Gå til innhold

Adoptere fra Norge - enklere enn fra utlandet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hørte om et par som var ufrivillig barnløse, men som fikk telefon med tilbud om å adoptere et barn direkte etter fødselen.

Historien hørtes veldig enkel ut, men jeg regner med at det er en lengre prosess bak.

Noen som vet noe om dette, er norsk adopsjon på lik linje som å adoptere fra utlandet? (Tid, kostnader osv.)

Vi ønsker å adoptere, men langvarig adopsjonsprosess fra utlandet til noen hundretusen kroner er uaktuelt av ulike grunner.

Anonymous poster hash: dbf67...34f
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det frigis så få barn, 0-5 pr år, så nei, det er ikke enklere.

• Liker 2
Skrevet

Tror prosessen er ganske lik, men som hun over sier, det er få barn i Norge som adopteres til fremmede, og mange fler fra andre land naturlig nok

AnonymBruker
Skrevet

Hva med litt eldre barn, altså ikke rett fra fødsel? Fortsatt krevende prosess? Skulle tro det er mange som trenger et godt hjem her også.

Skrevet

Hva med litt eldre barn, altså ikke rett fra fødsel? Fortsatt krevende prosess? Skulle tro det er mange som trenger et godt hjem her også.

Det er ikke så vanlig å frigi for adopsjon, såvidt jeg vet. Og så er det kanskje fosterforeldre som overtar?

• Liker 1
Skrevet

Hva med litt eldre barn, altså ikke rett fra fødsel? Fortsatt krevende prosess? Skulle tro det er mange som trenger et godt hjem her også. Anonymous poster hash: dbf67...34f

litt eldre barn i Norge blir ofte adoptert til noen i nettverket deres (fosterforeldre/ slektninger etc.)
  • Liker 2
Skrevet

Det er veldig, veldig vanskelig å få adoptere norske barn. Nesten ingen gir fra seg barnet sitt for planlagt adopsjon i Norge.Man får ikke bare "telefon med tilbud". Antakelig var disse folkene allerede godkjent som adoptivforeldre (godkjenningsmaskineriet maler like langsomt enten man skal adoptere utenlands eller innenlands) eller fosterhjem og står i kø for utenlandsadopsjon.

Adopsjon kan imidlertid benyttes som et barneverntiltak etter §4-20 i barnevernloven. Noen ganger er det imidlertid omsorgsovertakelser via barnevernet hvor barn blir tatt fra mor rett etter fødsel og hvor situasjonen er så vanskelig hos bioforeldre at det aldri kan bli snakk om tilbakeføring. Disse barna blir gjerne plassert i fosterhjem med tanke på senere adopsjon.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, det ante meg at det ikke var så enkelt.

Skjønner at det ikke skal være enkelt, og at en adopsjonprosess er krevende, men likevel føles det litt urettferdig at det skal være så vanskelig å gi barn som trenger det et godt hjem. :sukk:

TS

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, det ante meg at det ikke var så enkelt.

Skjønner at det ikke skal være enkelt, og at en adopsjonprosess er krevende, men likevel føles det litt urettferdig at det skal være så vanskelig å gi barn som trenger det et godt hjem. :sukk:

TS

Biologisk tilknytning har helsigvis mye å si. Det er få barn, av totalen, som blir varig plassert i fosterhjem i Norge. Og det er heller ikke bare foreldre som tilhører den biologiske delen, men også søsken, besteforeldrene andre familiemedlemmer.

Det er også blitt færre barn fra andre land som frigis for adopsjon. Nettopp av samme grunn, og det at man prøver å finne løsninger der barnet har sine tilhørighet.

Anonymous poster hash: 79cef...081

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For å adoptere fra Norge må man søke på samme måte som for utlandet, man må gjennom utredning og man må stå i kø. I motsetning til i utlandet koster det ikke penger å adoptere barn fra Norge, men man kan kun stå i kø i 1 år før man blir slettet fra køen. Og ettersom det kun er et håndfull barn (1-5 barn i året) som adopteres på denne måten, kan du vel tenke deg at sannsynligheten er liten. Fokuset er på å finne riktig familie til barnet, ikke gi et barn til de som har ventet lengst.

Mer vanlig er det blitt med adopsjon av fosterbarn, dette er noe det er mer fokus på nå som det biologiske prinsipp skal tones ned til fordel for tilknytning og plasseringens tenkte varighet. Vi har selv et fosterbarn som vi skal adoptere, som kom til oss som baby. Vi var ufrivillig barnløse, men det var ikke noe problem for barnevernet da de vurderte oss :)

Anonymous poster hash: e85db...162

• Liker 3
Skrevet

Dette er nok noe du bør legge fra deg først om sist. Adopsjon i Norge foregår i stor hovedsak innad i familier eller etter at et barn har vært i fosteromsorg hos en familie i lang tid. Et barn hvor foreldrene har omkommet eksempelvis i en ulykke adopteres ikke bort til fremmede hvis det finnes familie eller nære venner av familien som ønsker å ta ansvaret.

Antallet som Silfen nevner er også ekstremt lavt. Norge er ikke et land som flyter over av gatebarn.

Jeg reagerer ellers litt på at du er negativ til å bruke penger på prosessen. Man får jo ikke barn for å tjene økonomisk på det, snarere tvert imot. Hvis to personer i full jobb får et barn etter graviditet vil de ofte ha "tapt" en god del penger pga sykdom, permitering, tapt overtid etc som iløpet av en 9 måneders graviditet og påfølgende fødsel osv raskt blir ganske mange titalls tusen. Dette er jo noe man slipper ved adopsjon. Så jeg tør påstå at kostnaden i seg selv ikke er større enn ved fødsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg reagerer ellers litt på at du er negativ til å bruke penger på prosessen. Man får jo ikke barn for å tjene økonomisk på det, snarere tvert imot. Hvis to personer i full jobb får et barn etter graviditet vil de ofte ha "tapt" en god del penger pga sykdom, permitering, tapt overtid etc som iløpet av en 9 måneders graviditet og påfølgende fødsel osv raskt blir ganske mange titalls tusen. Dette er jo noe man slipper ved adopsjon. Så jeg tør påstå at kostnaden i seg selv ikke er større enn ved fødsel.

Tja, det er jeg litt uenig i. En adopsjon gjennom feks adopsjonsforum koster 159.000, og det er bare saksbehandlingen. Så kommer hentereise i tillegg. Det er ikke billig å adoptere, så jeg forstår at det er en faktor i det store bildet.

Skrevet

Tja, det er jeg litt uenig i. En adopsjon gjennom feks adopsjonsforum koster 159.000, og det er bare saksbehandlingen. Så kommer hentereise i tillegg. Det er ikke billig å adoptere, så jeg forstår at det er en faktor i det store bildet.

Om du ikke klarer å spare den summen mener jeg helt ærlig talt at du ikke har en ordnet nok økonomi til at du bør vurdere adopsjon. En ting er å plutselig bli gravid uten at det var planlagt - og at det kan være vanskelig økonomisk. Men man bør ikke planlegge å få et barn om man ikke har ressurser til det.

150 000 er ikke mye i det store bildet. Og pengene flyr når må være borte fra jobb pga graviditet, ulønnet permisjon runt fødsel etc.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke klarer å spare den summen mener jeg helt ærlig talt at du ikke har en ordnet nok økonomi til at du bør vurdere adopsjon. En ting er å plutselig bli gravid uten at det var planlagt - og at det kan være vanskelig økonomisk. Men man bør ikke planlegge å få et barn om man ikke har ressurser til det.

150 000 er ikke mye i det store bildet. Og pengene flyr når må være borte fra jobb pga graviditet, ulønnet permisjon runt fødsel etc.

De aller, aller fleste taper ikke slike summer på å være gravid og føde barn. Blir man syk så får man sykepenger, veldig mange pappaer får lønnet permisjon rundt fødsel og jeg ser ikke helt ellers hvor pengene flyr slik du sier. Litt komisk at hvis folk får barn på vanlig måte så holder det å ha "masse kjærlighet og omsorg, for penger er tross alt ikke alt" men ved adopsjon må folk ha både omsorg OG masse penger for å bli vurdert som gode foreldre.

Dessuten, ts har aldri sagt at det er pengene alene som gjør at adopsjon fra utlandet er uaktuelt, bare at det er en av mange grunner. Og så lenge det kan finnes andre alternativer som koster mindre forstår jeg ikke helt hvorfor det er så rart?

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde vært ekstremt skeptisk til å adoptere bort et barn til noen som allerede før de fikk gjennom adopsjon klaget over kostnadene. En adopsjon er ikke dyrt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De aller, aller fleste taper ikke slike summer på å være gravid og føde barn. Blir man syk så får man sykepenger, veldig mange pappaer får lønnet permisjon rundt fødsel og jeg ser ikke helt ellers hvor pengene flyr slik du sier. Litt komisk at hvis folk får barn på vanlig måte så holder det å ha "masse kjærlighet og omsorg, for penger er tross alt ikke alt" men ved adopsjon må folk ha både omsorg OG masse penger for å bli vurdert som gode foreldre.

Dessuten, ts har aldri sagt at det er pengene alene som gjør at adopsjon fra utlandet er uaktuelt, bare at det er en av mange grunner. Og så lenge det kan finnes andre alternativer som koster mindre forstår jeg ikke helt hvorfor det er så rart?

Vi taper MINST så mye ettersom barnet er født ugunstig i forhold til barnehageopptak, og vi må ty til ulønnet permisjon.

Anonymous poster hash: 51eab...b3c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde vært ekstremt skeptisk til å adoptere bort et barn til noen som allerede før de fikk gjennom adopsjon klaget over kostnadene. En adopsjon er ikke dyrt.

Hvorfor det? Hadde du ønsket å betale flere hundre tusen for noe hvis det var en mulighet for å få det gratis? Det betyr jo ikke at det er dårligere omsorgspersoner, akkurat. Heldigvis er barnevernet enige med meg :)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi taper MINST så mye ettersom barnet er født ugunstig i forhold til barnehageopptak, og vi må ty til ulønnet permisjon. Anonymous poster hash: 51eab...b3c

Men helt ærlig, da hadde jo dere også et valg på forhånd. Hvis det passet ekstremt dårlig å tape så mye penger så bør man ikke få barnet.

Skrevet

Hvorfor det? Hadde du ønsket å betale flere hundre tusen for noe hvis det var en mulighet for å få det gratis? Det betyr jo ikke at det er dårligere omsorgspersoner, akkurat. Heldigvis er barnevernet enige med meg :)

Nå er ikke den reelle situasjonen slik at man får det gratis. Så da å klage over hvor dyrt det er, som ikke engang er fakta, så fremstår folk, for meg, som gnitne. Og uegnet til adopsjon.

• Liker 3
Skrevet

Men helt ærlig, da hadde jo dere også et valg på forhånd. Hvis det passet ekstremt dårlig å tape så mye penger så bør man ikke få barnet.

Det er ikke slik at man bare blir gravid om man bestemmer seg for det. Såpass burde du også skjønne. Det er også slik at de aller fleste faktisk har økonomi til å klare seg og derfor annser dette som et nødvendig "onde". Barn koster penger - slik er det bare. Og om to personer er like gode omsorgspersoner men den ene har god økonomi og den andre dårlig - så vil den med best økonomi være best skikket til å gi barnet best mulig omsorg. Enkelt og greit.

Ellers er jeg enig i uttalelsen om at å klage på en kostnad som ikke er større enn en billig bruktbil, og at dette er avgjørende for ønsket og muligheten til å adpotere - det putter en person i kategorien "uegnet".

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...