AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #1 Skrevet 14. juli 2014 Visst jeg har 5.000kr jeg vil investere i aksjer.. vil kjøpe og selge daglig nesten. Bare for morro. Vet 5000 er latterlig lite, men bare for og teste det ut. Hva slags program kan man bruke? Anonymous poster hash: 636e6...b78 1
ZANET Skrevet 14. juli 2014 #2 Skrevet 14. juli 2014 (endret) Visst jeg har 5.000kr jeg vil investere i aksjer.. vil kjøpe og selge daglig nesten. Bare for morro. Vet 5000 er latterlig lite, men bare for og teste det ut. Hva slags program kan man bruke? Anonymous poster hash: 636e6...b78 Ser ut som et tapsprosjekt. Day trading er veldig vanskelig og du må kjenne markedet, selskapene, teknisk analyse osv. I tillegg betaler man for handlene, så du er avhengig av litt kursoppgang for å gå i pluss. Du kan nesten like gjerne gi meg pengene Endret 14. juli 2014 av ZANET 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #3 Skrevet 14. juli 2014 Det er vel en grunn for at det er 5000kr jeg vil prøve meg på. Hver gang jeg ser folk spør om slikt så kommer det noen som kanskje bare har litt peiling og ikke svarer på spørsmålet. Hvorfor ikke svare på spørsmålet istedenfor.. ^^ Anonymous poster hash: 636e6...b78
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #4 Skrevet 14. juli 2014 Du må i hvert fall finne et sted som tar lav prosentkurtasje og ikke et fast kronebeløp, nordnet mini som egentlig er ganske billig tar 39 kroner. Men det er først billig om man handler for et stort beløp en gang. Om du skal kjøpe og selge samme dag og kanskje også ha mer enn en aksjepost så kommer kurtasjen til å spise opp de 5000. Anonymous poster hash: 7ac6e...725 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #5 Skrevet 14. juli 2014 Jeg sier det samme som jeg ville sagt til en kompis som planla å bruke hele lønna på spilleautomater: gi meg pengene i stedet!Anonymous poster hash: fe933...2ca 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #6 Skrevet 14. juli 2014 Ikke alle kan begynne med 100.000kr i aksjer. tåpelig. Anonymous poster hash: 636e6...b78 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #7 Skrevet 14. juli 2014 Jeg trader med lave summer. Har derfor konto hos Nordnet Bank fordi det ikke koster så mye med kurtasjen her. Jeg driver ikke med daytrading, men prøver meg litt frem. Tjener godt på mine fond og har et par aksjer som har økt godt i det siste. Så har jeg noen jeg ennå ikke har tjent på, men som jeg har langsiktige mål med. Jeg er helt blodfersk men har begynt å følge litt med nå og det er gøy. Anonymous poster hash: 4349e...5da 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #8 Skrevet 14. juli 2014 Som allerede nevnt, vil 5000 kr raskt bli spist opp av kurtasjen dersom du skal kjøpe og selge på daglig basis. Hvis du derimot finner en aksje du tror på på sikt, så synes jeg du skal gå for det. Anonymous poster hash: b21e4...26d 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #9 Skrevet 14. juli 2014 Jeg trader med lave summer. Har derfor konto hos Nordnet Bank fordi det ikke koster så mye med kurtasjen her. Jeg driver ikke med daytrading, men prøver meg litt frem. Tjener godt på mine fond og har et par aksjer som har økt godt i det siste. Så har jeg noen jeg ennå ikke har tjent på, men som jeg har langsiktige mål med. Jeg er helt blodfersk men har begynt å følge litt med nå og det er gøy. Anonymous poster hash: 4349e...5da Takk. Var vel ikke det at jeg skal selge daglig, men om en aksje går opp fryktelig mye på bare 1 dag så kan det hende man selger etter og ha hatt den endag bare. Men takk for svar ^^ Anonymous poster hash: 636e6...b78
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #10 Skrevet 14. juli 2014 Det er veldig vanlig å forveksle flaks med dyktighet i aksjemarkedet. Når en aksje går opp tror man at man er dyktig, og når den går ned tror man at man har uflaks. I virkeligheten er det mest tilfeldigheter som styrer prisene på kort og mellomlang sikt. Selv om du skulle tjene noen kroner i begynnelsen betyr det derfor ikke at du har bevist at dette er noe du er flink til. Selv om man føler at man lærer mye av det, så gjør man egentlig ikke det. Mønsterene man tror man ser er stort sett bare tilfeldigheter som kan slå helt annerledes ut neste gang. De som kjøper kjedelige selskaper og beholder dem i lang tid er de som i snitt gjør det best over tid i aksjemarkedet, ikke de som kjøper og selger hele tiden. Både Nordnet og Netfonds har introduksjonstilbud som gjør at du kan handle for 9 kr pr handel den første måneden. Anbefaler at du prøver en først, og så den andre. Anonymous poster hash: e36b8...696 1
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #11 Skrevet 15. juli 2014 Bli med på AksjeLigaen hos E24 fra 4 august. Da får du 100 000 fiktive kr for å handle aksjer for, hvor de aksjene du kjøper (selvsagt ikke ekte) blir speilet de som ligger i børsen. Så ser du om du har et talent for dette eller ikke (husk at der er det ikke "gebyrer" for handler). Ett tips er jo større selskap på børsen (DNB, Gjensidige, NAS), jo mindre er sjansen for at du taper mye (alt er relativt). Jo mindre selskap og mer sært det er (AVC Mining, Bergen Group), jo større er sjansen for mye avkasting (og tap). Anonymous poster hash: 2cdd5...7f8 4
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #12 Skrevet 15. juli 2014 Tidspunktet er vel ikke så gunstig nå, siden børsen har gått fra 190 til over 600 de siste fem årene. Oppsiden er liten, nedsiden stor. Men for all del, er det penger du har råd til å tape så er det lov å prøve seg. Anonymous poster hash: fe933...2ca
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #13 Skrevet 15. juli 2014 Det vil alltid lønne seg å investere i aksjer/fond. Du vet aldri om aksjene på kort sikt vil dale, men på lang sikt vil de alltid øke.. Anbefaler selvsagt indexfond og gode, forvaltede fond i forhold til aksjer. Anonymous poster hash: 2cdd5...7f8
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #14 Skrevet 15. juli 2014 Det vil alltid lønne seg å investere i aksjer/fond. Du vet aldri om aksjene på kort sikt vil dale, men på lang sikt vil de alltid øke.. Anbefaler selvsagt indexfond og gode, forvaltede fond i forhold til aksjer. Anonymous poster hash: 2cdd5...7f8 Japanske investorer er nok enige. Nikkei-indeksen er som kjent under halvparten av toppen for 25 år siden. Oljetunge Oslo Børs kan også gå på en lignende smell i framtiden.Anonymous poster hash: fe933...2ca 2
Marie90 Skrevet 15. juli 2014 #15 Skrevet 15. juli 2014 Jeg ville lest noen boker om aksjehandel forst. Selv om 5000 ikke er en stor sum i aksjehandel vil du jo ikke kaste pengene ut av vinduet. Og den eneste måten å få det til å vokse på og en gang frem i tiden ha mer å investere, er jo nettopp å investere riktig. Noen gode boker om dette er: Rich Dad Poor Dad - Robert T. Kiyosaki The Education of a Speculator - Victor Niederhoffer The Intelligent Investor - Benjamin Graham Reminiscences of a Stock Operator - Edwin Lefevre Alle disse kan kjopes via Amazon relativt rimelig.
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #16 Skrevet 15. juli 2014 Ja.. indeks fond osv vil være et meget bra valg har jeg en følelse på. Verden vil bli 4ganger rikere i løpet av 50år. Så at indeksen vil stige er det ingen tvil på^^ http://www.hegnar.no/okonomi/utenriks/artikkel510110.ece Anonymous poster hash: 636e6...b78
Gjest FuturePrimitive Skrevet 15. juli 2014 #17 Skrevet 15. juli 2014 OK, som nevnt så kommer du nok til å tape de 5000, men det er helt greit. Se på det som trening, for du vil gjøre MASSE feil de første 6mnd. Klarer du deg i ett år, så er sjansen god. 1. Kjøp "bibelen" Guddmund Grøtte - aksjehandel og daytrading 2. Pugg teknisk analyse 3. ALDRI les på hegnar og stocktalk 4. Opprett konto på Nordnet (9,- kurtasje første 3mnd) 5. SWINGtrade, ikke DAYtrade, dvs..legg inn markører på aksjer du følger, og kjøp/selg når aksjen treffer disse triggerne. ..f.eks så har aksje X støttenivå på 50kr. Treffer den 50 og bouncer off, så legger du inn kjøp om markedet og ting ellers ser positivt ut. Swingtrading handler om å trade når ting ligger til rette for det. Om det er hver dag, en gang i uka eller en gang i mnd avhenger av markedet, aksjene som er aktuelle for deg og tiden du har til å følge med. 6. Å daytrade, dvs kjøpe og selge mange ganger om dagen blir garantert dømt til å feile. Da må du investere mye mer i både programmer og realtime, og med mindre du har en gjennomtenkt strategi så blir det bare flaks/uflaks. Som forklart i boken hans, så er de viktige tingene; - Money(bankroll) managment - Risk/reward ratio - En god strategi - Riktig innstilling/psykologi Er alt dette i orden, så ligger ting til rette for deg om du så har 5000 eller 5 millioner. Men RIK blir du aldri med hverken 5000, 50.000 eller 500.000. Du må digge det og ha det som hobby.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 15. juli 2014 #18 Skrevet 15. juli 2014 Jeg ville lest noen boker om aksjehandel forst. Selv om 5000 ikke er en stor sum i aksjehandel vil du jo ikke kaste pengene ut av vinduet. Og den eneste måten å få det til å vokse på og en gang frem i tiden ha mer å investere, er jo nettopp å investere riktig. Noen gode boker om dette er: Rich Dad Poor Dad - Robert T. Kiyosaki The Education of a Speculator - Victor Niederhoffer The Intelligent Investor - Benjamin Graham Reminiscences of a Stock Operator - Edwin Lefevre Alle disse kan kjopes via Amazon relativt rimelig. Alle gode bøker, men skal du trade/handle aksjer så er det kun en bok som gjelder om du er nybegynner/amatør og det er Guddmund Grøtte - aksjehandel og daytrading. Det er den eneste i sitt slag i Norge, og en "Bibel" å regne for alle som driver med dette. Fantastisk godt skrevet bok Er også veldig fan av RIch dad poor dad, men den er mer en eye-opener for hvordan man skal TENKE for å bli en rik person, og hva det innebærer å være rik. Dvs, man er ikke rik fordi man tjener mye - men hvordan man forvalter de pengene man har/tjener.
Gjest FuturePrimitive Skrevet 15. juli 2014 #19 Skrevet 15. juli 2014 Japanske investorer er nok enige. Nikkei-indeksen er som kjent under halvparten av toppen for 25 år siden. Oljetunge Oslo Børs kan også gå på en lignende smell i framtiden.Anonymous poster hash: fe933...2ca Klart det kan skje, men man har vært dum om man ikke har vært på børs de siste årene. Det er noe som heter stop loss
Gjest FuturePrimitive Skrevet 15. juli 2014 #20 Skrevet 15. juli 2014 Det er veldig vanlig å forveksle flaks med dyktighet i aksjemarkedet. Når en aksje går opp tror man at man er dyktig, og når den går ned tror man at man har uflaks. I virkeligheten er det mest tilfeldigheter som styrer prisene på kort og mellomlang sikt. Selv om du skulle tjene noen kroner i begynnelsen betyr det derfor ikke at du har bevist at dette er noe du er flink til. Selv om man føler at man lærer mye av det, så gjør man egentlig ikke det. Mønsterene man tror man ser er stort sett bare tilfeldigheter som kan slå helt annerledes ut neste gang. De som kjøper kjedelige selskaper og beholder dem i lang tid er de som i snitt gjør det best over tid i aksjemarkedet, ikke de som kjøper og selger hele tiden. Både Nordnet og Netfonds har introduksjonstilbud som gjør at du kan handle for 9 kr pr handel den første måneden. Anbefaler at du prøver en først, og så den andre. Anonymous poster hash: e36b8...696 Godt poeng, som ts egentlig burde ta til seg: En viktig del av money management og risk/reward stategies er jo nettop det å forvalte pengene sine. Det er helt OK å sløse bort 5000 på aksjer (eller poker, det er like greit og kanskje mer morro, og man lærer de samme leksene) samtidig som man leser seg opp og får erfaring, men på sikt så ønsker man å tjene penger/forvalte verdiene sine på en så god måte som mulig. Da er daytrading en glimrende mulighet for å MISTE disse pengene. 1/10 taper på daytrading, og mye skal klaffe for at nettop du skal få det til. Hverken gidder, eller føler det er riktig å hjelpe deg gratis ts, men i bunn av en hver seriøs portefølje så skal man ha relativt tunge, og trygge utbytteaksjer. Gjensidige, awilco drilling, Ocean Yield osv. 60-70% av aksjene burde være slike 20-30 burde være litt høyere risiko og 0-10% burde være superhøy risiko
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå