Gå til innhold

Løping innendørs, bor under i sokkel...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vet jeg egentlig ikke har noe med dette å gjøre, men jeg leier sokkel hos en familie på 4, et par med to barn, gutt på 3 og jente på 7.

Problemet her at gutten dems er forferdelig bråkete! Jeg vet at en 3 åring skal jo løpe fra seg og herje litt, men han der løper med hælen frem og tilbake, frem og tilbake, når han er ute og leker seg er det ikke som andre barn at han sitter for segselv og leker, han roper og skriker, hele nabolaget hører han, jeg overdriver ikke.

Og han gråter døgnet rundt. Løper/roper han ikke, så gråter han.. gjerne i flere timer.

Jeg sa ifra om denne løpingen engang for jeg får hodepine av det, for det er så lytt og da fikk jeg tilbake: Men han er så glad i å løpe, det er vanskelig å få stoppet han.

Er det ikke voksne som skal bestemme og ikke barn? Barn skal vel ikke løpe innendørs?

Verste er jo når han skal begynne med dette 7 på morgenen...

Vet ikke hva jeg vil med dette, synes helt ærlig at det der er en ufyselig unge, helt uten kontroll og grenser.. Eller skal det være slik?

Bodde under en familie forrige sokkel også, der var det iallefall ingen løping inne..

Anonymous poster hash: 83249...924

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Normalt, flytt til et annet sted.

• Liker 3
Skrevet

Tror nok dette er noe du bare må leve med, men skjønner veldig godt at det er slitsomt, etter som jeg også har bodd under en småbarnsfamilie. Konstant bråk ødelegger livskvaliteten og er svært irriterende når man selv er en stille og rolig person. Dessverre kan man ikke kreve at barna skal være stille så lenge det er snakk om normal aktivitet, noe jeg vil si løping er ... Sjeleglad for at jeg flyttet.

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Du må lève med det. Bor i blokk og har hatt det sånn i 6 år med mine naboer. De skjønner det ikke. så jeg har begynt og ta igjen. Blir veeeldig rolig da :fnise:

Anonymous poster hash: 10bc9...64b
Skrevet

Vi har to gutter som kjører motorsykkel og bil inne, og spiller fotball og løper. Heldigvis bor vi i underetasjen, for det blir mye bråk. Og sånn må det nesten være, vi kan jo ikke nekte barna å leke.

Så jeg ville enten flyttet eller latt være å bry meg om det.

Vi har etterisolert da, så naboen er fornøyd, og sparking av fotball er ikke lov før ni om morgenen, heller ikke å gå ut i hagen før ti i helgene.

Vi har to gutter som er ganske bråkete, når de er ute å spiller fotball er det mye roping i perioder, særlig hvis de har venner på besøk. Så det er forskjel på barn også...

Det er dessverre lite man kan gjøre med det.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to gutter som kjører motorsykkel og bil inne, og spiller fotball og løper. Heldigvis bor vi i underetasjen, for det blir mye bråk. Og sånn må det nesten være, vi kan jo ikke nekte barna å leke.

Så jeg ville enten flyttet eller latt være å bry meg om det.

Vi har etterisolert da, så naboen er fornøyd, og sparking av fotball er ikke lov før ni om morgenen, heller ikke å gå ut i hagen før ti i helgene.

Vi har to gutter som er ganske bråkete, når de er ute å spiller fotball er det mye roping i perioder, særlig hvis de har venner på besøk. Så det er forskjel på barn også...

Det er dessverre lite man kan gjøre med det.

:sjokkert: Altså: å la barna leke er en ting. Å ikke oppdra barna er noe helt annet. Å lære barn fra 2-3 års alder at de IKKE på noe vis er senter i universet, og at de 24 timer i døgnet resten av sitt liv må ta hensyn til alle andre rundt seg: har det gått av moten? :klo:

Anonymous poster hash: 17641...bbb

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Spill høy musikk når løpingen begynner. Skyld påa t du ikke orker å høre på løpingen. Det gjelder å være løsningsfokusert. :)

Anonymous poster hash: 00c36...2e7
  • Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Du leier leilighet, og kan ikke nekte dem å la sønnen løpe inne i deres eget hjem. Er noe annet om du bodde i blokk eller lignende og det var regler på slikt

Anonymous poster hash: 73132...429

• Liker 1
Skrevet

Tror ikke det er mye du kan gjøre, foreslår at du ser etter er nytt sted og ikke mer sokkelleiligheter. De er stort sett utrivelige og har dårlig inneklima.

