Gå til innhold

Glemte sengetøy i vaskemaskinen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Men altså, er det virkelig muggsopp når det ikke lukter stygt? Alle råd jeg har sett om muggsopp i vaskemaskin starter med "Hvis vaskemaskinen/tøyet lukter surt..."

Anonymous poster hash: e9c7b...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Din side anbefaler å prøve eddik eller zalo hvis det er jordslag - http://www.dinside.no/893239/slik-fjerner-du-jordslag

Hvis det er en annen sopp, så har jeg tips å henge det til tørk ute i sollys og spraye med sprit! Det hjelper veldig bra på å drepe mugg og fjerne lukt, men spørs om det hjelper på flekker da.

Anonymous poster hash: 935e6...f51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men altså, er det virkelig muggsopp når det ikke lukter stygt? Alle råd jeg har sett om muggsopp i vaskemaskin starter med "Hvis vaskemaskinen/tøyet lukter surt..."

Finnes en del hundrede ulike muggsopper. Hvem som gror hvor er avhengig av hilket organisk materiale den kan slø seg ned på, og hvem som er mest dominant av de artene som sllår seg ned for å vokse.

Det er ulik lukt og frge på de ulike muggsopp artene.

Du har sikkert sett i matvarer at mugg kan være alt fra grønn til svart, hvit og dunete til rødorransje?

Du har og sikkert lagt merke til at muggen mat lukter forskjellig, kanskje uten å tenke over det der og da?

Vilke muggsorter som hun her har i vaskemaskinen sin, vet vi ikke, vi vet heller ikke om en person med sensitiv nese vil synes det lukter mugg. Eller om en storrøyker eller andre vil kjenne noe mugglukt i det hele tatt.

Når hun har glemt vaskemaskinen går jeg ut ifra at den har stått glemt med døra stengt?

Da er det utelukket at muggen som har missfarget med å lage jordsag har kommet på tøyet fra rommet vaskemaskinen står på. Hun har og så vasket sengetøyet en gang til etter at hun oppdaget dette, slik at det er 99,9 % sikkert at dette utifra beskrivelsen er jordslag.

Jordsalg er en samlebetegnelse for muggsoppangrep med flere ulike muggsopparkter. Der de aller fleste er både allergifremkallende og toksiske. Ingen av de sistnevnte effektene forsvinner før sengetøyet er brent. Og jeg vil ikke være i næreheten av det bålet!

Så hvordan det lukter sier ingeting om hva eller hvem som har slått seg ned verken i vaskemaskinen, sengetøyet eller i maten.

Men lukter det er det klart noe riv ruskende galt som skulle vært reagert på for lenge siden.

Håper dette var forståelig?

Anonymous poster hash: cd138...acf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Din side anbefaler å prøve eddik eller zalo hvis det er jordslag - http://www.dinside.no/893239/slik-fjerner-du-jordslag

Hvis det er en annen sopp, så har jeg tips å henge det til tørk ute i sollys og spraye med sprit! Det hjelper veldig bra på å drepe mugg og fjerne lukt, men spørs om det hjelper på flekker da.

Anonymous poster hash: 935e6...f51

Har du lset det jeg har skrevet?

Hjelper lite å drepe noe som er like helseksadelig og smittsomt enten det er levende eller døt.

Må jeg finne referasen til bibelns oppskrift på håndtering av mugg? dette er nemlig gammel kunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk. Forståelig. Men kan du henvise til noen kilder på dette? At det fortsatt er farlig etterhev kloring og 90-gradersvask? Jeg klarte ikke å finne noe på nett selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ok, takk. Forståelig. Men kan du henvise til noen kilder på dette? At det fortsatt er farlig etterhev kloring og 90-gradersvask? Jeg klarte ikke å finne noe på nett selv.

3. Mosebok 14.54 står det om spedalskhet på klær og hus. (det vil sikkert noen her inne klare å lage noe tull av) .

Ellers finnes der i store mengder om dette på Allergiviten.no, Innekoma.com, FHI.no, sikkert også noe på Mycoteam sien sider, Søker du på Kjell Aas, finner du i sstore mengder om inneklima, Det samme som jeg har skrevet tidligere Hans Vilhelm Bakke han har tatt doktorgrad på inneklimaets helsemessige konsekvenser på mennesker, Finn Levy lege ansatt tidligere på Ullevål, nå pensjonist.

Boken skadesanering i bolighus etter brann og fuktskading tar for seg hvordan tøy/tekstiler skal behandles etter mugg.

Trenger du flere kilder? ?

Virker jeg ikke troverdig for deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Google soppsporer - det er soppen i sin hvileform; sporene, som er vanskelige å bli kvitt og som er farlige å puste inn. Sporene er jo laget for å tåle alt mulig.

Anonymous poster hash: 49f0e...53f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Google soppsporer - det er soppen i sin hvileform; sporene, som er vanskelige å bli kvitt og som er farlige å puste inn. Sporene er jo laget for å tåle alt mulig.

Anonymous poster hash: 49f0e...53f

Takk, for hjelpen.

Googler du stachybotrys Chartarum finner diu den svartsoppen som koker ved 240 grader uten å dø.

Den misstenkes for å ha tatt livet av babyer i Klevland Ohio, fagfolk er noe uenige.

En annen er Aspergillius som overlever mye og er farlig.

En tredje er Peneicillium som vi lager pencillin av.

Rizopus, strålemugg kan du og google.

Hvorfor tror dere skolebygg blir stengt pga dårlig inneklima og fukt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor tror dere skolebygg blir stengt pga dårlig inneklima og fukt?

Det blir nokså irrelevant da man ikke kan klore hele skolebygg og stappe dem i vaskemaskinen på 90 grader. Men jeg skal forsøke å google noe av det du nevner (selv om det hadde vært enklere om du bare linket). Det er naturlig å komme med kilder på sine påstander i de vitenskapelige miljø jeg har frekventert, og det høres litt barnslig ut å klage over å ikke bli trodd bare fordi man blir bedt om kilder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det blir nokså irrelevant da man ikke kan klore hele skolebygg og stappe dem i vaskemaskinen på 90 grader. Men jeg skal forsøke å google noe av det du nevner (selv om det hadde vært enklere om du bare linket). Det er naturlig å komme med kilder på sine påstander i de vitenskapelige miljø jeg har frekventert, og det høres litt barnslig ut å klage over å ikke bli trodd bare fordi man blir bedt om kilder.

Sånne kommentarer får meg til å melde meg ut.

Sitter ikke og bruker timer på å lenke når du kan gå inn på inneklima.com og finne alt du spør om. Kjell Aas var ansavarlig for siden. Han er den mest leste i hele verden ang. medisinske tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kast sengetøyet, spander på dere et nytt, identisk sengesett og lat som om dette aldri har skjedd. Det er mitt råd. Ikke ta dumdristige sjanser med zalo, eddik og diverse andre fantasifulle remedier.

Anonymous poster hash: 30a9d...699
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Unnskyld meg men hvilket kunnskapsnivå er folk på her inne?

Ja jeg er temmelig oppgitt over gode forslag.

Klorin dreper muggsoppen/jordsalget, i beste fall fjerner den missfargingen. MEN DØDE MUGGSOPPSPORER ER LIKE ALLERGIFREMKALLENDE OG TOKSISKE SOM LEVENDE. OG MUGGSOPPER ER HYDROFOBE/IKKE SIKKER PÅ SKRIVEMÅTEN, MEN DET BETYR AT DE ER VANNAVVISENDE OG KAN IKKE VASKES BORT NÅR DE FØRST HAR FESTET SEG OG BEGYNT Å GRO PÅ ORGANISKE MATERIALER. DET ER GODT KJENT AT ALLE MATERIALER SOM ER MUGGSOPPINFISERTE MÅ FJERNES MED GOD MARGIN.

FHI sier og i sine anbefalinger at muggsopp innehus bør fjernes. Fordi de er helseskadelgie.

Muggsopper fryses ned og hodes fryst / dvs. i dvale når de blir jobbet med og forsket med. Enkelte muggsorter koker ved 240 grader C. MEN de dør ikke selv om de kokes.

I tillegg til å gå og legge deg med muggsoppsporer som du puster inn og få rpå naken hud legger du deg med klorsalter, som er veldig vanskelig å få skylt ut. Du infiserer dyner, puter, madrasser og det du evt. oppbevarer sammen med sengetøyet når du legger det i skapet med soppsporer i.

Du blir ikke allerigisk eller utvikler astma og eksem over natten, dette kommer etterhvert. Der er fuktighet i sengen din fra menneksekropper, og dette vil muggsoppen nyte godt av. Sørlig om du har klart å få den i dvalemodus.

Og vaskemaskinen er det ikke nok å bare kokevaske en gang eller to og så er den ok. Når det har blitt groing av jordslag/mugg på så kort tid, så inneholder den en god del av det samme som sengetøyet har fått på seg.

Hvordan ser såpekoppen ut?

Hvordan ser gummipakningen i døren ut?

Står maskinen ofte med døren igjen?

Skal du prøve noe med klorin, kan du prøve å kjøre vaskemaskinen med klorin.

En hver fornuftig person med litt kunnskap om mugg vil si det samme som meg, seriøst, få sengetøyet ut av huset, ASPA.

Usaklige innlegg som svar på dette gjør at jeg melder meg ut, har noen noe fornuftig å komme med eller spørre om skal jeg svare etter beste evne.

Hei

Takk for at du gir så god informasjon om dette :blomst:

Jeg har en tid vært bekymret pga at jeg dessverre hengte et klesplagg til tørk på soverommet. Klesplagget hadde jeg fått (og jeg fikk vite i ettertid at det hadde ligget i en kjeller). Dessverre hadde klesplagget blitt liggende i over et døgn i en pose etter vask, etter at jeg fikk det. Det luktet. Jeg hengte det til tørk, og lot det henge i ca et døgn før jeg deretter kastet det. Det lukter nå rart i det rommet som klesplagget hang i.

Hva bør jeg gjøre? Er det noe jeg kan vaske rommet med for å få bort eventuelle sporer?

Anonymous poster hash: 53c04...694

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånne kommentarer får meg til å melde meg ut.

Sitter ikke og bruker timer på å lenke når du kan gå inn på inneklima.com og finne alt du spør om. Kjell Aas var ansavarlig for siden. Han er den mest leste i hele verden ang. medisinske tema.

Hvorfor i alle dager går du i forsvar og agerer fornærmet bare fordi du blir bedt om kilder? :klo: Det du forteller er interessant, derfor ønsker jeg kilder for å kunne lese mer om saken.

Men om det er sånn at du (som allerede vet akkurat hva du leter etter) må bruke timer på å finne en link du kan gi meg fra inneklima.com, så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener jeg skal klare å finne den informasjonen. Jeg har ikke funnet noe som tar for seg muggvekst i klær og farligheten i disse etter vasking og klorinbehandling. Derimot finner jeg flere steder anbefalinger om bruk av klorin for å bli kvitt mugg. Hvis det du sier stemmer er det interessant informasjon og jeg vil lese videre om saken.

Jeg leser i Sintefs "Soppsaneringer i bygninger":

"Siden det er avgassing fra mugg som er helseskadelig, og denne gassen også

avgis når muggen er død eller inaktiv, må muggen fysisk fjernes.

Det hjelper ikke å drepe muggen.

Siden sporene ikke er farlige, er det ikke viktig å fjerne sporer fra materialer.

Spredning av sporer til andre områder under saneringen har liten betydning."

"Det er en utbredt misforståelse at muggsporene er helsefarlige. Tvert imot

viser mange forsøk og undersøkelser at det ikke er korrelasjon mellom

mengden muggsporer og de helseplager som oppleves. Moderate mengder

muggsporer er ikke farlig.

Derimot ser vi i Anticimex en klar sammenheng mellom muggvekst innendørs

og helseplager, og da særlig med muggvekst av artene Aspergillus versicolor,

Aspergillus niger og Aspergillus penicillioides.

Vår oppfatning er derfor at det er avgassing fra enkelte typer muggsopp som

gir helseplager.

Når vi måler sporemengder i luft er dette ikke for å finne ut om lufta er

helsefarlig, men om det vokser muggsopp i bygget."

Altså - avgassing fra levende eller død mugg (hyfer, mycel) er farlig, så muggvekst må fjernes. Sporer er derimot ikke farlige med mindre de finnes i store mengder.

Andre kilder kommer med løsninger på hvordan fjerne mugg fra klær, uten at jeg aner noe om hvor seriøse de er. Og dette kommer de med til tross for at de også skriver at sporer av enkelte arter muggsopp (Stachybothrys chartarum) kan være toksiske (dog de fleste kun mulige allergener, og allergener har vi jo også i pollen, kjæledyr og peanøtter - helt ufarlig for de fleste av oss).

http://moldblogger.com/how-to-remove-mold-and-the-smell-from-clothing/

http://blackmold.awardspace.com/black-mold-clothes.html

Om TS må kaste sengetøyet sitt eller ei er egentlig likegyldig for meg, men jeg blir litt frustrert når jeg ikke finner informasjon som liksom skal være så lett å lokalisere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor i alle dager går du i forsvar og agerer fornærmet bare fordi du blir bedt om kilder? :klo: Det du forteller er interessant, derfor ønsker jeg kilder for å kunne lese mer om saken.

Men om det er sånn at du (som allerede vet akkurat hva du leter etter) må bruke timer på å finne en link du kan gi meg fra inneklima.com, så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener jeg skal klare å finne den informasjonen. Jeg har ikke funnet noe som tar for seg muggvekst i klær og farligheten i disse etter vasking og klorinbehandling. Derimot finner jeg flere steder anbefalinger om bruk av klorin for å bli kvitt mugg. Hvis det du sier stemmer er det interessant informasjon og jeg vil lese videre om saken.

Siden sporene ikke er farlige, er det ikke viktig å fjerne sporer fra materialer.

gir helseplager.

Altså - avgassing fra levende eller død mugg (hyfer, mycel) er farlig, så muggvekst må fjernes. Sporer er derimot ikke farlige med mindre de finnes i store mengder.

Andre kilder kommer med løsninger på hvordan fjerne mugg fra klær, uten at jeg aner noe om hvor seriøse de er. Og dette kommer de med til tross for at de også skriver at sporer av enkelte arter muggsopp (Stachybothrys chartarum) kan være toksiske (dog de fleste kun mulige allergener, og allergener har vi jo også i pollen, kjæledyr og peanøtter - helt ufarlig for de fleste av oss).

Om TS må kaste sengetøyet sitt eller ei er egentlig likegyldig for meg, men jeg blir litt frustrert når jeg ikke finner informasjon som liksom skal være så lett å lokalisere.

Hvor får man evt lånt et apparat som kan måle sporemengder i luft?

Evt må man ta kontakt med Sintef og spørre om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

gir helseplager.

Takk for flott info :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal man undersøke inneluften for mugg og bakterievekst må man leie inn et firma privat. De firmaene som gjør dette i Norge har ulik kvalitet. Prøvene er ikke standariser verken i måte å ta dem på eller i måter å dyrke og analysere prøvene på. Heller ikke utstyret som brukes er likt.

Går man til Pegasus lab i Sverige, kan man leie en pumpe og få god veiledning i å sette den opp og få tatt og sendt inn prøver.

Pegasus har ISO sertifiser utstur til prøvetakning, oppbevaring og forsendelse og analysering av prøvematerilalet. De bruker og DNA analyser av mugg for å være sikker på at svarene de gir ut er på rette muggsoppen eller bakterien.

Analysene er og ISO sertifisert i fremgangsmåte.

Koster en del tusen å få dette gjort.

Uten at dette er ment som en reklame for Pegasus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Takk! :) eddik har jeg! Prøver klorin i morgen, og et døgn med eddik om flekken fremdeles er der etter vask.

Anonymous poster hash: 79872...797

Dersom du bruker eddik på tøyet etter at du har hatt klorin på det, må du skylle tøyet svært godt først, pga at eddik og klorin ikke skal blandes da det gir giftig gass (på samme måte som salmiakk og klorin gir giftig gass).

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal man undersøke inneluften for mugg og bakterievekst må man leie inn et firma privat. De firmaene som gjør dette i Norge har ulik kvalitet. Prøvene er ikke standariser verken i måte å ta dem på eller i måter å dyrke og analysere prøvene på. Heller ikke utstyret som brukes er likt.

Går man til Pegasus lab i Sverige, kan man leie en pumpe og få god veiledning i å sette den opp og få tatt og sendt inn prøver.

Pegasus har ISO sertifiser utstur til prøvetakning, oppbevaring og forsendelse og analysering av prøvematerilalet. De bruker og DNA analyser av mugg for å være sikker på at svarene de gir ut er på rette muggsoppen eller bakterien.

Analysene er og ISO sertifisert i fremgangsmåte.

Koster en del tusen å få dette gjort.

Uten at dette er ment som en reklame for Pegasus.

Tusen takk :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er voldsomt som denne tråden har eskalert fra hovedinnlegget. Sopp, mugg og all verdens uhumskheter i bortglemt sengetøy i vaskemaskinen et drøyt døgn. Roe ned hysteriet kanskje?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kast sengetøyet, spander på dere et nytt, identisk sengesett og lat som om dette aldri har skjedd. Det er mitt råd. Ikke ta dumdristige sjanser med zalo, eddik og diverse andre fantasifulle remedier.

Anonymous poster hash: 30a9d...699

Dette er mitt råd også! Kjøp nytt, likt sengetøy og ikke si noe til bestemor :)

Anonymous poster hash: 8815c...a07

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...