Gå til innhold

Sort brud.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Sorry, men synes det er dritstygt, så ja fortsatt tabu hos meg. Er man så utradisjonell synes jeg ikke et vanlig bryllup er veien å gå, det blir bare helt feil.

Anonymous poster hash: a671f...00d

Utradisjonell klesstil er vel ikke avgjørende for om man skal kunne få gifte seg eller ikke? Når selv homofile og lesbiske kan få lov til å være prester nå for tiden kan man vel få stå ganske fritt til å velge hvilken kjole man vil ha på seg?

Tradisjonell har jeg heller aldri vært. Jeg følte meg hverken vakker, komfortabel eller spesiell i en hvit kjole som "alle" andre bruker.

Anonymous poster hash: e2bee...ead

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Gjest supernova_87
Skrevet (endret)

Folk er forskjellige:) men for veldig mange tror jeg faktisk at det er det de tenker, hatt denne diskusjonen før med både jenter og gutter, og de mente ihvertfall det samme! Det finnes jo andre kjoler å gifte seg i, det trenger jo ikke være en svart brudekjole, den lille sorte på tinghuset hadde gått an, men ikke i et tradisjonelt bryllup?

Du har helt rett, folk er forskjellig! Jeg har aldri diskutert brudekjoler med vennene mine før, så jeg vet i grunn ikke hva 'mange' mener. Jeg skjønner at folk kan mene at det er feil å ikke stå hvit brud, men å tenke at bruden er utpult, eksen døde, eller at man er ond? Det er vel litt usaklig, eller tenker du virkelig det? Om en venninne av deg valgte å bruke sort brudekjole, hadde du virkelig endret mening om henne og tenkt at hun var ond? Jeg tror ikke det. Jeg skjønner at noen synes at bruder skal være hvite, men noen synes ikke det er fint, og i sitt eget bryllup bør jo man selv synes man er fin?

Søk på black wedding dress, det var vel mange fine der?

Endret av Raindrops
AnonymBruker
Skrevet

http://somaras.no Syr brudekjole i akkurat den fargen du vil, gjerne sort. Vet ikke noe om pris, da..

http://www.dressfirst.no/Ballkjole-Sweetheart-Katedralen-Train-Taft-Tyll-Brudekjole-Med-Frynse-Blonder-002012075-g12075

Anonymous poster hash: bd5d1...141

På den første linken fant jeg ingen kjoler jeg likte, på den andre linken fant jeg ingen sorte kjoler jeg likte. :(

Hadde noen av disse vært sort og uten pynt og fjas i livet så hadde de kanskje være aktuelle. :)

d25d9694e6801c85caad2ffbf70d6d24.jpg

8077b527f00b2e8fc6c45d0394df7900.jpg

4af87d495667ab2521db20cf99bb5bf9.jpg

Anonymous poster hash: e2bee...ead

Skrevet (endret)

Folk er forskjellige:) men for veldig mange tror jeg faktisk at det er det de tenker, hatt denne diskusjonen før med både jenter og gutter, og de mente ihvertfall det samme! Det finnes jo andre kjoler å gifte seg i, det trenger jo ikke være en svart brudekjole, den lille sorte på tinghuset hadde gått an, men ikke i et tradisjonelt bryllup?

Bryllup er jo en spesiell dag for brudeparet hvor de bør føle seg mest mulig komfortable, så jeg synes TS og andre litt utradisjonelle bruder skal drite langt i hva "veldig mange faktisk tenker." Hvis du skulle blitt invitert til et bryllup hvor bruden hadde svart kjole er det jo bare å bli hjemme hvis det er så grusomt feil...

Er det ikke mer "feil" å stå i kirka, foran presten og det aller helligste i en hvit kjole, som tilsier at man er jomfru og ren, og dermed lyve foran alle, når det er åpenbart at det ikke stemmer? Men det er vel ikke så nøye? Det er vel der uttrykket en hvit løgn kommer fra?

Anonymous poster hash: 023e9...557

Enig... skal man først begynne å diskutere hva et tradisjonelt bryllup skal inneholde bør vel første bud være at bruden må være jomfru :P

Endret av Apocalypse
  • Liker 1
Skrevet

Det er veldig spesielt å velge svart brudekjole, tviler veldig sterkt på at noen av mine venninner hadde valgt det om de skulle gifte seg i kirken, eller i det hele tatt! Selvom rødt hår egentlig betyr at man er prostituert fra gammelt av, så går jeg ikke rundt å tenker det om rødhårede, hadde heller ikke tenkt det om hun som gifter seg i svart kjole. Men det signaliserer ikke akkurat at man er uskyldig og det er ikke fint, heller ikke passelig til en slik anledning, man går i svart i begravelse i kirka, ikke bryllup. TS spurte om dette var tabu og da må hun jo få høre hva folk tenker om det ikkesant? :)

Skrevet

Det er veldig spesielt å velge svart brudekjole, tviler veldig sterkt på at noen av mine venninner hadde valgt det om de skulle gifte seg i kirken, eller i det hele tatt! Selvom rødt hår egentlig betyr at man er prostituert fra gammelt av, så går jeg ikke rundt å tenker det om rødhårede, hadde heller ikke tenkt det om hun som gifter seg i svart kjole. Men det signaliserer ikke akkurat at man er uskyldig og det er ikke fint, heller ikke passelig til en slik anledning, man går i svart i begravelse i kirka, ikke bryllup. TS spurte om dette var tabu og da må hun jo få høre hva folk tenker om det ikkesant? :)

Haha, er du troll?

• Liker 3
Skrevet

Haha, er du troll?

Ehh, hva mener du med det? Jeg sier meningen min, er ikke det lov?

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Troll_%28Internett%29

Selvfølgelig er det lov, jeg har bare kort lunte og lurte på om du var seriøs eller ikke :)

Ok, prøvde ikke å provosere, det var dere som klikka på min kommentar. jeg svarte på spørsmålene dere hadde i forhold til det.

Gjest supernova_87
Skrevet

Ok, prøvde ikke å provosere, det var dere som klikka på min kommentar. jeg svarte på spørsmålene dere hadde i forhold til det.

Jeg klikka ikke på din kommentar, bare for å være klar på det.

Hun spurte om det var tabu, og ja som du sier, så må hun få vite hva folk tenker. Men det jeg ville fram til var at selv om folk tenker at det er feil og ureint og what-not, så tenker de ikke at hun er utpult, ond, eksen død, osv? Det er jo å dra den litt langt.

Skrevet

Jeg klikka ikke på din kommentar, bare for å være klar på det.

Hun spurte om det var tabu, og ja som du sier, så må hun få vite hva folk tenker. Men det jeg ville fram til var at selv om folk tenker at det er feil og ureint og what-not, så tenker de ikke at hun er utpult, ond, eksen død, osv? Det er jo å dra den litt langt.

ja, jeg svarte på det spørsmålet i stad. Les på nytt

Gjest supernova_87
Skrevet

ja, jeg svarte på det spørsmålet i stad. Les på nytt

Jeg har lest hva du skrev etterpå! Men i utgangspunktet skrev du jo noe annet, og så forsvarer du det etterpå med at du må kunne si hva folk tenker, men sannheten er jo ikke at folk faktisk tenker sånt. Men samma det, dette er avsporing, du har jo oppklart, så null stress! Du har rett i at det er et debattforum, og ulike meninger må få lov å komme frem! :blomst:

Skrevet

Jeg har lest hva du skrev etterpå! Men i utgangspunktet skrev du jo noe annet, og så forsvarer du det etterpå med at du må kunne si hva folk tenker, men sannheten er jo ikke at folk faktisk tenker sånt. Men samma det, dette er avsporing, du har jo oppklart, så null stress! Du har rett i at det er et debattforum, og ulike meninger må få lov å komme frem! :blomst:

Flott:)

AnonymBruker
Skrevet

Skal ha sort brudekjole jeg også, helt klart. Jeg liker ikke å gå i lyse klær til vanlig, ikke faen om jeg skal gjøre det i bryllupet mitt heller :)

Anonymous poster hash: 17ffa...d60
Gjest Ciegus
Skrevet

Syns det er kjempeflott, jeg. Svarte brudekjoler har vært vanlig i Norge på 1800-tallet, så å argumentere med at det ikke er tradisjonelt blir feil. Tradisjoner utvikler seg stadig, også for bryllup, og det er heldigvis ingen regel som sier at man MÅ gå for det som er tradisjon akkurat her og nå. Utvikling er en god ting, uten at det har noe med ondskap eller døde ekser å gjøre.

Konservative, historieløse mennesker vil kanskje reagere, men de har vel bare godt av å bli utfordret.

• Liker 4
Gjest Blondie65
Skrevet

Altså: man har noen kjoleregler der man ikke skal gå i rødt eller sort i bryllup. Videre signaliserte en ikke- hvit brudekjole at man (dessverre) ikke var jomfru på bryllupsdagen.

Grunnen til at BRYLLUPSGJESTER bør tenke over tradisjonelle regler rundt farger på kjolen er av respekt for bruden. Har man lyst å gå i rød kjole som gjest i bryllup er det lurt å avklare med bruden om det er greit.

Men å påstå at de fleste gjør seg tanker om den som har noe annet enn hvit kjole er å trekke dette veldig langt. Det er på samme nivå som de som tenker på hvordan homofile har sex hver gang de blir presentert for en som er det.

Jeg ville selv ikke valgt en sort brudekjole - det er ikke meg. For mange er den hvite brudekjolen selve symbolet på jentedrømmen, og de blir nok noe forstyrret når noen andre har en annen forestilling.

Jeg synes trådstarter skal gå for det hun liker og ikke bry seg så fælt om alle andres mening. Men for å få hjelp i brudebutikker må man vel si fra om hva man liker, spesielt når dette er såpass utradisjonelt som dette.

Lykke til med kjolejakten!

Gjest Anubiel
Skrevet

Sort brudekjole kan være kjempetøft! Men du må jo tørre å si i fra i brudesalongen at det er det du ønsker? Det kan være at noen av kjolene de har kan leveres i andre farger enn hvitt og ivory. F.eks så tror jeg merket Eternity Bride har kjoler i sort.

Dette er forøvrig en av de fineste sorte kjolene jeg har sett, fra Vera Wang:

1344218636_f_VW_Fall12_Bridal_Josephine_

Lekker bak også:

Shenae-Grimes-got-married-black-Vera-Wan

AnonymBruker
Skrevet

Jeg giftet meg på Tinghuset, men jeg valgte svart kjole. Selskapskjole, men allikevel svart.

Å gifte seg i svart kjole høres helt kurant ut, syns jeg.

Anonymous poster hash: e39fd...931
Skrevet

Eksen til kjæresten giftet seg nettopp i en sort brudekjole og det så skikkelig, skikkelog tacky ut. Men hun er også skikkelig tacky som person og det sier seg vel selv at jeg ikke er verdens største fan.

Personlig synes jeg man kan få gå i det man vil, men synes likevel en svart brudekjole ikke passer inn i en kirke (om det er det det er snakk om)

Skrevet

Herlighet så mye folk får seg til å ha sterke meninger om. :ler:

Kjør på med det du føler deg mest komfortabel i. Du skal ha en fin dag, og du skal se bildene fra den dagen i mange år fremover. Og ikke minst skal man på en sånn dag feire at dere har funnet hverandre, og at kjæresten din vil være sammen med akkurat DEG - og da må du jo kunne se ut som deg selv. Selv giftet jeg meg i et sjokoladebrunt/champagne/rustrødt antrekk, har ikke angret et sekund.

Jeg tror nettet kan være en god kilde for deg, både for inspirasjon og for å finne kjole. En av favorittbryllupsbloggene mine (ok, den eneste jeg gadd å lese en sjelden gang) var offbeatbride.com. Den er for alternative bryllup, og noen av bryllupene er veeeldig alternative, men kan fortsatt være grei inspirasjon. Her er f.eks postene som er merket "black wedding dress": http://offbeatbride.com/tag/black-dress

Etsy har masse fine kjoler, det er det også mange andre steder på nett. Du kan kjøpe alt fra en dyr, skreddersydd en, til en mye billigere som du kan ta med til en syer her i Norge og få tilpasset. Mulighetene er mange!

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...