Gå til innhold

Fra oss født lenge før 1980 til dere født etter det....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er poenget?

Og hvem definerer hvem det ble folk av? Oss selv...?

Anonymous poster hash: 0a12d...88e
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Dette var den verste generaliseringen jeg har lest på en stund.

Jeg forstår at noen hvis mor røkte og drakk under svangerskapet gjerne vil forsvare det, men det var IKKE tilfelle for alle bare fordi de er over en viss alder.

Og jeg vet ikke hvem som tror at alle født etter 1980 ikke lekte ute som barn...

Dette handler om oppdragelse og normalt vett, ikke generasjon.

Anonymous poster hash: 71762...6fd
  • Liker 23
AnonymBruker
Skrevet

At det døde langt flere barn i mors liv (gjerbe fordi mor gikk på overtid), flere barn døde under fødsel eller i krybbedød, flere mødre døde under fødsel eller barsel.Mange barn døde i ulykker under farlig lek. Jeg har hørt mange historier om barn som datt ned fra trær, gikk gjennom isen, falt i sjøen, ble påkjørt osv. En del av disse kunne nok vært reddet om det hadde vært voksne i nærheten.

Men det er klart, 40-50-60 år senere er det jo ikke alle det IKKE gikk bra med vi hører om. Vi hører jo bare om de det faktisk BLE folk av.

Men "folk" har det blitt til alle tider. Det betyr ikke at det dermed var like bra - eller bedre for ungene å vokse opp da.

Anonymous poster hash: abe0d...34d

• Liker 35
Skrevet

Skal vi gå tilbake til å la lærere slå barn og drikke mens vi er gravide da? Er det fint verden går framover?

• Liker 9
Skrevet

Det døde flere barn før, av idiotiske greier. Og mange overlevde helt fint. Dog ikke alltid uten mén.

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Min mor som er født i 65 verken røyket eller drakk i svangerskapet og var veldig forsiktig. Slik var det for min bestemor også (altså min mors mor) og jeg er glad for at min mor og bestemor skjønte såpass. Og jeg som er født etter 1980 lekte også ute da jeg var barn. Var jo oppvokst på en veldig gammeldags gård der så og si alt ble gjort manuelt, så jeg har nok jobba mer som barn jeg enn de fleste som er født etter 1950.

Anonymous poster hash: 1af52...8f6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er født på begynnelsen av 90-tallet. Nesten alt av det som står i det innlegget ble jeg utsatt for, gjorde selv. (Med unntak av at mor drakk under graviditet og at vi fikk en lusing av lærerne.)

Jeg hadde en flott barndom, men jeg ser nå at det at mor røykte (mye!) under graviditeten og at det jeg gjorde ikke var trygt, kanskje ikke var det beste. Når jeg får meg barn, vil jeg at de skal ha frihet til å gjøre det de vil, innenfor rimelige grenser.

Selv om de fleste hadde en fin barndom før, betyr ikke det at tiden da barna kunne gjøre hva enn de ville og gravide/nybakte mødre kunne drikke, røyke og la barna være i nærheten av farlige stoffer, er så mye bedre enn hvordan tiden er nå.

Anonymous poster hash: 593d8...f61
Skrevet (endret)

Det er så dumt med denne "alt var bedre før"-opplegget som en del styrer med. Før i tiden var det ikke internett som oppdaterte oss med info fortløpende, derfor fikk ikke folk vite om alle de barna som ble skadet under lek, eller døde av helt meningsløse ting. Det å si at man overlevde betyr ikke at alt det som skjedde var ufarlig, det betyr bare at en var heldig.

Man var heldig om bilen ikke kræsjet når en selv satt uten belte.

Man var heldig når mor ikke drakk mer enn akkurat nok alkohol til at du slapp å bli født med føtalt alkoholsyndrom.

Man var heldig når en klarte å fote seg såpass godt når en lekte ved elvebredden uten voksne i nærheten, slik at en slapp å falle uti og bli tatt av strømmen.

Jeg kunne ha kommet med flere punkter, men jeg tror dere skjønner poenget mitt.

Endret av Hjarte
  • Liker 10
Gjest RockOn
Skrevet

"Bare jentene hadde hull i ørene"..

Det er veldig typisk den generasjonen der. "Alt var bedre da vi var unge", "det ble folk av oss også".

Jeg ser det står og jeg tenker kun på uvitenhet. Samme generasjon som er spesielt skeptisk til innvandrere, de mener alt av nyere forskning er tull og begrunnelsen er "det ble folk av oss også" og de fleste synes også dette med at lesbiske og homofile er noe tull at har blitt en "populær" trend.

AnonymBruker
Skrevet

"Bare jentene hadde hull i ørene"..

Det er veldig typisk den generasjonen der. "Alt var bedre da vi var unge", "det ble folk av oss også".

Jeg ser det står og jeg tenker kun på uvitenhet. Samme generasjon som er spesielt skeptisk til innvandrere, de mener alt av nyere forskning er tull og begrunnelsen er "det ble folk av oss også" og de fleste synes også dette med at lesbiske og homofile er noe tull at har blitt en "populær" trend.

Eksakt hvilken generasjon er det du mener er skeptisk til innvandrere, ny forskning og homofile? Hva legger du forresten i begrepet "nyere forskning"? Og hva er dette med homofili som trend - hva mener du med det?

Anonymous poster hash: 1c5c6...4d1

• Liker 1
Skrevet

Har sett bedre eksempler enn denne versjonen. Og man må da lenger fram enn åttitallet før man ikke har vært utsatt for for noe av dette. Mye av det er sant, men mye er og bullshit.

Argumentet "det ble da folk av meg og" er en smule ubrukelig når en snakker om gravide som røyker, og drikker og utsetter seg for skadelige substanser. For faktum er at mange faktisk tok skade av det. Selv om man ble utsatt for fysisk avstraffelse betyr ikke at det ikke finnes bedre metoder.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Eksakt hvilken generasjon er det du mener er skeptisk til innvandrere, ny forskning og homofile? Hva legger du forresten i begrepet "nyere forskning"? Og hva er dette med homofili som trend - hva mener du med det?

Dette vil jeg også gjerne vite, RockOn.

Anonymous poster hash: 9c925...860

Gjest RockOn
Skrevet

40/50/60 tallet er vel det som står artikkelen ...

Jeg mener forskning som viser at ting folk trodde på den tiden ikke nødvendigvis ikke var sann. Mange som ikke visste at røyking ikke var farlig under svangerskap feks.

Med homofili som en "trend " så siterer jeg det jeg faktisk har hørt mange på dem alderen si. De mener at det var ikke så mye av det før og at det nå har blitt til en "trend".

Skrevet (endret)

Gudskjelov at verden går fremover, langt færre barn som skades/dør i trafikken f eks med strengere barnesikringsregler i bil. Og langt færre som dør i krybbedød også, hurra for forskning og fremgang!

Selvfølgelig er heller ikke dagens oppdragelse perfekt, særlig ikke når begge foreldre må jobbe fullt slik at barna må være 40 t i barnehage hver uke. På 50-tallet var jo mødrene hjemmeværende, uten inntekt eller karriere og måtte som regel bli værende i dårlige forhold med f eks alkoholisme og vold. Og sånn sett så er det jo hyggelig med likestilling og selvstendige kvinner, slik det finnes mange av i dag. Gjelder å finne balansen som fungerer for egen familie og for egne barn.

Endret av Ultiva
  • Liker 1
Gjest Badebuksa
Skrevet

Her var det mye grums...Rotete, uoversiktig, ingen klare poenger, bare masse idiotisk ramset opp? Tar det kronologisk etter hva som står i teksten nedover.

For det første: mye av det han nevner gjelder barn født på 80- og 90-tallet også. Og skal man skryte av at moren din drakk alkohol, spiste drittmat, røyket osv under svangerskapet? Jeg skjønner ikke: hva er positivt med det egentlig? Hvorfor er det noe man skal nevne? Det burde være noe man skammer seg over.

Og det med bilseter, mener han at det er tull og fanatisk å ha på bilseler på barna sine, eller? Han kommer med mye rart. Er han liksom så jævlig tøff siden han overlevde å ligge i baksetet i bilen da han var liten?

Er han supermenneske siden han overlevde å drikke av vannslangen, tror han virkelig innerst inne at alle foreldre idag regner det som risiko å gjøre det? Wow. Han tror visst også at de fleste idag tror at man får Aids, kreft eller andre skumle sykdommer av å dele brusflaske? Så skal han liksom komme med sannheten han, he he, et mislykket forsøk på å leke bestefar med pekefinger'n.

Og det er lavmål å rakke ned på navnevalgene foreldre idag velger, det er greit å være uenig, men hvis man skal bli personlig, så er det mange gamle navn som ikke akkurat er som musikk for ørene........

Det er helt typisk gamle mennesker, å si "aaah, ungdummen nu til dags!", de tror alt var så mye bedre før. Det gjentar seg. Men godene skal de ha! De nye medisinene skal de ha! Hva med å ta en aspirin mot leddgikten, eller hva? Litt muggost mot revmatismen? De nye bilene med aircondition, gpsskjerm, automatisk soltak, varmeelementer i setene, elektrisk justering av setehøyde, DET skal de ha.

Og så skal de også sitte og rakke ned på alt de drar nytte av. Forlenget levetid, mindre smerter, raskere fremkomstkmidler, mer penger, høyere sikkerhet i biler og i hjemmene, lure løsninger, mer viten.

• Liker 14
Skrevet (endret)

bra skrevet Badebuksa! du skrev mye av det jeg tenkte! :)

blogginnlegget er det teiteste jeg har lest på lenge....

hva med å tenke på at kanskje ting har forandret seg fordi at det før ikke har vært bra?

ok, hvis alt var så mye bedre før så kan du jo gjøre som før og:

- leve i et asbesthus

- kjøre en vanlig bil i fra 40-60 tallet

- gå ut med at kvinner bare har godt av å røyke, drikke alkohol og spise uten å tenke seg om under svangerskap til venner og familie.

- ikke teste deg eller bli behandlet for "nymotens" sykdommer

- spise i fra tinnbokser

- bare spise pølse/chips når du er ute

- bare handle før kl. 17.00

- spise mye fett/sukkerholdig mat (denne komboen er meget god sammen med punkt 4)

- ikke ha telefon, tv, data eller internett

- ikke bry deg om et av barnebarna dine faller ned i et usikret basseng og drukner, for det er jo hysterisk med sikkerhetstiltak og passe på barna i tillegg er iallefall hysteri må du huske på!

- ikke kjøpe jule/påskepynt, bare lage selv

- gå på besøk til folk når det passer deg uten å gi beskjed (for å avtale per telefon er dumt vet du)

- gå ut med at du synes lusing, fysisk avstraffing og mobbing er helt greit til venner og familie (se hvor populær du blir da gitt!)

jeg skjønner at det er slik du liker å leve, så hvorfor ikke?slå deg løs!

så kan vi som faktisk setter pris på at ting forandrer seg med tidene sette pris på og dra nytte av det?

takk gud for at jeg er født etter 70 tallet og synes at nye ting er flott! :)

Endret av ^me^
  • Liker 4
Gjest Artistina
Skrevet (endret)

bra skrevet Badebuksa! du skrev mye av det jeg tenkte! :)

blogginnlegget er det teiteste jeg har lest på lenge....

hva med å tenke på at kanskje ting har forandret seg fordi at det før ikke har vært bra?

ok, hvis alt var så mye bedre før så kan du jo gjøre som før og:

- leve i et asbesthus

- kjøre en vanlig bil i fra 40-60 tallet

- gå ut med at kvinner bare har godt av å røyke, drikke alkohol og spise uten å tenke seg om under svangerskap til venner og familie.

- ikke teste deg eller bli behandlet for "nymotens" sykdommer

- spise i fra tinnbokser

- bare spise pølse/chips når du er ute

- bare handle før kl. 17.00

- spise mye fett/sukkerholdig mat (denne komboen er meget god sammen med punkt 4)

- ikke ha telefon, tv, data eller internett

- ikke bry deg om et av barnebarna dine faller ned i et usikret basseng og drukner, for det er jo hysterisk med sikkerhetstiltak og passe på barna i tillegg er iallefall hysteri må du huske på!

- ikke kjøpe jule/påskepynt, bare lage selv

- gå på besøk til folk når det passer deg uten å gi beskjed (for å avtale per telefon er dumt vet du)

- gå ut med at du synes lusing, fysisk avstraffing og mobbing er helt greit til venner og familie (se hvor populær du blir da gitt!)

jeg skjønner at det er slik du liker å leve, så hvorfor ikke?slå deg løs!

så kan vi som faktisk setter pris på at ting forandrer seg med tidene sette pris på og dra nytte av det?

takk gud for at jeg er født etter 70 tallet og synes at nye ting er flott! :)

Man tar da ikke slike innlegg helt alvorlig, men det er ikke til å stikke under en stol at selv om mye er bedre i dag (blant annet bilsikkerhet, sikring av legemidler, mindre røyking osv) så var det faktisk en del som var mye bedre før.

Det er ikke mange barn som har blitt drept av å falle ned fra trær. Vi klatret i trærne uten at mor fulgte oss med øynene .. Joda, vi falt ned .. slo pusten utav oss og fikk vondt ... men det verste som kan skje er at man brekker en arm eller fot - jeg har i hvert fall aldri hørt om noen som døde av det. I mine øyne er det langt flere fordeler enn ulemper ved at barn får utfolde seg mer fritt enn hva som er tilfelle i dag.

Joda, vi spiste snop, men det var sjeldent .. ikke en gang i måneden en gang.

Og selv om de fleste kvinner var hjemmeværende og avhengig av mannens inntekt, så hadde de fleste det godt på den måten. De hadde funnet sin levemåte og hadde det godt med det. Klart at det er en fordel for kvinner med voldelige menn å ha økonomi til å gå fra ham .. men det hørte til sjeldenhetene.

I Oslo har det for eksempel vært en økende del av unge mennesker med psykiske lidelser de siste 15 årene. Det er gjort undersøkelser som viser at 1 av 3 unge sliter psykisk.

Forekomsten av fedme og overvekt blant barn og unge er økende i Europe og også i Norge. Dette til tross for at man burde være langt mer opplyst i dag enn for 40 år siden.

Så mye var bedre før - det kan ingen benekte .. selv om det selvsagt er kjempebra med den fremgangen som har vært på enkelte områder.

I mine øyne så er det største problemet i dag den syke pengegaloppen. Man må ha det beste av alt, og det skapes kunstige behov. Dette gjør at foreldre må jobbe minst full tid for å ha råd til å henge med på kjøret.

Jeg lurer mange ganger på hvor dette skal ende og hvilket samfunn vi ender opp med til slutt hvis vi ikke snart får andre verdier enn de som kan kjøpes for penger.

Endret av Artistina
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

40/50/60 tallet er vel det som står artikkelen ...

Jeg mener forskning som viser at ting folk trodde på den tiden ikke nødvendigvis ikke var sann. Mange som ikke visste at røyking ikke var farlig under svangerskap feks.

Med homofili som en "trend " så siterer jeg det jeg faktisk har hørt mange på dem alderen si. De mener at det var ikke så mye av det før og at det nå har blitt til en "trend".

Hvilken artikkel er det du snakker om? Lenken i hi er i realiteten et innlegg som en privatperson har postet på sin private facebookside. Det er helt utrolig at du tror alle som er født før 1980-tallet mener alt dette.

Og forresten: Når du skriver "på den tiden", mener du da en 45-åring eller en 75-åring? Du er klar over at dette ikke er én generasjon?

Kom ikke og fortell meg at du hører mange i alderen 45 til 75 år si at homofili er tull og en trend. Da lurer jeg på hvem du omgås. Og ang. 45- 75-åringers angivelige skepsis til nyere forskning... hvem tror du har forsket frem mesteparten av ny vitenskap? 20-åringer??? Det er sikkert dem som til tider påstår at forskning som motbeviser tidligere forskningsresultater er feil. Påståelige og trangsynte folk finner man åpenbart i alle aldersgrupper.

• Liker 1
Gjest Riskjeks
Skrevet

Har sett den der flere ganger/i flere varianter. Det er noe av det dummeste jeg leser. Snakk om nostalgisk "alt var bedre før"-generalisering. Ja, før var man mindre nøye med sikkerhet. Men selv om DU overlevde, er ikke det noe bevis på at dette var bra. Svært mange flere barn (og voksne) døde i ulykker for 30-40+ år siden enn nå. Og barn leker ute ennå.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...