AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #1 Skrevet 14. juli 2014 Jeg fikk inngått en nedbetalingsavtale på en sum jeg hadde utestående på 1700 kr per måned. Jeg er bosatt i utlandet for en periode men har en norsk konto der jeg setter over penger og betaler diverse regninger, lån osv. Dvs. jeg bruker den ikke til daglig, men regningsbetaling. Jeg har kun mobil å bruke ift. denne norske kontoen, da jeg har en midlertidig pc uten java eller bankid. Ved starten av måneden gikk jeg inn og betalte en rekke regninger og la inn som vanlig andre betaling på denne, den 2 juli. Nå fikk jeg en epost fra inkassoselskapet om at betalingsplanen ikke var overholdt og at totalsummen (40K) var forfalt og måtte betales innen 16 juli for ikke å få videre pågang. Jeg tenkte at dette er nok en feil og gikk inn og sjekket. Der ser jeg at alle betalingene mine har blitt trukket bortsett fra en - denne - som ligger i forfallsregisteret til å bli trukket samme dato 2015. Av en eller annen grunn fungerer ikke "betal umiddelbart" knappen i banken min og jeg må legge inn datoer manuelt. Jeg har tydeligvis blingsa og ikke klarte å trykke presist på de små tallene på mobilen og lagt inn feil årstall. Jeg var sikker på at alt var bra og betalt og nå er jeg kjempeirritert på meg selv. Jeg har ikke anledning til å betale totalen innen to dager. Jeg vet også at inkassoselskaper er strenge med brutte nedbetalingsavtaler, selv om dette er betaling nummer to (første gikk ut som vanlig). Jeg har også en annen betalingsplan men på en langt lavere sum og denne er betalt som normalt, forrige måned og denne. Trenger ikke kommentarer på hvor idiotisk dette var men heller tips eller erfaringer for hva som kan gjores. Hender de at de godtar et kompromiss her, f.eks. dobbelt sum neste gang el.l.? Det er Kredinor det gjelder og jeg har generelt god erfaring med dem. Jeg vet det er de som bestemmer, men setter likevel pris på litt input. Anonymous poster hash: 705ad...991
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #2 Skrevet 14. juli 2014 Det beste er kanskje å ringe dem og forklare hva som har skjedd... overføre betalingen og kanskje neste med en gang og be om tilgivelse. Anonymous poster hash: 6646e...715 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #3 Skrevet 14. juli 2014 Som Anonym over her sier så tar du opp telefonen med en gang og legger deg flat. Positivt for deg er at en nedbetalingsavtale som rusler og går er mye mindre arbeidskrevende for dem enn å måtte kreve inn pengene på annet vis, så sannsynligheten for at det ikke skulle gå greit er relativt liten. Men om du ikke straks reagerer så havner du i "lite samarbeidsvillig"-bunken, og da kjører de hardt mot hardt, selvsagt. Anonymous poster hash: c1643...e39
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #4 Skrevet 14. juli 2014 Som Anonym over her sier så tar du opp telefonen med en gang og legger deg flat. Positivt for deg er at en nedbetalingsavtale som rusler og går er mye mindre arbeidskrevende for dem enn å måtte kreve inn pengene på annet vis, så sannsynligheten for at det ikke skulle gå greit er relativt liten. Men om du ikke straks reagerer så havner du i "lite samarbeidsvillig"-bunken, og da kjører de hardt mot hardt, selvsagt. Anonymous poster hash: c1643...e39 Ja, det er det. Jeg betalte forrige måned på dagen og den andre avtalen har jeg overholdt greit, forrige måned og denne. Så det er en mulighet for at de tror meg forhåpentligvis. Jeg eier egen bolig og jeg vet at det ikke akkurat er gunstig for noen parter å tvinge den på tvangssalg for å dekke dette. Men jeg vil jo uansett unngå at ytterligere kostnader legges til. Saken er den at jeg ikke har gått inn og sjekket at alle regninger har gått ut som normalt og i etterkant har betalt andre regninger, årsavgift på forsikring og mer og har ikke tilgjengelig sum på den kontoen for å betale det nå. Jeg får inn mer der starten av neste måned, alternativet er evt. at jeg sender over fra utenlandsk konto men det kan lett ta en uke. Så spm. er om de har forståelse for det.. Anonymous poster hash: 705ad...991
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #5 Skrevet 14. juli 2014 Ja, det er det. Jeg betalte forrige måned på dagen og den andre avtalen har jeg overholdt greit, forrige måned og denne. Så det er en mulighet for at de tror meg forhåpentligvis. Jeg eier egen bolig og jeg vet at det ikke akkurat er gunstig for noen parter å tvinge den på tvangssalg for å dekke dette. Men jeg vil jo uansett unngå at ytterligere kostnader legges til. Saken er den at jeg ikke har gått inn og sjekket at alle regninger har gått ut som normalt og i etterkant har betalt andre regninger, årsavgift på forsikring og mer og har ikke tilgjengelig sum på den kontoen for å betale det nå. Jeg får inn mer der starten av neste måned, alternativet er evt. at jeg sender over fra utenlandsk konto men det kan lett ta en uke. Så spm. er om de har forståelse for det..Anonymous poster hash: 705ad...991 Skjønner jo godt hvorfor DU er havnet i innkasso-uføret når du ikke engang har kontroll på hva som går ut fra kontoen.Anonymous poster hash: a71f0...f4e 1
Gjest Jørild Skrevet 14. juli 2014 #6 Skrevet 14. juli 2014 Da ringer du å forklarer situasjonen. Sannsynligvis ordner det seg.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #7 Skrevet 14. juli 2014 Skjønner jo godt hvorfor DU er havnet i innkasso-uføret når du ikke engang har kontroll på hva som går ut fra kontoen.Anonymous poster hash: a71f0...f4e Ja jeg er glad du forsto det men var ikke helt bekreftelse på det jeg var ute etter, da jeg er løsningsorientert - derav "trenger ikke kommentarer på hvor idiotisk dette er, men heller tips" dersom du hadde lest åpningsteksten. Anonymous poster hash: 705ad...991 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #8 Skrevet 14. juli 2014 Hvorfor setter du det ikke opp som en "fadt månedlig betaling" i nettbanken din, så du slipper å tenke på det hver måned? Jeg overfører ikke til felleskontoen/regningskontoen vår manuelt hver måned, men har satt opp en fast månedlig betaling f.eks.Anonymous poster hash: d6623...51b
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #9 Skrevet 14. juli 2014 Hvorfor setter du det ikke opp som en "fadt månedlig betaling" i nettbanken din, så du slipper å tenke på det hver måned? Jeg overfører ikke til felleskontoen/regningskontoen vår manuelt hver måned, men har satt opp en fast månedlig betaling f.eks.Anonymous poster hash: d6623...51b Inntekten jeg har hatt direkte inn på den kontoen skal komme inn den 1. men er iblant forsinket til den 2 eller 3. så jeg var litt redd for å sette fast dato. Men ting endrer seg fra august, ny jobb og innbetalingstidspunkt osv. Så jeg skal evt. be dem om å endre det til en passende dato og så setter jeg fast månedlig betaling da Anonymous poster hash: 705ad...991
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå