Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har bestemt oss for å kaste ppillene 9 august,når vi gifter oss (mannen synes det er såå stas å prøve på bryllupsnatten). Jeg strikker et babyteppe nå for jeg gleder meg. Er det teit?

Uansett.. hvor lang tid tok det før dere kastet pillene til dere ble gravide? Gynekologen min sa at det var størst sjanse rett etter at jeg hadde sluttet på pillene..

Videoannonse
Annonse
Gjest Wei Wei
Skrevet

Ikke teit i det hele tatt. Det er jo ikke så lenge til dere skal starte prøvingen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte babyklær lenge før vi prøvde på graviditet jeg. Men ikke bare fordi jeg gledet meg til å bli gravid da. Jeg skulle slutte i butikken jeg jobbet i og ville benytte meg av ansattrabatten, samtidig skulle jeg bli tante i nær framtid, men visste ikke om det ble gutt eller jente, derfor kjøpte jeg litt forskjellig både nøytralt og til gutt/jente. Det ble gutt, så derfor ga jeg bort det meste av gutteklærne i gave. Beholdt det nøytale, jenteklærne og noe av gutteklærne. Nå 6 år senere har jeg en gutt og en jente selv og alle klærne er blitt brukt :)

Så til prøving etter p-pilleslutt. Jeg har fått kluss i syklusen hver gang jeg har sluttet på p-piller. De 2-3 første syklusene har vært normale, men så har det blitt rot. Når vi prøvde å bli gravid med førstemann tok det 1 år og 4 mnd fra jeg sluttet til jeg ble gravid.

Mellom nr 1 og nr 2 gikk jeg ikke på hormonell prevensjon og jeg ble gravid på første forsøk.

Nå tenker vi å snart prøve på nr 3. Jeg sluttet på p-pillen i begynnelsen av februar og syklusen har tullet siden april. Akkurat samme tullet som når vi prøvde på nr 1. Så jeg er innstilt på at det vil ta noe tid å bli gravid denne gang også.

Anonymous poster hash: 216a0...398
Skrevet

Vi har bestemt oss for å kaste ppillene 9 august,når vi gifter oss (mannen synes det er såå stas å prøve på bryllupsnatten). Jeg strikker et babyteppe nå for jeg gleder meg. Er det teit?

Uansett.. hvor lang tid tok det før dere kastet pillene til dere ble gravide? Gynekologen min sa at det var størst sjanse rett etter at jeg hadde sluttet på pillene..

Her er det 9 mnd siden jeg kastet pillene og er ikke gravid enda. Skjønner ikke helt hvor gynekologen din kommer fra med den påstanden der da mange sliter med syklusen etter slutt på hormonprevensjon. Her tok det ca. 3 mnd før jeg fikk tilbake menstruasjon og har enda ikke heeelt stabile sykluser, men det begynner å komme seg.
Skrevet

Ville anbefalt å slutte med pillen 3 måneder før du skal prøve jeg :)
Det er vel det som er "anbefalt" med tanke på å få syklusen tilbake på rett kjør. For noen kan det ta flere måneder.
Får du ikke mensen med en gang du slutter på pillene da?

Da jeg giftet meg for snart 2 år siden sluttet jeg på p-ring to måneder før vi giftet oss, mensen kom med en gang og det tok ca 2,5 måned før syklusen kom på plass skikkelig.
Ble gravid noen uker etter bryllupet heldigvis :)

Håper det klaffer fort for deg :) Lykke til!

Skrevet

Noen blir gravide når de glemmer eller kaster opp en p-pille eller to. Andre kan bruke mange måneder på å gå tilbake en brukbar syklus. I og med at du har diskutert det med en gynekolog har du kanskje en tilstand hvor p-piller kan virke gunstig inn på eggstokkfunksjonen?

Du trenger ikke å være pillefri i flere måneder før dere begynner å prøve. Da må dere jo bruke kondomer, eller risikere at du er gravid på bryllupsdagen, avholds og kanskje kvalm og sliten. Sjansen for å bli gravid er størst de første prøvemånedene, det gjelder også dem som ikke var på p-piller. Et argument for å være litt på hugget med prøvingen er at fra august er det ikke mange sykluser dere har på dere før barnehagegarantien ikke gjelder dere, tenk over hvordan dekningen er i deres kommune.

Hos oss ble prøvetid over ett år, og det ble oppdaget polycystiske eggstokker hos meg. Diverse behandlingsforsøk har ikke hjulpet, og jeg har begynt på p-piller igjen for å forsøke å bedre sjanser med ivf. For friske par er det litt over 20 prosent sjanse for å lykkes i hver syklus de første månedene. Det er derfor ikke så lett å sikre seg baby laget på bryllupsnatten:-)

Skrevet

Jeg ble gravid rett etter pilleslutt, rakk ikke å få mensen engang! :)

AnonymBruker
Skrevet

Droppet pillene i starten av mai, syklusene tuller fortsatt, mens kommer for sent og for tidlig og det er endel rot. Ikke blitt gravid heller tross jevnlig innsats. Så det var jo en heftig påstand fra gynekologen synes jeg, det er mange som sliter med å få orden på syklus etter å ha brukt p-piller. Men for andre skjer det jo med en gang. Hva med å droppe pillene umiddelbart og bruke kondom eller være forsiktige frem til bryllupet? Så bryllupsnatten faktisk kan bli et reelt forsøk ;) Nytter sannsynligvis ikke om du tok siste pillen dagen før bryllupet liksom... Det må du forklare for mannen ;)

Min mann kjenner lite til hvordan vi damer fungerer, han visste IKKE at et egg som slippes en gang i måneden kun lever i ca 24 timer. Han trodde jeg kunne bli gravid når som helst, "alle" blir jo gravide hele tiden. Joda, men hver og en av "alle" de jentene kan faktisk bare bli gravid en liten stund hver måned. Han ble veldig overrasket! Men har nå stor forståelse når jeg sier at det er rette tiden å intensivere sengehyggen ;)

Anonymous poster hash: 3e590...239
Skrevet

Takk for alle gode svar! Godt å ha dere å spør :-)

Men hvis jeg slutter på ppillene før bryllupet er det jo en sjanse for at jeg blir gravid/får mensen i bryllupet? Hvor mange sykluser har jeg igjen før barnehage blir er problem? Beregner dere det? Mye å tenke på gitt:-) ts

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle gode svar! Godt å ha dere å spør :-)

Men hvis jeg slutter på ppillene før bryllupet er det jo en sjanse for at jeg blir gravid/får mensen i bryllupet? Hvor mange sykluser har jeg igjen før barnehage blir er problem? Beregner dere det? Mye å tenke på gitt:-) ts

For å ha rett på barnehageplass må barnet fylle 1 år innen 1. sept.

Om du slutter på pillene før bryllupet så blir du ikke gravid om dere bruker kondom til det er ok å bli gravid. Men når du får mensen er vanskeligere å bestemme.

Men det er jo bare en mnd om å gjøre, så hadde nok bare gått på de nå den siste mnd (og heller ha lite forhåpning om å bli gravid på første forsøk)

Anonymous poster hash: 216a0...398

AnonymBruker
Skrevet

Er det vanlig å begynne å forberede ting før man prøver? Strikke osv? Lurer også på når det er best å prøve..mest sjans etter p-pilleslutt eller noen mnd etter?

Anonymous poster hash: d9f3b...862

Skrevet

Jeg brukte rundt 2 mnd fra pilleslutt til jeg testet positivt, dvs jeg hadde kun en ordentlig mens utenom bortfallsblødningen. Dette endte dessverre i en SA, så jeg krysser fingrene for at det går fort denne gangen også :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...