AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #1 Skrevet 13. juli 2014 Jeg er ferdig utdannet, og har fått jobb! Har begynt å sette opp budsjett, og skjønte fort at jeg er helt blank på dette området. Hva må man ha? Hvilke faste utgifter har dere? Jeg begynner å betale ned på studielån i august, som da blir en fast utgift. I tillegg skatt. Husleie (pluss strøm, Internett ol). Mobilregning. Hva mer? Hva har dere av forsikringer? Er det noe mer å tenke på? For utbetalt 25 000 i måneden etter skatt. Ikke allverden, men håper å kunne finne en grei leilighet, samt sette penger inn på BSU. Kom gjerne med tips og råd til en nybegynner:) Anonymous poster hash: 56bf5...f3f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #2 Skrevet 13. juli 2014 Husleie Strøm Internett Studielån Telefon Tv(og lisens) Forsikring (Innbo og reise og kanskje ufør?) Bil? Transport (buss og sånn) Klær mat Diverse (trening og byturer og dilldall og ting du ikke på noe vis trenger men som du koser deg med) Ferie? (Til neste år eller weekendturer?) Og de tre viktigste postene: -bsu: 25000 i året -buffer: 3-4 månedslønner Boligsparing: alt du kan knyste ut av lønnen hver måned, men i størelsesordenen (for din lønn) 100.000 pr år i tillegg til dråpen i havet som bsu utgjør.Anonymous poster hash: 4228e...19a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #3 Skrevet 14. juli 2014 Jeg er ferdig utdannet, og har fått jobb! Har begynt å sette opp budsjett, og skjønte fort at jeg er helt blank på dette området. Hva må man ha? Hvilke faste utgifter har dere? Jeg begynner å betale ned på studielån i august, som da blir en fast utgift. I tillegg skatt. Husleie (pluss strøm, Internett ol). Mobilregning. Hva mer? Hva har dere av forsikringer? Er det noe mer å tenke på? For utbetalt 25 000 i måneden etter skatt. Ikke allverden, men håper å kunne finne en grei leilighet, samt sette penger inn på BSU. Kom gjerne med tips og råd til en nybegynner:) Anonymous poster hash: 56bf5...f3f Med den lønnen bør du kunne spare mye som personen over skriver. Det er faktisk veldig bra lønn utbetalt. Mange som forsørger hele familien på samme sum.Anonymous poster hash: ff851...00c 2
KaDust Skrevet 14. juli 2014 #4 Skrevet 14. juli 2014 Husleie / lån Innboforsikring Reiseforsikring Bilforsikring Forsikring på kattene Strøm Internett og tv Bensin (setter opp under felt "bil" som da inneholder alt av bensin, spylevæske, olje osv). Kattefor Telefon / mobil Studielån Mat BSU og sparing
Gjest Lille-pus Skrevet 14. juli 2014 #5 Skrevet 14. juli 2014 Og i tillegg til KaDust sin utmerkede liste: - den som eier leilighet må betale kommunale avgifter (renovasjon og vann og kloakk). Det varierer litt om dtete inngår som del av fellesutgiftene (ofte i boligbyggelag), men ikke alltid. Prøv over litt tid å få lagt opp en bufferkonto. Det er ikke like lett som nyetablert med alle utgifter på en gang i tillegg til studielån, men prøv. Litt etter litt.
Gjest Blondie65 Skrevet 14. juli 2014 #6 Skrevet 14. juli 2014 Søk opp SIFO-budsjett i google - her vil du få en god pekepinn. På vei ut i yrkeslivet kan der være greit å vurdere å fagorganisere seg - alle LO foreninger har innboforsikring inkludert i kontingenten. Flere har reiseforsikring og / eller advokatforsikring også. Dette er store utgifter spart og man får gode forsikringsordninger.
globalagogo Skrevet 14. juli 2014 #7 Skrevet 14. juli 2014 Husk å ha penger til overs til jul:0 gaver, selskaper, nyttårs... Mat... Ja, ting man glemmer nå i juli:-) 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #8 Skrevet 14. juli 2014 25K, ikke allverden?? det tilsvarer jo 450k i årslønn. Det er jo kjempebra som startlønn. Anonymous poster hash: b111c...558 5
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #9 Skrevet 14. juli 2014 25K, ikke allverden?? det tilsvarer jo 450k i årslønn. Det er jo kjempebra som startlønn.Anonymous poster hash: b111c...558 Kanskje jeg har regnet feil da? Har 400k i startlønn. Har skyhøyt studielån, og skal betale ca 2500 i måneden. Transport hadde jeg glemt! Det er jo faktisk litt dyrt. Skal prøve å spare så mye som mulig. Men det er jo ikke så mye som gjenstår å konto? Blir ca 8000 i husleie (med alt inkludert) tror jeg. Er det veldig mye? Skal bo i Oslo. Skal sjekke SIFO:) Anonymous poster hash: 56bf5...f3f
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #10 Skrevet 14. juli 2014 jeg har 24k utbetalt i mnd, ca 15k i faste utgifter inkl 3k i studielån. Jeg har en veldig behagelig hverdag. Stiller meg bak de første svarene i tråden. Anbefaler å leve konservativt i starten, vær sparsom by default Anonymous poster hash: b111c...558 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå