AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #1 Skrevet 14. juli 2014 Jeg holder på å klikke snart! Jeg har en 3-åring som ikke vil høre etter lenger. Det har skjedd ganske plutselig, for for to uker siden var hun helt "normal". Forrige uke, når hun kom hjem etter noen dager borte, var hun helt rabiat. Hun tar ikke lenger ett nei for ett nei. Får hun ett nei, klikker hun å begynner å hyle til meg og løpe fra meg. Det har også i det siste blitt en skikkelig utfordring bare å gå på butikken, for selv om vi har avtalt på forhånd at det "ikke er lov å løpe fra mamma" er det det første hun gjør når hun kommer inn. Hun skal også alltid ha egen liten vogn, og før gikk det fint, når hun fulgte etter meg å la oppi det jeg sa hun kunne legge oppi. Mens nå løper hun som en villbasse, legger oppi alt mulig og står å roper "mamma! mamma!" tusen ganger fra andre siden av butikken. Jeg kan heller ikke true med å sette henne i bilen el. etter som vi ikke har en og jeg MÅ få handlet når vi er på butikken. Hun er i tillegg enebarn og vant med oppmerksomhet, så når vi har besøk kan hun ofte også bli fort sint om jeg sitter å prater med besøket. Og det hjelper heller ikke at flere av venninnene mine sier ting som at "nå husker jeg hvorfor jeg ikke vil ha barn" ol. Jeg vil jo ikke at min datter skal være "prevensjonsmiddel" for andre folk, for det finnes jo gleder ved det å ha barn og.. Det er bare vanskelig å huske når jeg bruker mesteparten av tiden min på å kjefte og å irettesette.. Jeg vil si at jeg er veldig konsekvent. Når hun gjør noe galt, sier jeg fra og forklarer rolig hvorfor. Men hun tåler ikke noe form for tilsnakk, uten at hun begynner å hyle, rope, kaste ting eller løpe fra meg. Når vi er ute og skal gå ett eller annet sted, om det er hjem fra barnehagen eller til bussen/lekeplassen/butikken ol. kan hun også begynne å løpe fra meg, eller helt motsatt; nekte å gå mer. En annen ting er når vi er ute blant folk. Her om dagen kjørte vi tog for å gå på besøk. Det var bare en 15min togtur, men inne på toget begynner hun å synge høyt, selv om jeg ber henne være rolig, og begynner å legge seg ned på setene og liksom rope ut "se mamma! se på meg! jeg sover! mamma, se på meg!" Jeg er så SLITEN og rådvill! Skjønner ikke hva jeg gjør galt! Jeg trenger råd!Anonymous poster hash: 75511...99b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #2 Skrevet 14. juli 2014 Hvor lenge var hun borte fra dere før dette begynte?Anonymous poster hash: 936e6...a1c
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #3 Skrevet 14. juli 2014 Jenta har kommet i trassalderen. Den er rundt 3 års alderen. Da begynner barn å forstå at det har en egen vilje og å prøve ut hvordan viljen fungerer i forhold til foreldrene. Typisk er skriker jeg lenge nok så gir de voksne seg. Gå i bokhandelen eller på biblioteket, spør etter bøker knyttet til 3 åringers utvikling. Les og få tips om hvordan du løser kinkige situasjoner. Eller spør etter egnet literatur på helsestasjonen. Neste store utfordring blir når puberteten.Anonymous poster hash: 46e98...6d9 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #4 Skrevet 14. juli 2014 Hvor lenge var hun borte fra dere før dette begynte?Anonymous poster hash: 936e6...a1c Knapt en uke.Anonymous poster hash: 75511...99b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #5 Skrevet 14. juli 2014 Jenta har kommet i trassalderen. Den er rundt 3 års alderen. Da begynner barn å forstå at det har en egen vilje og å prøve ut hvordan viljen fungerer i forhold til foreldrene. Typisk er skriker jeg lenge nok så gir de voksne seg. Gå i bokhandelen eller på biblioteket, spør etter bøker knyttet til 3 åringers utvikling. Les og få tips om hvordan du løser kinkige situasjoner. Eller spør etter egnet literatur på helsestasjonen. Neste store utfordring blir når puberteten.Anonymous poster hash: 46e98...6d9 Jeg tenker også at det er trassalder, men barnefar sier at hun aldri er sånn hos han.. Anonymous poster hash: 75511...99b
Silfen Skrevet 14. juli 2014 #6 Skrevet 14. juli 2014 Jeg tenker også at det er trassalder, men barnefar sier at hun aldri er sånn hos han..Anonymous poster hash: 75511...99b Da kan det være at hun tester grensene hjemme hos deg, dersom du har hovedomsorgen er det ikke uvanlig at barn er noe rebelske etter de har vært borte. Spesielt om BY er en tivoliforelder. 6
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #7 Skrevet 14. juli 2014 Hun har nok gjort noen oppdagelser om at ting kan være annerledes enn sånn mamma pleier å gjøre det. Derfor tester hun nå grensene dine, for å se hva som skjer og hvor hennes vilje står opp mot din vilje. Det er helt vanlig at barn er annerledes med den av foreldrene som har flest timer sammen med barnet. Plutselig får hun og et utbrudd sammen med far. Tror ikke far slipper unna med mindre barnet får gjøre akkurat som det vil hos far?Anonymous poster hash: 46e98...6d9 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #8 Skrevet 14. juli 2014 Hun har nok gjort noen oppdagelser om at ting kan være annerledes enn sånn mamma pleier å gjøre det. Derfor tester hun nå grensene dine, for å se hva som skjer og hvor hennes vilje står opp mot din vilje. Det er helt vanlig at barn er annerledes med den av foreldrene som har flest timer sammen med barnet. Plutselig får hun og et utbrudd sammen med far. Tror ikke far slipper unna med mindre barnet får gjøre akkurat som det vil hos far?Anonymous poster hash: 46e98...6d9 Har snakket med far om det, ettersom jrg vet at han hadde en tendens til å være veldig ettergivende når hun var yngre. Det være seg godteri, sen legging ol. Han lot henne være sjefen, for å slippe å hanskes med konsekvensene. Men han påstår nå at han ikke lenger er sånn og at han har sin "teknikk". Jeg tar ikke alt han sier for god fisk, for det henger ikke på greip at hun er englebarn hos han. Men hvis dette problemet vedvarer, må jeg få hjelp. Tenker at det kan være litt av grunnen at det er ferie også, og hun er jo vant med barnehage og alle barna der hver dag, mens nå blir det litt roligere.. Nei, jeg vet ikke..Anonymous poster hash: 75511...99b
bush babe Skrevet 14. juli 2014 #9 Skrevet 14. juli 2014 Jeg ville ihvertfall gått fra butikken tvert hvis hun begynte slik. Storhandle mens du har barnevakt eller hun er hos barnefar, slik at du ikke må ha noe nødvendig i butikken. Begynner hun slik, går du tvert, det samme ville jeg gjort hvis jeg var hos venninner etc. Da forstår hun at det har konsekvenser. Trassalderen kan vare en stund, og kanskje særlig hvis det gjøres forskjellig hos deg og hos barnefar, så stålsett deg og la det få kjedelige konsekvenser der og da. Ikke gi straff etterpå, eller true med noe du ikke kan gjennomføre. Gå av buss og tog og ta neste tilbake hvis hun ikke kan oppføre seg. 1
MonaPona Skrevet 14. juli 2014 #10 Skrevet 14. juli 2014 Kan trassalderen komme før 3 år? Har lignende problemer med 2 år og 3 mnd barn...
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #11 Skrevet 14. juli 2014 Kan trassalderen komme før 3 år? Har lignende problemer med 2 år og 3 mnd barn... Ja, det kan den. Men ofte handler det om å teste vilje og grenser. Anonymous poster hash: 169e6...ddd
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #12 Skrevet 14. juli 2014 Høres normalt ut for min del - normalt som i en trassfase. Og den kan vare en stund, så det er lurt å lese seg opp på temaet for å lære hvordan man kan tilrettelegge og håndtere det. En evig kamp er iallefall ikke løsningen - og det nytter ikke sette grenser de ikke forstår. Anonymous poster hash: 73586...d3f
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #13 Skrevet 14. juli 2014 Vi får sånne byger om jenta har vert hos besteforeldrene noen dager :( Så hadde vi en periode der hun var mye forkjølet og syk, og fikk mye ekstra kos os oppmerksomhet, og vi trodde i etterkant hun var blitt for vandt til å få ting på grunn av oppførselen, hørte ikke på oss, og gadd ikke svare(fikk mer saft og is, siden hun hadde halsbetennelse) Men da fant vi også ut at hun hadde mye væske på begge mellomørene og rett og slett hørte ekstremt dårlig! Var derfor hun ikke svarte oss slik hun hadde gjort før. Kom seg heldigvis etter en mnds tid husk også at barn også reagerer på varme, så pass på at hun drikker mye og spiser lite og ofte så unngår du de verste byene Lykke til - det går heldigvis over!!! :D Anonymous poster hash: a6cbd...f9f 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #14 Skrevet 14. juli 2014 Men, ts: barn er som andre folk. De bare vet så innmari, innmari lite om verden. Her tror jeg at jeg ville startet arbeidet ut fra teorien om at hun rett og slett brått og litt uventet ble klar over at mamma og pappa ikke trenger være der for evig. Noe som er sjokkerende for et barn, som ofte ser på sine foreldre som på en sofa: den kommer aldri til å gå sin vei. Så nå når hun har oppdaget at hun eksisterer uten dere og omvendt så prøver hun å hevde sin egen eksistens. Kanskje dytte på dere for å se om dere forsvinner igjen om hun er plagsom nok? Neste gang hun roper og krever oppmerksomhet (hun trasser ikke, hun sier med hele sitt vesen "jeg er heeeeeeeeer! Se meg!") så vend oppmerksomheten (hele, nytter ikke med 99% her) sakte mot henne. Sett eller bøy deg sakte ned på hennes nivå. Oppnå øyekontakt, gjerne med å forsiktig, og sakte, vende hodet hennes mot deg. Hold øyekontakt mens du blunker unormalt sakte. Etter noen blunk (og bare om hun er rolig) sier du så lavt at det akkurat er hørbart "jeg ser deg". Pass på at du sier det med rolig tone og ikke med høyt stemmeleie. Så bryter du kontakten igjen. Ikke irettesett under denne prosessen, men du kan gjerne gjøre det etterpå, bare sørg for å skille klart mellom "jeg ser deg, du er meg verdig" og "dette er ikke lov". Anonymous poster hash: bc27d...671 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #15 Skrevet 14. juli 2014 Man får trolla sine som man vil ha de... Anonymous poster hash: 24989...361 3
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #16 Skrevet 14. juli 2014 PS: etter at du har bekreftet at, ja, du ser henne, er det viktig å gi henne mer egnet metoder til å bli sett. En 3-åring vet nemlig ikke om slike metoder fordi barn kun vet det vi lærer dem. Og altfor ofte lærer vi dem med tydelig handling at en er helt garantert å bli sett i ett, og kun bare ett tilfelle: om en gjør noe galt. Anonymous poster hash: bc27d...671 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #17 Skrevet 14. juli 2014 Knapt en uke.Anonymous poster hash: 75511...99b Ok. Det er for lenge for en 3-åring. Tenker du har svaret på problemene der.Anonymous poster hash: 936e6...a1c 2
Gjest Newbitch Skrevet 14. juli 2014 #18 Skrevet 14. juli 2014 Ok. Det er for lenge for en 3-åring. Tenker du har svaret på problemene der.Anonymous poster hash: 936e6...a1c Øøøh.. 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #19 Skrevet 14. juli 2014 Øøøh.. Ja?Anonymous poster hash: 936e6...a1c
Gjest Newbitch Skrevet 14. juli 2014 #20 Skrevet 14. juli 2014 Ja?Anonymous poster hash: 936e6...a1c Hørt om noe som heter trassalder?! En 3 åring klarer fint å være hos feks besteforeldre en ukes tid uten å ta skade av det. Hallo
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå