøller bråker noe helt forferdelig. Skjønner ikke i hvilket univers dere tenkte at dette var en lur idé når dere bor i gammel gård. Jeg har trimrom i huset mitt (enebolig), og når mannen bruker tredemøllen så rister nesten hele etasjen. Hadde aldri godtatt dette fra en nabo hvis vi bodde i blokk. Har dere ikke en kjellerbod dere kan bruke den i eller noe? Anonymous poster hash: ae225...79d 27
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #13 Skrevet 15. juli 2014 Det er vel nokså velkjent at tredemøller bråker noe grusomt? Den slags kan man skaffe seg når man bor i enebolig. Men det bør jo, som det nevnes, være mulig å avtale tidspunkt for bråkingen når nabo er borte eller i det minste forberedt. For øvrig er det flott å bevege seg ute i denne årstiden. Anonymous poster hash: 0b708...780 6
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #14 Skrevet 15. juli 2014 Jeg tror faktisk at han er pensjonist, men er ikke helt sikker... Jeg kan trene på dagtid i permisjonstiden ja, men samboeren min bruker også mølla og han jobber jo vanlige dager. Syntes ærlig talt at dette er bråk man må forvente. Over oss bor det noen med en stor hund som bjeffer, men det hadde aldri falt meg inn å klage på det, folk må jo få leve livene sine. Er man sensitiv for bråk så får man kjøpe enebolig tenker jeg... TsAnonymous poster hash: e9eb1...517 Hund som stadig bjeffer inne er ikke innenfor reglementet i borettslag. Tredemølle er noe helt annet enn å leve et vanlig liv - det bråker veldig mye mer hos andre enn ideres egen leilighet. Her er det jo dere som evt må flytte til enebolig dersom dere vil ha såpass store støyelementer. I tillegg kommer det jo en baby snart som kanskje gråter høyt, mye og lenge(som dere jo ikke kan gjøre så mye med og som folk må akseptere), så her ville jeg tråkket litt varsomt for å ikke få klager. Anonymous poster hash: f9a4b...158 22
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #15 Skrevet 15. juli 2014 Jeg bor i en eldre bygård, og isolasjonen mellom leilighetene er jo ikke den beste. Nå har jeg og min samboer kjøpt oss tredemølle på et av rommene våre. Jeg er gravid og tenkte dette skulle gjøre dørstokkmila litt kortere både under graviditeten og etter. Problemet er at naboen under mener at det bråker masse ned til han, og at det er som å bo med en elefant over seg. Jeg kan jo se at det kan bråke litt, men er ikke dette noe man bare må regne med når man bor tett på andre? Vi løper selvfølgelig ikke før 7 og etter 22... Naboen på sin side mener at dette er uakseptabelt og har klaget til styret.. Hva syntes dere, hvem har rett her?Anonymous poster hash: e9eb1...517 Vel, dere har rett. Klagen til styret kunne han ha spart seg: styret kommer til å svare tilbake at "normal støy" er å forvente. En tredemølle bråker ikke mer enn feks om dere hadde hatt 2-3 aktive unger. Og så er dere tilbake på stadie 1: bli enige om en tid som er ok. Helst da ikke under middagen til naboen eller yndlingsprogrammet på tv (eller om det er en eldre person etter han har lagt seg). Men da står dere litt sterkere enn han under, og kan nok navigere frem en tid som passer dere bedre enn han. Siden altså både dere og han vet at å klage er nytteløst og han alt har ødelagt naboskapet. Anonymous poster hash: d43ec...bf7
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #16 Skrevet 15. juli 2014 Nå om sommeren ville jeg løpt ute, men hvis du har lang vei til passende løpeterreng ser jeg jo at det kan bli litt styr. Støtter forslaget om å bli enig med naboen om tidspunkter som er OK. Noe av poenget med den var jo at jeg skulle kunne trene i permisjonstiden, kan jo ikke dra på treningssenter og la mini sove alene hjemme... Jeg tror ikke jeg er villig til å binne meg til et fast tidspunkt, med mindre han kan slå i bordet med en lov som sier at vi ikke har lov. Jeg vet jo ikke når mini kommer til å sove, og hele poenget med å ha en mølle hjemme er jo fleksibiliteten.... TSAnonymous poster hash: e9eb1...517
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #17 Skrevet 15. juli 2014 Hvordan kan du mene at han har rett? Finnes det en lov som sier at man ikke kan ha tredemølle eller annet treningsutstyr i sitt eget hjem? Og bruke dem innen for den tiden som det ikke må være stille?Anonymous poster hash: 78a89...dab Borettslagsloven sier nok helt sikker noe om støy, ja. Og tredemølle er støy på nivå med oppussing når man bruker støyete utstyr. Som en annen her påpeker er det ikke bare lyd, det er risting og smelling også. Anonymous poster hash: f9a4b...158 12
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #18 Skrevet 15. juli 2014 Jeg tror faktisk at han er pensjonist, men er ikke helt sikker... Jeg kan trene på dagtid i permisjonstiden ja, men samboeren min bruker også mølla og han jobber jo vanlige dager. Syntes ærlig talt at dette er bråk man må forvente. Over oss bor det noen med en stor hund som bjeffer, men det hadde aldri falt meg inn å klage på det, folk må jo få leve livene sine. Er man sensitiv for bråk så får man kjøpe enebolig tenker jeg... TsAnonymous poster hash: e9eb1...517 Kanskje ikke så greit for en eldre mann å kjøpe seg en enebolig da..... Forstår det er kjipt for dere, men jeg hadde blitt gal av det bråket. Syns dere kan prøve å avtale en fast tid å trene på. Blir litt dumt å si at man er nødt til å akseptere bråk om man bor i blokk. Syns det gir mer mening at dere kjøper dere en enebolig enn at en gammel mann gjør det. Anonymous poster hash: 1eeec...791 26
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #19 Skrevet 15. juli 2014 Noe av poenget med den var jo at jeg skulle kunne trene i permisjonstiden, kan jo ikke dra på treningssenter og la mini sove alene hjemme... Jeg tror ikke jeg er villig til å binne meg til et fast tidspunkt, med mindre han kan slå i bordet med en lov som sier at vi ikke har lov. Jeg vet jo ikke når mini kommer til å sove, og hele poenget med å ha en mølle hjemme er jo fleksibiliteten.... TSAnonymous poster hash: e9eb1...517 Du kunne kjøpt alt annet utstyr enn det mest støyende? Vi har alle babyer - og jeg kjøper da ikke tredemølle nå som jeg bor i leilighet. Det anser jeg som helt manglende antenner. Jeg har heller ikke fått trent de 6 første månendene etter babyen kom fordi han måtte trilles i søvn og sov kort - det er da ikke andres problem? Anonymous poster hash: f9a4b...158 38
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #20 Skrevet 15. juli 2014 Vel, dere har rett. Klagen til styret kunne han ha spart seg: styret kommer til å svare tilbake at "normal støy" er å forvente. En tredemølle bråker ikke mer enn feks om dere hadde hatt 2-3 aktive unger. Og så er dere tilbake på stadie 1: bli enige om en tid som er ok. Helst da ikke under middagen til naboen eller yndlingsprogrammet på tv (eller om det er en eldre person etter han har lagt seg). Men da står dere litt sterkere enn han under, og kan nok navigere frem en tid som passer dere bedre enn han. Siden altså både dere og han vet at å klage er nytteløst og han alt har ødelagt naboskapet.Anonymous poster hash: d43ec...bf7 Dette er et sameie og ikke et borettslag, folk har lov til å ha hund. Og jeg er ganske sikker på at vi har liv til å ha en mølle, det er helt vanlig at folk har tredemølle hjemme, og ja barnet kommer nok til å gråte også, dette er jo helt normalt. Jeg kunne vært villig til å unngå spesielle tidspunkter som du sier, men ikke å binde meg til en fast tid, slik at jeg f. Eks. Må løpe fra 7 til 8... TsAnonymous poster hash: e9eb1...517
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå