Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er stiv som en stokk, og kan så vidt ta meg selv på knærene slik har det alltid vært.

Om jeg bøyer knærene kan jeg selvsagt bøye hofta mer og bøyer man knærene nok så kan jeg sikkert bøye hofta like mye som en med normal fleksibilitet.

Det jeg lurer på er hvorfor det er slik, altsåhvorfor kan man bøye hofta så mye mer med svikt i knærene. For meg blir jo forskjellen helt enorm. Er det noe forbindelser med hoftene og knærene? Og hvordan kan denne forbindelsen være så sterk at forskjellen blir så stor?

Anonymous poster hash: b621b...db7
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det handler om stram muskulatur på baksiden av lårene.

Når du bøyer knærne strekker du ikke disse musklene i samme grad, og du blir mer fleksibel.

Anonymous poster hash: b3c4b...e72
  • Liker 1
Skrevet

Sammenhengen er at hele baksiden henger sammen og kalles gjerne "den bakre kjeden" eller "posterior chain". Den går helt fra anklene og opp til hodet.

Hvis du såvidt klarer å ta deg på knærne når du står oppreist med strake knær vil jeg si er ekstremt. Jeg tror aldri jeg har sett noen som er så stive uten at de har en eller annen form for skade.

Kanskje du skulle begynt på yoga eller tilsvarende?

Tøying tar tid og er delvis ubehagelig, men akk så viktig det er for skadeforebygging selv utenfor idrett!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...