Gå til innhold

Er det mulig å forhandle seg til privat lønnsavtale i kommunen?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

De har jo vanligvis disse lønnsrammene og lønnstrinna, er det fortsatt mulig å forhandle seg frem til en privat avtale?

Og om så, kan en gjøre dette når en vil på året, eller må det gjøres på bestemte "lønnsforhandlings tidspunkt"?

Anonymous poster hash: 0ce5f...ae3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nei, det er tariff/faste lønninger utfra stilling og utdanning

Anonymous poster hash: 80e6c...899
Skrevet

Tja.. det kommer an på hva du er ansatt som. Som vanlig arbeidstaker kan du ikke det, men mange kommuner lar lederstillingenes lønnskår være opp til forhandlinger. Hos oss mottar f.eks jeg som vanlig saksbehandler lønn etter tariff, mens alle mellomlederne og avdelingslederne får etter forhandling.

Skrevet

Det er sentrale lønnsforhandlingar kvart år, som justerer alle si lønn. I tillegg er det lokale lønnsforhandlingar annankvart år. Der kan alle forhandle om lønn, via sin tillitsvalgt. Ikkje berre dei som er leiarar. Når du er ny i ei stilling kan du også levere lønnskrav, men det varierer nok i praksis kor vidt ein når fram då.

AnonymBruker
Skrevet

Det er sentrale lønnsforhandlingar kvart år, som justerer alle si lønn. I tillegg er det lokale lønnsforhandlingar annankvart år. Der kan alle forhandle om lønn, via sin tillitsvalgt. Ikkje berre dei som er leiarar. Når du er ny i ei stilling kan du også levere lønnskrav, men det varierer nok i praksis kor vidt ein når fram då.

Hva med dem som ikke er organisert da? De forhandler kanskje selv, men vil det si at di ansatte kan ende opp med ulik lønn? Eller får de man de fleste steder det samme uansett?

AnonymBruker
Skrevet

Man bruker lønnstrinn og lønnsrammer for å sikre noenlunde lik lønn ved like kvalifikasjoner og lik lønn.

Anonymous poster hash: 2a0c3...5cb

Skrevet

Dei som ikkje er organisert, kan levere lønnskrav, men får ikkje forhandle. Dei må berre godta det tilbodet dei då får. Det er som regel sett av ein del av potten til dei uorganiserte. Men som regel kjem dei organiserte betre ut av det, er iallfall mi erfaring. Jobbar administrativt. Muleg det er annleis for dei som jobbar "ute".

• Liker 3
Gjest tuppesjura
Skrevet

Kommer an på hva slags stilling du har. De fleste kommunalt ansatte havner i kapittel 4, og får lønnsøkning via sentralt oppgjør. De som havner i kapittel 3 og 5 (ledere, ingeniører etc) forhandler selv og kommer ofte bedre ut av det enn det sentrale oppgjøret. De har også forhandlinger hvert år.

AnonymBruker
Skrevet

Dei som ikkje er organisert, kan levere lønnskrav, men får ikkje forhandle. Dei må berre godta det tilbodet dei då får. Det er som regel sett av ein del av potten til dei uorganiserte. Men som regel kjem dei organiserte betre ut av det, er iallfall mi erfaring. Jobbar administrativt. Muleg det er annleis for dei som jobbar "ute".

Hmm, det er jo litt "urettferdig" at kun de organiserte kan forhandle om lønnen, skjønner ikke at det skal være forskjell på det. Det bør jo være like rettigheter, det spiller jo ingen rolle om en gjør det på egenhånd eller gjennom en organisasjon. Organiserte gjør jo ikke noe ekstra for arbeidsgiver som tilsier at de bør få goden av å forhandle.

AnonymBruker
Skrevet

Kommer an på hva slags stilling du har. De fleste kommunalt ansatte havner i kapittel 4, og får lønnsøkning via sentralt oppgjør. De som havner i kapittel 3 og 5 (ledere, ingeniører etc) forhandler selv og kommer ofte bedre ut av det enn det sentrale oppgjøret. De har også forhandlinger hvert år.

Stemmer, mannen min er i kap 4 og får bare felles forhandlinger. Jeg er kap 5 og vi har egne forhandlinger som gjøres individuellt men utført av fagorganisasjonen vår. Der går de gjennom hver enkelt, og jeg har feks fått mer enn de andre de to siste årene pga viderejtdanning samt at jeg lå litt bak. Vi har også egne forhandlinger ved ansettelse som ikke følger tariff.

Anonymous poster hash: f40cf...244

Skrevet

Det er også lokale lønnsforhandlingar i kapittel 4 annankvart år.

Hmm, det er jo litt "urettferdig" at kun de organiserte kan forhandle om lønnen, skjønner ikke at det skal være forskjell på det. Det bør jo være like rettigheter, det spiller jo ingen rolle om en gjør det på egenhånd eller gjennom en organisasjon. Organiserte gjør jo ikke noe ekstra for arbeidsgiver som tilsier at de bør få goden av å forhandle.

Det er jo ope for alle å organisere seg :-) Men som sagt. Alle får levere lønnskrav. Dei får berre ikkje møte i forhandslingsutvalet ansikt til ansikt. Det får ikkje dei organiserte heller, der er det dei tillitsvalde som forhandlar.

• Liker 2
Skrevet

Jeg fikk forhandlet meg frem til lønn i kommunen. Flyttet fra en kommune hvor lønna var endel høyere enn i den kommunen jeg skulle flytte til.

Gikk opp fra 373.000 til 415.000 :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...