AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #1 Skrevet 13. juli 2014 Hei, hvordan håndterer man B-mennesker som legger seg mellom 4-9 om natta/morgenen og står opp rundt 4/5 på ettermiddagen?Anonymous poster hash: 2ce4a...091
kapteinNorge Skrevet 13. juli 2014 #2 Skrevet 13. juli 2014 Det er vel ikke b-mennesker, det er bare fucked up fjortiss-døgnrytme? 9
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #3 Skrevet 13. juli 2014 Det er ikke et B-menneske, men en slask med døgnrytmeforstyrrelser Anonymous poster hash: 3b62b...e1d 2
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #4 Skrevet 13. juli 2014 Det er vel ikke b-mennesker, det er bare fucked up fjortiss-døgnrytme? Dette er snakk om et voksent menneske.. Anonymous poster hash: 2ce4a...091
embla1807 Skrevet 13. juli 2014 #5 Skrevet 13. juli 2014 Enig med AB over, det er ikke å være b-menneske. Det er personer med vrengt døgnrytme. 2
embla1807 Skrevet 13. juli 2014 #6 Skrevet 13. juli 2014 Men er dette en venn av deg TS? Eller kjæreste?
kapteinNorge Skrevet 13. juli 2014 #7 Skrevet 13. juli 2014 Dette er snakk om et voksent menneske..Anonymous poster hash: 2ce4a...091 Litt klønete formulert, men poenget er likefullt det samme: Dette er typisk feriedøgnerytme for ungdom som endelig er store nok til å være oppe så lenge de vil. De fleste vokser det av seg, men ikke alle. Så lenge en bor alene og har seg selv å forholde seg til er det ingen problem, men jeg mistenker at dette ikke er tilfellet her. Det eneste jeg vet om som fungerer er å istedet for å legge seg 4/5 som h*n pleier så må vedkommende være oppe hele natten også legge seg igjen i 9-10 tiden neste kveld. Derette må h*n legge seg på skjebelig tid og stå opp tidlig hver dag i en tid fremover, uavhengig om h*n ska noe eller ikke den dagen. Personlig hadde jeg en periode hvor jeg la meg 5 hver natt og sov til 4-ish neste ettermiddag. Måtte ha vekkerklokke hvis jeg skulle opp før 15.00 Hvis jeg sover lenge nå derimot, så er klokken maks 11 på formiddagen, uavhengig av om jeg har lagt meg 10 eller 2 kvelden før. 1
Apehjerne Skrevet 13. juli 2014 #8 Skrevet 13. juli 2014 Dette er kke nødvendigvis b- menneske men en person uten jobb eller en person med nattskift ol 2
Apehjerne Skrevet 13. juli 2014 #9 Skrevet 13. juli 2014 Det er ikke et B-menneske, men en slask med døgnrytmeforstyrrelser Anonymous poster hash: 3b62b...e1d Er det det? Hva med dem som jobber skift ol?
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #10 Skrevet 13. juli 2014 Litt klønete formulert, men poenget er likefullt det samme: Dette er typisk feriedøgnerytme for ungdom som endelig er store nok til å være oppe så lenge de vil. De fleste vokser det av seg, men ikke alle. Så lenge en bor alene og har seg selv å forholde seg til er det ingen problem, men jeg mistenker at dette ikke er tilfellet her. Det eneste jeg vet om som fungerer er å istedet for å legge seg 4/5 som h*n pleier så må vedkommende være oppe hele natten også legge seg igjen i 9-10 tiden neste kveld. Derette må h*n legge seg på skjebelig tid og stå opp tidlig hver dag i en tid fremover, uavhengig om h*n ska noe eller ikke den dagen. Personlig hadde jeg en periode hvor jeg la meg 5 hver natt og sov til 4-ish neste ettermiddag. Måtte ha vekkerklokke hvis jeg skulle opp før 15.00 Hvis jeg sover lenge nå derimot, så er klokken maks 11 på formiddagen, uavhengig av om jeg har lagt meg 10 eller 2 kvelden før. Vedkommende har prøvd dette. Fungerer en periode,så er det på'n igjen. Hjelper det med legebesøk?Anonymous poster hash: 2ce4a...091
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #11 Skrevet 13. juli 2014 Nja. Har levd i sammen med en som var sånn. Vi fikk til og med barn sammen, dog var barnet ikke planlagt. Av samme årsak så ble det slutt. Han var ikke en gang villig til å prøve å endre seg. Mannen kunne jo heller ikke jobbe med en sånn døgnrytme. Han holdt på dette iallfall 15 år. Anonymous poster hash: ceebd...d12
kapteinNorge Skrevet 13. juli 2014 #12 Skrevet 13. juli 2014 Vedkommende har prøvd dette. Fungerer en periode,så er det på'n igjen. Hjelper det med legebesøk?Anonymous poster hash: 2ce4a...091 Det vet jeg ingenting om. Det kan hende han har en form for sykdom eller noe, men slik det fremstår for meg virker det bare som en med veldig dårlig selvdisiplin. 1
Nevian Skrevet 13. juli 2014 #13 Skrevet 13. juli 2014 Jeg er 34 og har ikke vokst dette av meg. Døgnet mitt har tydeligvis 25 timer. Hvis kroppen min får bestemme selv forskyves døgnrytmen min sakte men sikkert litt for hver dag. Samtidig har det mye med selvdisiplin å gjøre. Hvis jeg legger meg ved midnatt og våkner ni, så er jeg jo teknisk sett uthvilt. Men det er ikke nødvendigvis det samme som å ha lyst til å stå opp. Jeg kan ligge å døse litt, og vips så er klokka tolv. Jeg må tvinge meg i seng hver kveld, men jeg får jo ikke sove. Når jeg så står opp klokka sju har jeg sovet for lite, og må ta igjen dette med en middagslur, som fort blir for lang den også. Dermed får jeg ikke sove om kvelden igjen. Ond sirkel. Og for de som ikke har selvdisiplinen som skal til for å få dette på rett kjøl er det bare én ting som kan tvinge det på plass: Bli forelder 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #14 Skrevet 13. juli 2014 Nja. Har levd i sammen med en som var sånn. Vi fikk til og med barn sammen, dog var barnet ikke planlagt. Av samme årsak så ble det slutt. Han var ikke en gang villig til å prøve å endre seg. Mannen kunne jo heller ikke jobbe med en sånn døgnrytme. Han holdt på dette iallfall 15 år. Anonymous poster hash: ceebd...d12 Det hørtes veldig slitsomt ut.. Var det du som alltid vekket han da eller? Denne personen ønsker å gjøre noe med det,og har hatt perioder der døgnrytmen har vært normal. H*n sliter ikke med å stå opp til jobb,eller hvis h*n skal noe. Det er verst når det er ferie/helg og ingenting å gjøre.. Anonymous poster hash: 2ce4a...091
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #15 Skrevet 13. juli 2014 Nja. Har levd i sammen med en som var sånn. Vi fikk til og med barn sammen, dog var barnet ikke planlagt. Av samme årsak så ble det slutt. Han var ikke en gang villig til å prøve å endre seg. Mannen kunne jo heller ikke jobbe med en sånn døgnrytme. Han holdt på dette iallfall 15 år. Anonymous poster hash: ceebd...d12 Dette. Det kan fungere fint så lenge man ikke trenger å ta del i samfunnet og andre rundt seg, men det et umulig å ha et velfungerende familieliv med en slik døgnrytme. Det er forresten påvist høyeste forekomst av diverse krefttyper hos de som jobber masse nattevakter over mange år, så med en slik døgnrytme så mistet man ikke bare det å delta i et vanlig samfunn men også flere år av livet.Anonymous poster hash: 9981b...2c3
Micolina Skrevet 13. juli 2014 #16 Skrevet 13. juli 2014 Det som funker for mange er å trene eller å være mer aktiv. Med mye frisk luft blir man gjerne døsig på kvelden når man setter seg ned og slapper av. Gjøre kroppen sliten rett og slett, slik at man sovner på kvelden og ikke midt på natta.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #17 Skrevet 13. juli 2014 Jeg jobber natt, så jeg har en døgnrytme som tilsier at jeg legger meg ca 08 om morgenen og står opp igjen mellom 14 og 16. Så jeg er tydeligvis en slask med fucked up døgnrytme? Men som vanlig har A mennesker null forståelse for at folk har en annen døgnrytme enn de selv... Jeg vet ikke hva som er mest fucked up egentlig. Å ha null forståelse for at folk er forskjellige eller være B menneske. Anonymous poster hash: eb1a1...fa6
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #18 Skrevet 13. juli 2014 Jeg er sånn. Jeg er B-menneske så det holder, og når jeg har muligheten snur jeg døgnet. Det skjer gradvis, men sikkert. Feks nå har jeg hatt ferie 3 uker. I starten la jeg meg 1-2 og sov til ca 12. Så begynte jeg å legge meg litt og litt senere, fordi jeg var ikke trøtt + jeg elsker natta! Nå legger jeg meg i 5-6 tiden om morgenen, ligger en stund før jeg får sove. Og våkner av meg selv kl 16. Prøver å ha på vekkeklokke, men smeller den bare av om jeg ikke har noe jeg skal rekke. Er singel og ingen å ta hensyn til sånn sett. Er bare sånn jeg er og trives. Når jeg jobber er det opp kl 7, og lide seg gjennom morgenen:p Og i helgene burer jeg til minst 12, helst 2. Sover til jeg våkner, elsker det! Anonymous poster hash: 84340...4b1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå