AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #1 Skrevet 13. juli 2014 Jeg har alltid hatt kviser. Selvfølgelig verst i tenårene, med store verkende kviser som etterlot seg stygge arr i ansiktet mitt. Det har heldigvis roet seg betraktelig, men har nesten alltid en eller flere kviser i ansiktet til enhver tid. Nå har jeg faktisk hatt et opphold på noen uker hvor jeg ikke har hatt kviser, men i morges våknet jeg opp med en svær en mellom øyenbryna....... Sist uke var jeg hos legen for å høre hva som kunne gjøres. Jeg hadde bl.a lest om en kur som visstnok skulle være veldig effektiv og sette en stopper for kvisene, men den kuren avskrev hun fort, da det kunne føre til leddgikt osv.. Hun listet opp en rekke midler jeg kunne prøve, men jeg har prøvd alt fra før av uten at det fungerte. Fortalte også at jeg som 16-åring ble satt på antibiotika mot kviser. Hun sa at dette bare var noe jeg måtte lære meg å leve med, og jeg syns det var et litt merkelig svar å få, skal jeg liksom betale 175,- for å få et sånt svar, leve med kvisene har jeg da virkelig gjort i snart 20 år. Hva gjør jeg? Føler jeg aldri kommer meg helt utav tenåra pga disse j.... kvisene. Er det noen som har prøvd den kuren jeg nevnte ovenfor? Er den effektiv? Må man ha lengeresept for å få tak i det? Noen andre smarte forslag fra folk som virkelig har vært plaget med akne? Forresten så har jeg et sunt kosthold, holder meg unna snop og brus, drikker mye vann...........Anonymous poster hash: 63b3e...415
Marie90 Skrevet 13. juli 2014 #2 Skrevet 13. juli 2014 Det er flere tråder om kviser. Har du gått på roaccutane? Det hjelper for de fleste, men du kan selvsagt ikke starte på det nå som det er "en gang iblant". Det er kun for genetiske, langvarige og aggressiv acne det blir brukt (dvs. også rygg og bryst, ikke kun ansikt).
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #3 Skrevet 13. juli 2014 Hei Jeg har vært plaget med uren hud og kviser siden jeg var 13 år. Etter at jeg ble voksen (er 33 år nå) fikk jeg fremdeles "byller" av kviser i ansiktet, på brystet og av og til på ryggen minst 1 gang i måneden (i forb. med pms/mensen). Det som hjalp meg var rens av huden og inntak av sunt fett. Jeg har holdt på med dette et par år nå og huden har virkelig blitt fin. Perfekt blir den aldri, men jeg får ikke lengre vonde og betente kviser. Jeg holder meg unna antibiotika (jeg kan ikke fatte at legen din gir deg dette!) og mange ulike produkter. Jeg er av den oppfatning at hud og kropp blir stresset av alle kjemikaliene i produktene, enten de er dyre ei. Jeg gjør det enklest mulig. 1. Mitt best tips er nattlysolje som fås kjøpt på helsekost. Jeg bruker Life sin, den koster 145,- tror jeg og den har jeg i ca 2-3 mnd. Jeg tar èn kapsel hver dag sammen med 1 kapsel tran. 2. Høyne inntaket av sunt fett i kostholdet. Jeg spiser MYE fet fis, nøtter, avkokado. I tillegg spiser jeg mye spinat og grønnkål (i smoothie). 3. Rens huden hver morgen og hver kveld (dette gjør du sikkert allerede). Bruk snille produkter. Jeg lager meg toner av eplecidereddik, vann og tetreolje. Det var mine beste råd. Håper det hjelper, vet nemlig hvor plagsomt det er med uren og stresset hud. Anonymous poster hash: 3959b...c2d
Marie90 Skrevet 13. juli 2014 #4 Skrevet 13. juli 2014 Dersom kviser kun kommer periodevis og annen antibiotika ikke fungerer er det dessverre ikke mye mer å gjore. Så jeg forstår legen din, det er ikke slik at de utretter mirakler heller. Det er selvsagt fortsatt ting du kan gjore, men det betyr kun via egen hjelp - kosthold, hudpleie, behandlinger hos hudlege, livsstilsendringer osv. Jeg får fortsatt kviser, jeg bare takler det så godt jeg kan, damper ansiktet, renser med sitron. Bruker også en gele som heter Duac - den smores på om kvelden og kvisen er ofte torket ut neste morgen. Dette skrev jeg i andre traaden: Det er vel forskjellig, men de fleste leger har, naturlig nok, strenge krav til roaccutane. Det at folk snakker om kosthold, hudpleie og stress er jo ikke rart. Det HAR innvirkning på huden, og mange vet ikke til hvilken grad. Det er ikke bare snakk om sunt vs. usunt, men mengden sukker, mengde ferdigprodusert mat, alkohol. Noen opplever også bedre hud ved å kutte gluten eller meieri. Renhold av huden gjelder ikke bare å vaske den hver dag og unngå foundation, men skifte putetrekk ofte og vaske dem glovarmt, unngå å ta seg for mye på huden, dampe den iblant og åpne porene, peele en gang i uken men ikke for oftere (da det gir sårbar hud som tåler mindre bakterier) osv. Jeg hadde selv mye kviser og jeg er enig i at folk skal vite at det ikke er en refleksjon på livsstil nodvendigvis, og at det ofte er hormonall ubalanse. Men at folk nevner kosthold og hudpleie i seg selv er jo ikke rart. Vi utsetter oss for mye rart i disse dager og spiser mat som kroppen ikke er laget til å fordoye, og huden er vårt storste organ som kroppen ofte bruker til å "si ifra" når ting ikke er ok på innsiden. Kviser kan komme av livsstil, hormoner eller genetikk - eller alle tre. Det er som oftest der genetikk også er inne i bildet at roaccutane blir et tema. Legen vil derfor sannsynligvis undersoke hvor ille det er, og sporre ang. livsstil, se hvilke soner du får kviser i og om det kommer og går (da kviser rundt mensen f.eks. er normalt). Jeg hadde forferderlige kviser over hele ansiktet - ikke bare T-sonen, men kinn også. Hadde på ryggen og nupper/småkviser på brystet. Jeg hadde testet alle hudpleiemidler samt tetracyclin. Det var tette porer overalt og i tillegg noen dype, vonde kviser som var smertefulle og ikke forsvant. Det var tydelig at det var en overproduksjon av talg over det hele. I tillegg gikk min soster til samme hudlege og hadde verre plager. Vår mor hadde også dette, opp i voksen alder. Så det var tydelig at det var genetisk anlagt. Du må snakke med en hudlege om dette og han kan se det an. Gå en dag du har normale utbrudd, uten sminke men også uten å ha klemt på dem. Det er også viktig at du ikke blir gravid og en god lege vil kreve å graviditetstest for at du skal få resept.
Gjest Carousel Skrevet 13. juli 2014 #5 Skrevet 13. juli 2014 (endret) Gå til privatpraktiserende hudlege hvis du vil ha denne hestekuren Isotretionin. Det er ikke alle som kan få den fordi den er så sterk, men hvis fastlegen din er lite samarbeidsvillig, kan du iallefall gå til en hudlege og få konsultasjon Det er vel leververdiene dine som avgjør om du kan gå på den eller ikke, ettersom det er A-vitamin den er basert på. Den gis til de som er hardest rammet som Marie90 over her sier, men det er mange som får denne kuren hvis de har vært plaget over lengre tid også Ellers er det viktig med en god hudpleierutinerutine, de fleste med uren hud trenger en god, tilpasset rutine. Hvis du bruker sminke, er det viktig å vaske kostene ofte Endret 13. juli 2014 av Carousel
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #6 Skrevet 13. juli 2014 Det er flere tråder om kviser. Har du gått på roaccutane? Det hjelper for de fleste, men du kan selvsagt ikke starte på det nå som det er "en gang iblant". Det er kun for genetiske, langvarige og aggressiv acne det blir brukt (dvs. også rygg og bryst, ikke kun ansikt). Jo, man kan få dem kun for ansiktet. Jeg har kviser kun i ansiktet og gikk på Isotretinoin i et halvt år. Funka dessverre ikke på meg, og det var en del bivirkninger. Bruker Epidio nå og har sjelden kviser.Anonymous poster hash: 57da1...d34
Marie90 Skrevet 13. juli 2014 #7 Skrevet 13. juli 2014 Kan legge til at Retinol-serum, som generelt er mot rynker, også ofte fungerer mot acne. Den er uansett gunstig å bruke fra midten/slutten av tyveårene, da det er det mest effektive middelet mot rynker. 1
cerruti Skrevet 13. juli 2014 #8 Skrevet 13. juli 2014 Obagi hudprogram anbefales på det varmeste. Sjekk hudlege / hudpleier m ansvarlig lege som fører dette. Anbefaler deg kvisepakken i første omgang.
Gjest BabyBlue Skrevet 13. juli 2014 #9 Skrevet 13. juli 2014 Prøv å kutt ut meieriprodukter og hvetemel i en periode. Ca en eller to måneder, gjerne bli enda strengere på sukkerinntak. Om huden blir fin kan du introdusere det tilbake i dietten litt etter litt og se om det blir noen reaksjon. Er nemlig mange som reagerer på meieriprodukter, gluten, sukker osv. Jeg ble ikke bedre av livsstilsendring og dro til hudlege og fikk resept på isotretinoin. Har hatt fin hud siden, fastleger skulle ikke hatt lov til å konme med anbefalinger angående acne. Har 90% av gangene ikke peiling på hva de snakker om, og gjør prosessen bare lang og enda dyrere.
Gjest BabyBlue Skrevet 13. juli 2014 #10 Skrevet 13. juli 2014 Selvsagt det første man burde prøve er skikkelig hudpleie, om du ikke har hoppet på det allerede?
Gjest Ung tøff mann Skrevet 13. juli 2014 #11 Skrevet 13. juli 2014 Har du gått på roaccutane? Anbefaler denne! Prøvde den da jeg var yngre.
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #12 Skrevet 13. juli 2014 Jeg har ofte mye urenheter i ansiktet. Så var jeg én uke i hellas forrige uke. Alle kvisene forsvant. Anonymous poster hash: 24232...b4a
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #13 Skrevet 13. juli 2014 Hei Jeg har vært plaget med uren hud og kviser siden jeg var 13 år. Etter at jeg ble voksen (er 33 år nå) fikk jeg fremdeles "byller" av kviser i ansiktet, på brystet og av og til på ryggen minst 1 gang i måneden (i forb. med pms/mensen). Det som hjalp meg var rens av huden og inntak av sunt fett. Jeg har holdt på med dette et par år nå og huden har virkelig blitt fin. Perfekt blir den aldri, men jeg får ikke lengre vonde og betente kviser. Jeg holder meg unna antibiotika (jeg kan ikke fatte at legen din gir deg dette!) og mange ulike produkter. Jeg er av den oppfatning at hud og kropp blir stresset av alle kjemikaliene i produktene, enten de er dyre ei. Jeg gjør det enklest mulig. 1. Mitt best tips er nattlysolje som fås kjøpt på helsekost. Jeg bruker Life sin, den koster 145,- tror jeg og den har jeg i ca 2-3 mnd. Jeg tar èn kapsel hver dag sammen med 1 kapsel tran. 2. Høyne inntaket av sunt fett i kostholdet. Jeg spiser MYE fet fis, nøtter, avkokado. I tillegg spiser jeg mye spinat og grønnkål (i smoothie). 3. Rens huden hver morgen og hver kveld (dette gjør du sikkert allerede). Bruk snille produkter. Jeg lager meg toner av eplecidereddik, vann og tetreolje. Det var mine beste råd. Håper det hjelper, vet nemlig hvor plagsomt det er med uren og stresset hud. Anonymous poster hash: 3959b...c2d Du spiser MYE fet FIS? Ahhh deilig. Anonymous poster hash: 1a33f...f5a
Nuttery Skrevet 13. juli 2014 #14 Skrevet 13. juli 2014 Anbefaler denne! Prøvde den da jeg var yngre. Jeg har også gått på Roaccutane (to ganger), og anbefaler det virkelig.
Gjest lipgloss Skrevet 13. juli 2014 #15 Skrevet 13. juli 2014 prøv roacutane,stopper acne permanent,litt bivirkninger,men de er minimale,som tørre lepper og litt sart hud,dette går over når kuren er slutt.Du vil bli kvitt uren hud og kviser for godt
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #16 Skrevet 13. juli 2014 Du spiser MYE fet FIS? Ahhh deilig. Anonymous poster hash: 1a33f...f5a Jeg spiser mye fet fisk. Regnet med de fleste skjønte det Anonymous poster hash: 3959b...c2d
Marie90 Skrevet 13. juli 2014 #17 Skrevet 13. juli 2014 prøv roacutane,stopper acne permanent,litt bivirkninger,men de er minimale,som tørre lepper og litt sart hud,dette går over når kuren er slutt.Du vil bli kvitt uren hud og kviser for godt Jeg tviler på at TS kvalifiserer for roaccutane. De som får det har veldig mye, aggressivt og permanent (ikke bare i perioder). En eller to i ansiktet, selv om de er vonde, er som regel ikke nok. Roaccutane setter ned talgproduksjonen aggressivt (derav sart hud og torre lepper) og man skal ha ekstremt sterk produksjon for at dette er ok. Ellers blir man helt uttorket. Det er heller ikke slik at roaccutane fjerner kviser permanent. Man kan få nye utbrudd nå og da, det vil bare ikke bli like ille som det var. Utbruddene TS har virker som det jeg har nå, noen år etter ferdig roaccutane-kur.
Marie90 Skrevet 13. juli 2014 #18 Skrevet 13. juli 2014 Uansett TS, mine tips er; - Duac gele. Fås med respet fra hudlegen. Legges på kviser om kvelden. - Oljefri dagkrem, mild peeling en gang i uken, retinolserum noen kvelder i uken. - Damp ansiktet noen ganger per uke. Det åpner porene - rens deretter skikkelig, gjerne med sitron. - Vask putetrekk hver uke, på 60 eller 90 grader. - Brukt minimalt med sminke på huden, hvis du må - mineralpudder. - Vask sminkekostene grundig ofte, bytt dem også ut. - Få litt sol på huden, om det så er via solarium en sjelden gang. - Ta fiskeolje hver morgen. Spis rent, avocado, rokelaks og notter. - Kutt alkohol så mye du kan. - Eksprimenter med hva som hjelper på huden - kutte ut gluten, meieri osv. - Unngå sukker for enhver pris. - Vit hvordan du skal poppe kviser om du må (med sterilisert nål og bomull) Pen hud krever innsats, men det er verdt det å jobbe for det. 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #19 Skrevet 13. juli 2014 Hvis du innimellom fortsatt får store kviser tror jeg du rett og slett må leve med det. Du skrev at du nå hadde en stor kvise, dessverre er det slik som skjer selv når man er eldre. Vær glad du ikke er i tenårene og har mye av det. Det beste du kan gjøre for huden din tror jeg er å gå gjennom kostholdet ditt og forsøke å legge merke til om det er noe spesielt du spiser event rundt den tiden du får kviser. Kan det være hormonelt? Selv har jeg fin hud nå, men det kommer alltid noen kviser rundt den tiden i mnd, selv om jeg er i midten/slutten av 30-årene. Og sist, men ikke minst, rens huden med gode hudpleieprodukter og bruk ikke MYE sminke, da det kan tette igjen porene. Det er mye man kan gjøre før man velger medisinsk hjelp, og den medisinske hjelpen skal jo da bare være for de som er mye plaget med dette. Ikke pga en kvise en gang i blant. Anonymous poster hash: b505d...d91
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #20 Skrevet 13. juli 2014 Jeg er nesten 40 år og får én kvise i måneden rundt menstider. Har lært meg å leve med dette, blitt spesialist på å gjenkjenne de forskjellige typene kviser og hva jeg bør gjøre med dem/ hvem av dem som har det best med å ikke røres i det hele tatt. Anonymous poster hash: d14e1...22e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå