Nautika Skrevet 15. juli 2014 #21 Skrevet 15. juli 2014 Spare opp til diverse investeringer til huset og forhåpentligvis ha mulighet til å spare litt til bryllup etterhvert.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #22 Skrevet 15. juli 2014 Har som mål å få meg en deltidsjobb under studiene, og å få et skikkelig beløp på sparekontoen. Nå har jeg 500kr............. Så det er mye å gå på her........ Vil gjerne spare 5000 av sommerferielønnen min, men trenger penger til ditt og datt, så vi får se. Anonymous poster hash: de762...109
Gjest Bud Skrevet 15. juli 2014 #23 Skrevet 15. juli 2014 (endret) Satte meg et mål om å være god for 1 mill innen jeg nådde alderen jeg snart når, det målet er i boks med god margin. Samboerinnen satte meg også et mål om at jeg skulle slutte med snus, har vært snusfri siden desember. Hvordan kan jeg se på det som et økonomisk mål?, jo, snusforbruket kostet meg rundt 50 000,- i året - hvilket er en betydelig utgift. Holde madbudsjettet på ca. 700 kr i uken, dette gjennomføres gjennom ukeshandling og begrenset alkoholinntak . Leve nøkternt, men fortsatt med litt luksus når vi føler for det. Spare MINST et av studielånene våres til EK og bryllup. Vi har som et langsiktig mål og ha spart litt over en halv million gjennom studietiden Ikke ta dette som en personlig vendetta, men har han tronarvingen og bygårdseieren studielån som han i tillegg må spare for å ha råd til egenkapital ved kjøp av egen bolig? Begynner nettet å rakne eller? Endret 15. juli 2014 av Bud
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #24 Skrevet 15. juli 2014 Investere investere investere. Og kvitte oss med 130.000 i lån. Er allerede godt på vei. Når vi kan leve godt av investeringene våre så er vi i mål.Anonymous poster hash: f2224...a34
Fashionistaen Skrevet 15. juli 2014 #25 Skrevet 15. juli 2014 Ikke ta dette som en personlig vendetta, men har han tronarvingen og bygårdseieren studielån som han i tillegg må spare for å ha råd til egenkapital ved kjøp av egen bolig? Begynner nettet å rakne eller? Nei, bygården og tronen er der fortsatt Men både skoa og jeg er enige om at vi har kastet bort nok penger på alkohol, klær, restaurantbesøk og annet tull. Dessuten er det et veldig gunstig lån, så det er bare tullball og ikke bruke det uavhengig av om man et Bill Gates eller blakk som en kirkerotte. Vi vil gjerne vite at vi har muligheten til å kjøpe noe med selvtjente penger, uavhengig av om vi kan få økonomisk støtte eller ikke. Vi sparer ikke fordi vi absolutt må, men fordi vi synes det må være herlig å kjøpe noe med egentrening penger. Også Olav Thon serverer nistemat på styremøter, kjører Ryanair selv om han ikke må. Det er lov til å være smart selv om man ikke må 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #26 Skrevet 15. juli 2014 Mitt mål er å betale ned så mye på den leiligheten vi har nå at banken gir oss et nytt lån med sikkerhet i denne for å kjøpe en ny leilighet og så leie ut denne Målet er å betale ned 500 000 på to år Anonymous poster hash: 467a6...e51 1
Gjest Bud Skrevet 15. juli 2014 #27 Skrevet 15. juli 2014 Dessuten er det et veldig gunstig lån, så det er bare tullball og ikke bruke det uavhengig av om man et Bill Gates eller blakk som en kirkerotte. Det er lov til å være smart selv om man ikke må Et lite tips; ikke imponer svigerfar med slik dumskap Å betale renter når man ikke må er ikke smart, uansett åssen du snur og vender på det, uansett hvilken vinkel du ser saken fra så lønner det seg absolutt ikke å betale renter på et lån man ikke trenger!
Fashionistaen Skrevet 15. juli 2014 #28 Skrevet 15. juli 2014 Et lite tips; ikke imponer svigerfar med slik dumskap Å betale renter når man ikke må er ikke smart, uansett åssen du snur og vender på det, uansett hvilken vinkel du ser saken fra så lønner det seg absolutt ikke å betale renter på et lån man ikke trenger! Studielånet er rentefritt til den dag du slutter å studere. Ergo om du sparer dette i studietiden og tilbakebetaler det etterpå har du tjent noe... 3
Fashionistaen Skrevet 15. juli 2014 #29 Skrevet 15. juli 2014 Studielånet er rentefritt til den dag du slutter å studere. Ergo om du sparer dette i studietiden og tilbakebetaler det etterpå har du tjent noe og lånet lønner seg...
Gjest Bud Skrevet 15. juli 2014 #30 Skrevet 15. juli 2014 (endret) Studielånet er rentefritt til den dag du slutter å studere. Ergo om du sparer dette i studietiden og tilbakebetaler det etterpå har du tjent noe... Der tar du dessverre også feil, følg med på forklaringen. Du kan ikke betale inn studielånet før lånekassen har fått en bekreftelse på at lånetaker har tjent under en viss sum (rundt 100 000,- pr semester tror jeg..?). Som de fleste vet lignes man ikke før enn året etter opptjeningsåret, ergo løper rentene på studielånet i cirka 10 måneder før man får mulighet til å betale ned lånet i sin helhet. Jeg trodde også at det fungerte slik, syns heller ikke at det er helt riktig måte å gjøre det på, men slik er nå reglene... Endret 15. juli 2014 av Bud
Thorn Skrevet 15. juli 2014 #31 Skrevet 15. juli 2014 Mitt økonomiske mål er å spare minst 50 000 i året så lenge jeg studerer, og dermed få spart opp egenkapital til bolig til jeg er ferdig utdannet. Mulig det blir litt mindre til neste år, da jeg har planer om å spandere på meg drømmeferien etter endt bachelor!
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #32 Skrevet 15. juli 2014 Er ung ufør, men prøve og skaffe meg en jobb i januar. Jobbe så mye som mulig som helsa tilsier. Mål: 24.000 kr utbetalt etter skatt. Spare 50.000kr i buffer, ferie og spare endel i aksjefond Anonymous poster hash: 8c633...676 Får du så mye som ung ufør? Anonymous poster hash: 2c2aa...b60
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #33 Skrevet 15. juli 2014 Der tar du dessverre også feil, følg med på forklaringen. Du kan ikke betale inn studielånet før lånekassen har fått en bekreftelse på at lånetaker har tjent under en viss sum (rundt 100 000,- pr semester tror jeg..?). Som de fleste vet lignes man ikke før enn året etter opptjeningsåret, ergo løper rentene på studielånet i cirka 10 måneder før man får mulighet til å betale ned lånet i sin helhet. Jeg trodde også at det fungerte slik, syns heller ikke at det er helt riktig måte å gjøre det på, men slik er nå reglene... Nå roter du. Jeg betalte ned 3/4 av studielånet den dagen jeg var ferdig som student (altså 3/4 av gjenstående lån etter omgjøring til stipend). Rentene begynte naturligvis kun å løpe på den siste fjerdedelen. Anonymous poster hash: 993bb...785
Gjest Bud Skrevet 15. juli 2014 #34 Skrevet 15. juli 2014 Nå roter du. Jeg betalte ned 3/4 av studielånet den dagen jeg var ferdig som student (altså 3/4 av gjenstående lån etter omgjøring til stipend). Rentene begynte naturligvis kun å løpe på den siste fjerdedelen. Anonymous poster hash: 993bb...785 Ja, men da har du samlet opp gjelden din over minst 4 år, sant? Les hva jeg skrev, du får ikke mulighet til å betale ned gjeld du skaffet deg i 2014 før du er lignet for 2014, men som du sier så kan du betale ned gjelden du fikk i 2013 i 2014. Hvis noe fortsatt skulle være uklart så bes du lese deg opp på lanekassen.no, der står det bra forklart
Gjest Artistina Skrevet 15. juli 2014 #35 Skrevet 15. juli 2014 Satte meg et mål om å være god for 1 mill innen jeg nådde alderen jeg snart når, det målet er i boks med god margin. Samboerinnen satte meg også et mål om at jeg skulle slutte med snus, har vært snusfri siden desember. Hvordan kan jeg se på det som et økonomisk mål?, jo, snusforbruket kostet meg rundt 50 000,- i året - hvilket er en betydelig utgift. Ikke ta dette som en personlig vendetta, men har han tronarvingen og bygårdseieren studielån som han i tillegg må spare for å ha råd til egenkapital ved kjøp av egen bolig? Begynner nettet å rakne eller? Så målet ditt er gjeldfritt hus og 1 million i banken?
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #36 Skrevet 15. juli 2014 Ja, men da har du samlet opp gjelden din over minst 4 år, sant? Les hva jeg skrev, du får ikke mulighet til å betale ned gjeld du skaffet deg i 2014 før du er lignet for 2014, men som du sier så kan du betale ned gjelden du fikk i 2013 i 2014. Hvis noe fortsatt skulle være uklart så bes du lese deg opp på lanekassen.no, der står det bra forklart Nei, jeg studerte mindre enn 4 år. Jeg finner ingenting på Lånekassen sine nettsider som sier det du refererer, så oppgi gjerne en link. Inntekten har ingenting med rentene å gjøre. Inntekt og formue har kun noe å si for omgjøringen til stipend. De som tjener for mye eller har for mye formue får mindre (eller ingenting) omgjort og må tilbakebetale alt de har lånt. De som har tjent lite nok og har lav nok formue får deler av lånet omgjort til stipend. Hvis man for eksempel i juli 2014 betaler ned gjelden man bygget seg opp i 2011, 2012, 2013 og våren 2014: Selvaangivelsen for 2013 ble da levert i april, og Skatteetaten og Lånekassen vet om man har tjent lite nok / har lav nok formue til å få omgjort til stipend. De har ingen grunn til å vente til 2015. Inntekten for 2014 vil da forhåpentligvis overstige inntekstgrensen for stipend, da det er meningen at man skal gå ut i full jobb etter studiene. Ligningen sier ingenting om pengene ble tjent opp før eller etter eksamen, og det har heller ingenting å si. Uansett omgjøring eller ikke, vil rentene begynne å løpe på det gjenstående beløpet rett etter studiet ble avsluttet. Desto raskere man betaler ned, desto mindre renter trenger man å betale. Hvis det ikke hadde vært slik måtte jeg ha betalt 4 ganger mer i renter enn hva jeg gjorde, så kontohistorikken min på Lånekassen sine nettsider beviser at det er som jeg sier. Anonymous poster hash: 993bb...785 1
Gjest Bud Skrevet 15. juli 2014 #37 Skrevet 15. juli 2014 Så målet ditt er gjeldfritt hus og 1 million i banken? Hvor skrev jeg om hus? Bil? Hytte? Andre verdier?
Gjest Artistina Skrevet 15. juli 2014 #38 Skrevet 15. juli 2014 Hvor skrev jeg om hus? Bil? Hytte? Andre verdier? Hehe .. hadde ikke brillene på meg - leste innlegget ditt skikkelig nå
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #39 Skrevet 15. juli 2014 Ja, men da har du samlet opp gjelden din over minst 4 år, sant? Les hva jeg skrev, du får ikke mulighet til å betale ned gjeld du skaffet deg i 2014 før du er lignet for 2014, men som du sier så kan du betale ned gjelden du fikk i 2013 i 2014. Hvis noe fortsatt skulle være uklart så bes du lese deg opp på lanekassen.no, der står det bra forklart Altså, hvis det er dette du sikter til http://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/ så roter du noe veldig. Dette gjelder det for de som for eksempel ikke finner seg jobb etter studiene. De kan da søke om å få slettet rentene for perioden da de hadde lav inntekt, og rentene vil først bli slettet året etter. De må altså betale rentene først, men det vil så bli slettet/tilbakebetalt etterpå. Studielån er rentefritt for alle så lenge man fortsetter å ta opp mer lån hos Lånekassen. Man kan for eksempel studere i 8 år, og samle opp pengene gjennom alle de 8 årene på en høyrentekonto og tilbakebetale alt sammen den dagen man slutter å studere. Da har man 8 år med sparerente og ingen som helst lånerente å betale. Dette gjelder for alle, uansett inntekt og formue. Inntekt/formue har bare noe å si for omgjøring, som er et helt annet kapittel. Med andre ord: studielån er lønnsomt, siden det er fullstendig gratis så lenge man fortsetter å låne mer av Lånekassen. Jeg må le litt av at du virker så påståelig når det er så åpenbart at du tar feil... Anonymous poster hash: 993bb...785 2
Gjest Bud Skrevet 15. juli 2014 #40 Skrevet 15. juli 2014 Altså, hvis det er dette du sikter til http://lanekassen.no/nb-NO/Tilbakebetaling/Sletting-av-renter/ så roter du noe veldig. Dette gjelder det for de som for eksempel ikke finner seg jobb etter studiene. De kan da søke om å få slettet rentene for perioden da de hadde lav inntekt, og rentene vil først bli slettet året etter. De må altså betale rentene først, men det vil så bli slettet/tilbakebetalt etterpå. Studielån er rentefritt for alle så lenge man fortsetter å ta opp mer lån hos Lånekassen. Man kan for eksempel studere i 8 år, og samle opp pengene gjennom alle de 8 årene på en høyrentekonto og tilbakebetale alt sammen den dagen man slutter å studere. Da har man 8 år med sparerente og ingen som helst lånerente å betale. Dette gjelder for alle, uansett inntekt og formue. Inntekt/formue har bare noe å si for omgjøring, som er et helt annet kapittel. Med andre ord: studielån er lønnsomt, siden det er fullstendig gratis så lenge man fortsetter å låne mer av Lånekassen. Jeg må le litt av at du virker så påståelig når det er så åpenbart at du tar feil... Anonymous poster hash: 993bb...785 OK, jeg bøyer meg i støvet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå