Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg har hatt innboforsikring registrert på studiestedet mitt, men har nå flyttet. Skal snart flytte sammen med samboer/kommende ektemann, som har innboforsikring. Kan jeg bare si opp min (som fortsatt er registrert på forrige bosted)? Gjelder innboforsikring for boligen og dens innbo, eller kun innboet til den forsikringen er skrevet på?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Innboforsikringen gjelder innbo på den adressen du er folkeregister registrert på.

Har du flyttet og ikke meldt flytting til folkeregisteret, så har du heller ikke en gyldig innboforsikring.

Les betingelsene for innboforsikringen din. Alle avtaler så er det viktig å lese alt særlig det med minst skrift.

Å si opp din innboforsikring før du har forhørt deg om hvor mye din samboers innbo er forsikret for er jo avhengig av hvor høy dekning han har og hvormye dere eier til sammen og evt. Må kjøpe nytt om bygningen brenner ned.

Snakk med samboer og forsikringsselskapene dere har. Se på hvem sin forsikring det er mest gunstig for dere å beholde, uti fra dekning/betingelser og pris. Husk at god rettshjelpsdekning på innboforsikring kan være gull værdt.

Anonymous poster hash: 7267c...a0d

Gjest Ciegus
Skrevet

Innboforsikringen gjelder innbo på den adressen du er folkeregister registrert på.

Har du flyttet og ikke meldt flytting til folkeregisteret, så har du heller ikke en gyldig innboforsikring.

Les betingelsene for innboforsikringen din. Alle avtaler så er det viktig å lese alt særlig det med minst skrift.

Å si opp din innboforsikring før du har forhørt deg om hvor mye din samboers innbo er forsikret for er jo avhengig av hvor høy dekning han har og hvormye dere eier til sammen og evt. Må kjøpe nytt om bygningen brenner ned.

Snakk med samboer og forsikringsselskapene dere har. Se på hvem sin forsikring det er mest gunstig for dere å beholde, uti fra dekning/betingelser og pris. Husk at god rettshjelpsdekning på innboforsikring kan være gull værdt.

Nei, min innboforsikring gjaldt/gjelder for adressen jeg bodde på inntil nylig, og der har jeg aldri vært folkeregistrert (fordi jeg var student). Så spørsmålet er om jeg skal si den opp, eller registrere den på min samboers adresse (som er min folkeregistrerte adresse). Men da vil vi jo ha to forsikringer på samme adresse...

Vilkårene ligger godt pakket ned i flyttelasset og jeg er på ferie. :P vi skal snart gifte oss og kjøpe ny bolig sammen, så det er hva vi skal gjøre i denne overgangsperioden jeg lurer på...

Gjest Wei Wei
Skrevet

Nei, min innboforsikring gjaldt/gjelder for adressen jeg bodde på inntil nylig, og der har jeg aldri vært folkeregistrert (fordi jeg var student). Så spørsmålet er om jeg skal si den opp, eller registrere den på min samboers adresse (som er min folkeregistrerte adresse). Men da vil vi jo ha to forsikringer på samme adresse...

Vilkårene ligger godt pakket ned i flyttelasset og jeg er på ferie. :P vi skal snart gifte oss og kjøpe ny bolig sammen, så det er hva vi skal gjøre i denne overgangsperioden jeg lurer på...

Du sier opp din innboforsikring på studiestedet. Så sjekker du hvilken verdi på innbo dekkes av din samboers innboforsikring. For eksempel, han eier og forsikret innbo til 500 000 kr og du flytter gjenstander til 200 000 kr til, så må dere endre hans forsikringsavtale for å dekke all felles innbo. Jeg ville foretrukket å ha en forsikring til en adresse. Synes at separate forsikringer til hans og ditt eiedom er unødvendig.

AnonymBruker
Skrevet

Meg igjen.

Tror det er noe qnnerledes for studenter, men betingelsene regulerer dette.

Da jeg måtte flytte fra en skadet bolig, sa forsikringsselskapet at jeg måtte endre adresse til den midlertidige adressen både på folkeregisteret og det ble notert hos mitt forsikringsselskap hvor jeg hadde midlertidig adresse. Ellers ville en evt. Ny skade på midlertidig adresse ikke bli dekket.

Hva du skal gjøre når du flytter inn til samboer, det er helt avhengig av hva hans forsikring dekker og hvor mye han betaler i premie.

Det er helt umulig å svare på uten å ha lest betingelsene fra begges innboforsikring og sammenlignet. Betingelsene kan du vel få tilsendt på mail fra selskapet ditt?

Mine var skadet i boligen, så jeg fikk nye på mail.

selvfølgelig jeg kunne skrevet ja, bare si opp din forsikring bortkastede penger, men så enklet er det ikke. Sommregel får man ikke bruk for innboforsikringen, men utrolig kjip å stå der og forstå at du f eks er underforsikret etter en skade.

Kan jo og være dere i et 3. Selskap kan få en enda bedre forsikring, sammen?

AnonymBruker
Skrevet

Du sier opp din innboforsikring på studiestedet. Så sjekker du hvilken verdi på innbo dekkes av din samboers innboforsikring. For eksempel, han eier og forsikret innbo til 500 000 kr og du flytter gjenstander til 200 000 kr til, så må dere endre hans forsikringsavtale for å dekke all felles innbo. Jeg ville foretrukket å ha en forsikring til en adresse. Synes at separate forsikringer til hans og ditt eiedom er unødvendig.

Forsikringer på innbo gjelder for den adressen personen og innboet er folkeregistrert på. At du synes dette er unødvendig, hjelper lite dersom skde skjer, da står man nemlig uten forsikring, og det er enda dummere. (Der er noen unntak mht studenter som er forsikret på foreldrenes innboforsikring.)

Gjest Ciegus
Skrevet

Da får jeg sende mail til forsikringsselskapet, da. :)

Gjest Wei Wei
Skrevet

Forsikringer på innbo gjelder for den adressen personen og innboet er folkeregistrert på. At du synes dette er unødvendig, hjelper lite dersom skde skjer, da står man nemlig uten forsikring, og det er enda dummere. (Der er noen unntak mht studenter som er forsikret på foreldrenes innboforsikring.)

Jeg bare antok at TS skal folkeregistrere seg hos samboeren siden de skal bo sammen. Jeg vet ikke hvor vanlig det er å bli folkeregistrert hos foreldre når man er voksen nok til å bo i samboerskap. For meg så høres det mer praktisk å ha felles innboforsikring og betale sammen (med den fordelingen man velgeer seg i mellom). Kjøper man en TV sammen og den blir skadet, så er det enklere å kreve erstatning hos et forsikringsselskap enn 50% fra det ene selskapet og 50% fra det andre... Kanskje jeg misforstår noe. Men når jeg bodde sammen med en slektning, så valgte vi å ha felles innboforsikring som dekket begges innbo. Vi betalte sammen også.

• Liker 1
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg er folkeregistrert hos samboeren min ja. Men har hatt innboforsikring på et annet bosted, ettersom alle tingene mine har vært der (har ukependlet). Fra nå av skal jeg og samboer bo sammen hele tiden.

Gjest Wei Wei
Skrevet

Jeg er folkeregistrert hos samboeren min ja. Men har hatt innboforsikring på et annet bosted, ettersom alle tingene mine har vært der (har ukependlet). Fra nå av skal jeg og samboer bo sammen hele tiden.

Da ville jeg forsikret alle deres ting med 1 avtale.

• Liker 1
Skrevet

Enig med WeiWei, en avtale. Men sjekk at dekningen er høy nok mtp dine ting også, og ta også en prissjekk i samme slengen så dere vet at dere har en god avtale til en god pris.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...