Gå til innhold

Moren min er overvektig, hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Moren min sliter med overvekt (hun har en på BMI 32. 87) og jeg er veldig redd for at hun skal få helseproblemer. Orker ikke tanken på å miste henne, har prøvd å ta opp problemstillingen med henne opptil flere ganger. Hun er veldig enig med meg hver gang temaet taes opp, men hun hører ikke på rådene jeg gir henne og fortsetter på samme måte. Hun trener ikke og å få henne med på trening er vanskelig, hun blir sur på meg - og når jeg reiser tilbake til studiebyen min vet jeg at hun ikke gidder å trene. Hun friterer middagene, spiser kjeks som inneholder mye sukker og fett, lager pannekaker og spiser relativt store mengder mat (hun spiser 2-3 middagsporsjoner), er glad i potet og brød, og drikker en del juice. Er det for eksempel noen oljer etc. hun kan bruke til å steke mat som kanskje ikke er like kaloritett? Hun elsker å steke maten i mye smør og heller masse smør\sky over middagen.
Moren min sier i blant at hun er glad for at jeg bryr meg og prøver å veilede henne, men det går inn det ene øret og ut det andre. I dag snakket jeg med henne og spurte henne hva hun holdt på meg, hun satt og spiste pannekaker sa hun og når jeg da sier at hun ikke burde spise pannekaker hvis hun skal slanke seg, men da får jeg til svar "noen ganger har en lov til det", noen ganger? Syns hun spiser mye usunn og kaloririk mat, og det holder ikke med 1-2 pannekaker, nei, hun spiser 5-6 stykker med masse sukker. Kjenner jeg blir så oppgitt. Hvordan kan jeg hjelpe moren min med slankingen?

Anonymous poster hash: c31f0...d0a
Videoannonse
Annonse
Gjest HappyWaffle
Skrevet

du får henne til å ta kontakt med lege for å få henvisning til å være med på livsendringskurs på røros rehabiliteringssenter! moren min var der, å det er et fantastisk sted! det handler ikke om slanking i det hele tatt, men å få en sunnere livsstil. bytte ut små ting i maten med noe som er sunnere feks :) de motiverer hverandre og aldri før har jeg sett moren min så livsglad som etter oppholdene der! :)

AnonymBruker
Skrevet

Om hun ikke har motivasjon til det selv, så kommer hun aldri til å gå ned i vekt. Det er ingenting du kan gjøre så lenge hun ikke går inn for det. Ja du kan veilede henne angående sunn mat osv, men om hun ikke gjør endringer så skjer det ingenting.

Anonymous poster hash: dfa4b...241
  • Liker 2
Skrevet

Det hjelper ikke hva du sier og gjør så lenge hun ikke vil det selv. I verste fall kan masingen din, uansett hvor godt ment den er, få motsatt effekt. Jeg har full forståelse for at du gjerne vil hjelpe henne, men det er dessverre vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

du får henne til å ta kontakt med lege for å få henvisning til å være med på livsendringskurs på røros rehabiliteringssenter! moren min var der, å det er et fantastisk sted! det handler ikke om slanking i det hele tatt, men å få en sunnere livsstil. bytte ut små ting i maten med noe som er sunnere feks :) de motiverer hverandre og aldri før har jeg sett moren min så livsglad som etter oppholdene der! :)

Hun bor ganske langt i fra Røros og har fastjobb, altså har hun ikke mulighet til å være borte i flere uker. Lurer på om det er mulig å få permisjon fra jobb på grunn av dette og hvor mye dette koster? Takk for tips, skal nevne dette for henne! Er så bekymret for henne.

AnonymBruker
Skrevet

Om hun ikke har motivasjon til det selv, så kommer hun aldri til å gå ned i vekt. Det er ingenting du kan gjøre så lenge hun ikke går inn for det. Ja du kan veilede henne angående sunn mat osv, men om hun ikke gjør endringer så skjer det ingenting.

Det hjelper ikke hva du sier og gjør så lenge hun ikke vil det selv. I verste fall kan masingen din, uansett hvor godt ment den er, få motsatt effekt. Jeg har full forståelse for at du gjerne vil hjelpe henne, men det er dessverre vanskelig å hjelpe noen som ikke vil hjelpe seg selv.

Men det må da være mulig å motivere henne og henne til å gjøre noen små endringer i hverdagen? Å bruke frylight istedenfor fet olje\smør, handle inn sukrin for eksempel? Jeg vet at hvis dette blir kjøpt så vil det bli brukt.
Hun er til tider lei av masingen min ja, det har hun sagt et par ganger, men samtidig ønsker hun å endre livsstil, men det virker ikke som hun har kontroll, får i seg mer kcal enn hun tror og at det ikke skader å spise et par kjeks.
Jeg vil ikke gi opp og kommer til å gjøre mitt ytterste for å hjelpe henne når jeg reiser hjem for et par uker i sommer.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo være med på en ukeshandel en gang, så kan du vise henne hva som er sunt og ikke. Forklar at et par kjeks gjør faktisk ganske mye. Om hun ikke har kontroll på porsjonene, så ville jeg rådet henne til å bytte ut fete produkter med lett-produkter.

Som for eksempel til syltetøy uten sukker, mager kesam i steden for rømme, knekkebrød i steden for brødskiver, skinke i steden for salami, salat i steden for ris også videre. Det er ikke sikkert hun har peiling på hvor mye det faktisk utgjør. En ss syltetøy med sukker inneholder for eksempel ca 50 kalorier. Mens en ss syltetøy uten sukker inneholder rundt 10-12 kalorier.

Det er ikke normalt å spise 5-6 pannekaker til middag. De fleste klarer seg med 2. Om hun er mer sulten så får hun heller spise en slags forrett da, som for eks. tomatsuppe.

Be henne spise mer proteinrik mat som egg, skinke, kylling, fisk. Det får henne til å føle seg mer mett.
Anbefaler deg å kontakte ernæringsfysiolog, så kan hun hjelpe moren til med en slags matplan.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo være med på en ukeshandel en gang, så kan du vise henne hva som er sunt og ikke. Forklar at et par kjeks gjør faktisk ganske mye. Om hun ikke har kontroll på porsjonene, så ville jeg rådet henne til å bytte ut fete produkter med lett-produkter.

Som for eksempel til syltetøy uten sukker, mager kesam i steden for rømme, knekkebrød i steden for brødskiver, skinke i steden for salami, salat i steden for ris også videre. Det er ikke sikkert hun har peiling på hvor mye det faktisk utgjør. En ss syltetøy med sukker inneholder for eksempel ca 50 kalorier. Mens en ss syltetøy uten sukker inneholder rundt 10-12 kalorier.

Det er ikke normalt å spise 5-6 pannekaker til middag. De fleste klarer seg med 2. Om hun er mer sulten så får hun heller spise en slags forrett da, som for eks. tomatsuppe.

Be henne spise mer proteinrik mat som egg, skinke, kylling, fisk. Det får henne til å føle seg mer mett.

Anbefaler deg å kontakte ernæringsfysiolog, så kan hun hjelpe moren til med en slags matplan.

Takk for konstruktive råd, setter pris på det. Fikk gode tips her og dette med å kontakte ernæringsfysiolog for å konstruere matplan for henne har jeg ikke tenkt på, men det skal gjøre!
Moren min spiser ikke så ofte, hun spise tre hovedmåltider, men disse måltidene er svært kaloririke, også var det disse kjeksene hun knasker på....
Hun mener nok at jeg kan være litt hysterisk, så å få en som er profesjonell til å hjelpe henne, kan være veldig greit.

AnonymBruker
Skrevet

Beklager for eventuelle skrivefeil\ord som mangler, går litt fort i svingene her.

Skrevet

Hva med å prøve å få henne med på mat-dagbok? Feks MyFitnessPal, da får hun se hva som går inn i kroppen hennes, kanskje det kan hjelpe.

Foreslå henne en tur til fastlegen, for helsjekk, kanskje hun får en overraskelse på helsen sin.

Men, hvis hun ikke bryr seg selv, så har du et problem.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å prøve å få henne med på mat-dagbok? Feks MyFitnessPal, da får hun se hva som går inn i kroppen hennes, kanskje det kan hjelpe.

Foreslå henne en tur til fastlegen, for helsjekk, kanskje hun får en overraskelse på helsen sin.

Jeg tenker at jeg foreslår rehabiliteringsopplegg for henne, samt kontakter en fagperson som kan utarbeide en kostholdsplan for henne.
Når det gjelder MyFitnessPal, tror jeg dessverre ikke hun er interessert i det og vil nok ikke forstå så mye av det enda.
Hun har for øvrig vært hos legen for helsesjekk og har fått beskjed om å gå ned i vekt og fått noen kostholdsråd (som jeg ikke tror hun følger). Hun sier til meg blant annet at hun har begynt å spise knekkebrød, men hva hjelper vel det når hun steker maten i masse smør og heller den over maten etterpå og spiser stooore porsjoner.
Takk for svar :)

