Gå til innhold

Bryllup og dåp samtidig. Vär så snill og hjelp meg

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei kjäre kg kvinner (og menn)

Vi skal döpe barnet vårt i september og har bestemt oss for å ha bryllup samtidig. Vi har alt sendt ut invitasjoner til dåp. Så det blir et overaskelses bryllup ( Bare våre mödre vet om dette) jeg har aldri värt i bryllup så det er ikke helt greit å planlegge ; )

Det jeg tenker på er jo at kanskje noen blir lei seg for ikke å ha fått värt med på planleggnign osv. Vi skal ha bare den närmeste familien. Og flere har sakt at vi burde ha bryllup samtidig, men vi har bare pratet det bort ;) Så jeg tror ikke det blir noe problem. Hadde du som när familie villet vite om byllupet på forhånd?

Her jeg bor er det vanlig at brud og brudgom går opp kirkegulvet sammen. Så vi tar vielsen först. Så ingen får sett meg i brudekjole. Tenkte at brudgommen bärer barnet opp samtidig og lever til svigermor, eller mamma. Vi skal ikke ha forlovere. Så hva gjör jeg med brudebukketen?

Vi kommer til å legge mest fokus på dåpen. Så det blir sikkelig fint koldtbord også kaffe og kaker. Enkel bryllupskake og selvfölgelig en fin dåpskake. Ingen alkohol da det kommer en alkoholiker... Tips til drikke vi kan servere?

Hvis du skal servere koldtbord, kan du nevne noen retter DU vil skal väre med?

Bryllups tradisjoner vi skal ha med. Er at mannen skal holde tale. Vi skal skjäre kake. Og jeg skal holde en liten tale. Mistenker at mamma og svigermor kanskje sier noen ord.

Noe mer vi burde ha med? Bryllupsvals midt på dagen frister ikke. Og föles kanskje litt teit?

Jeg skal til frisöen för vielsen som er kl 14:00. Vi har to små barn så jeg tror ikke vi rekker noen fotografering för vielsen. Vi skal bruke en hobby fotograf og hun vet om dette også. Kommer ikke til å bruke lang tid på dette. Og jeg har tittet på dåpslokalet og vi kan fotografere utenfor. Er feks en kjempe fin steinbru der : )

Gjestene kan fint gå fra kirken til lokale om de vil. Det tar 5 min. Vi skal selv gå tenkte vi : ) I lokalet tenkte vi at det kunne stå velkomstdrinker. Vet ikke hva det skulle värt? Og frisk oppskåret frukt. Som de kan ha til vi är ferdig med fotograferingen som jeg håper ikke tar såå langt tid. Mat blir servert med en gang vi er ferdige.

Hva er det jeg ikke har tenkt på? Hva burde jeg ha med? Bör gjestene ha noe å gjöre mens vi tar bilder?

Takk for hjelpen :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forlovere er dere nødt til å ha. De skal skrive under papirer (forlovererklæring) på at dere fyller vilkårene for å gifte dere. Dere må også ha vitner i kirken, vanligvis er dette forloverne. Siden deres mødre allerede vet om bryllupet foreslår jeg at dere bruker dem som forlovere. Brudebuketten kan du gi til din mor under selve vielsen. Eller kanskje rett og slett legge på stolen?

Begge mødrene er informert, og det er gjerne de som er mest opptatt av planleggingen (bortsett fra brudeparet), så der er dere dekket.

Brudevals gjør dere som dere vil med. Helt greit å ha det etter middag, hvis dere ønsker det. Og selvfølgelig helt greit å droppe det. Hvis det skal være mulighet for å danse må dere gi beskjed om at det ikke blir noen bryllupsvals, hvis ikke kommer gjestene til å vente på den før de går ut på dansegulvet. (Dere risikerer også at noen insisterer på brudevals.)

Hjelp i forbindelse med selskapet kan kamufleres som hjelp til barnedåpen, både når det gjelder pynting og kakebaking. Hva med barnevakt bryllupsnatten? Der kan sikkert en av mødrene deres stille opp, hvis dere ønsker det.

Hos oss er karbonader alltid populært på koldtbord. Jeg er veldig glad for å få roastbeef og fiskekabaret, og gjerne laks og eggerøre. Jeg er veldig glad i røkelaks. Og så kommer det an på hvor enkelt/vanskelig dere skal gjøre det. Noen varme småretter er godt, men diverse oppskåret pålegg fungerer også veldig fint.

Til alkoholfri velkomstdrink har vi gjerne brukt mozell. Du kan gjerne fryse jordbær enkeltvis og bruke det i stedet for isbiter. Da blir det litt mer fest over drikken.

Hvor lang tid tror du fotograferingen vil ta? Gjestene klarer nok å underholde seg selv en stund, og et overraskelsesbryllup gjør nok at de har en del å snakke om.

• Liker 1
Skrevet

Forlovere er dere nødt til å ha. De skal skrive under papirer (forlovererklæring) på at dere fyller vilkårene for å gifte dere. Dere må også ha vitner i kirken, vanligvis er dette forloverne. Siden deres mødre allerede vet om bryllupet foreslår jeg at dere bruker dem som forlovere. Brudebuketten kan du gi til din mor under selve vielsen. Eller kanskje rett og slett legge på stolen?

Begge mødrene er informert, og det er gjerne de som er mest opptatt av planleggingen (bortsett fra brudeparet), så der er dere dekket.

Brudevals gjør dere som dere vil med. Helt greit å ha det etter middag, hvis dere ønsker det. Og selvfølgelig helt greit å droppe det. Hvis det skal være mulighet for å danse må dere gi beskjed om at det ikke blir noen bryllupsvals, hvis ikke kommer gjestene til å vente på den før de går ut på dansegulvet. (Dere risikerer også at noen insisterer på brudevals.)

Hjelp i forbindelse med selskapet kan kamufleres som hjelp til barnedåpen, både når det gjelder pynting og kakebaking. Hva med barnevakt bryllupsnatten? Der kan sikkert en av mødrene deres stille opp, hvis dere ønsker det.

Hos oss er karbonader alltid populært på koldtbord. Jeg er veldig glad for å få roastbeef og fiskekabaret, og gjerne laks og eggerøre. Jeg er veldig glad i røkelaks. Og så kommer det an på hvor enkelt/vanskelig dere skal gjøre det. Noen varme småretter er godt, men diverse oppskåret pålegg fungerer også veldig fint.

Til alkoholfri velkomstdrink har vi gjerne brukt mozell. Du kan gjerne fryse jordbær enkeltvis og bruke det i stedet for isbiter. Da blir det litt mer fest over drikken.

Hvor lang tid tror du fotograferingen vil ta? Gjestene klarer nok å underholde seg selv en stund, og et overraskelsesbryllup gjør nok at de har en del å snakke om.

Tusen akk for svar :)

Ja vet vi må ha forlover på papiret. Det jeg mente var at vi ikke ville ha noen i kirken. Våre mödre har skrevet på forlovererkläringen : )

Smart det med buketten. Begge deler funker jo fint!

Får vel ha en sang på lur i tilfelle noen insister ja ; )

Barnevakt hadde ikke värt dumt nei! men jeg fullammer enda og det dåpsbarnet er bare 3 mnd og jeg syns det er for tidlig for barnevakt. Vi får ta det igjen senere ; )

Veldig smart med "dåpshjelp".

Da har jeg ikke bomme helt på koldtbordet. Det du har nevnt har jeg tenkt til å ha med borsett fra fiskekabaret. Men det vet jeg mamma er bra på å lage!

Mosell og jordbär blir sikkert veldig bra!

Håper det tar bare en halvtime. Ja de får nok litt å snakke om ja :D

Gjest Blondie65
Skrevet

Reker, grønn salat, pastasalat, melon og parmaskinke - veldig gode koldtbord alternativer.

AnonymBruker
Skrevet

Er dere i sverige? Var i et bryllup der hvor de serverte smårgåstårte og en frisk musserende med jordbær i (kan jo bruke cider?) som velkomstdrink og litt "snacksemat". Var utrolig populært blant norske gjester, for oss fleste var det et første møte med smørgåstårte!

(Tenker på måten du skriver æ/ø på... ;) )

Anonymous poster hash: d9b6c...402
AnonymBruker
Skrevet

Vær så snill å ha noe annet i tillegg til Mozell. Ikke alle er glad i søt drikke. Polet har også gode alkoholfrie most og cider.

Anonymous poster hash: 31a1b...54c

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Ja, anbefaler både alkoholfritt øl (Erdinger eller Clausthaler) samt Farris eller annet godt vann med bobler. I tillegg vann uten bobler.

Finnes også cider som ikke er fullt så søte.

Skrevet

Er dere i sverige? Var i et bryllup der hvor de serverte smårgåstårte og en frisk musserende med jordbær i (kan jo bruke cider?) som velkomstdrink og litt "snacksemat". Var utrolig populært blant norske gjester, for oss fleste var det et første møte med smørgåstårte!

(Tenker på måten du skriver æ/ø på... ;) )

Anonymous poster hash: d9b6c...402

Ja det er sverige : ) Cider går såklart også ja. Smörgåstårta er en god i det. Men jeg er ikke glad i snitter en gang ; ) Mange hadde sikkert syns det var fint!

I tillegg er jeg litt lei siden vi ofte spiser det på jobben; )

Vær så snill å ha noe annet i tillegg til Mozell. Ikke alle er glad i søt drikke. Polet har også gode alkoholfrie most og cider.

Anonymous poster hash: 31a1b...54c

Smart! Får ta meg en tur innom polet.

Ja, anbefaler både alkoholfritt øl (Erdinger eller Clausthaler) samt Farris eller annet godt vann med bobler. I tillegg vann uten bobler.

Finnes også cider som ikke er fullt så søte.

Takk fro tips! Clausthaler blir det absoulutt ! boblevann også!

Reker, grønn salat, pastasalat, melon og parmaskinke - veldig gode koldtbord alternativer.

Reker ja! Burde disse skrelles? vet ikke om vi rekker det. I forje dåp hadde jeg intrykk av at ingen gadd å ta reker fordi de måtte skrelles selv.

Gjest Blondie65
Skrevet

Ja det er sverige : ) Cider går såklart også ja. Smörgåstårta er en god i det. Men jeg er ikke glad i snitter en gang ; ) Mange hadde sikkert syns det var fint!

I tillegg er jeg litt lei siden vi ofte spiser det på jobben; )

Smart! Får ta meg en tur innom polet.

Takk fro tips! Clausthaler blir det absoulutt ! boblevann også!

Reker ja! Burde disse skrelles? vet ikke om vi rekker det. I forje dåp hadde jeg intrykk av at ingen gadd å ta reker fordi de måtte skrelles selv.

Hør med mødrene deres. Går jo også an å kjøpe ferdigskrelte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...