Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og kjæresten min har vært sammen i litt over 2 år nå. Han skal nå på folkehøgskole til høsten, og dette bekymrer meg veldig. Jeg er en person som tenker veldig mye, lager bekymringer ut av ingenting o.l., så det kan hende det bare er jeg som er urolig.

Vi er vant til avstandsforhold og møtes vanligvis en helg i måneden, og lenger om det for eksemepel er ferie, langhelg o.l. Vi kunne møttes oftere, men gjør ikke dette pga økonomi og at vi må fly for å møtes, men begge to bor i Norge.

Problemet er altså ikke avstanden som blir når han begynner på folkehøgskole, men jeg har lest så mye om forhold som ikke varer når man går på en slik skole at jeg blir skikkelig redd for forholdet! Det er jo ikke til å legge skjul på at på folkehøgskole omgås man med utrolig mange mennesker, og da spesielt det motsatte kjønn. Man fester, er tett oppå hverandre og reiser mye, knytter bånd.
Kjæresten min har alltid vært en person som har vært sterkt imot utroskap, men i det siste har han antydet litt at han har villet prøve åpent forhold for å ikke føle seg så "bundet fast" i forholdet, men jeg har sagt klart og tydelig fra at det vil jeg ikke bli med på. Han vet altså at om han gjør noe, så er det over og ut. Han er også en som ikke kunne gjort noe og så holdt det skjult for meg.

Poenget er iallfall at jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med folkehøgskole og kjæreste å komme med. Vet at veldig mange slår opp når de begynner der, og at mange får nye kjærester der, men mange slår jo også opp pga avstanden.

Anonymous poster hash: dd197...8ff

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det året jeg gikk på FHS var det en god del forhold som varte, noen få som gikk i stykker, mest pga av vi var veldig unge (18-23 stort sett) enn pga utroskap og avstand. Det ble ikke så veldig mange par ut av skoleåret, men det var selvsagt noen som var litt rundt. Kan ikke huske at det var de som var i forhold som rota.. det var mest de single.

Ja, man knytter bånd, men det var ikke så mye festing og heller ikke voldsomt mange elever som var bortpå hverandre. Det var riktignok en del som traff personer utenom skolen i løpet av året.

Om forholdet er sterkt nok og man vil at det skal vare, så holder det i massevis. Jeg hadde nok heller bekymret meg for at han har ønsket et åpent forhold tror jeg.

Anonymous poster hash: d7dab...882
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar!

Jeg tror absolutt forholdet vårt er sterkt nok til å vare, og jeg vet at begge vil at det skal vare akkurat nå. Jeg er bare redd for at han skal finne en annen eller eventuelt være utro, men dog veldig beroligende at det var mest de single som rotet og at forholdene som gikk i stykker var mest på grunn av at dere var unge. Det er jo vi også, men forholdet vårt har vart såpass lenge at jeg ikke tror alderen er noe hinder.

Det med åpent forhold er vel hovedgrunnen til at jeg bekymrer meg, i tillegg er jeg ikke vant til at han er noe særlig rundt jenter annet enn på vanlig videregående skole da. Det er jo mange definisjoner på åpent forhold, og da jeg ikke ville bli med på dette var det greit likevel fordi han vil beholde forholdet. Han er typen som liker å flørte med andre/bli flørtet med, fordi det får han til å sette ekstra mye mer pris på meg og da innser han hvor mye han virkelig har lyst til å være sammen med meg. Det er mange ting som sier at jeg ikke skal bekymre meg for noe, men jeg gjør det selvfølgelig likevel...

Skrevet

Vel, det kan gå bra, men det kan også gå dårlig. Jeg og kjæresten dro begge på folkehøgskole (forskjellige skoler) i fjor, og ble ferdige nå i mai. Dere er jo vant til avstandsforhold men det var ikke vi. Avstanden var tung, men det ble vi etterhvert vant til.

Vi fikk begge mange nye venner, av begge kjønn. Det er lett å bli fristet på folkehøgskole. Mange av de som hadde kjæreste da de kom, slo opp etterhvert. Slik var det på begge våre skoler. Noen var også utro. Jeg og kjæresten klarte oss, selv om det selvfølgelig var utrolig vanskelig til tider. Vi kranglet mye, det var mye drama og trust issues, men vi klarte det. Vi er fortsatt sammen og stoler 100 % på hverandre. Om man er motivert nok og elsker hverandre nok så går det meste bra.

Du må også være forberedt på at han ikke kommer til å få like mye tid til deg mens han går på skolen. Det er mye som skjer, og veldig mange nye inntrykk. Spesielt i starten. Ikke mas, og la han få komme seg litt inn i de nye rutinene og de nye folkene. Etterhvert vil han klare å balansere sin nye tilværelse med deg som er hjemme. Du må bare ta det litt som det kommer, TS, og prøv så godt du kan å stole på han. Er forholdet ditt ment til å vare, så gjør det det. Masse lykke til! :hug:

AnonymBruker
Skrevet

En jeg gikk på folkehøyskole med hadde dame på folkehøyskolen og ei der han var fra.

Anonymous poster hash: 1521d...dec
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

En jeg gikk på folkehøyskole med hadde dame på folkehøyskolen og ei der han var fra.

Anonymous poster hash: 1521d...dec
AnonymBruker
Skrevet

Siden dere skal på fhs regner jeg med at dere er ganske unge. Jeg antar også at typen din vil ha et åpent forhold fordi han vil eksperimentere mer, han har kanskje ikke vært så mye rundt omkring før han ble sammen med deg? Jeg tror at dere bør snakke skikkelig ut om dette. Hvis ikke kan det hende det blir en sånn gnagende sak som dere aldri helt blir ferdig med.... Du bør finne ut hvor lyst han har til dette.

Anonymous poster hash: e98ab...14e
AnonymBruker
Skrevet

En av mine nærmeste venninner flytta ganske langt bort for å gå folkehøyskole. På det tidspunktet hun flytta hadde hun vært i et forhold med en i ca 1,5 år.

Etter noen mnd ble det slutt, men jeg merka ganske fort at hun ikke tok det tungt da vi møttes i en ferie rett etter hun hadde slått opp. Hun satt å trykte på telefonen å skrev meldinger og kniste litt.. En måneds tid etterpå kunne hun lykkelig annonsere ny kjæreste, og nå, 2 år etter er de gift.

Anonymous poster hash: 529b0...5be
  • Liker 1
Gjest Awzm me
Skrevet

Man fester ikke eller drikker på fhs, om du er redd for sånt

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar og erfaringer!

Vel, det kan gå bra, men det kan også gå dårlig. Jeg og kjæresten dro begge på folkehøgskole (forskjellige skoler) i fjor, og ble ferdige nå i mai. Dere er jo vant til avstandsforhold men det var ikke vi. Avstanden var tung, men det ble vi etterhvert vant til.

Vi fikk begge mange nye venner, av begge kjønn. Det er lett å bli fristet på folkehøgskole. Mange av de som hadde kjæreste da de kom, slo opp etterhvert. Slik var det på begge våre skoler. Noen var også utro. Jeg og kjæresten klarte oss, selv om det selvfølgelig var utrolig vanskelig til tider. Vi kranglet mye, det var mye drama og trust issues, men vi klarte det. Vi er fortsatt sammen og stoler 100 % på hverandre. Om man er motivert nok og elsker hverandre nok så går det meste bra.

Du må også være forberedt på at han ikke kommer til å få like mye tid til deg mens han går på skolen. Det er mye som skjer, og veldig mange nye inntrykk. Spesielt i starten. Ikke mas, og la han få komme seg litt inn i de nye rutinene og de nye folkene. Etterhvert vil han klare å balansere sin nye tilværelse med deg som er hjemme. Du må bare ta det litt som det kommer, TS, og prøv så godt du kan å stole på han. Er forholdet ditt ment til å vare, så gjør det det. Masse lykke til! :hug:

Tusen takk! Vi snakker vanligvis veldig lite iløpet av en dag, og ringes på kvelden og snakker i 10-30 min da, så er vant til at vi ikke har så altfor mye tid til hverandre når vi er fra hverandre! Ble mye mer lettet og fikk mer troen på at vi skal klare det av svaret, så tusen takk igjen! :biggrin::hug:

Så bra! Han har ikke festet så mye iløpet av forholdet fordi begge to har vært redde for hva han kan gjøre i fylla (jeg drikker ikke selv), men vet at han hadde gjort det på skolen for å ikke følt seg utenfor om det ble en slik situasjon. Han drikker, men fester ikke.

Siden dere skal på fhs regner jeg med at dere er ganske unge. Jeg antar også at typen din vil ha et åpent forhold fordi han vil eksperimentere mer, han har kanskje ikke vært så mye rundt omkring før han ble sammen med deg? Jeg tror at dere bør snakke skikkelig ut om dette. Hvis ikke kan det hende det blir en sånn gnagende sak som dere aldri helt blir ferdig med.... Du bør finne ut hvor lyst han har til dette.

Anonymous poster hash: e98ab...14e

Jeg vet at han har vært litt rundt omkring før han ble sammen med meg. Vi snakket litt om det da han nevnte det, og han mente vel det mer slik at han ikke følte seg så "bundet fast" i forholdet, og hadde muligheten til å gjøre noe med noen andre om han ville det. Han mente ikke at han kom til å gjøre det, men at han ville bli lykkeligere i forholdet om han hadde muligheten til det. Han mente dette bare var ok om jeg var enig og ville det samme, men jeg sa klart og tydelig nei til dette, så vi ble enige om at det ikke var noe alternativ lenger. Jeg fortalte da at jeg kom til å bekymre meg over at han gjorde noe bak ryggen min fordi han ikke fikk "lov" til det, men da sa han at jeg bare skulle late som det aldri ble tatt opp, for han ville ikke klart å gjøre noe slikt og holde det skjult for meg uansett. Det tror jeg iallfall på, sånn jeg kjenner han. Etter det har det aldri blitt nevnt igjen, og det er vel over to måneder siden den samtalen.

Skrevet

Nå hadde jeg et litt mer ustabilt forhold, vi hadde hatt en pause på 6 mnd før han reiste på folkehøgskole. Men vi hadde vært sammen ca 2 år vi også.

Det er en stund siden, men det jeg husker best er at jeg var ganske sjalu.. Det var idrettsfag han tok, og på nesten alle bildene var det mange søte, sporty jenter.

Men jeg prøvde å holde sjalusien for meg selv, og prøvde å ha det hyggelig hjemme med mine venner (jeg gikk siste året vgs, han var 1 år eldre enn meg). Så jeg sa ikke til han at jeg var sjalu. Tror det redda forholdet, han hadde ikke likt å sitte på andre kanten av landet og bli beskyldt for noe han ikke hadde gjort :P

Og så husker jeg hvor BRA det var for forholdet. Vi sendte kjærlighetsbrev til hverandre (i POSTEN, selv om vi kunne brukt epost/sms..), pratet mye i telefon, ble litt "closere" på en måte. Vi fikk savne hverandre mye og hadde det mye bedre sammen de få gangene vi faktisk møttes det året.

Jeg fikk tid til å gjøre det jeg ville, være med mine venner, fokusere på skolearbeid, og han fikk fokusere på sitt og sine. Det var virkelig det beste året av forholdet vårt :P

Så flyttet vi sammen, og etter 1 mnd var det slutt. Hehe. Vi kvelte hverandre plutselig.. Og hadde det bedre som venner.

Gjør det beste ut av det. Vet om flere forhold som har overlevd folkehøyskole, det er langt fra umulig :)

Skrevet

Jeg og kjæresten min har vært sammen i litt over 2 år nå. Han skal nå på folkehøgskole til høsten, og dette bekymrer meg veldig. Jeg er en person som tenker veldig mye, lager bekymringer ut av ingenting o.l., så det kan hende det bare er jeg som er urolig.

Vi er vant til avstandsforhold og møtes vanligvis en helg i måneden, og lenger om det for eksemepel er ferie, langhelg o.l. Vi kunne møttes oftere, men gjør ikke dette pga økonomi og at vi må fly for å møtes, men begge to bor i Norge.

Problemet er altså ikke avstanden som blir når han begynner på folkehøgskole, men jeg har lest så mye om forhold som ikke varer når man går på en slik skole at jeg blir skikkelig redd for forholdet! Det er jo ikke til å legge skjul på at på folkehøgskole omgås man med utrolig mange mennesker, og da spesielt det motsatte kjønn. Man fester, er tett oppå hverandre og reiser mye, knytter bånd.

Kjæresten min har alltid vært en person som har vært sterkt imot utroskap, men i det siste har han antydet litt at han har villet prøve åpent forhold for å ikke føle seg så "bundet fast" i forholdet, men jeg har sagt klart og tydelig fra at det vil jeg ikke bli med på. Han vet altså at om han gjør noe, så er det over og ut. Han er også en som ikke kunne gjort noe og så holdt det skjult for meg.

Poenget er iallfall at jeg lurer på om noen av dere har erfaringer med folkehøgskole og kjæreste å komme med. Vet at veldig mange slår opp når de begynner der, og at mange får nye kjærester der, men mange slår jo også opp pga avstanden.

Hei du! man møter mange bekymringer i et forhold, men mitt beste tips er å ikke ta sorgene på forskudd. En ting jeg har lært er at hvis dere vil det skal funke, så gjør det det. alt i alt handler det om tillitt. Og vær flinke til å kommunisere! jeg tenker at hvis han først er utro, så hadde han vært det uansett om han var på folkehøgskole eller ikke. Og skjer det, ja det er jævlig kjipt men da vet du at han ikke var den du trodde. Mest sannsynlig går det veldig veldig fint. Jeg har hatt mange venner med kjærester på folkehøgskole, og har selv en i militæret, og det har gått veldig bra for alle, forholdet blir bare styrket. Lykke til!!

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på fhs var det ikke så mange som var kjærester. De fleste var jo bare venner.

Anonymous poster hash: 649cf...58c
AnonymBruker
Skrevet

Nå hadde jeg et litt mer ustabilt forhold, vi hadde hatt en pause på 6 mnd før han reiste på folkehøgskole. Men vi hadde vært sammen ca 2 år vi også.

Det er en stund siden, men det jeg husker best er at jeg var ganske sjalu.. Det var idrettsfag han tok, og på nesten alle bildene var det mange søte, sporty jenter.

Men jeg prøvde å holde sjalusien for meg selv, og prøvde å ha det hyggelig hjemme med mine venner (jeg gikk siste året vgs, han var 1 år eldre enn meg). Så jeg sa ikke til han at jeg var sjalu. Tror det redda forholdet, han hadde ikke likt å sitte på andre kanten av landet og bli beskyldt for noe han ikke hadde gjort :P

Og så husker jeg hvor BRA det var for forholdet. Vi sendte kjærlighetsbrev til hverandre (i POSTEN, selv om vi kunne brukt epost/sms..), pratet mye i telefon, ble litt "closere" på en måte. Vi fikk savne hverandre mye og hadde det mye bedre sammen de få gangene vi faktisk møttes det året.

Jeg fikk tid til å gjøre det jeg ville, være med mine venner, fokusere på skolearbeid, og han fikk fokusere på sitt og sine. Det var virkelig det beste året av forholdet vårt :P

Så flyttet vi sammen, og etter 1 mnd var det slutt. Hehe. Vi kvelte hverandre plutselig.. Og hadde det bedre som venner.

Gjør det beste ut av det. Vet om flere forhold som har overlevd folkehøyskole, det er langt fra umulig :)

Tuuusen takk for svar! Nå ble jeg lettet :hug: Har iallfall ungått å dele bekymringene mine om dette med han, for det har ikke gått så bra før. Bekymrer meg jo kanskje over ingenting noen ganger!

Hei du! man møter mange bekymringer i et forhold, men mitt beste tips er å ikke ta sorgene på forskudd. En ting jeg har lært er at hvis dere vil det skal funke, så gjør det det. alt i alt handler det om tillitt. Og vær flinke til å kommunisere! jeg tenker at hvis han først er utro, så hadde han vært det uansett om han var på folkehøgskole eller ikke. Og skjer det, ja det er jævlig kjipt men da vet du at han ikke var den du trodde. Mest sannsynlig går det veldig veldig fint. Jeg har hatt mange venner med kjærester på folkehøgskole, og har selv en i militæret, og det har gått veldig bra for alle, forholdet blir bare styrket. Lykke til!!

Du har helt rett :) Tusen takk for svar!!

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg gikk på fhs var det ikke så mange som var kjærester. De fleste var jo bare venner.

Anonymous poster hash: 649cf...58c

Så bra :) Det er heldigvis veldig forskjellig fra sted til sted, har jeg merket nå!

AnonymBruker
Skrevet

Lol det er så langt fra sannheten som du kan komme.

Anonymous poster hash: b0351...408

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er det ikke. Vi verken festet eller drakk så det er vel bare forskjellig fra skole til skole

AnonymBruker
Skrevet

Det er det ikke. Vi verken festet eller drakk så det er vel bare forskjellig fra skole til skole

Vi festa hver helg mer eller mindre.

Anonymous poster hash: 2406e...081

Skrevet

Det er det ikke. Vi verken festet eller drakk så det er vel bare forskjellig fra skole til skole Anonymous poster hash: dd197...8ff

Hehe, vi drakk og festa mye i helgene vi og.. Men ja, det varierer fra skole til skole

Gjest Awzm me
Skrevet

Trodde de var kristne, og derfor kunne man ikke drikke der? Men ikke vet jeg, aldri vært på noe sånt før. "Lol"

Men ts, at kjæresten hadde hintet om åpent forhold, og sammenlignet det dere hadde med å være i et bur hadde vært nok for meg uansett

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...