Gjest HappyWaffle
Skrevet

Hun bor ganske langt i fra Røros og har fastjobb, altså har hun ikke mulighet til å være borte i flere uker. Lurer på om det er mulig å få permisjon fra jobb på grunn av dette og hvor mye dette koster? Takk for tips, skal nevne dette for henne! Er så bekymret for henne.

jeg veit bare om røros, men de har det mange andre steder i landet også :) det er lettere å holde en plan om de føler at det er gøy! moren min elsker nå å prøve ny mat (sunn mat) fordi sansene hennes blir fristet av alle de nye smakene. hun er mer åpen for turer og så klart er det viktig at hun har et godt støtteaparat rundt seg :)

Skrevet

Moren min er også overvektig og gjorde i mange år ingenting med det. Helt til hun fikk beskjed av legen at grunnen til at hoftene og knærne hennes svikter er fordi hun bærer for mye vekt. Nå sykler hun en time fler dager i uka og spiser mindre og sunnere porsjoner. Går ned ca 0,5kg i uka.

Kanskje det er det som skal til? At en lege sier i fra? Hun har iallefall alltid lurt på hvordan jeg klarte å gå ned, og da jeg sa det var med trening og sunt kosthold hadde hun alltid unnskyldninger som "jeg er for gammal og feit til å dra på treningssenter" og "jeg spiser relativt sunt, det får holde".

AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke å gå på treningssenter for å trene.. og den terskelen tror jeg er ganske høy for mange mennesker... særlig de som ikke er helt unge lenger. Mye bedre å oppmuntre til en rask gå-tur hver dag eller å inkludere bevegelse i det daglige. F.eks gå til butikken i stedet for å kjøre, ta trappa i stedet for heisen eller å hoppe av bussen et par stopp før man er hjemme/på jobb.

Når det gjelder kosthold er det heller ikke særlig motiverende å leve på salatblader (for å sette det på spissen). Fokuser på mindre porsjoner og kanskje bytte på å finne god og sunn mat på nettet eller i bøker og utfordre hverandre. Det er ofte vanskelig for de som er vant med fett og sukker i mengder å innse at det faktisk finnes god og mettende mat som er sunn også.

Anonymous poster hash: 071be...400
Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg tenkte på det samme. Få henne i alle fall til å skrive opp det hun spiser i løpet av en dag, og så kan du hjelpe henne å sjekke kaloriinnholdet.

Gjest Artistina
Skrevet

Moren min sliter med overvekt (hun har en på BMI 32. 87) og jeg er veldig redd for at hun skal få helseproblemer. Orker ikke tanken på å miste henne, har prøvd å ta opp problemstillingen med henne opptil flere ganger. Hun er veldig enig med meg hver gang temaet taes opp, men hun hører ikke på rådene jeg gir henne og fortsetter på samme måte. Hun trener ikke og å få henne med på trening er vanskelig, hun blir sur på meg - og når jeg reiser tilbake til studiebyen min vet jeg at hun ikke gidder å trene. Hun friterer middagene, spiser kjeks som inneholder mye sukker og fett, lager pannekaker og spiser relativt store mengder mat (hun spiser 2-3 middagsporsjoner), er glad i potet og brød, og drikker en del juice. Er det for eksempel noen oljer etc. hun kan bruke til å steke mat som kanskje ikke er like kaloritett? Hun elsker å steke maten i mye smør og heller masse smør\sky over middagen.
Moren min sier i blant at hun er glad for at jeg bryr meg og prøver å veilede henne, men det går inn det ene øret og ut det andre. I dag snakket jeg med henne og spurte henne hva hun holdt på meg, hun satt og spiste pannekaker sa hun og når jeg da sier at hun ikke burde spise pannekaker hvis hun skal slanke seg, men da får jeg til svar "noen ganger har en lov til det", noen ganger? Syns hun spiser mye usunn og kaloririk mat, og det holder ikke med 1-2 pannekaker, nei, hun spiser 5-6 stykker med masse sukker. Kjenner jeg blir så oppgitt. Hvordan kan jeg hjelpe moren min med slankingen?

Snakk med henne om Grete Roede-kurs ... det kan virkelig anbefales.

Det aller beste ville vært om dere bor i nærheten av et sted hvor Fedon Lindberg driver sine klinikker. Jeg har virkelig sans for hans kosthold: http://www.fedon.no/

Hvilken type kurs som passer til henne avhenger av hvor mye hun skal gå ned og hva slags kosthold hun foretrekker og har tro på vil holde.

Skrevet

Eller så kan du jo akseptere at hun pr nå ikke har lyst til å slanke seg, og at hun som en voksen person har full rett til å ta det valget.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...