Gå til innhold

Hvorfor skal man unngå å barbere/vokse i ung alder?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg leste nylig denne artikkelen, hvor en hudpleier sier at hun har sett jenter som har barbert/vokset siden de var 13-14, og at det var et skremmende syn. Hun sier dog ikke hvorfor det er skjemmende eller usunt...

Ble en smule bekymret. Jeg har barbert og vokset armhulene siden jeg var rundt 13... Likte ikke å gå med ermeløse topper dersom det stakk utenfor. Leggene ventet jeg litt lengre med, siden hårene var blonde i starten. Er det ikke mange som har begynt å fjerne hår i den alderen? Hvilke negative konsekvenser kan det evt ha?

Anonymous poster hash: 6ea4f...3c9
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva er så fælt med dette? Jeg begynte å barbere armhulrer i 1990 da jeg var 13 på eget initiativ. Eneste grunnen til at jeg ikke tok leggene var at jeg ikke hadde hår der før jeg var 18, men mange av mine venninne begynte tidligere.

Anonymous poster hash: 71614...c47
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vet jeg, som sagt... Jeg begynte også med armhulene som 13-åring, hårene på leggene tok jeg ikke før jeg var 16 da de inntil da var tynne og blonde.

Anonymous poster hash: 6ea4f...3c9
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fordi hår gjerne blir litt stivere, mørkere og kraftigere når man barberer? Og at dette endrer seg litt ettersom man blir eldre. Nesten litt som at det er dumt å operere brystene mens man er ung fordi de fortsatt endrer seg.

Anonymous poster hash: 57614...1a1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det bare er en voksen kvinne som vil at barn skal forbli barn. Jeg begynte å barbere bena da jeg var ganske ung og mamma ble sur - "skal du begynne med sånt nå da.."

Det er ingen medinisk årsak til å unngå det, annet enn kanskje at ikke alle har peiling, kan kutte seg eller ikke ved hvordan de skal ta vare på huden.

Anonymous poster hash: 4fcc8...66a
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje fordi hår gjerne blir litt stivere, mørkere og kraftigere når man barberer? Og at dette endrer seg litt ettersom man blir eldre. Nesten litt som at det er dumt å operere brystene mens man er ung fordi de fortsatt endrer seg.

Dette er vel en myte.

Anonymous poster hash: 71614...c47

AnonymBruker
Skrevet

Hårene blir ikke stivere etter barbering. Det er kun fordi de kappes av og man kjenner den "harde" delen av håret når de kommer opp igjen. Det virker som de er stivere og enkelte tenker derfor at barbering forårsaker det, men det er feil. Det er akkurat de samme hårsekkene som lager hårene og de er ikke kraftigere.

Når man vokser river man ut hårsekkene og det må dannes nye, så hårene blir faktisk svakere, ikke motsatt.

Anonymous poster hash: 4fcc8...66a

Gjest BabyBlue
Skrevet

Det er en dårlig myte. At en hudpleier tror på det sier litt om... Ehem, nivået på utdannelsen til norske hudpleiere. den alderen man begynner å vokse/barbere er også den alderen hårveksten blir stivere og mer hyppig. Derfor driver vel folk å innbille seg at barberingen hadde en effekt på hårveksten deres og ga de hardere hårvekst. I tillegg kutter man hårene av når man barberer, så hårene vokser opp igjen mørkere og stivere siden de ikke har blitt myknet med tid og friksjon som de ellers hadde blitt. Det er like mye tull som å påstå at stussing får håret til å vokse fortere. Det eneste som har noen effekt er voksing - som da minsker hårvekst og tar knekken på hårsekkene over årene.

AnonymBruker
Skrevet

det er vel helst det at voksne vil at barn skal være barn til de er nesten 20... men ikke søren om jeg hadde gått i badehallen osv når jeg var 14-15 med masse hår under armene, det skjedde bare ikke!

Anonymous poster hash: 2abb3...4f9
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...