Skrevet

:sjokkert: Altså: å la barna leke er en ting. Å ikke oppdra barna er noe helt annet. Å lære barn fra 2-3 års alder at de IKKE på noe vis er senter i universet, og at de 24 timer i døgnet resten av sitt liv må ta hensyn til alle andre rundt seg: har det gått av moten? :klo:

Anonymous poster hash: 17641...bbb

Haha, jeg skjønner nok at du tenker sånn, men for meg er det sånn det funker best. Nå holder ungene fint på med leking på egenhånd, og jeg gidder ikke å fly etter de å nekte de å leke hele dagen.

Joda, jeg kunne sikkert oppdratt de til at de kunn skal sitte å legge puslespill og lese bøker, men det er ikke et ønske jeg har.

Jeg har selvstendige barn som overhodet ikke oppdras til at de er senter i universet, og hensyn må de ta. Når barna ønsker å leke ute eller spille fotball inne fra kl syv om morgenen, så har de lært at de må vente tre timer før de får lov til det. Av hensyn til andre!

Og motorsykkel/bil inne er jo vanlige leker nå til dags, regner med at du skjønner at det er uten lyd og motor :fnise:

Så jeg syns jeg har greie unger, bråkete gutter ja, men aktive gutter som ikke er interessert i tv, og som også tar hensyn, og hvor vi har gjort tiltak som gjør at naboen er fornøyd.

(og det er klart det ikke er hver dag det spilles fotball el.l., særlig nå på sommeren)

Og ellers på året er det barnehage/aktiviteter og kun få timer på ettermiddagen som stort sett går bort i middag, litt lek så legging).

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Som flere andre sier, det er nok ikke noe å gjøre med. Du må enten lære deg å leve med det eller flytte.

Er selv på boligjakt, å det er viktig for meg å finne leilighet der det ikke bor barn. Jeg gidder rett og slett ikke å bli vekket tidlig av bråkete unger, eller måtte høre tramping, skrik og skrål fra unger når jeg er hjemme.

Anonymous poster hash: 85374...b35
AnonymBruker
Skrevet

Plutselig skjønner jeg hvorfor enkelte av elevene mine ikke greier å sitte stille i klasserommet og synes det er verdens mest naturlige ting å løpe og hoie midt i timen.

Det er så viktig å lære barna å ta hensyn og oppføre seg som folk innendørs! Løpe gjør man ute!

Anonymous poster hash: e193e...957
  • Liker 7
Skrevet

Nå driver ikke min gutt og løper villmann inne så mye, men de få gangene han gjør det, så får han lov til det. Han er ikke tre år enda, men er veldig klar over at det er ulike regler ut fra hvor han er. Sånn som at i barnehagen så løper vi ikke inne, men hjemme er det lov å løpe litt hvis han vil det. Men klart, hadde han ikke gjort annet enn å løpe og herje innendørs, så hadde vi sikkert satt noen form for restriksjoner på det, men han er ganske rolig inne, så. :)

Uansett så leier du sokkel i en privat bolig hos en familie. Helt greit å forsøke å si i fra sånn som du har gjort, ut over det er det ikke så mye du kan gjøre. Da må du heller flytte.

AnonymBruker
Skrevet

Plutselig skjønner jeg hvorfor enkelte av elevene mine ikke greier å sitte stille i klasserommet og synes det er verdens mest naturlige ting å løpe og hoie midt i timen. Det er så viktig å lære barna å ta hensyn og oppføre seg som folk innendørs! Løpe gjør man ute! Anonymous poster hash: e193e...957

Det er jo forskjell på skole og hjemme. På skolen skal jo barna sitte ved pulten og følge med, mens hjemme kan det ikke forventes og kreves at barna sitter pent på en stol og leker hele dagen.

Det er også forskjell på små og store barn. Mitt barn er 4år og jeg syns det er helt greit at han løper litt inne, det er jo helt naturlig at barn har høyt aktivitetsnivå.

Vi har underetasje som vi kunne leid ut, men akkurat pga dette temaet her så ønsker jeg å ha hele huset for oss selv slik at jeg kan la barnet mitt utfolde seg uten å føle på det.

Anonymous poster hash: 316fe...226

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg må si jeg synes det er rart at så mange synes det er greit å løpe inne. Har selv 2 gutter på 5 og 1,5 og de har begge lært at å løpe gjør man ute, inne går man. De er veldig aktive og høyt og lavt begge to men løpe får de ikke lov til selv om de selvfølgelig bråker på andre måter når de er inne.

Anonymous poster hash: 7aff8...d1d

• Liker 7
Skrevet

Jeg må si jeg synes det er rart at så mange synes det er greit å løpe inne. Har selv 2 gutter på 5 og 1,5 og de har begge lært at å løpe gjør man ute, inne går man. De er veldig aktive og høyt og lavt begge to men løpe får de ikke lov til selv om de selvfølgelig bråker på andre måter når de er inne.

Men det jeg syns er rart er at løping er så ille? Men vi har vel alle forskjellige regler. Hos oss er det ikke lov å hoppe i sofaen eller senger, det bråker kanskje mindre, men jeg liker det ikke for det blir mer rot...

Løpe bråker jo ikke spesielt mye, og skjer heller ikke spesielt ofte, så skjønner ikke helt hvorfor det er "galt"?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Da er jeg veldig interessert i å vite hvordan du har greid å lære en på 1,5 at han ikke skal løpe inne? Jeg har en på snart 2, og selv om han har fått høre HVER eneste dag siden han begynte å gå som ettåring, at han ikke må løpe inne, så løper han fortsatt rundt i stua mens han leker.

Da han var rundt 1 år forsto han jo ikke engang hva vi sa da vi ba han om å ikke løpe, men vi sa det likevel, fordi vi har et prinsipp om å alltid si i fra til han selv om han ikke forstår (også om ting som å si takk og unnskyld). Nå forstår han imidlertid hva jeg sier, og saktner farten i kanskje 20 sekunder hvis jeg ber han om å ikke løpe, men så er det på'n igjen så fort han ser en leke han vil bort til e.l.

De fleste barn mellom 1 og 2 år har jo forholdsvis dårlig impulskontroll, så at du får en 1,5-åring til å være så lydig at han aldri løper inne har jeg faktisk litt problemer med å tro på!

Anonymous poster hash: 18212...3d2

• Liker 3
Skrevet

Plutselig skjønner jeg hvorfor enkelte av elevene mine ikke greier å sitte stille i klasserommet og synes det er verdens mest naturlige ting å løpe og hoie midt i timen.

Det er så viktig å lære barna å ta hensyn og oppføre seg som folk innendørs! Løpe gjør man ute!

Anonymous poster hash: e193e...957

Dette har ikke noe med konsentrasjonsnivå å gjøre, enten får de lov til å løpe inne eller ikke, det betyr ikke at de får lov til det hos andre.

Mine barn får ikke gå fra bordet før alle barna har spist opp fek. Så de har ikke vanskeligheter med å sitte i ro. Og det er jo ikke sånn at barn som får lov til å løpe inne gjør det 24/7, og det er det.

Det betyr heller ikke at de har adhd og er urolige.

Men vi har valgt å la de gjøre det siden det ikke forstyrrer noen.

Har jeg hatt nattevakt får de kun drive med "stilleleking" til jeg står opp, så de kan når de må.

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig dette. Da jeg var barn løp vi ikke inne, men samtidig hadde vi jo store uteområder å bevege oss på, så det var bare å hive oss ut når vi hadde for mye overskuddsenergi. Idag bor folk trangt, uten hage, og uten egnede uteområder, samt at ungene følges mye tettere enn før, så det er vel naturlig med mer løping inne. Selv om det i utgangspunktet er en uting.

Anonymous poster hash: dac93...fc4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selvstendige barn som overhodet ikke oppdras til at de er senter i universet, og hensyn må de ta. Når barna ønsker å leke ute eller spille fotball inne fra kl syv om morgenen, så har de lært at de må vente tre timer før de får lov til det.

Får barna spille fotball inne??

Anonymous poster hash: 15325...b56

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...