AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #1 Skrevet 14. juli 2014 Jeg som skriver dette, er pappa til ei jente på 12 år. Jeg lurer på hva som er normalt, og hvordan man bør håndtere dette med påkjenning når jenter kommer i puberteten. Min datter er ganske utviklet for alderen. Hun fikk sin første BH for et år siden, og fikk mensen rundt denne tiden. Jeg har forventet at hun kom til å begynne å bli litt sjenert etter hvert, men det har ikke skjedd. Hun går gjerne rundt naken hjemme, eller bare i trusa. Også når hun har mensen, så bind og alt synes. Hun er veldig kosete, liker å sitte på fanget og ligge inntil meg. Og jeg har begynt å ikke være komfortabel med dette når hun ikke har klær på. I dag tidlig krøp hun opp i senga til meg, og la seg oppå meg. Jeg ba henne til slutt gå og kle på seg, forklarte at hun begynte å bli stor jente og sånt... Er litt usikker på hvordan jeg skal forholde meg. Og lurer også på om det er normalt at hun ikke føler for å kle på seg... Hun har jo fått pupper, og jeg har ikke så lyst til å se dem til stadighet liksom. Setter pris på tilbakemeldinger:)Anonymous poster hash: e1bf1...ce3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #2 Skrevet 14. juli 2014 Oiii.. Anonymous poster hash: 886df...91d 2
stove Skrevet 14. juli 2014 #3 Skrevet 14. juli 2014 (endret) Det er da helt greit å være litt nakne sammen Endret 15. juli 2014 av stove 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #4 Skrevet 14. juli 2014 Det er jo ingen krise, men av hensyn til at hun sikkert ønsker å gli inn i samfunnet, så bør hun kle på seg, ja. Si hun må ta på seg topp og shorts i det minste, og at hun kan vente med å tusle rundt naken til hun har flyttet for seg selv. Anonymous poster hash: f22dd...278 1
Blackbird Skrevet 14. juli 2014 #5 Skrevet 14. juli 2014 Hei. Skjønner at du syns det blir litt feil. For meg virker hun litt umoden og er nok mer et barn i hodet selv om kroppen "vokser fra henne". Kanskje det er best om mamma tar denne praten med henne? Om du sier noe kan hun kanskje føle seg avvist. Mamma bør helst si noe om hva som "sømmer seg" nå som hun er blitt så stor? At hun bør gå kledd slik og sånn i huset og tenke litt på at ting forandrer seg nå som hun er eldre? Ikke lett! Men tipper dere vet best hvordan dere skal nærme dere henne som kjenner henne best tross alt. 8
sjøhest Skrevet 15. juli 2014 #6 Skrevet 15. juli 2014 Barnet vårt på 3 får ikke ligge og rulle seg i vår seng/oppå oss uten klær så hvorfor i alle dager skal en 12-åring gjøre det. Syns det er helt fjernt. Har hun vært utsatt for noe eller? Hun har jo ikke normale intimgrenser for seg selv.. Fortsett å si fra at hun skal kle på seg. 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #7 Skrevet 15. juli 2014 Du er skilt far? Mannens datter på 12-13 er nøye med å alltid dekke bryster og går aldri rundt uten truse/liten shorts, og røper aldri at hun har mens. Hun kan likevel tisse mens faren dusjer og være litt inkonsekvent på badet. Skilsmissen var mens hun fortsatt brukte bleier, og far er ikke sjenert ifht å f.eks dusje med ulåst dør, og derfor tar ikke hun alt så nøye heller, tror jeg. For meg var det uaktuelt å bruke wc når noen andre var på badet omtrent fra jeg kunne tørke meg selv, og jeg låste døren når jeg badet lenge før puberteten. Jeg bodde med begge foreldre og flere brødre. Foreldrene mine gikk aldri rundt nakne, annet enn 1,5 meter mellom bad og soverom, og noen ganger hadde de ikke kledd på seg noe hvis noen av oss ropte for et eller annet om natten, falt ut av senga osv. Du kan jo nevne det for moren, evt kjøpe sovesaler og soveshortser til henne og si at det er greit å ha litt tøy på seg når kroppen forandrer seg og hun ikke er bare barn lenger?Anonymous poster hash: 5ec9b...9c1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #8 Skrevet 15. juli 2014 Autocorrect på mobilen, mente sovesinglet, ikke sovesaler;-)Anonymous poster hash: 5ec9b...9c1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #9 Skrevet 15. juli 2014 Du kan godt be henne ta på t-skjorte når hun ligger hos deg. Om du er ukomfortabel med situasjonen. Men det er ikke unormalt i mange familier at man går nakne/i trusa rundt. Bare å se på tidligere diskusjoner her. Hos oss går alle nakne/i trusa mellom soverom og badet. Vi voksne sover nakne, det samme gjør ene tenåringen. Og det at noen går nakne rundt betyr ikke at de er utsatt for noe som spurt over her. Folk har forskjellig intimgrense, slik er det bare. Og synes egentlig man skal være glad for at en 12-åring er komfortabel i egen kropp. Mange nok som ikke er det og føler at kropp er unaturlig.Anonymous poster hash: 4ce51...c23 3
mara2012 Skrevet 15. juli 2014 #10 Skrevet 15. juli 2014 Én ting er å gå naken rundt, men ikke i senga og oppå foreldrene osv. At du blir ukomfortabel, sier nok om at hun begynner å bli for stor for å gjøre sånt. Og når hun har mensen, er det vel greit å være rett på sak; at man må kle på seg litt mer, så ikke alle trenger å se at hun har mensen. Og som en annen nevnte, kjøp noe soveklær til henne, shorts og singlet, nattkjole el. og oppfordre henne til å bruke det, for som sagt " hun er ikke noe barn lenger" og da er det vanlig å kle på seg.
