Gå til innhold

Gluten og laktosefri kake - uten frukt ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Finnes dette ?

Prøver å finne forslag til bursdagskake til ei venninne med både gluten og laktoseallergi, problemet er at hun ikke liker frukt og annet i kaker. Nøtter er greit.

Noen som har tips ?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Har du sett i "fri for" hyllene på Rema, og de andre store butikkene?

Baker ikke kaker, men bruker Sepmer sine glutenfrie brødmikser, og de er veldig vellykkede hver gang. Tror der er noe mix beregnet på kaker og, med oppskrifter på eskene.

Eller kanskje like enkelt å gå inn på semper.no?

Anonymous poster hash: 85d86...298

Skrevet

Kikket litt på produktene deres og det så ut til at det var kun "fin miks" som var laktosefri ?

Hvordan lager man egentlig kake av dette ?

Jeg er helt ukjent med denne type baking så oppskrifter og bruksanvisning hadde vært svært velkomment :rodmer:

Skrevet

Suksessterte lagd på laktosefritt smør. :)

• Liker 1
Skrevet

Oppskrift ?

jeg er ingen kjøkkenhelt så bare navn sier meg lite. ingen her inne som har utprøvde oppskifter ?

Skrevet

Lik siden Gluten- og melkefri inspirasjon på face, så finner du nok noe der!

AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke du kan ta en vanlig oppskrift og erstatte melet i den med glutenfri mix.

Gluten er "limet" i melet. Så glutenfritt bakst blir løsere i konsistensen og langt mer klissent og, ja, grisete å jobbe med. Selv om de glutenfrie mixene inneholder rismel og andre ting som erstatter "limet", og får deigen til å holde sammen så blir det noe helt annerledes. Derfor har jeg ikke brydd meg med å prøve å bake.

Der er noen kakemix poser fra Toro som er uten gluten. Husker ikke hvilken i farten.

De lyse muffinsene er i hvertfall glutenfrie og røren kan brukes til kakebunn.

Har lånt en Bakebok fra biblioteket. Men det var så komplisert med jyttem9el og masse ulike ingredienser at jeg prøvde ikke noe. Vet at de aller fleste med glutenfritt kosthold

prøver og feiler veldig mye før de finner frem til egne oppskrifter som de er fornøyde

med.

Hadde vært fint om noen andre med erfaring kunne skrive...

Skrevet

problemet såvidt jeg har sett det er at dette må være laktosefritt i tillegg og der finner jeg lite. har funnet noe men det går mer i retning gjærbakst og jeg er på jakt etter kake som ikke er dynget ned med ymse frukt (ellers hadde jo nøttebunn med frukttopping funket).

Skrevet (endret)

Frie kaker har mange fine oppskrifter. Anbefaler snickerskaken og brownies, De er supergode. Kan med fordel lages dagen før, da smaker de enda bedre Appelsinsjokoladekaken er også god, men den inneholder frukt..

Edit: La til link

Endret av Elysian
AnonymBruker
Skrevet

Kan du spørre venninne din om hun har en oppskrift du kan bruke?

Ja, jeg vet at det kan bli litt kleint, men for å få vellykket resultat og noe hun kan spise er dette det enkleste og tryggeste.

Du har vel info om hvor nøye du må være på kjøkkenet for ikke å få "spor av " i maten til hun som ikke tåler?

Skrevet

Kan du spørre venninne din om hun har en oppskrift du kan bruke?

Ja, jeg vet at det kan bli litt kleint, men for å få vellykket resultat og noe hun kan spise er dette det enkleste og tryggeste.

Du har vel info om hvor nøye du må være på kjøkkenet for ikke å få "spor av " i maten til hun som ikke tåler?

greia er at dette skal være til et surpriseparty ;)

er litt usikker på om hun er allergisk eller bare intolerant så da velger jeg å gå ut i fra allergisk for sikkerhets skyld.

kjenner til hygienekrav på kjøkken etc ja :)

Vil du gjøre det veldig enkelt er Toro sin Langpannesjokoladekake både gluten og melkefri :)

http://toro.no/produkter/kaker-og-desserter/Langpanne_Sjokoladekake

Anonymous poster hash: 6d9e4...b57

Ingen dum ide men ble usikker når jeg så hvetestivelse (glutenfri, <20 ppm gluten) i innholdet, noen som vet hva som menes med dette ?

Skrevet (endret)

er litt usikker på om hun er allergisk eller bare intolerant så da velger jeg å gå ut i fra allergisk for sikkerhets skyld.

Ingen dum ide men ble usikker når jeg så hvetestivelse (glutenfri, <20 ppm gluten) i innholdet, noen som vet hva som menes med dette ?

Vet ikke hva det betyr, men den er iallefall glutenfri :P

Edit: Jeg tåler ikke gluten, so i know this :)

Endret av Maju Mjau
AnonymBruker
Skrevet

Det betyr at det er mindre enn så så mye gluten i vare at det er ekstremt sjeldent at noen reager på det! Bare de verste tilfellene av cøliaki! Jeg blir ekstremt dårlig i en uke om jeg bare får i meg litt melstøv, eller en smule brød, men kan helt fint spise kaker osv som er glutenfritt men har de målene som du skrev over der :)

Anonymous poster hash: 8b778...75f

Skrevet

Denne skal vi teste. Den ser hvertfall kjempegod ut :) Bruk melkefritt smør og sjokolade, så er denne kaka helt trygg. Siden du ikke vet om hun tåler hvetestivelse, ville jeg droppa kaker med det for sikkerhets skyld.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste med cøliaki kan ha en begrenset mengde av disse varene. De med alvorlig allergi mot hvete skal ikke ha det. Dette gjør det veldig vanskelig når andre skal tilberede spesialkost.

Kan du kontakte moren hennes og få hjelp, eller søsken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...