Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg poster dette her, for problematikken påvirker sosiale forhold.

Jeg er skeptisk og negativ i tankegangen min og ønsker inderlig å endre på dette. Jeg føler meg av og til som en skikkelig megge. Gir ikke uttrykk for det negative jeg tenker da, men tankegangen er jo der og jeg er så lei.

Er også veldig fordomsfull. Tar "alt" opp i verste mening. Skulle ønske jeg kunne tenke mer positivt om folk og ting. Istedefor å tenke "herregud se på det håret og de klærne", så vil jeg heller tenke "wow, hun var tøff som tør å gå med håret sånn og med de klærne".

Går det an å endre tankegang? Må jeg bare bli mer bevisst hva jeg tenker og bevisst snu det fra negativt til positivt, slik at det til slutt går automatisk.

Skulle også ønske at jeg kunne gjort ting uten å tenke så mye. Jeg tror jeg har en mild form for sosial angst. Er redd for hva andre tenker om meg. Turte ikke gå på fest i går for var redd for å sitte der og ikke ha noe å snakke om med de andre. Tenk om jeg bare kunne gått på festen, vært avslappet og kost meg som normale folk gjør!

Anonymous poster hash: 0e9f0...860
Videoannonse
Annonse
Gjest Coolaid
Skrevet (endret)

Ja det er fullt mulig å endre seg fra negativ til mer positiv tankegang. Vi mennesker har en fantastisk hjerne, det handler om øve seg på å endre negative tankemønstre til positive. Så lenge du er bevisst og bestemmer deg for dette vil du endre måten du ser ting på.

Det er mange måte å gjøre dette på. En psykolog vil selvfølgelig være en god hjelp. Ellers kan du starte et lite prosjekt i regi av deg selv. Du kan for eksempel gjøre slik:

Skriv ned en negativ tanke som du tenkte. Se på setningen og skriv den om til en positiv tankegang. Sett som mål å skrive 3 tanker som du gjør om hver dag. For hver gang du tar opp og leser det du har skrevet øver du deg også å tenke positivt.

Vil anbefale deg å bruke penn og bok, ikke mobil eller data. Noe skjer med hjernen din når du aktivt gjør bevegelser, altså en handling, knyttet opp mot tanker.

Tar jeg feil dersom jeg tipper at det er din lave selvfølelse som får deg til å tenke negativt ? Du kan også bruke samme teknikk og skrive 3 positive ting om deg selv hver dag, kanskje det er riktig ende å begynne i ?

- Uansett, alle mennesker trenger å tenke bra ting om seg selv. :blomst:

:)

Endret av Coolaid
Gjest bustyvel
Skrevet

*følge med* Jeg er ganske negativ til tider… MÅ endre på det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...