Sol79 Skrevet 15. juli 2014 #11 Skrevet 15. juli 2014 Barnet vårt på 3 får ikke ligge og rulle seg i vår seng/oppå oss uten klær så hvorfor i alle dager skal en 12-åring gjøre det. Syns det er helt fjernt. Har hun vært utsatt for noe eller? Hun har jo ikke normale intimgrenser for seg selv.. Fortsett å si fra at hun skal kle på seg. Helt OT for TS sitt problem, men for meg er det helt fjernt at en 3-åring ikke får ligge i foreldresenga i trusa. 9
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #12 Skrevet 15. juli 2014 Helt OT for TS sitt problem, men for meg er det helt fjernt at en 3-åring ikke får ligge i foreldresenga i trusa. Det står jo UTEN klær. Ikke med truse. Anonymous poster hash: 49f89...32a 2
Tibbie Skrevet 15. juli 2014 #13 Skrevet 15. juli 2014 Skjønner at du synes det er litt rart når hun begynner å bli såppass utviklet. Veldig bra at hun er komfortabel med nakenhet og egen kropp, i hvert fall! Dette er et stooort problem for mange jenter. Men jeg synes du bare skal fortsette sånn som du gjorde i dag da du fortalte henne at hun begynner å bli stor jente og må kle på seg klærne
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #14 Skrevet 15. juli 2014 Har vært en stund på forumet til girls1st.no men det ble for barnslig. Spørsmålene her inne er som dette helt motsatt av de som er på girls, der er det jenter som må ha hjelp med at far og brødre har sett de nakne og at far i hvertfall ikke skal vite at de har mensen. Er jo fint at dattera til TS er trygg i og på egen kropp, men dette blir litt for mye og virker nesten rart at hun ikke er det minste flau. Pleier mammaen å gå naken rundt i huset? Anonymous poster hash: 55e4e...846
Sol79 Skrevet 15. juli 2014 #15 Skrevet 15. juli 2014 Det står jo UTEN klær. Ikke med truse.Anonymous poster hash: 49f89...32a Uten klær betyr jo gjerne i bare trusa. De fleste sover ikke nakne, så jeg oppfatter det som at hun har truse på.
sjøhest Skrevet 15. juli 2014 #16 Skrevet 15. juli 2014 Kanskje denne 12-åringen har truse i senga, men det står også at hun går rundt i huset NAKEN og at hun er kosete på faren. For ja, 3-åringen får ligge i trusa i senga vår. Men det blir jo bare spesielt når en datter som har kommet i puberteten ligger OPPÅ faren med jura ute? 2
Aurora_Versailles Skrevet 15. juli 2014 #17 Skrevet 15. juli 2014 Det er viktig at du som foreldre veileder henne. Noe du gjør ved å be henne om å kle på seg. Hun bør lære når det er greit å gå naken, og når det ikke er greit. Med dette sagt må det sies i en privat samtale med (helst mor/søster).. Det burde ikke sies på en måte som kan tolkes som at nakenhet og nærhet er feil, men det å ha personlige grenser gjelder ikke bare for henne, men å forstå at andre rundt henne har sine grenser også - noe du klart beskriver. Håper dere finner ut av det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #18 Skrevet 15. juli 2014 Takk for mange innspill! Ja, jeg er skilt. Hun går naken, men har stort sett på seg truse. Jeg synes jo det er fint at hun har et avslappet forhold til kropp, men er selv ikke komfortabel som jeg har skrevet. Da skal jeg fortsette å be henne kle på seg, og håpe det glir inn snart. I går kom hun opp i senga til meg i bare trusa ja, og la seg oppå meg som hun alltid har pleid å ligge og kose. Jeg frika litt ut, og min samboer har også kommentert det litt forsiktig til meg. I sta var hun i dusjen, og kom ut helt naken og spurte oss om noe da vi satt og så på tv. Skulle ønske hun kunne tatt et håndkle rundt seg i det minste:/Anonymous poster hash: e1bf1...ce3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #19 Skrevet 15. juli 2014 PS ingen av oss pleier å gå rundt nakne...Anonymous poster hash: e1bf1...ce3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #20 Skrevet 15. juli 2014 Hun går naken, men har stort sett på seg truse.Anonymous poster hash: e1bf1...ce3 Etter mitt språkbruk kan man ikke være naken hvis man har på seg truse. Hvis hun kun har på seg kun truse vil jeg heller si at hun var toppløs. Men det er mulig at det skal mindre til før den yngre generasjon betegner noen som nakne. Anonymous poster hash: 8cccf...d0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå