AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #1 Skrevet 14. juli 2014 Jeg lever under fattigdomsgrensa, og mottar sosialhjelp. Kameratene mine har relativt vanlige jobber, og de har bedt meg med på en liten guttetur. Problemet er at økonomien min stresser meg, og selv en slik liten guttetur vil skape trøbbel for de kommende månedene (hvis jeg fortsatt mottar sos.hjelp).. Jeg sier nesten alltid nei til å finne på noe, ofte pga økonomi og andre ganger pga sosial angst. Får litt dårlig samvittighet for det, men samtidig føler jeg det er litt dumt å bruke penger på noe unødvendig og til noe jeg egentlig ikke har lyst til, bare fordi jeg "må" være sosial.. Føler det er ganske dumt å spør et slik spm her inne, og det er jo bare mitt valg, men blir fryktelig stressa av selv slike små ting. Og en slik tur vil føre til at jeg kanskje må leve på noen hundrelapper de siste 2 ukene før jeg får penger igjen.. Anonymous poster hash: 2325d...2fc
cocoon Skrevet 14. juli 2014 #2 Skrevet 14. juli 2014 Hvor dyrt er det da? Jeg tror nok at hvis det er en dyr tur, er det lurere å skippe turen og heller bruke litt mer penger på å treffes oftere i hverdagen.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #3 Skrevet 14. juli 2014 Du sier du kanskje må leve på noen hundrelapper i 2 uker om turen gjennomføres. Er dette utenom faste utgifter? I så fall kan jeg være behjelpelig med tips om rimelig og enkel mat. Anonymous poster hash: 60c60...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #4 Skrevet 14. juli 2014 Det kommer an på hvor mye det kommer til å koste ift. hva du har. Dersom det blir såpass trangt at det stresser deg hele turen igjennom, så vil det gå utover kvaliteten på den også. Jeg ville antakeligvis droppet turen hvis det blir problematisk. Når det er sagt burde du jo også jobbe for å endre situasjonen. Går du til en psykolog/i terapi ift. hjelp for angsten? Er det andre begrensninger ift. å arbeide som du jobber med? Anonymous poster hash: a7b60...057 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #5 Skrevet 14. juli 2014 Er programmet lagt eller man du være med å påvirke? I gjengen min vil vi alltid ha med flest mulig, så vi tilpasser programmet til den med dårligst råd akkurat da.Anonymous poster hash: 1ba3c...b05 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #6 Skrevet 14. juli 2014 Du får dekker husleie og strøm av nav, da har du 6.260 til disposisjon hele måneden (livsoppholdet fra nav), trekk fra 2.000 til mat, 230 til TV lisens, 100 til tlf og 500 til div annet. Da har du igjen 3.430 til gutteturen. Dette er null stress, har selv levd slik over tid, problemer oppstår ved at man selv skaper dem. Men hvis du egentlig ikke vil bli med på turen, så dropp det! Bli heller med på noe billigere neste gang. Alt handler om prioriteringer. Anonymous poster hash: dfe52...474 1
Hecubaa Skrevet 14. juli 2014 #7 Skrevet 14. juli 2014 Hvis du av en eller annen grunn ikke VIL reise på denne gutteturen så syns jeg du burde bli hjemme - uansett om du hadde hatt råd eller ikke. 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #8 Skrevet 14. juli 2014 De inviterer deg ikke fordi de synes det er dårlig gjort om du ikke kan - bare si som vanlig at du ikke kan pga økonomi Om du får jobb senere en gang så vil du jo ha råd til å være med - og de blir garantert ikke fornærmet om du ikke kan nå. Om noen av de liker skauturer osv kan dere jo gjøre det også som guttetur ei gang, dersom du har utstyr til en enkel tur. Vennene til samboeren min(og han selv) har alle råd til turer, men de reiser alltid på veldig enkle reisemål - type dyreste er at de kanskje leier kano samt bensinutgifter til ei eller annen nærliggende bygd. Men er jo sikkert ikke alle som er interesser i sånt. Anonymous poster hash: b52e2...853 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #9 Skrevet 14. juli 2014 Du får dekker husleie og strøm av nav, da har du 6.260 til disposisjon hele måneden (livsoppholdet fra nav), trekk fra 2.000 til mat, 230 til TV lisens, 100 til tlf og 500 til div annet. Da har du igjen 3.430 til gutteturen. Dette er null stress, har selv levd slik over tid, problemer oppstår ved at man selv skaper dem. Men hvis du egentlig ikke vil bli med på turen, så dropp det! Bli heller med på noe billigere neste gang. Alt handler om prioriteringer. Anonymous poster hash: dfe52...474 Hva vet du egentlig om min økonomi...? Anonymous poster hash: 2325d...2fc 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #10 Skrevet 14. juli 2014 Hva vet du egentlig om min økonomi...? Anonymous poster hash: 2325d...2fc Jeg presenterte bare en mulighet, men vil du ikke ha svar, ikke spør. Alt handler om ansvar for egen økonomi og prioriteringer. Anonymous poster hash: dfe52...474 3
AnonymBruker Skrevet 15. juli 2014 #11 Skrevet 15. juli 2014 Har du ikke råd, så har du ikke råd. Og da takker du nei.Anonymous poster hash: 2d1fe...c9d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå