Gjest Elenath Skrevet 24. juni 2004 #1 Skrevet 24. juni 2004 Noen som vet hvordan man lager et svart/hvitt bilde, men beholder en av fargene på bildet? så at jeg burde endre overskriften
Crazee Skrevet 24. juni 2004 #2 Skrevet 24. juni 2004 Tja - det er fleire måtar, men du kan jo prøve å laga eit justeringslag (adjustment layer) og fjerne fargane frå det - og så male over (på justeringslaget) med svart for å la fargane skina gjennom. (Muleg det var kvitt - men det finn du ut om du prøver.) Det var den eg kom på no. Kan heller sei i frå om eg kjem over ein betre metode. (Skal ha oppskrifta på det ein plass - men i kva for eit blad, og kva nummer...)
Gjest Elenath Skrevet 24. juni 2004 #3 Skrevet 24. juni 2004 Har akkurat fått adobe, så driver å lærer meg det, men det er spesiellt det jeg har lyst til å gjøre med bildene akkurat nå. Skal prøve det du sa :D
Gjest Elenath Skrevet 24. juni 2004 #4 Skrevet 24. juni 2004 Bra eksempel på hva slags bilde jeg vil ha: de nye introene til TvNorge, hvor alt er svart/hvitt untatt en ting på bildet som er rødt.
Crazee Skrevet 24. juni 2004 #5 Skrevet 24. juni 2004 Ja, eg forstår kva du meinar. Kan bli skikkeleg stilige og effektfulle bilete ut av det; svart-kvitt bilete, bortsett frå ein person i mengda, eller augene i eit portrett Men eg skal sjå etter den meir spesialiserte måten, der du enkelt velger fargane.
Gjest Elenath Skrevet 24. juni 2004 #6 Skrevet 24. juni 2004 Ja, tror det kan bli skikkelig tøft, skal bruke det i et litt spesiellt album. Du er en engel hvis du finner det ut, har tittet littt på hjelpesiden, men den hjelper meg ikke så mye.. :-? Finnes det kanskje en bok eller noe man kan kjøpe på norsk? photoshop for Dummies eller noe
Gjest Elenath Skrevet 24. juni 2004 #7 Skrevet 24. juni 2004 hmm.. fant denne, men den blir vel kanskje for enkel? Denne fantes jo selvfølgelig, men liker ikke å lære meg ting på engelsk, er ikke flink nok.
Crazee Skrevet 24. juni 2004 #8 Skrevet 24. juni 2004 Det finst mange bøker, både på norsk og engelsk. Veit ikkje kva norske bøker som er verd å anbefala,men: Det heftet du først viste til er rimeleg, men går vel ikkje lengre enn basiskunnskapar. Dummies-bøkene har no ikkje alltid fått så god kritikk... Kom forresten på det: Adobe gir sjølv ut 'Classroom in a book'-serien, og dei finst på norsk òg. Dei bøkene har fått god kritikk. Ein annan ting du kan vurdere, er å kjøpe fotoblad for digitalfoto. Dei har gjerne tips i å bruke photoshop, photoshop elements og paintshop pro. Og slike blad får du lett på Narvesen, både på norsk og svensk (og engelsk.) Har forresten sett gjennom ein bunke av mine blad no - det kan hende eg hugsar litt feil, at det var snakk om 'replace colour' i det kurset eg tenkte på. Skal prøva litt til, men eitt tips eg leste var nett det eg gav her; det var visst det enklaste
Gjest Elenath Skrevet 24. juni 2004 #9 Skrevet 24. juni 2004 OK, da skal jeg finne ut av det i morgen. Nå skal jeg sove tøff smiley
Gjest Elenath Skrevet 25. juni 2004 #10 Skrevet 25. juni 2004 Tja - det er fleire måtar, men du kan jo prøve å laga eit justeringslag (adjustment layer) og fjerne fargane frå det - og så male over (på justeringslaget) med svart for å la fargane skina gjennom. (Muleg det var kvitt - men det finn du ut om du prøver.) Det var den eg kom på no. Kan heller sei i frå om eg kjem over ein betre metode. (Skal ha oppskrifta på det ein plass - men i kva for eit blad, og kva nummer...) Hmmm... hva slags adjustment layer velger jeg? :klø: Har prøvd alle jeg, men får det allikevel ikke til
Crazee Skrevet 25. juni 2004 #11 Skrevet 25. juni 2004 Du brukar hue/saturation, og så dreg du saturation-slideren heilt ned til -100 for å få svart-kvitt. Deretter malar du med svart oppå dei fargane som skal - eh - vera i fargar.
Crazee Skrevet 25. juni 2004 #12 Skrevet 25. juni 2004 Og no fann eg (med Photoshop oppe) ut den greiaste metoden: Lag eit adjustment-level som over og gjer om til svart-kvitt. Klikk på auga framfor dette slik at du ikkje ser det, men at det er fargebiletet som viser. Select -> Colour Range Velg dei fargane du vil skal lysa i gjennom, klikk OK. No er dei valt, så gå tilbake til justeringslaget igjen, edit->fill->black - og no skal dei fargane skina gjennom. Muleg du vil ordne litt manuelt i tillegg. Er det for skarpe overgangar, så vil du kanskje teikne over kantane med kvitt, men bruka låg opacity (20%, kanskje?) slik at det blir litt gjennomsiktig/svakare fargelagt.
Gjest Elenath Skrevet 25. juni 2004 #13 Skrevet 25. juni 2004 ok, skal prøve. :D Prøvde å gjøre det på en annen måte i stad, og det gikk ganske greit hvis jeg skulle legge på en farge selv, fikk ikke til å beholde den gamle fargen. Fant denne siden, den hjalp meg litt i gang hvertfall. :D
Gjest Elenath Skrevet 25. juni 2004 #14 Skrevet 25. juni 2004 prøvde det og jaggu ser jeg ikke syk ut. Fjeset mitt ble sort/hvitt, mens resten er i farger. (prøvde å beholde fargene på toppen jeg har på meg + øynene mine.) Men jeg skjønner hvertfall prinsippet nå. Får bare prøve meg litt frem.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juni 2004 #15 Skrevet 25. juni 2004 Du kan også gjøre det slik: 1. Bruk lassoverktøyet til å markere rundt det som skal være i farger. (Hvis du vil, kan du først sette "feather" (uttoning) til et par pixler for å få en mykere overgang.) 2. Velg select -> inverse. 3. Velg Layer -> New adjustment layer Og så lager du justeringslaget sånn som Crazee foreslo, men dropper punktet om å tegne med svart. Den praktiske forskjellen blir liten.
Gjest Elenath Skrevet 25. juni 2004 #16 Skrevet 25. juni 2004 Takk for alle tips, trenger all hjelp jeg kan få, for det er utrolig mange funksjoner :o morro da, å kunne endre bildene på alle mulige måter. Det neste jeg vil lære meg er å butte ut bakgrunnen. Blir vel på nesten samme måte?
Crazee Skrevet 25. juni 2004 #17 Skrevet 25. juni 2004 Det blir mykje det same ja - og igjen, du kan gjera det på mange ulike måtar.
Gjest Elenath Skrevet 25. juni 2004 #18 Skrevet 25. juni 2004 Begynner å få takte på det nå... morsomt det her :D
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå