Gå til innhold

Hvilke økonomiske mål har du?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mitt er å nedbetale studielånet innen neste år (2015). Det er på 400.000, men har 200.000 på bok, det blir tøft, men deilig etterpå :)

Hva er ditt/dine økonomiske mål?

Anonymous poster hash: ca485...a3a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å nedbetale studielånet før tiden har absolutt ingen hensikt så lav som renten på det er nå. Det er rett og sett dumt å gjøre faktisk.

Jeg har tvert i mot utsatt innfrielsesdatoen på mitt så langt som mulig. Nå kan man gå inn på nettsiden til lånekassen og endre denne selv.

Jeg betaler heller ned ekstra på billånet mitt som er det dyreste lånet jeg har. Hadde jeg kun hatt studielånet ville jeg heller spart ekstra penger på høyrentekonto enn å betale ned ekstra. Studielånet har lavere rente enn det du kan få på en høyrentekonto.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt er å nedbetale studielånet innen neste år (2015). Det er på 400.000, men har 200.000 på bok, det blir tøft, men deilig etterpå :)

Hva er ditt/dine økonomiske mål?

Har du klart å spare 200 av de 400 du fikk i lån? Imponerende! Hvordan fikk du til det?

Anonymous poster hash: 847fb...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg prioriterer ikke studielånet.

Jeg har riktignok endel kredittkortgjeld men jeg eier egen bolig med nesten ikke noe boliglån så jeg kommer til å refinansiere snart for å dekke denne gjelden, da den koster latterlig mye per måned.

Ellers vil jeg spare nok til å ta lappen neste år. Samt et kurs for å ta et sertifikat innen finans jeg vil få bruk for.

Anonymous poster hash: f4d0c...b4f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å nedbetale studielånet før tiden har absolutt ingen hensikt så lav som renten på det er nå. Det er rett og sett dumt å gjøre faktisk.

Jeg har tvert i mot utsatt innfrielsesdatoen på mitt så langt som mulig. Nå kan man gå inn på nettsiden til lånekassen og endre denne selv.

Jeg betaler heller ned ekstra på billånet mitt som er det dyreste lånet jeg har. Hadde jeg kun hatt studielånet ville jeg heller spart ekstra penger på høyrentekonto enn å betale ned ekstra. Studielånet har lavere rente enn det du kan få på en høyrentekonto.

Jeg skal ikke løse inn lånet fysisk, kun på papiret, sparer pengene i banken og slik kommer i pluss på selvangivelsen :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har du klart å spare 200 av de 400 du fikk i lån? Imponerende! Hvordan fikk du til det?

Anonymous poster hash: 847fb...816

Jeg jobbet ved siden avstudier, kun helger og ferier og sparte mye :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holde madbudsjettet på ca. 700 kr i uken, dette gjennomføres gjennom ukeshandling og begrenset alkoholinntak . Leve nøkternt, men fortsatt med litt luksus når vi føler for det. Spare MINST et av studielånene våres til EK og bryllup. Vi har som et langsiktig mål og ha spart litt over en halv million gjennom studietiden :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Betale ned Klarna-konto på 12000 kr

Betale ned kredittkort på 14000 kr.

Betale ned så mye som mulig på studielånet i løpet av året. Jeg ser dere sier dette er dumt, men jeg synes det er enda teitere å ikke betale ned et lån bare fordi det er så billig å ha det. Det er fortsatt penger jeg skylder, og som jeg vil kvitte meg med, og som hindrer meg i hverdagen (har lav lønn).

Anonymous poster hash: bb29b...c39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Holde madbudsjettet på ca. 700 kr i uken, dette gjennomføres gjennom ukeshandling og begrenset alkoholinntak . Leve nøkternt, men fortsatt med litt luksus når vi føler for det. Spare MINST et av studielånene våres til EK og bryllup. Vi har som et langsiktig mål og ha spart litt over en halv million gjennom studietiden :)

Er de 500.000 inkludert studielånet? (lånte penger, eller faktisk egenkapital?). Det blir ca 250.000 på hver av dere, men over hvor mange år tenker dere å spare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mest umiddelbart 100.000 i buffer, men på lang sikt jobber jeg mot å være gjeldsfri, inkludert huslånet, innen jeg er 50.

Anonymous poster hash: 24f0b...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er ung ufør, men prøve og skaffe meg en jobb i januar. Jobbe så mye som mulig som helsa tilsier. Mål: 24.000 kr utbetalt etter skatt.

Spare 50.000kr i buffer, ferie og spare endel i aksjefond :)

Anonymous poster hash: 8c633...676
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gå over min magiske lønnsgrense på 500000 neste år. Jobber i helsevesnet og mener fastlønn uten tillegg :)

Anonymous poster hash: f258d...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mitt økonomiske mål er å kunne spare penger slik at jeg har minst 30.000 i buffer. Jeg har aldri hatt mer enn det på konto noensinne, så det hadde vært himmelen for meg.

Anonymous poster hash: f04a0...179
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innen 2020 skal jeg ha spart opp ca 450.000 kr alene. I tillegg da betalt ned (minst) ca 200.000 kr av studielånet mitt og 300.000 kr av boliglånet. Målet er å kjøpe en større leilighet om 6-7 år.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorvidt det lønner seg å nedbetale studielån, kommer som du sier an på hvilke andre lån man har.

Jeg betalte ned studielånet så raskt jeg kunne. Pengene jeg kunne tjent på å utsette nedbetalingen var lommerusk (under 1000 kr i året). Høyrentekontoene nå om dagen er en vits. For mange er det også en viss fristelse å ha såpass med penger på en konto, og kan raskt bli lurt til å tenke på det som penger man eier (i motsetning til lånte penger man tjener renter på). Begynner man å bruke av pengene er det ikke lønnsomt mer.

Jeg hadde ingen andre lån da jeg betalte ned studielånet. To år etter at studielånet var nedbetalt, tok jeg opp boliglån. Renten på det er lavere enn dagens rente hos Lånekassen, så alt i alt gjorde jeg det riktig med å kvitte meg med det dyreste lånet først.

Anonymous poster hash: 993bb...785

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine økonomiske mål er i prioritert rekkefølge:

Å kunne finne på min egen jobb som jeg kan tjene nok til å leve av.

Økonomisk frihet til å kunne reise mer.

Betale ned boliglånet så raskt som mulig.

Bygge drømmehuset.

Kjøpe drømmebilen.

Anonymous poster hash: 993bb...785
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

I år: spare 80 000 på bufferkonto, investere 40 000 i indeksfond, og betale ned 200 000 på huslånet.

Om 15 år: alle lån nedbetalt, inkludert huslån og studielån, pluss nok penger investert til å kunne slutte å jobbe om jeg vil.

Anonymous poster hash: b42d2...313

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Må flytte med jobben til et sted jeg ikke ønsker å bo evig, så kommer ikke til å kjøpe noe, og heller leie billig. Derfor er målet å spare 150 000 kr i året de neste 2-3 årene (mer om mulig).

Anonymous poster hash: 28133...aca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først å bli kvitt boliglånet på leiligheten vår innen utgangen av 2015 (enten betale ned eller ha pengene på bok, avhengig av renta. Nå står de i banken), og deretter kjøpe bolig et blivende sted med minst 1 mill i egenkapital og maks 2 mill i lån (under 70% belåning). Samtidig å ha en net worth på over 1 mill, det skjer vel i løpet av et par år nå. Og da er det bare å satse mot million nr 2. Første million blir i stor grad bundet i bolig, så kanskje million nr 2 satses mot fond og aksjer, for å spre investeringene. Det får vi se på.

Studielån blir nok det siste som blir betalt ja. Men jeg vil aldri kalle det dumt å betale ned gjeld! Det er jo garantert avkastning (om enn lav for øyeblikket) på pengene, null risiko. Så om man ønsker å betale ned studielånet fordi det føles bra, ja da er det bare å kjøre på. Når det er borte er det mer penger tilgjengelig hver måned til nye investeringer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Artistina

Det eneste økonomiske målet mitt er å betale ned huslånet innen jeg er pensjonist samt å fortsette aksjesparingen slik at jeg har et par millioner å kose meg med når pensjonsalderen kommer.

Hvis jeg dør før den tid blir det mer på barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...