Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg søkte grunnstønad med overlege attest og kvitteringen først gang. avslag. Men da var jeg på aap, men nå har jeg sendt igjen med fastlege attest + skrevet endel.. men nå har jeg fått innvilget ung ufør.

Trur du det er lettere og få grunnstønad da? Jeg har absolutt krav på det i min situasjon, men tar dem meg mer seriøst når dem ser jeg har fått innvilget ung ufør?! Håper på svar :)!

Anonymous poster hash: 068f4...30a
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg kunne svare noe på dette måmjeg vite hva du har søkt grunnstønad pga ekstrautgifter til.

Har mye erfaring mht grunnstønad.

Anonymous poster hash: 4aaab...a1e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ekstra utgifter som.. Dopapir, kremer, ting på hvite resepter, kjøring til og fra lege, kosthold/helsekost, klær, ekstra vask av klær og sengetøy og slitasje på maskin. Noen ganger må klær kastes osv.

Hvert år er det frikort osv. Så føler jeg bruker ekstremt mye på ting.

Så lurte veldig på om dem tok ting mer seriøst om man hadde fått innvilget ung ufør enn om en gikk på aap.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorvidt du får innvilget grunnstønad har ingenting med hvilken annen ytelse du eventuelt mottar. Det som er viktig er at ekstrautgiftene skyldes sykdom og at utgiftene er av en viss størrelse.. Utgiftene må være sånne som friske personer ikke har, alle har f.eks utgifter til kremer, dopapir, klesvask, mat etc, det er det du har utover normal bruk som må dokumenteres. Flere av tingene du nevner dekkes jo av andre ordninger - transport til/fra lege dekkes av pasientreiser og på frikort... Har du ikke store nok utgifter får du ikke grunnstønad, og et avslag har ingenting med om du mottar aap med ung uføre eller ikke å gjøre... (ung ufør er forresten ikke en egen stønad, det er et tillegg til enten aap eller uførestønad)

Anonymous poster hash: e1c6c...d0a
AnonymBruker
Skrevet

Som vedkommende over skriver hvilke andre ytelser du har er ikke relevant for om du får innvilget grunnstønad til ekstra sykdomsutgifter.

Det er egen ordning for hvite resepter. Tror det er ca. 1800 kr. Du må dekke selv så får du refundert 2/3 av det som er over. Men noen medisiner er unntatt.

Kjøring til og fra lege skal gå på pasientreiser i Helseforetaket. Enten med drosje, eller med km godtgjørsle etter fastsatte takster. Må du ha følge så er der regler for det. Både mht. Tidsbruk og kostgodtgjørsle.

Beløp inntil frikort må du dekke selv. Går du til lege eller andre som ikke har avtale med det offentlige får du det verken på frikort eller grunnstønad til utgiftene.

Fysioterapeut dekkes av egenadelstak 2, inntil taket er nådd får du ingenting dekket heller ikke frikortbeløpet. Ja, vet du ikke spurte om dette.

Ingen ting av dette har betydning for grunnstønadssøknaden din. Du kan argumentere til du blir blå, det vil bli avvist.

Det du derimot hadde kunnet gjøre med disse utgiftene er å søke særfradrag på ligningen for stor sykdomsutgifter. Men pga omlegging av reglene med særfradrag taes ikke nye særfradragssøkere inn i ordningen du må ha hatt særfradrag for sykdomsutgifter tidligere.

SKRIVER PÅ NETTBRETT FOR IKKE Å MISTE MÅ JEG POSTE DETTE OG BEGYNNE PÅ NYTT MED DET DU KAN SØKE OM GRUNNSTØNAD TIL.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom du har en legediagnose som sier at du må ha spesielt kosthold, f eks. Cøliaki, får du grunnstønad for dette. Les i veiledningen til grunnstønad hvilke diagnoser som er stønadsberettigede.

Toalettpapir KAN muligen bli dekket. Ta vare på kvitteringer for dokumentasjon på forbruk.

Kremer er litt avhengig av hvilke kremer, noen får andre får avslag. Igjen kvitteringer og legeerklæring fra hudspesialist.

Helsekost dekkes ikke, det regnes ikke inn under skolemedisinen.

Vaskemaskin er det slutt på å få dekket utgifter til innkjøp og slitasje på. Men det du

kan søke om som skal vektlegges er strømforbruk både til vaskemaskin og evt ekstra

hygiene / dusj, om det er aktuelt. Tenker her på ekstraforbruket ditt mht toalettpapir

Ekstrautgifter til tøy og skotøy er innenfor. Også ekstra slitasje på sengetøy.

Har du problemer med lekkasje i senga eller pga krem/smøring som gjør at sengetøy

madrass og dyne blir tilsølt klissete, søker du Nav hjelpemiddelsentral om støtte til

madrass og eller vanntett madrasstrekk som kan vaskes av med våt klut. Evt. Får blå

resept på kladder til å leghe under deg i sengen. (Bandasjist).

Det som er avgjørende mht. Klær og tekstiler er hvilket ekstraforbruk du har og

hvordan du med kvitteringer eller på annen måte klarer å sqnnsynliggjøre overfor Nav

både med legeerklæringer og med kvitteringer / bilder? At du har dette

ekstraforbruket.

Ja, man skal være frisk for å være syk.

Kom gjerne tilbake om du har flere spørsmål. Har her svart som grunnstønadsmottaker og privatperson.

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det går ann å få dekket høyt strømforbruk?

Anonymous poster hash: 4a9ba...cdc

AnonymBruker
Skrevet

Noen som vet om det går ann å få dekket høyt strømforbruk? Anonymous poster hash: 4a9ba...cdc

Har du en sykdom og derfor får et høyere strømforbruk enn friske mennesker har kan du muligens få grunnstønad. Litt for løst spørsmål.

AnonymBruker
Skrevet

Har du en sykdom og derfor får et høyere strømforbruk enn friske mennesker har kan du muligens få grunnstønad. Litt for løst spørsmål.

Er pga alvorlig sykdom ja.

AnonymBruker
Skrevet

Er pga alvorlig sykdom ja. Anonymous poster hash: 4a9ba...cdc

Mener regelen er at det må være ennsykdom som varer mer enn 3 år og at utgiftene må overstige grunnstønad sats 1 pr. Mnd. Sars 1 er vel rundt 550 kr/mnd.

Men de vurderer utgiftene i forhold til størrelse på bolig og sykdom. Vet reumatikere har fått dekket tidligere.

AnonymBruker
Skrevet

Mener regelen er at det må være ennsykdom som varer mer enn 3 år og at utgiftene må overstige grunnstønad sats 1 pr. Mnd. Sars 1 er vel rundt 550 kr/mnd.

Men de vurderer utgiftene i forhold til størrelse på bolig og sykdom. Vet reumatikere har fått dekket tidligere.

Det høres lovende ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ^^

Tenkte bare at dem tok det mer seriøst når dem så man hadde fått ung ufør pga sykdommen. For tenker litt på bostøtte.. har du ung ufør tillegg på aap så vil ikke det ha noe og si, men når du får innvilget ung ufør så får du bostøtte med engang. Tenkte kanskje det var mer sånn med grunnstønad :)!

Men takk igjen.. Krysse fingrene for at jeg kan få det^^

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar ^^ Tenkte bare at dem tok det mer seriøst når dem så man hadde fått ung ufør pga sykdommen. For tenker litt på bostøtte.. har du ung ufør tillegg på aap så vil ikke det ha noe og si, men når du får innvilget ung ufør så får du bostøtte med engang. Tenkte kanskje det var mer sånn med grunnstønad :)! Men takk igjen.. Krysse fingrene for at jeg kan få det^^ Anonymous poster hash: 068f4...30a

Bostøtten har sine regler grunnstønaden sine regler osv.

Det er egne saksbehandlere som bare jobber med de ulike stønadene.

Saksbehandlerne er ofte jurister. Det eneste de ser på er om du gir informasjon som fyller kriteriene i regelverket for det du søker på.

Derfor har jeg i mine søknader lest nøye og brukt noe tilwvarende formulering / argumentering som det jeg har funnet i regelverket.

I tillegg til legeerkæringer som underbygger mine argumenter som igjen kan dokumenteres med kvitteringer.

Du vet om ordningen med drosje til fritidsreiser, TT KORT? Vet ikke om det kan være aktuelt for deg?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...