Gå til innhold

Sort brud.

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har rød kjole. Jeg kjøpte den i en brudesalong hvor de også har mange selskapskjoler, det var ikke noe problem. Bortsett fra fargen (og prisen) kunne den like gjerne vært en brudekjole, i forhold til valg av stoff og salong tenker jeg. Jeg visste hva jeg var ute etter, gikk inn og sa jeg ville ha en rød kjole av den og den typen, ingen kommentarer eller forventninger om at den burde vært lys. Tror eneste grunnen til at du har fått sånne kommentarer er at de fleste bruder vil ha en lys kjole.

(Jeg skal være "skikkelig brud", med slør, diadem og brudebukett, selv om det i følge enkelte ikke passer verken til rød kjole eller borgerlig vielse.)

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Artig med så mange som mener at sort kjole er uaktuelt fordi det ikke er tradisjonelt riktig. Tror nok de bør lese seg litt opp på sitt eget lands historie ;)

• Liker 6
Gjest Hedra
Skrevet

For et par hundre år siden var det vanlig her i landet at hun hadde svart kjole. Særlig de av høy stand som feks prestefruer. Så velg svart og bær med god :)tradisjon

• Liker 1
Gjest Belle âme
Skrevet

Det ser ut som man skal gifte seg i grava. Eg ville gifta meg på halloween med ein sånn kjole

Skrevet

Skal ha hvit kjole, men med svart mønster på :) Noe ala dette:

http://www.hibridal.com/color/1058-romantic-gothic-black-and-white-corset-wedding-gowns-strapless-with-embroidery.html

Har ikke helt bestemt meg enda. men det skal vre svart og hvit hvert fall.

Hvite kjoler er flotte de, men ikke helt meg, blir for sukkersøtt for min smak :P

Syns du skal gå for det du liker jeg, høres fint ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg giftet meg i sort kjole.

Historien om hvordan den hvite kjolen ble tradisjon er ganske interessant;

The tradition of a white wedding is commonly credited to Queen Victoria's choice to wear a white wedding dress at her wedding to Prince Albert in 1840.

170px-Queen_Victoria_Albert_1854.JPG
magnify-clip.png
Queen Victoria and Prince Albert

Royal brides before Victoria did not typically wear white, instead choosing "heavy brocaded gowns embroidered with white and silver thread," with red being a particularly popular colour in Western Europe more generally. European and American brides had been wearing a plethora of colours, including blue, yellow, and practical colours like black, brown, or gray. As accounts of Victoria's wedding spread across the Atlantic and throughout Europe elites followed her lead. Because of the limitations of laundering techniques, white dresses provided an opportunity for conspicuous consumption. They were favored primarily as a way to show the world that the bride's family was so wealthy and so firmly part of the leisure class that the bride would choose an elaborate dress that could be ruined by any sort of work or spill.

Hvit kjole var en imitasjon av en av verdens mest mektigste dronninger og for å vise frem at man hadde penger nok til å imitere og bruke hvite klær i en verden hvor vask/rens ikke var særlig tilgjengelig.

Har ingenting med jomfrudom å gjøre.

Ha ett strålende bryllup i svart!

"Tradisjonere" må tenke litt nøyere.

Anonymous poster hash: 8b8b3...375
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

post-37809-0-10393700-1405709720_thumb.jpost-37809-0-81465500-1405709732_thumb.j

Bruk svart, det er bare tøft!

Anonymous poster hash: 62640...8f0

• Liker 1
Gjest Whitestripes
Skrevet

For et par hundre år siden var det vanlig her i landet at hun hadde svart kjole. Særlig de av høy stand som feks prestefruer. Så velg svart og bær med god :)tradisjon

Trenger ikke gå så langt tilbake. Mine foreldre giftet seg i 1955, og mamma hadde svart brudekjole. Hun sa det var moderne den gangen, og valgte derfor det. Hun var nydelig vakker, rett og slett. Hvis du vil ha svart brudekjole, så gå for det :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går alltid i sort til vanlig(såogsi), men kunne aldri valgt sort brudekjole. De som har valgt det dog, synes jeg var fine - men det skal sies at de har utpreget rocka stil til vanlig(mer goth enn rocka egentlig, mann spiller i blackmetalband osv). Men de har vært utrolig fine, og det har vært gjennomført.

Skulle jeg valgt en, ville det dog vært en sånn(men hadde fortsatt valgt offwhite eller noe sånt):

Black-Satin-Wedding-Dress.jpg

Anonymous poster hash: edfd0...7b0
Skrevet

Jeg tenker faktisk omvendt. Jeg blir mer overrasket når mennesker jeg har kjent i over 10 år, som aldri har gått kledd i hvitt eller pastellfarger, kommer i hvit brudekjole. Det blir så fremmed.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...