Gå til innhold

Hjelp til å forstå hvordan jeg skal velge strømselskap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forstått at jeg ønsker spottpris da jeg ikke har noe problem med at prisen svinger kraftig. Og jeg ønsker å betale etterskuddsvis.

Men når jeg ser på Konkurransetilsynets kraftprisoversikt for å finne ut av hvilket selskap som er billigst og best for meg, skjønner jeg ikke et kvekk.

"Påslag ved ditt forbruk (øre/kWh)" hva betyr det?

Og en annen kolonne heter "påslag øre/kWh", hva er det da?

Fastbeløp skjønner jeg hva er, men hvorfor er det så store forskjeller? Noen selskap tar 39 kr, mens andre tar 588 kr.

Hvor lang tid tar det fra jeg sier opp nåværende avtale til den er avsluttet? Jeg finner ingenting om det i avtalen med selskapet. Kan jeg risikere å ikke ha strøm en dag, i overgangen?

Anonymous poster hash: b5bc5...fb7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ring kraftselskaper ditt og snakk med dem.

Dette er vanskelig å finne ut av. Kanskje det hjelper å dytte på?

Anonymous poster hash: bc833...e40

Skrevet

fastpris er en uting, vi byttet pga det. Velg den med minst påslag pr kwh. Du risikerer ikke å gå uten srøm en periode, du går til den leverandøren du vil ha, melder at du vil bli kunde, leser av måler, og så gjør de resten :)

Skrevet

gå på forbrukerportalen.no eller forbrukerrådet.no (husker ikke helt) så kan du regne ut hva som er billigst for deg. Har hørt at nettsteder som elskling.no osv... ikke er pålitelige da de som anbefales betaler for å være med, men korriger meg gjerne om jeg tar feil :P

Skrevet

Du er på rett sted ved å se hos konkurransetilsynet :)

Det kan være rimelig forvirrende ja, har ikke alle svarene til det du spør om.

Men det du ser etter er uansett spotpris (=strøm til innkjøpspris) Og med minst mulig ekstra påslag. Uansett hva, så er det ekstra påslaget noe strømselskapet legger på for å dekke en eller annen utgift de måtte ha (iflg dem), eller for å tjene penger som sannheten jo er. Du vil betale minst mulig og ønsker lavest mulig påslag. Om det regnes påslag pr mnd eller pr kwh, så bør det være utregnet der hva det vil si om du har satt inn et forventet strømforbruk. Så det da kan sammenliknes. Velg den som gir deg lavest regning pr mnd :)

På Østlandet i alle fall er det sist jeg sjekket to selskaper som selger strøm til spotpris og 0,- i påslag. Enkelt og greit, det er så billig som det kan bli. Om ikke disse finne si ditt område, så finn den med lavest mulige påslag.

Det er bare å gå på leverandørens nettside for å fylle ut infoen, så fikses resten av seg selv. Du blir ikke uten strøm heldigvis! Du vil få en sluttregning fra ditt gamle selskap, og deretter en ny faktura senere fra nytt selskap fra startdato. Dette ordner de ut i fra at du må legge inn stand på strømmåleren når du bytter avtale.

Spotpris blir også billigst over tid, så det lønner seg. I fastpriser beregner strømselskapene inn risiko for at de kommer til å tape penger, dermed må man oftest betale mer enn nødvendig for strømmen sin. De avtalene er kun for de som er helt avhengige av det faste beløpet hver måned, men det burde ikke være mange. Å spekulere i at du kommer til å slå kraftselskapenes antagelser og komme ut med å ha tjent penger på en fastprisavtale er optimistisk for å si det pent. Få har større innsikt i fremtidig kraftproduksjon enn kraftselskapene. Så når jeg får tilbud om flotte fastprisavtaler til lav pris, så blir jeg happy, og sier nei takk. For da vet jeg at kraftselskapet selv spår lavere pris enn dette en god tid fremover. Og de har antagelig rett, så da er det bare å holde på spotprisen ;) I enkelte perioder kan kanskje fastprisen lønne seg, men sett over tid (flere år), så gjør den ikke det, for da hadde ikke avtalene eksistert. Kraftselskapene driver butikk, ikke veldedighet. Men igjen så er det vel der de tjener penger slik at vi andre kan ha spotprisavtaler med 0 kroner i påslag, hehe.

Tips for hvordan å lage egen "fastpris" og unngå svingninger, uten å betale mer, kan leses her: Pengebingen - Strømpriser og strømavtaler

AnonymBruker
Skrevet

Takk for et langt svar!

Joda, de to øverste tar 0 kr ekstra utover det jeg faktisk bruker, men hvordan tjener de penger? Jeg tenker at det må jo være for godt til å være sant. Eller er dette slike tilbud som endres etter en måned eller to?

Så når jeg bytter behøver jeg ikke si ifra til det nåværende strømselskapet?

Skrevet

Takk for et langt svar!

Joda, de to øverste tar 0 kr ekstra utover det jeg faktisk bruker, men hvordan tjener de penger? Jeg tenker at det må jo være for godt til å være sant. Eller er dette slike tilbud som endres etter en måned eller to?

Så når jeg bytter behøver jeg ikke si ifra til det nåværende strømselskapet?

De tjener ikke penger på de billigste avtalene. De kan ikke endre vilkårene til ugunst for deg sånn uten videre, men les vilkårene. Der står det nok hvordan de varsler endringer.

Du trenger ikke å varsle din nåværende levrandør.

Bestilte selv den som heter kvitfjell world cup social spot for en stund siden, og det fungerte helt supert.

Dog så var det till uvant å bestille en slik tjeneste via facebook.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...