Gå til innhold

Alderspoeng?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hvordan har alderspoeng noe å si på karaktersnitt? Er det slik at om jeg har f.eks. 4 i snitt, og har 6 alderspoeng siden jeg er født i 1992, har jeg da 4,6 i snitt?

Og en annen ting; om jeg har hatt f.eks. 2 realfag på vgs, får jeg da 4,7 i snitt (om jeg bruker samme eksempel som ovenfor med et snitt på 4,6 med alderspoeng)? Eller bommer jeg helt når jeg sier at hvert realfag gir deg 0,5 poeng?

Anonymous poster hash: c238b...92e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, du legge poeng rett på gjennomsnitt. Du treffe fra først

Anonymous poster hash: fca3c...5be
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du legge poeng rett på gjennomsnitt. Du treffe fra først

Anonymous poster hash: fca3c...5be

Hva snakker du om?

Tror det er sånn du sa TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alderspoeng legges på slik du beskriver, men husk at de bare teller når du søker i ordinær kvote, altså er karakterkravet også høyere når du søker med et vitnemål der alderspoeng (samt andre ekstrapoeng, som militærpoeng, poeng for høyere utdannelse, folkehøgskolepoeng etc.) er med.

Realfagspoengene teller på alle typer vitnemål. Først regner du ut snittet ditt uten noen tilleggspoeng som helst og ganger snittet med ti for å få en foreløpig poengsum (man opererer med poengsum, ikke karaktersnitt, ved opptak via Samordna Opptak). Så legger du til de realfagspoengene du har. Det er forskjellig hvor mange realfagspoeng man får for et realfag, noen gir et halvt og noen gir ett. Du kan ikke få mer enn to realfagspoeng til sammen. Sjekk hva dine gir.

Så hvis karaktersnittet ditt er 4 og du har hatt fullt med realfag slik at du får to poeng, da blir det:

4.0 * 10 = 40 poeng.

40 + 2 = 42 poeng. Dette ville vært poengsummen din i kvoten for førstegangsvitnemål, men du som er født i 1992 har uansett ikke førstegangsvitnemål lenger.

42 poeng + 6 alderspoeng = 48 poeng. Dette blir da poengsummen din i ordinær kvote. Om du ser på lister med poenggrenser ser du at det står to poengsummer, og du må da altså se på den for ordinær kvote, det høyeste av de to kravene.

Anonymous poster hash: 16c27...721
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen hjertelig takk for svar :) !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare hyggelig. Lykke til :)

Anonymous poster hash: 16c27...721
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg hadde bare geofag 1, så det blir vel kun 0,5 ekstrapoeng for meg :)

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...