Gå til innhold

Kan kuvertpris forventes av gjestene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi barna prøver å få ordnet et overraskelses-70-årslag for faren vår. Ingen av oss har arrangert store selskaper før, så vi aner ikke hva som er normalt.

Hva er en grei pris for kun leie av lokale fredag-søndag? Altså hvor man har med egen mat og drikke og ordner alt selv. Vi bor i Bærum.

Ser ellers at det er mange selskapslokaler hvor det kun står kuvertpris per gjest. Betyr dette at det ikke er noen utgifter utover kuvertprisen? Med kuvertpris på rundt 600-700 kr og rundt 40 gjester blir det fort nærmere 30 000 kr, og det har vi på ingen måte råd til. Går det an å si til alle inviterte at de ikke skal ha med gaver, men heller at de betaler egen kuvertpris, og at dette er gaven? Er dette normalt, eller frekt? Er jo en del penger å forlange fra folk.

Eller om vi kun leier et lokale og ordner drikke og mat selv, kan vi regne ut totalkostnadene og dele dette med gjestene slik at det blir et spleiselag?

Vil ikke være gnien her, men vi er alle unge og tjener lite, og er til vanlig vant til å gi gaver til rundt 1-200 kr liksom. Kan ikke plutselig betale nærmere 10 000 kr hver for en feiring, da må vi heller finne på noe annet. Det viktige for oss er egentlig bare å få samlet alle kjære og nære, men ingen av leilighetene våre er store nok... ;) Hehe.

Hjelp :)

Anonymous poster hash: ff6d6...2cb
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Om dere skal regne ut kostnader og dele utgiften med gjestene, så er det gjestene du må spørre om løsningen som er ønskelig, ikke oss på KG. For det er vanlig å faktisk bli enige om spleiselag og hvordan det løses i forkant, ikke med innsamlig i etterkant eller inngangsbillett når det gjelder slektninger. Jeg tror jeg hadde steilet litt om jeg ble bedt om å betale 1200 kroner for meg og mannen min fordi vi skulle i 70-årslag til en onkel eller hva som helst.

Jeg kjenner ikke til Bærum, jeg bor øst for Oslo, og heromkring kan man få leie gymsaler på flere barneskoler gratis (om man tilhører kretsen) og det finnes også privatgrevne grensehus og lignende som er drevet av lokale velforeninger som man kan leie for 1-3000 kroner for en helg. Her må man pynte, ordne og alt selv, medbrakt mat, og rydde og vaske opp etter festen etterpå.

Skulle tro det var mulig å finne også i Bærum.

Anonymous poster hash: ec4e2...ede
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi barna prøver å få ordnet et overraskelses-70-årslag for faren vår. Ingen av oss har arrangert store selskaper før, så vi aner ikke hva som er normalt.

Hva er en grei pris for kun leie av lokale fredag-søndag? Altså hvor man har med egen mat og drikke og ordner alt selv. Vi bor i Bærum.

Ser ellers at det er mange selskapslokaler hvor det kun står kuvertpris per gjest. Betyr dette at det ikke er noen utgifter utover kuvertprisen? Med kuvertpris på rundt 600-700 kr og rundt 40 gjester blir det fort nærmere 30 000 kr, og det har vi på ingen måte råd til. Går det an å si til alle inviterte at de ikke skal ha med gaver, men heller at de betaler egen kuvertpris, og at dette er gaven? Er dette normalt, eller frekt? Er jo en del penger å forlange fra folk.

Eller om vi kun leier et lokale og ordner drikke og mat selv, kan vi regne ut totalkostnadene og dele dette med gjestene slik at det blir et spleiselag?

Vil ikke være gnien her, men vi er alle unge og tjener lite, og er til vanlig vant til å gi gaver til rundt 1-200 kr liksom. Kan ikke plutselig betale nærmere 10 000 kr hver for en feiring, da må vi heller finne på noe annet. Det viktige for oss er egentlig bare å få samlet alle kjære og nære, men ingen av leilighetene våre er store nok... ;) Hehe.

Kan dere ikke finne et rimelig lokale (låne barnehage, lokale på skole, foreningslokale, el.l?), og bestill mat fra et spisested som har både rimelig og god mat, dersom ingen av dere kan lage maten (sistnevnte blir billigst.

Anonymous poster hash: 64b70...602

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ville nok ikke tatt penger fra gjestene, men heller funnet et billigere sted og laget enkel mat. Gjestene kan ta med drikke selv. Det finnes sikkert noen grendehus eller idrettshus i nærheten som kanskje koster 3000 kroner å leie. Da vi hadde overraskelsesfest for vår far laget vi gryterett med salat og loff ved siden av. Lagde også kakene selv. Vi brukte en del penger på pynt, men det er jo ikke nødvendig! Tror totalkostnadene kom på 5-6000 kroner.

Anonymous poster hash: a1d0d...094
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Noen av de du kjenner kjenner sikkert noen som har eller kjenner noen som har mulighet til å finne et rimelig eller gratis lokale. Mat til 40 gjester trenger ikke å bli så dyrt. Lykke til! :blomst:

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!! :)

Å høre med lokale skoler o.l. har jeg ikke tenkt på, det var jo en god idé! Og da kunne vi jo også fordelt kokkeleringen med flere av slektningene, slik at det ble en slags buffet. Vi har med hovedrett, noen andre har med litt ditten og datten, og til sammen blir det en deilig buffet.

Det var også smart å høre med noen av de andre nærmeste slektningene om de har innspill og idéer til lokale og hvordan vi skal få ordnet det her :) Plutselig er det jo noen som har gode kontakter, eller vet om et sted vi ikke kunne Googlet oss til.

Og til første svar: Så klart er dette med kuvertprisen/spleiselaget noe vi i så fall vil avklare med gjestene på forhånd, slik at de vet hva de går til. Trodde det var selvsalgt, men burde kanskje presisert det. Årsaken til at jeg spør her inne før vi gjør noe videre, er for å høre litt hva skikk og bruk er, hva som er vanlig, og hvilke alternativer vi har. Vi fikk idéen med å arrangere overraskelsesfest i forgårs, så alt er helt nytt og vi har bare så vidt begynt på tenkeprosessen.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Det kan dekkes til ca. 40 personer i lokalet nede.
Les mer om stedet på www.kulturstasjonen.no

Prisen for leie i 2014 er kr. 5.100 inkludert rengjøring av gulv og toaletter

AnonymBruker
Skrevet

Syns det er en uting å kreve penger av gjestene, har man ikke råd til å betale for gilde så kan man rett og slett ikke ha noe selskap av den størrelsen dere ønsker. Jeg har arrangert mange selskaper i ulik størrelse, og det kunne ikke falle meg inn å be gjestene betale. Av og til ber jeg noen ta med en kake, men det er det.

Anonymous poster hash: 4d8fb...ca4
  • Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle lenker!! :D Hva Googler dere for å finne fram til alle disse lokalene?

Noen av lokalene blir for dyre, men noen av dem kan absolutt være aktuelle hvis vi får til en form for spleising. Kalkmølla kulturstasjon ser f.eks. ålreit ut og har en ikke alt for ille pris sammenliknet med f.eks. Bærum Roklubb eller Sandvika Seileforening :) Skal dessuten høre med den lokale skolen og det lokale grendehuset.

PS: Det bør kanskje nevnes at vi er hans stebarn, så da er det jo ikke en helt absurd tanke at vi snakker med f.eks. hans søsken og hans mor om å få til noe sammen :) De unner ham nok en slik fest like mye som vi gjør.

Skrevet

Tusen takk for alle lenker!! :D Hva Googler dere for å finne fram til alle disse lokalene? Noen av lokalene blir for dyre, men noen av dem kan absolutt være aktuelle hvis vi får til en form for spleising. Kalkmølla kulturstasjon ser f.eks. ålreit ut og har en ikke alt for ille pris sammenliknet med f.eks. Bærum Roklubb eller Sandvika Seileforening :) Skal dessuten høre med den lokale skolen og det lokale grendehuset. PS: Det bør kanskje nevnes at vi er hans stebarn, så da er det jo ikke en helt absurd tanke at vi snakker med f.eks. hans søsken og hans mor om å få til noe sammen :) De unner ham nok en slik fest like mye som vi gjør. Anonymous poster hash: ff6d6...2cb

Jeg synes dere kan godt "selge det inn" som et spleiselag, det er en stor dag og sikkert flere som vil være med og har forståelse for at unge mennesker har ikke nødvendigvis så god råd :)

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk for alle lenker!! :D Hva Googler dere for å finne fram til alle disse lokalene?

Noen av lokalene blir for dyre, men noen av dem kan absolutt være aktuelle hvis vi får til en form for spleising. Kalkmølla kulturstasjon ser f.eks. ålreit ut og har en ikke alt for ille pris sammenliknet med f.eks. Bærum Roklubb eller Sandvika Seileforening :) Skal dessuten høre med den lokale skolen og det lokale grendehuset.

PS: Det bør kanskje nevnes at vi er hans stebarn, så da er det jo ikke en helt absurd tanke at vi snakker med f.eks. hans søsken og hans mor om å få til noe sammen :) De unner ham nok en slik fest like mye som vi gjør.

Jeg googlet:

lokaler til leie Bærum

Skrevet

En sånn type fest kan godt være et spleiselag syntes jeg, men ikke forvent mer enn noen hundrelapper pr person :) Spør heller folk om de kan ta med noe, f.eks en tar med noen loff og en tar med eggerøre osv osv og så kan dere få et flott koldtbord utav det :)

AnonymBruker
Skrevet

Skal det bli spleiselag synes jeg det bør være i form av en kurvfest hvor alle gjestene tar med seg litt mat (til en felles buffet) og egen drikke. Å kreve inngangspenger virker bare veldig, veldig rart. Hadde jeg vært jubilant og blitt overrasket med en fest hvor gjestene hadde betalt for å komme så hadde jeg blitt skikkelig ille berørt!

Anonymous poster hash: 8e305...df0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Skal det bli spleiselag synes jeg det bør være i form av en kurvfest hvor alle gjestene tar med seg litt mat (til en felles buffet) og egen drikke. Å kreve inngangspenger virker bare veldig, veldig rart. Hadde jeg vært jubilant og blitt overrasket med en fest hvor gjestene hadde betalt for å komme så hadde jeg blitt skikkelig ille berørt!

Anonymous poster hash: 8e305...df0

Enig

Anonymous poster hash: 88f8b...ee0

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...