Gå til innhold

nattbesøk

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

tre ganger har dette skjedd meg; jeg ligger og sover om natta i et mørkt soverom. plutselig slår jeg opp øynene og ved siden av senga sitter en mannsperson og glor på meg :o selv om det er mørkt i rommet ser jeg tydelig at han glor på meg men jeg kan ikke beskrive hvordan personen ser ut. men jeg blir livredd og hopper opp av senga og bort til lysbrytern ved døra, skrur på lyset samtidig som jeg åpner døra. og personen er borte. er fortsatt livredd lenge etterpå og tør egentlig ikke legge meg alene :/ veldig skummelt. hva er det jeg ser? tror IKKE det er et vanlig mareritt. jeg blir bare plutselig våken og glor rett inn i øynene på denne mystikske personen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Klarer du å hoppe rett ut av sengen for å slå på lyset, eller føler du deg paralysert og har problemer med å bevege deg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus

Lånte noen medisinbøker av en samboer av meg, og dessverre er det lite trolig at du har opplevd et spøkelse, snarere er det snakk om en hypnagog hallusinasjon. Disse hallusinasjonene kan forekomme i overgangen mellom søvntilstand og våken tilstand, derfor så du det mest sannsynlig rett etter du våknet (mens du egentlig var i en overgang mellom søvn og våken tilstand). Hadde du stirret en stund til ville mest sannsynlig denne personen forsvinne. Ikke fordi han ble redd deg, men fordi hjernen din ikke lenger ville spille deg dette pusset.

Narkoleptikere (mennesker med en spesiell søvnsykdom) opplever dette mye oftere enn resten av oss.

Denne formen for hallusinasjon sammen med katapleksi (midlertidig paralyse) har ofte ført til at folk tror de enten blir/har blitt bortført av aliens, eller at gjenferd og ånder river og røsker i dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei jeg hadde uventet energi og presisjon da jeg hoppet uttav sengen. egentlig ganske overraskende da jeg under normale situasjoner ville ha snublet å knust tenna pga veldig høy sengekant.... skjer dette igjen vil jeg IKKE bli liggende å glo på min hallusinasjon da jeg ville vært altfor redd. paralysert var jeg ikke, ville bare komme meg til helvete bort da denne figuren var grusomt skremmende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
nei jeg hadde uventet energi og presisjon da jeg hoppet uttav sengen. egentlig ganske overraskende da jeg under normale situasjoner ville ha snublet å knust tenna pga veldig høy sengekant.... skjer dette igjen vil jeg IKKE bli liggende å glo på min hallusinasjon da jeg ville vært altfor redd. paralysert var jeg ikke' date=' ville bare komme meg til helvete bort da denne figuren var grusomt skremmende![/quote']

Har opplevd slikt selv, og det er skremmende der og da (spesielt i kombinasjon med paralyse), og i tiden etter, men farlig er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky

Dette har jeg opplevd mange ganger! Nå er jeg vant til det, og blir ikke redd...

Men kan fortelle at første gangen jeg opplevde dette, så var det en mannsperson som holdt hardt rund meg i senga... senere satt han på kjøkkenet. Da jeg flyttet fra den leiligheten og tre etasjer opp, fortalte naboen at en mann hadde hengt seg i den leiligheten... Hun ville ikke si det mens jeg bodde der.

Senere fikk jeg vite at en annen jente har opplevd det samme.

Men nå er "de" bare stille og tause - og står eller går forsiktig. Om det er spøkelser eller halliser, får bare være. Ikke no' farlig i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette som det er snakk om her er hallusinasjoner, hvilken mannsperson er det da som ser på ogre? Dette høres fryktelig skummelt ut!

Jeg har opplevd å våkne av en tung pust utenfor vinduet mitt engang, det er 16 år siden og jeg var gravid. Var nok i overgang mellom søvn og våken tilstand. Fryktelig ekkelt, særlig ettersom lyden kom utenfro vinduet i 4. etasje i blokkleilighet - og det ikke var noen utenfor. Jeg grøsser med tanken på den opplevelsen ennå, så mange år etter. Lå og holdt pusten for å forsikre meg om at jeg ikke hørte min egen stemme. Det var fælt! Kan dette også ha vært noe lignende? Men HVA er det i så fall man ser eller hører?

Jeg synes sånne spørsmål er dritnifse men uhyggelig interessante... Hadde jeg våknet av at noen satt og så på meg, hadde jeg dødd på meg. Men jeg hadde vel antatt at det var et gjenferd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt dette lenge, i forbindelse med søvnparalyse. Jeg ser sjelden menneskefigurer, men slutter å puste og klarer ikke å røre på meg. Men av og til er det noen andre i rommet. Og det som gjør det ekstra skummelt er nettopp det at jeg verken klarer å puste eller å røre på meg...

Gjør man et søk på Google, om "sleep paralysis", så kan man lese seg fram til hva de vanligste virkningene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...