Gå til innhold

lure barn å sovne selv

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har et barn som er avhengig av å bli holdt i hånden når han skal sove. Blir helt hysterisk når vi går ut av rommet. Helt siden han ble født han han slitt med mye vondt i magen grunnet allergier som har tatt lang tid å finne ut av. Har derfor tenkt at det er bedre at han sovner mens vi holder han i hånda enn at han ikke sovner. Men nå er det gått over til å bli en skikkelig uvane. Noen som har tips til hvordan vi kan komme dit hen at vi kan legge han i sengen og si go natt for så å gå ut og at han da sovner av seg selv?

Gidder ikke spydige og frekke kommentarer.

Anonymous poster hash: 0eb92...473

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gammel er han da?

Anonymous poster hash: 4ffbe...4c3
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altfor gammel til å holde på slik:på er 14 måneder

Skrevet

Kan dere ikke bare holde han i hånda da?

Så lenge det ikke tar en time så er det vel ikke noe stress.

Jeg sitter ennå å stryker lillegutt på ryggen til han sovner og han er 2.5 :) Av og til sovner han når hodet treffer puten andre ganger så ligger han å glipper med øynene i 10 min før han sovner, det er jo kjempekos.

• Liker 4
Skrevet

Prøve å bytte ut hånden deres med noe annet? F.eks. bamse eller koseklut? Introdusert erstatningen gradvis mens dere fortsatt holder i hånden, og over tid prøv å få ham til å sovne med f.eks. bamsen mens dere er i rommet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke bare holde han i hånda da?

Så lenge det ikke tar en time så er det vel ikke noe stress.

Jeg sitter ennå å stryker lillegutt på ryggen til han sovner og han er 2.5 :) Av og til sovner han når hodet treffer puten andre ganger så ligger han å glipper med øynene i 10 min før han sovner, det er jo kjempekos.

Tar ofte opp mot en time Før han sovner. Ikke fordi han ikke er trøtte, men fordi han vet han får " oppmerksomhet" når vi legger han ned hver gang han reiser seg. Nå begynner han snart i barnehagen, og hadde ikke gjort noe om han klarte å sovne selv.

AnonymBruker
Skrevet

Prøve å bytte ut hånden deres med noe annet? F.eks. bamse eller koseklut? Introdusert erstatningen gradvis mens dere fortsatt holder i hånden, og over tid prøv å få ham til å sovne med f.eks. bamsen mens dere er i rommet.

Han bruker sett, men vil ikke ha kose klut. Får han bamsen m i sengen begynner "dagen igjen" og skal bare leke og tulle. Selv om han er studpings trøtte .

Skrevet

Tar ofte opp mot en time Før han sovner. Ikke fordi han ikke er trøtte, men fordi han vet han får " oppmerksomhet" når vi legger han ned hver gang han reiser seg. Nå begynner han snart i barnehagen, og hadde ikke gjort noe om han klarte å sovne selv.

Akkurat det med barnehagen tror jeg ikke du skal bekymre deg for. De får til det utroligste, og lager nye vaner som barnet godtar fordi de ikke er hjemme.

Skrevet

Han bruker sutt, men vil ikke ha kose klut. Får han bamsen m i sengen begynner "dagen igjen" og skal bare leke og tulle. Selv om han er studpings trøtte .Anonymous poster hash: 0eb92...473

Han bruker sett, men vil ikke ha kose klut. Får han bamsen m i sengen begynner "dagen igjen" og skal bare leke og tulle. Selv om han er studpings trøtte .Anonymous poster hash: 0eb92...473

Skrevet

Han bruker sett, men vil ikke ha kose klut. Får han bamsen m i sengen begynner "dagen igjen" og skal bare leke og tulle. Selv om han er studpings trøtte .

Noe som tilhører dere foreldre da, med deres lukt på? T-skjorte?

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat det med barnehagen tror jeg ikke du skal bekymre deg for. De får til det utroligste, og lager nye vaner som barnet godtar fordi de ikke er hjemme.

Eneste er at han skal gå i bhg som jeg selv jobber i.

AnonymBruker
Skrevet

Noe som tilhører dere foreldre da, med deres lukt på? T-skjorte?

Er virkelig verdt et forsøk:)

AnonymBruker
Skrevet

Ville ventet til han startet i barnehagen.

Når dere er på tilvenning kan du ikke sitte og holde han i hånda, når han skal sove. Vis han at ingen av de andre barna gjør dette med foreldrene sine.

Snakk med han noen dager på forhånd om at han skal være i barnehagen sånn og sånn, han skal sove der uten at dere kan holde hånda.

Når dere kommer hjem, fortell han at når han skal legge seg, begynn tidlig før han legger seg og gjenta flere ganger, så er han stor gutt og skal sovne aleien når han legger seg, og at du/dere er i stua.

Når han begynner i barnehagen blir han trett på en annen måte, de fleste pleier da å sovne mye greiere. Poengter masse rundt at han er stor, store barn går i barnehagen, osv.

Evntuelt kan du snakke med helsestasjonen. Alle helsestasjoner har psykolog tilknyttet seg som et lavterskeltilbud og dette er gratis for deg å benytte deg av ved behov.

Anonymous poster hash: 33cad...fdc

AnonymBruker
Skrevet

Tar ofte opp mot en time Før han sovner. Ikke fordi han ikke er trøtte, men fordi han vet han får " oppmerksomhet" når vi legger han ned hver gang han reiser seg. Nå begynner han snart i barnehagen, og hadde ikke gjort noe om han klarte å sovne selv. Anonymous poster hash: 0eb92...473

Han har lært å forbinde det å sovne med kosestund. Da kan det ta lengre tid å sovne pga det stimuliet (å holde hånden). Man må gradvis avvenne han med dette, slik som Harlekin sier, erstatte hånden med noe annet, f eks bamse eller koseklut. Så kan man sitte i rommet, før man gradvis sitter kortere og kortere tid. Selvsagt vil han gråte i begynnelsen og kreve håndholdingen tilbake, så da må man være konsekvent. Det er ikke farlig for et barn å gråte eller protestere litt.

Anonymous poster hash: bdc90...837

Skrevet

Slipp hånden av og til og stryk på han

• Liker 1
Skrevet

Han er bare 14 mndr.Hvis han trenger den nærheten, så la han få den. This too shall pass.

• Liker 5
Skrevet

Synes ikke han er gamle gutten. Det er ikke alle barn som sovner lett av seg selv og sovet gjennom hele natta osv før de er 2 år. Selv kiler jeg også ungen min på ryggen til h*n sovner, og det kan ta alt mellom 10min til én time. Alt avhenger av hvor trøtt og sliten barnet er før det legger seg. Stort sett er kilingen på ryggen beroligende, og barnet føler seg derfor trygg og sovnet som oftest ganske raskt.

• Liker 1
Skrevet

Vår er 15 måneder og må ofte sovne sammen med meg for å klare å sove. Synes ikke han er så gammel jeg da, og trenger han den nærheten skal han få den..

AnonymBruker
Skrevet

Vår på 13 måneder blir ammet i søvn. Minste motstands vei er vårt motto ;)

Anonymous poster hash: 0a660...fc4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...