Snartbrud82 Skrevet 13. juli 2014 #1 Skrevet 13. juli 2014 Eg fikk sykkel i gave har funnet meg ei fin rute på 7 km. Har som mål å sykle denne 3 ganger i uka. Problemet mitt er maten. Eg klarer ikkje å stoppe å spise, og aldeles ikkje å spise sunt. Vekta er ca 80 kg( var 106kg på mitt største ) og høyden er 157. Går ca 10000 skritt på jobb 5 dager i veka. Har et stort ønske å komme ned til 65 kg i første omgang, også klare å få et sunnere kosthold. Trenger hjelp med å få reknet ut daglig kaloribehov og tips til korleis eg kan endra på kostholdet mitt. Gjerna erfaringer med vektnedgang på sykkel.
Wiggins Skrevet 13. juli 2014 #2 Skrevet 13. juli 2014 Hovedproblemet ditt, evt. hovedårsaken til overvekta, er at du spiser for mye og for usunn mat. Du skal trene ekstremt mye for å gå ned uten å gjøre noe med hva du spiser. Når det er sagt så er sykling en utmerka måte for deg å trene på. Såpass overvektig som du er, ville det gitt stor belastning på sener og ledd å jogge. Det aller viktigste er å være i aktivitet hver dag. Pass på å bruke passe lette gir på sykkelen slik at du holder en tråkkfrekvens på ca. 70-90 omdreininger per minutt. Er sykkelen korrekt innstilt for deg? Du bør nok få et ordentlig program for mat og trening fra fagfolk, ikke bare tilfeldige folk på et forum, men hva spiser du nå, og hvor mye? 2
Kamikatze Skrevet 13. juli 2014 #3 Skrevet 13. juli 2014 (endret) 21 km på sykkel i uka kommer ikke til å bety noe særlig kalorimessig. Du kan oppnå strammere rumpe og lår, hvis du bruker gir med litt motstand, og sykler i motbakker. Og hjertet ditt kommer til å elske deg for det, hvis du tar i såpass sa du blir anpusten, og pulsen begynner å pumpe. (På enkelte etapper, ikke hele turen.) Alt i alt har du et bra utgangspunkt med aktivt yrke. Det er bare kostholdet som må justeres. Trolig bare hva du spiser, ikke så mye hvor ofte du gjør det. Begynn med å kaste all drikke som ikke er rent vann. Også lettbrus. Dette er apetittskjerpere. Endret 13. juli 2014 av Kamikatze
Snartbrud82 Skrevet 13. juli 2014 Forfatter #4 Skrevet 13. juli 2014 Hovedproblemet ditt, evt. hovedårsaken til overvekta, er at du spiser for mye og for usunn mat. Du skal trene ekstremt mye for å gå ned uten å gjøre noe med hva du spiser. Når det er sagt så er sykling en utmerka måte for deg å trene på. Såpass overvektig som du er, ville det gitt stor belastning på sener og ledd å jogge. Det aller viktigste er å være i aktivitet hver dag. Pass på å bruke passe lette gir på sykkelen slik at du holder en tråkkfrekvens på ca. 70-90 omdreininger per minutt. Er sykkelen korrekt innstilt for deg? Du bør nok få et ordentlig program for mat og trening fra fagfolk, ikke bare tilfeldige folk på et forum, men hva spiser du nå, og hvor mye? Tusen takk for svar eg prøvde jogging, men det var tungt og vanskelig med tung kropp. Syklinga synest eg er lystbetont og gleder meg til kvar tur. Det er både oppover og nedover og flat veg på runden min. Eg blir godt sliten, bruker ca 40 min på 7 km, så formen har absolutt potensiale. Når det gjelder mat så har eg problemer med overspising. Spiser mykje,sjølv om eg er mett ! Var til legen min denne veka, eg skal skriva ned alt eg ete i 6 veker, for å så senda meg til ernæringsfysiolog på sjukehuset. Men eg føler for å komma igang med endringer no, ikkje venta på å komma inn til time på sjukehuset...
Snartbrud82 Skrevet 13. juli 2014 Forfatter #5 Skrevet 13. juli 2014 21 km på sykkel i uka kommer ikke til å bety noe særlig kalorimessig. Du kan oppnå strammere rumpe og lår, hvis du bruker gir med litt motstand, og sykler i motbakker. Og hjertet ditt kommer til å elske deg for det, hvis du tar i såpass sa du blir anpusten, og pulsen begynner å pumpe. (På enkelte etapper, ikke hele turen.) Alt i alt har du et bra utgangspunkt med aktivt yrke. Det er bare kostholdet som må justeres. Trolig bare hva du spiser, ikke så mye hvor ofte du gjør det. Begynn med å kaste all drikke som ikke er rent vann. Også lettbrus. Dette er apetittskjerpere. Takk for svar tør ikkje å sykla oftare, redd for å bli lei i starten av opplegget mitt og noko lengre er eg ikkje i form til endo. Og eg får absolutt kjørt meg på sykkelturen !! Heilt utslitt etterpå, men kjempedelig !! Så kostholdet er nok da eg må ha hjelp med, og derfor skulle eg ha visst kor mange kalorier per dag og om eg skal trekka ifrå treningskalorier ?? D
Kamikatze Skrevet 13. juli 2014 #6 Skrevet 13. juli 2014 (endret) Klokt å ikke ta den helt ut i starten. En person på omlag 70 kg (normalvekt med muskelmasse) forbrenner ca: 3,6 kcal pr minutt ved rolig gange 6,4 kcal pr minutt ved hurtig gange 5,2 kcal pr minutt ved rolig sykling 10,9 kcal pr minutt ved hurtig sykling (sykkelritt) 18 kcal pr minutt ved å gå opp trapper 11 kcal pr minutt ved jogging 1,8 kcal pr minutt ved å være aktiv på kvinneguiden Vekta på sideflesket påvirker ikke i større grad, men fungerer som en ekstra vekt å slepe på. Det er muskelmassen som arbeider og forbrenner. Fordelen med å trene er at muskelmassen øker, og dermed øker også forbrenningen tilsvarende. Dog er det marginalt i det hverdagslige, så tallene blir ikke så fryktelig annerledes om en veier ti kilo mer eller mindre. Du behøver ikke å vente på leger og tester for å legge om kostholdet. Bare følg samme filosofi som ved syklingen: Gjør endringer i håndterbare størrelser. Alt er bedre enn status quo. Endret 13. juli 2014 av Kamikatze
globalagogo Skrevet 13. juli 2014 #7 Skrevet 13. juli 2014 Hva med å sakte men sikkert kutte ned på maten? Spis saktere, nyt maten, ikke ta mer enn en porsjon osv. Middag er ofte "verstingen" fordi man tar seg mye mat og spiser raskt, drikker gjerne brus ved siden av osv. Drikk kun vann Spis saktere Loggfør maten Finn en inspirasjon Sett delmål. 65 kg er lenge til. Hva med to kg? Og så to til? Lykke til
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #8 Skrevet 14. juli 2014 Eg fikk sykkel i gave har funnet meg ei fin rute på 7 km. Har som mål å sykle denne 3 ganger i uka. Problemet mitt er maten. Eg klarer ikkje å stoppe å spise, og aldeles ikkje å spise sunt. Vekta er ca 80 kg( var 106kg på mitt største ) og høyden er 157. Går ca 10000 skritt på jobb 5 dager i veka. Har et stort ønske å komme ned til 65 kg i første omgang, også klare å få et sunnere kosthold. Trenger hjelp med å få reknet ut daglig kaloribehov og tips til korleis eg kan endra på kostholdet mitt. Gjerna erfaringer med vektnedgang på sykkel. Kutt ut det meste av sukkerholdig mat og drikke. Kutt ut godteri/ snacks. Se på kalorier. Spis det som du trenger. Viktig å gi kroppen det den trenger før og etter trening, i tillegg til de andre måltidene. Jeg gikk ned ca 20 kg på under et år ved denne metoden + 30-60 minutters utholdenhetstrening hver dag. Lykke til Anonymous poster hash: 1f619...60a
Wiggins Skrevet 14. juli 2014 #9 Skrevet 14. juli 2014 Tusen takk for svar eg prøvde jogging, men det var tungt og vanskelig med tung kropp. Syklinga synest eg er lystbetont og gleder meg til kvar tur. Det er både oppover og nedover og flat veg på runden min. Eg blir godt sliten, bruker ca 40 min på 7 km, så formen har absolutt potensiale. Når det gjelder mat så har eg problemer med overspising. Spiser mykje,sjølv om eg er mett ! Var til legen min denne veka, eg skal skriva ned alt eg ete i 6 veker, for å så senda meg til ernæringsfysiolog på sjukehuset. Men eg føler for å komma igang med endringer no, ikkje venta på å komma inn til time på sjukehuset... Jeg glemte jo det viktigste spørsmålet i forrige innlegg: Bruker du hjelm når du sykler? Det er bare én ting som er dummere enn folk som sykler uten hjelm; mødre og fedre som sykler sammen med barn, der barna behørig har på hjelm, mens mor (far har som oftest hjelm) enten ikke har hjelm i det hele tatt, eller har den hengende på styret. Husk at du er ikke alene på veien. Om du så sykler aldri så forsiktig, holder det med én idiot på feil sted til feil tid, se f. eks. dette klippet: http://www.vgtv.no/#!/video/84900/syklisten-blir-kastet-opp-i-lufta-sjaafoeren-stikker Nest viktigst: Å få i seg vann under aktivitet. 40 minutter er ikke så veldig lenge, men hvis du skal sykle noe særlig lenger burde du ha flaskeholder og vannflaske på sykkelen og drikke litt hvert kvarter. Flaskeholder og flaske koster tilsammen kanskje en hundrelapp. Når du blir såpass sliten som du beskriver er det greit å bare ta denne turen tre ganger i uka. Du kan imidlertid godt variere lengde og intensitet, ikke bare ta den samme runda. Vær også nøye med å bevege deg hver dag, da mener jeg ikke nødvendigvis trening, bare bruk beina eller sykkelen istedenfor bil. Når det gjelder spisinga høres det ut som du trenger hjelp til å bryte de tvangsmønstrene du har med å spise for mye. Det er en eller flere årsaker til at du overspiser. Jeg vet ikke hvordan man identifiserer slike årsaker og hva man gjør med dem, men jeg vil tro at en psykolog kan være et sted å begynne. For all del, noen klarer å kutte ut overspisinga på egenhånd, det er umulig for meg å si noe om du kan klare det selv eller om du må ha hjelp. Du kjenner deg selv best, og vet nok allerede litt om hvorfor du overspiser. Det aller viktigste i din situasjon er å ikke skulle endre ting brått. Omtrent alle som går fra overspising til beinhard diett, sprekker etter noen uker. Reduser matmengden sakte og kontrollert, da har du størst sjanse for å gå varig ned i vekt.
Inwe Skrevet 14. juli 2014 #10 Skrevet 14. juli 2014 Ikke lag mer mat enn du trenger. Dette hjalp meg med å slutte å spise etter at jeg var mett. Er det ikke mer igjen får man ikke tatt porsjon nr 2 Nå er det ikke alltid jeg spiser opp porsjon 1 engang, om jeg blir mett før jeg har spist opp. Kjenner kroppen min mye bedre etter at jeg begynte å spise mindre/sunnere.
Lilletrille87 Skrevet 14. juli 2014 #11 Skrevet 14. juli 2014 Jeg har overspist "hele livet" og redninga mi ble lavkarbo! Sunn lavkarbo (altså slik den skal være!) som består av fisk, kjøtt, egg, avokado, oljer, nøtter og grønnsaker. Humøret, energien og livsgleden er på topp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå