AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #1 Del Skrevet 13. juli 2014 Trenger litt hjelp, da mine kunnskaper om hus og hjem dessverre tidvis ikke er helt på topp.. Forrige fredag ettermiddag skulle jeg og samboer på en kort ferietur. Mye måtte gjøres på kort tid, så sengetøyet vi satte på vask ble dessverre glemt. Vi kom hjem igjen søndag morgen, og satte da på maskina en gang til, før vi hengte sengetøyet til tørk. Mandag så jeg at sengetøyet hadde brune/grå flekker, regner med det var fordi det ble liggende i maskinen i over 1 døgn.. La det på vask igjen med omo hvitt vaskemiddel, hengte det til tørk. Dessverre er flekkene der fortsatt. Sengetøyet er ganske dyrt, av damask. Det var en julegave fra min farmor, og jeg vet hun brukte en del av pengene sine for å kunne kjøpe det til oss. Det gjør det ekstra vondt for meg. Det er (egentlig) helt hvitt, og vårt favoritt sengetøy! Hadde satt veldig pris på om noen har tips for å få bort flekkene :-/ Jeg har googlet damask sengetøy for å prøve å finne svar. Har kommet frem til at jeg er 99% sikker på at det er bomull (er ganske sikker på at det er kid-sengetøy, og kid sine damask-sengetøy er i bomull) Har du et triks? Kan det reddes?Anonymous poster hash: 79872...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #2 Del Skrevet 13. juli 2014 Lukter det ok, eller lukter det råttent? Er det helt hvitt kan man jo bleke det, for øvrig fins det mange slags flekkfjernere man kan bruke. Anonymous poster hash: e9c7b...040 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #3 Del Skrevet 13. juli 2014 Lukter det ok, eller lukter det råttent? Er det helt hvitt kan man jo bleke det, for øvrig fins det mange slags flekkfjernere man kan bruke. Anonymous poster hash: e9c7b...040 Det lukter helt fint! Vil flekkfjernere funke på sånne flekker? Jeg tenker at det er sopp e.l.. Men det er kanskje ikke det skal ta meg en tur på butikken i morgen og se etter flekkfjerner.. Har du en du anbefaler til slikt?Anonymous poster hash: 79872...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
reiseglad Skrevet 13. juli 2014 #4 Del Skrevet 13. juli 2014 Prøv med vanish flytende på flekken, og vask det på minst 60 grader. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #5 Del Skrevet 13. juli 2014 Har ingen erfaring med damask, men jeg har tatt knekken på flekker på simpel bomull med klorin. Det vil jo drepe evnt sopp også. Jeg har helt klorin rett fra flaska på flekkene, latt det ligge noen timer og så vasket i maskinen. Anonymous poster hash: e9c7b...040 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #6 Del Skrevet 13. juli 2014 aldri hørt at det blir blir flekker av å ligge lenge i maskinen...? Kun hørt at det kan begynne å lukte surt... Prøvd Vanish eller noe på flekken? Sikker på det skal ta bort flekken. Ellers kan du alltids legge det i klor siden det er hvitt? Anonymous poster hash: 7e0c2...0ad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #7 Del Skrevet 13. juli 2014 Det du har fått på kalles jordslag. Vet ikke hvordan det skrives.... Du får det aldri bort, om du får det synlige bort så vil der være døde produkter av dette igjen i sengetøyet. Jordslag er en form for muggsopp. Beklager å måtte skrive dette, men du bør absolutt kaste det. Du vil "smitte" resten av senga di, dyne, pte, madrasser med sporer, dette er uheldig og bl.a. kjent som astmafremprovoserende materiale å puste inn. Du kan google lege jan vilhelm Bakke, eller søke på lege Kjell Aas for mer info mht. Astma og mugg/jordslag. ville vært langt mer bekymret for vaskemaskinen sengetøyet har lagt i og hva den inneholder. Er maskinen gammel? Hvor ofte vasker du den på høyeste temrpatur?Anonymous poster hash: cd138...acf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lille-pus Skrevet 13. juli 2014 #8 Del Skrevet 13. juli 2014 Vaskemaskinen kjører du et par ganger etter hverandre på 90 grader kokevask tenker jeg. Det pleier rense opp ganske godt inni der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #9 Del Skrevet 13. juli 2014 Det du har fått på kalles jordslag. Vet ikke hvordan det skrives.... Du får det aldri bort, om du får det synlige bort så vil der være døde produkter av dette igjen i sengetøyet. Jordslag er en form for muggsopp. Beklager å måtte skrive dette, men du bør absolutt kaste det. Du vil "smitte" resten av senga di, dyne, pte, madrasser med sporer, dette er uheldig og bl.a. kjent som astmafremprovoserende materiale å puste inn. Du kan google lege jan vilhelm Bakke, eller søke på lege Kjell Aas for mer info mht. Astma og mugg/jordslag. ville vært langt mer bekymret for vaskemaskinen sengetøyet har lagt i og hva den inneholder. Er maskinen gammel? Hvor ofte vasker du den på høyeste temrpatur?Anonymous poster hash: cd138...acf Det var dette jeg fryktet Søren også, altså :/ Det er jo ikke verdens undergang, men skikkelig kjipt at vi ødela det fine sengesettet Anonymous poster hash: 79872...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #10 Del Skrevet 13. juli 2014 Får vel ikke muggsopp i klærne av at de ligger i maskinen i vel et døgn? Da er mine klær, SAMTLIGE, fulle av dette. Det er ofte jeg ikke rekker å henge opp klærne jeg har satt på, før en dag eller to etterpå. Ingen døde her hjemme inntil nå iallefall..... Anonymous poster hash: fb315...bb9 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #11 Del Skrevet 13. juli 2014 Jeg ville gitt klorin en sjanse. Sopp overlever vel ikke timesvis i klorin med påfølgende 90-graders vask? Anonymous poster hash: e9c7b...040 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 13. juli 2014 #12 Del Skrevet 13. juli 2014 Ville forsøkt klorin før jeg kastet noe som helst. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #13 Del Skrevet 13. juli 2014 Jeg ville gitt klorin en sjanse. Sopp overlever vel ikke timesvis i klorin med påfølgende 90-graders vask? Anonymous poster hash: e9c7b...040 Skal definitivt gi klorin en sjanse, siden flere har sagt det. Har endevendt leiligheten, men finner ikke flaska jeg veeet er her et sted. Mulig jeg har lånt den bort, når jeg tenker meg om.. Kjøper i morgen! Det er snakk om et dobelt sengesett (putevarene har sluppet unna flekkene), så jeg lurer på hvordan jeg skal få det til i praksis. Har ikke badekar, og kun ei 10-liters bøtte. Må kanskje kjøpe en balje eller noe for å legge det i bløt? Eller kan jeg evt sprute rett på flekkene? (Er to store og en mindre, ganske avgrenset område) Hvor lenge skal salmiakken være på før jeg vasker sengesettet igjen? Og går det fint å da vaske det med omo hvitt, eller blir det sånn giftig klorgass?Anonymous poster hash: 79872...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jørild Skrevet 13. juli 2014 #14 Del Skrevet 13. juli 2014 http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1685 Her står det noen tips om edikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sheltay Retrac Skrevet 13. juli 2014 #15 Del Skrevet 13. juli 2014 Ikke bland salmiakk oppi dette! Bare klor. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #16 Del Skrevet 13. juli 2014 Ikke bland salmiakk oppi dette! Bare klor. Wææ, tunga beint i munnen! Mente selvsagt klor! Haha! Leita etter klorflaska, men fant kun salmiakk-flaska, er vel derfor det ble helt feil! Beklager, mente klor! Anonymous poster hash: 79872...797 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #17 Del Skrevet 13. juli 2014 http://www.bio.no/enbiolog/topic.asp?TOPIC_ID=1685 Her står det noen tips om edikk Takk! eddik har jeg! Prøver klorin i morgen, og et døgn med eddik om flekken fremdeles er der etter vask.Anonymous poster hash: 79872...797 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #18 Del Skrevet 13. juli 2014 Skal definitivt gi klorin en sjanse, siden flere har sagt det. Har endevendt leiligheten, men finner ikke flaska jeg veeet er her et sted. Mulig jeg har lånt den bort, når jeg tenker meg om.. Kjøper i morgen! Det er snakk om et dobelt sengesett (putevarene har sluppet unna flekkene), så jeg lurer på hvordan jeg skal få det til i praksis. Har ikke badekar, og kun ei 10-liters bøtte. Må kanskje kjøpe en balje eller noe for å legge det i bløt? Eller kan jeg evt sprute rett på flekkene? (Er to store og en mindre, ganske avgrenset område) Hvor lenge skal salmiakken være på før jeg vasker sengesettet igjen? Og går det fint å da vaske det med omo hvitt, eller blir det sånn giftig klorgass?Anonymous poster hash: 79872...797 Unnskyld meg men hvilket kunnskapsnivå er folk på her inne? Ja jeg er temmelig oppgitt over gode forslag. Klorin dreper muggsoppen/jordsalget, i beste fall fjerner den missfargingen. MEN DØDE MUGGSOPPSPORER ER LIKE ALLERGIFREMKALLENDE OG TOKSISKE SOM LEVENDE. OG MUGGSOPPER ER HYDROFOBE/IKKE SIKKER PÅ SKRIVEMÅTEN, MEN DET BETYR AT DE ER VANNAVVISENDE OG KAN IKKE VASKES BORT NÅR DE FØRST HAR FESTET SEG OG BEGYNT Å GRO PÅ ORGANISKE MATERIALER. DET ER GODT KJENT AT ALLE MATERIALER SOM ER MUGGSOPPINFISERTE MÅ FJERNES MED GOD MARGIN. FHI sier og i sine anbefalinger at muggsopp innehus bør fjernes. Fordi de er helseskadelgie. Muggsopper fryses ned og hodes fryst / dvs. i dvale når de blir jobbet med og forsket med. Enkelte muggsorter koker ved 240 grader C. MEN de dør ikke selv om de kokes. I tillegg til å gå og legge deg med muggsoppsporer som du puster inn og få rpå naken hud legger du deg med klorsalter, som er veldig vanskelig å få skylt ut. Du infiserer dyner, puter, madrasser og det du evt. oppbevarer sammen med sengetøyet når du legger det i skapet med soppsporer i. Du blir ikke allerigisk eller utvikler astma og eksem over natten, dette kommer etterhvert. Der er fuktighet i sengen din fra menneksekropper, og dette vil muggsoppen nyte godt av. Sørlig om du har klart å få den i dvalemodus. Og vaskemaskinen er det ikke nok å bare kokevaske en gang eller to og så er den ok. Når det har blitt groing av jordslag/mugg på så kort tid, så inneholder den en god del av det samme som sengetøyet har fått på seg. Hvordan ser såpekoppen ut? Hvordan ser gummipakningen i døren ut? Står maskinen ofte med døren igjen? Skal du prøve noe med klorin, kan du prøve å kjøre vaskemaskinen med klorin. En hver fornuftig person med litt kunnskap om mugg vil si det samme som meg, seriøst, få sengetøyet ut av huset, ASPA. Usaklige innlegg som svar på dette gjør at jeg melder meg ut, har noen noe fornuftig å komme med eller spørre om skal jeg svare etter beste evne. Anonymous poster hash: cd138...acf 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurodice Skrevet 13. juli 2014 #19 Del Skrevet 13. juli 2014 Skal definitivt gi klorin en sjanse, siden flere har sagt det. Har endevendt leiligheten, men finner ikke flaska jeg veeet er her et sted. Mulig jeg har lånt den bort, når jeg tenker meg om.. Kjøper i morgen! Det er snakk om et dobelt sengesett (putevarene har sluppet unna flekkene), så jeg lurer på hvordan jeg skal få det til i praksis. Har ikke badekar, og kun ei 10-liters bøtte. Må kanskje kjøpe en balje eller noe for å legge det i bløt? Eller kan jeg evt sprute rett på flekkene? (Er to store og en mindre, ganske avgrenset område) Hvor lenge skal salmiakken være på før jeg vasker sengesettet igjen? Og går det fint å da vaske det med omo hvitt, eller blir det sånn giftig klorgass?Anonymous poster hash: 79872...797 Derfor må du aldri blande klor og salmiakk - Klikk.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 13. juli 2014 #20 Del Skrevet 13. juli 2014 Jeg kan ikke skjønne at sengetøyet skal ha blitt ødelagt etter bare et drøyt døgn i vaskemaskinen. Er du sikker på at det ikke er flekker fra før vaskinga? Er det flekker over hele sengetøyet, eller bare over deler av det? Er flekkene store/små//mane/få? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå