AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #1 Skrevet 13. juli 2014 Så, i juni i 2012 startet jeg balsammetoden på håret mitt. Altså, jeg vasket ut alle rester av silikon og annet med en "rensesjampo" med SLS, og etter dette har jeg kun brukt en balsam uten noe "fy-fy" ingredienser til å vaske håret mitt med. Jeg bruker Neutral-balsamen. Jeg sluttet også å gnikke håret tørt med håndkle, og har vært bevisst på å prøve å behandle det forsiktig. Sluttet med all varme på håret, som kun inkluderte å føne det, da jeg aldri har rettet eller krøllet det. Vasker også håret sjelden, vanligvis hver 5 dag. Så dette er min erfaring så langt; Håret mitt har alltid vært tørt og slitt, og med mye slitte tupper, og det er dessverre fortsatt tilfelle for meg. Jeg prøver å klippe tuppene med frisørsaks regelmessig, men jeg ser at jeg har mye slitt overalt både høyt og lavt i håret. Men jeg nekter å klippe det skulderkort for å prøve å bli kvitt mer, da dette absolutt ikke kler meg. Hodebunnen min er tørr og "flasser", og håret mitt poffer seg opp selv i den minste fuktighet. Det siste jeg kan tenke meg at problemet kan være er rett og slett feilernæring, siden jeg spiser veldig lite, usunt og lite variert. Har hele tiden håpt dette ikke var grunnen, da jeg sliter ekstremt med dårlig matlyst (ingen spiseforstyrrelse). Har prøvd veldig mye rart for å klare å spise mer og legge på meg, men har i det siste vurdert å snakke med lege om dette. Antar at ernæringen er "key" her, med mindre det ikke ser ut som jeg gjør noe annet feil med tanke på balsammetoden. Anonymous poster hash: 296cd...522
Jenta. Skrevet 13. juli 2014 #2 Skrevet 13. juli 2014 Gå til en frisør som kan hjelpe deg med gode produkter, høres ut som du trenger en god hårkur som gir håret fuktighet. Har håret mangel på fukt vil det sluke til seg all fukt det kan få og det vil derfor som du sier blåse seg opp med en gang man f.eks går ut i fuktig vær. Du kan og bruke noe som legger ned alle de småhårene som du har, går fint å bruke en matt voks som du stryker forsiktig på der det vises. 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #3 Skrevet 13. juli 2014 Ja, begynn med å se på ernæringen. Det nytter ikke hva du gjør med håret etter at det kommer ut av skolten, hvis det er mangler i produksjonen. Klarer du absolutt ikke å bedre kostholdet, så kan du som et minimum ta kosttilskudd. Anonymous poster hash: a5570...24b 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #4 Skrevet 13. juli 2014 Og følg ditt eget råd og gå til lege. Du kan få henvisning til ernæringsfysiolog som kan hjelpe deg med kostholdsplan og kontroll på hvilke matvarer som er næringsrike, slik at det lille du spiser i det minste tilfører nødvendige byggestoffer. Anonymous poster hash: a5570...24b
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #5 Skrevet 13. juli 2014 Spis mye smør - det merkes på håret! (ifølge frisøren min - dvs. det hun egentlig spurt om var om jeg spiste mye smør...). Jeg har halvlangt hår og klipper det hos frisøren hver 6. uke for å holde det i form og ta bort det slitte. Du bør vurdere det. Håret mitt må ha nye sjampoer innimellom. Mister gnisten hvis jeg bruker den samme flaska for lenge. Og det er forskjell på sjampoene. Akkurat nå bruker jeg en grønn Redken-sjampo som fungerer brillefint for mitt hår. Balsam har jeg slutta med... Anonymous poster hash: 3762d...6ec
Bergensbrud2014 Skrevet 14. juli 2014 #6 Skrevet 14. juli 2014 Ernæring!! Prøv også en annen balsam. Neutral gjør håret mitt knusktørt, ikke nok fukt og næring i den til håret mitt. F. Eks fructis eller den røde fra elvital.
SuperFace Skrevet 15. juli 2014 #7 Skrevet 15. juli 2014 ...Balsam har jeg slutta med... Hvorfor har du sluttet?
snilla Skrevet 15. juli 2014 #8 Skrevet 15. juli 2014 Ernæring er nok key her, ja! Pøs på med sunt fett og proteiner! Du sier hodebunnen din er tørr og flasset - det ville jeg absolutt funnet en løsning på. En sunn hodebunn er nødvendig for langt, sunt hår her kan en frisør hjelpe deg. Har du overhode ikke brukt shampoo på 2 år, eller renser du hodebunnen gjevnlig? Viktig å sørge for at hårsekkene har det best mulig, sånn at nytt friskt hår får en optimal start Jeg bruker ikke balsammetoden nå, men når jeg gjorde det brukte jeg shampo minst 1 gang per mnd .
SuperFace Skrevet 16. juli 2014 #9 Skrevet 16. juli 2014 Husk at balsamen er ikke noe særlig for hodebunnen.. Den skal bare være i lengdene, så det kan hende at hodebunnen din reagerer på det. Kjøp en shampoo uten sulfater som skal gi fuktighet til hodebunnen, og bruk denne en gang i uken Jeg har veldig tørt og tynt hår, og jeg må bare anbefale Joico sin Intense Hydrator-kur. Ha den i lengdene, la virke i 5-10 min eller så lenge dusjen varer, skyll og avslutt med balsam. Jeg bruker den også som hårmaske av og til på kveldene (har den i håret et par timer før jeg skal dusje- og deretter igjen i dusjen). En annen ting; 1-2 ganger i måneden tar jeg en skikkelig god dose av denne kokosoljen hvor jeg omtrent bløtlegger håret med den. Jeg bruker å la den virke i et par timer, og timer det gjerne med en dusj hvor jeg skal vaske håret. Skyll den ut og vask håret som vanlig. Håret føles helt fantastisk mykt og livlig etterpå 1
AnonymBruker Skrevet 16. juli 2014 #10 Skrevet 16. juli 2014 Har du prøvd å kutte shampoo i det hele tatt? Jeg slutta medd det i jula som var, nå er håret mitt mye bedre enn før. Det virket slitt, tørt og frizzy. Det er borte nå :D Oppskrift og slikt finner du blant anna her: http://www.nrk.no/livsstil/har-ikke-vasket-haret-pa-25-ar-1.11384881 De første uke blir håret veldig fett, men det går over. Det er en overgang for hodebunnen, men en god overgang på sikt Anonymous poster hash: 89595...8b2
LilleCa Skrevet 16. juli 2014 #11 Skrevet 16. juli 2014 Du trenger kanskje å bruke to forskjellige, en vaskebalsam og en pleiebalsam. Neutral er en typisk vaskebalsam, så den gir ikke så mye fuktighet. http://lockig.se har lister over godkjente produkter, anbefaler deg å ta en tur dit
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #12 Skrevet 17. juli 2014 Takk for alle svar! Setter pris på det. Jeg har brukt Neutral balsamen da denne er en såkalt "vaskebalsam". Jeg har en balsam som skal være mer fuktighetsgivende, men må innrømme at jeg ikke har vært flink til å bruke den, så jeg kan prøve å bruke den fast etter jeg har vasket hodebunnen med Neutral-balsamen. Fant begge balsamene på listen til lockig.se. Jeg prøvde Cocosa kokosoljen en gang, og den etterlot bare håret mitt helt utrooolig fett og tungt, måtte vaske og vaske sikkert 3-4 ganger for å få oljen ut igjen. Jeg tror nok også jeg kan få sterkere hår hvis jeg blir flinkere til å først og fremst gi riktig næring innenfra, så jeg skal gjøre en innsats for å spise mer, og med mer sunt fett. Har begynt å tilsette litt rapsolje i nesten alt jeg drikker, så håper det hjelper litt på vei. Anbefaler balsammetoden til de som ikke har problemer i matveien, men som har tørt og slitt hår, for jeg er ihverfall overbevist om at det er veldig sunt for håret. Synes det er en logisk metode, istedenfor å bare bruke silikonprodukter som legger seg som et skall på utsiden. Også anbefaler jeg å ta en titt på før/etter bildene på lockig, der kan man se ganske bra foskjell på de fleste. Anonymous poster hash: 296cd...522
AnonymBruker Skrevet 17. juli 2014 #13 Skrevet 17. juli 2014 dynk håret og hodebunnen i olivenolje, pakk det inn i et håndkle og la det sitte i en stund før du skyller det ut igjen Anonymous poster hash: a540e...d4a
Alex Turner Skrevet 17. juli 2014 #14 Skrevet 17. juli 2014 En annen ting; 1-2 ganger i måneden tar jeg en skikkelig god dose av denne kokosoljen hvor jeg omtrent bløtlegger håret med den. Jeg bruker å la den virke i et par timer, og timer det gjerne med en dusj hvor jeg skal vaske håret. Skyll den ut og vask håret som vanlig. Håret føles helt fantastisk mykt og livlig etterpå Enig! Håret mitt kjenner fantastisk ut etter jeg har vasket denne ut med shampoen og balsamen min 1
LilleCa Skrevet 17. juli 2014 #15 Skrevet 17. juli 2014 Ha kokosolje i håret kvelden før du skal vaske det Og ang. flassing, så kunne du kanskje bytte ut vaskebalsamen? Har hørt om flere som har problemer med Neutral. Har fulgt balsammetoden i ca. 6 mnd nå, og jeg merker utrolig forskjell på håret
Lisa-Marie Skrevet 17. juli 2014 #16 Skrevet 17. juli 2014 Du kan prøve så mye hårprodukter og kjerringråd du bare gidder, men håret vil aldri bli normalt hvis ikke kroppen får det den trenger. Håret er siste prioritet for kroppen hvis du ikke spiser som du skal.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå