AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #1 Skrevet 12. juli 2014 Har hørt at det lønner seg å være fagorganisert, type FO, LO eller Akademikerne, men hva er dem egentlig kan bidra med? hva er fordelene? Jeg har har sett folk både bli forbigått ved ansettelser og dårlige lønnsforhandlinger, fagforeningen har bare stått å sette på og vært generelt tafatte, så jeg lurer, hva gjør dem egentlig som kommer folk til gode og som folk ikke kan gjøre på egenhånd? Anonymous poster hash: cda72...45f
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #2 Skrevet 12. juli 2014 Jeg er organisert i et YS forbund og jeg sparer bl.a. mer på forsikringer ved å være organisert der enn jeg betaler i kontingent. Anonymous poster hash: ba171...8e7
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #3 Skrevet 12. juli 2014 YS? Hva er det? Anonymous poster hash: cda72...45f
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #4 Skrevet 13. juli 2014 Har hørt at det lønner seg å være fagorganisert, type FO, LO eller Akademikerne, men hva er dem egentlig kan bidra med? hva er fordelene? Jeg har har sett folk både bli forbigått ved ansettelser og dårlige lønnsforhandlinger, fagforeningen har bare stått å sette på og vært generelt tafatte, så jeg lurer, hva gjør dem egentlig som kommer folk til gode og som folk ikke kan gjøre på egenhånd?Anonymous poster hash: cda72...45f Om ansatte som blir forbigått ved ansettelser og forfremmelse er forbigått er organisert i ett av forbundene er det merkelig at foreningens tillitsvalgte ikke har reagert. Men for at de skal reagere så må de også være orientert om problemet. Om den lokale tillitsvalgte ikke gjør jobben sin så får den ansatte gå videre opp i systemet. Det finnes både gode og dårlige tillitsvalgte som i de fleste andre områder. Når det gjelder lønnsforhandlinger så foregår jo det meste på sentralt plan. Kun en liten pott er satt av til lokale forhandlinger, og der må det prioriteres hardt. I lønnsforhandlinger er det ofte tøffe tak, arbeidsgiver gir ikke med glede for å si det slik. Men fordeler med å være organisert er blant annet hjelp om det blir konflikt på arbeidsplassen, enten av tillitsvalgte på lokalt eller sentralt nivå eller av advokat. De fleste forbund har gode forsikringer innbakt i kontingenten, og man får også en del andre gode tilbud. Mulighet for lønnsøkning i lokale forhandlinger, mange steder er det kun organiserte som får dette. Eller dvs mulighet for opprykk kun for den ene. Lokale oppgjør for hele grupper nyter også de uorganiserte godt av at forbundene har forhandlet frem. Mange har studiestipend for medlemmer. Og mange har fagrelaterte kurs og videreutdanninger. Har vært organisert i alle år. Har hatt hjelp en gang da det ble en stor konflikt. Uten fagforbundet mitt hadde jeg ikke hatt mulighet til å ta kampen, det hadde vært for dyrt. Takket være hjelpen jeg fikk så ordnet det seg for meg og advokatregningen ble først dekket av forbundet og deretter av arbeidsgiver som den tapende part. Mange ser ikke fordelen før de virkelig trenger hjelp, og da er det for sent. Er også utrolig mange som tror devskal få hjelp selv om de ikke er medlem, og blir sure når hjelpen ikke gis. Om tillitsvalgt på arbeidsplassen eller i lokalforeningen gjør en dårlig jobb, så forbanna bytte dem ut på årsmøtet. Anonymous poster hash: c757d...a11 3
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #5 Skrevet 13. juli 2014 YS? Hva er det? Anonymous poster hash: cda72...45f YS er en hovedorganisasjon for arbeidstakere. YS står for Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund. YS er partipolitisk uavhengig (i motsetning til LO som er veldig vridd mot Arbeiderpartiet). Anonymous poster hash: a180c...442 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #6 Skrevet 13. juli 2014 Fagforeninger er noe møkk. Driver politisk propaganda og forer foreningspengene til rødgrønne partier. fagforeninger burde være politisk nøytral, bare se på enkeltsakene. Anonymous poster hash: de175...0fa 4
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #7 Skrevet 13. juli 2014 YS? Hva er det? Anonymous poster hash: cda72...45f http://www.ys.no/ Anonymous poster hash: 776a7...b8e
AnonymBruker Skrevet 13. juli 2014 #8 Skrevet 13. juli 2014 Fagforeninger er noe møkk. Driver politisk propaganda og forer foreningspengene til rødgrønne partier. fagforeninger burde være politisk nøytral, bare se på enkeltsakene. Anonymous poster hash: de175...0fa De 19 organisasjonene under YS er partipolitisk uavhengige. Om noe så dreier de mer mot blått enn rødgrønt. Anonymous poster hash: a180c...442
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #9 Skrevet 14. juli 2014 Om ansatte som blir forbigått ved ansettelser og forfremmelse er forbigått er organisert i ett av forbundene er det merkelig at foreningens tillitsvalgte ikke har reagert. Men for at de skal reagere så må de også være orientert om problemet. Om den lokale tillitsvalgte ikke gjør jobben sin så får den ansatte gå videre opp i systemet. Det finnes både gode og dårlige tillitsvalgte som i de fleste andre områder. Når det gjelder lønnsforhandlinger så foregår jo det meste på sentralt plan. Kun en liten pott er satt av til lokale forhandlinger, og der må det prioriteres hardt. I lønnsforhandlinger er det ofte tøffe tak, arbeidsgiver gir ikke med glede for å si det slik. Men fordeler med å være organisert er blant annet hjelp om det blir konflikt på arbeidsplassen, enten av tillitsvalgte på lokalt eller sentralt nivå eller av advokat. De fleste forbund har gode forsikringer innbakt i kontingenten, og man får også en del andre gode tilbud. Mulighet for lønnsøkning i lokale forhandlinger, mange steder er det kun organiserte som får dette. Eller dvs mulighet for opprykk kun for den ene. Lokale oppgjør for hele grupper nyter også de uorganiserte godt av at forbundene har forhandlet frem. Mange har studiestipend for medlemmer. Og mange har fagrelaterte kurs og videreutdanninger. Har vært organisert i alle år. Har hatt hjelp en gang da det ble en stor konflikt. Uten fagforbundet mitt hadde jeg ikke hatt mulighet til å ta kampen, det hadde vært for dyrt. Takket være hjelpen jeg fikk så ordnet det seg for meg og advokatregningen ble først dekket av forbundet og deretter av arbeidsgiver som den tapende part. Mange ser ikke fordelen før de virkelig trenger hjelp, og da er det for sent. Er også utrolig mange som tror devskal få hjelp selv om de ikke er medlem, og blir sure når hjelpen ikke gis. Om tillitsvalgt på arbeidsplassen eller i lokalforeningen gjør en dårlig jobb, så forbanna bytte dem ut på årsmøtet. Anonymous poster hash: c757d...a11 Dette var et veldig godt svar på hvorfor man bør være organisert. Det er som med forsikringer, kjipe penger frem til du faktisk får bruk for det. Min fagforening betaler i tillegg ut en fast sum hver måned i 6mnd hvis du blir arbeidsledig. Anonymous poster hash: d6ed2...7b1
Surriball Skrevet 14. juli 2014 #10 Skrevet 14. juli 2014 Juridisk hjelp, gjennomgang av kontrakt før man evt. takker ja, dekking av karensdager ifbm. arbeidsledighet, støtte hvis man faller helt igjennom systemet.... Mange fordeler!
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #11 Skrevet 14. juli 2014 Jeg er organisert i fagforbundet. Ble for litt siden forbigått i en ansettelsessak jeg hadde fortrinnsrett til. Tillitsvalgt var ikke til noen hjelp, det lyste uvilje lang vei til å hjelpe meg, når hun endelig gadd å svare på henvendelsene mine nærmet det seg fristen for å klage. Hun viste ikke mine til å hjelpe og satt med en arrogant holdning. Etter samtale med en advokat bestemte jeg meg for å gå videre med saken til tvisteløsningsnemda, alene, uten hjelp av tillutsvalgt, etter råd fra advokaten, da hun mente jeg hadde retten på min side. Jeg betaler over 800 kr av løna mi til dem hver måned, det har jeg gjort i snart 10 år. Når jeg trengte dem fikk jeg ikke hjelpen jeg har krav på. Den eneste "fordelen" er innboforsikringa, men en god innboforsikring koster ikke 9-10 tusen i året. Enn så lenge er jeg medlem, mens jeg venter på at saken skal bli ferdig, just in case. Men når saken er ferdig melder jeg meg ut. Jeg vil uansett lønnes etter den samme tariffen. Hvorfor skal jeg betale 800 kr pr mnd for å få samme lønn som en uorganisert? Lokale forhandlinger har jeg aldri blitt tilgodesett på. De prater og prater om det ene og det andre, men lite blir gjort når det kommer til stykket. Dette er noe jeg ikke gidder å være en del av lengre. For 800 kr i mnd vil jeg kunne få en ganske heavy advokatfirsikring. Noe jeg og mannen undersøker i disse dager. Heller det enn å betale tusenvis ut vinduet å ikke få den hjelpa man ar krav på når det gjelder. Så nei, jeg ser ikke grunnen til å være fagorganisert i Norge med den gode arbeidsmiljøloven vi faktisk har i dette landet. Så ja, jeg synes det er bare tull å organisere seg. Anonymous poster hash: dc122...078 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #12 Skrevet 14. juli 2014 800 kroner? Det står på forbundets nettsider at makskontingenten er litt over 600 kroner, hvorav 100 kroner er forsikringer? Udugelige tillitsvalgte har jeg vært borti flere ganger. Veldig synd at de som sitter i en sånn tillitsposisjon ikke stiller opp når medlemmene har behov for det. Anonymous poster hash: 017f9...379
lashara Skrevet 14. juli 2014 #13 Skrevet 14. juli 2014 Jeg har alltid vært organisert. De som ikke organiserer seg er snyltere. Godene vil de ha men å bidra vil de ikke.
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #14 Skrevet 14. juli 2014 Jeg har alltid vært organisert. De som ikke organiserer seg er snyltere. Godene vil de ha men å bidra vil de ikke. Hvilken goder? Vi har da en arbeidsmiljølov som står for de viktigste sakene og lønna kan man da selvforhandle frem? Fagforbundet har aldri gjort en dritt på de arbeidsplassene jeg har hatt. Anonymous poster hash: cda72...45f
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #15 Skrevet 14. juli 2014 Hvilken goder? Vi har da en arbeidsmiljølov som står for de viktigste sakene og lønna kan man da selvforhandle frem? Fagforbundet har aldri gjort en dritt på de arbeidsplassene jeg har hatt.Anonymous poster hash: cda72...45f Hvem tror du har jo ber for å få arbeidsmiljøloven dit den er i dag? Idiot.Anonymous poster hash: 8dd20...7ca 2
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #16 Skrevet 14. juli 2014 Hvem tror du har jo ber for å få arbeidsmiljøloven dit den er i dag? Idiot.Anonymous poster hash: 8dd20...7ca Jobbet. Anonymous poster hash: 8dd20...7ca
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #17 Skrevet 14. juli 2014 Hvem tror du har jo ber for å få arbeidsmiljøloven dit den er i dag? Idiot.Anonymous poster hash: 8dd20...7ca Så fordi de har vært gode å ha tidligere, og fått til masse i det norske arbeidslivet, så skal man fortsette å gi dem penger når de setter seg på rompa og ikke gidder å gjøre noe mer? Anonymous poster hash: 3f996...36a
AnonymBruker Skrevet 14. juli 2014 #18 Skrevet 14. juli 2014 Hvem tror du har jo ber for å få arbeidsmiljøloven dit den er i dag? Idiot.Anonymous poster hash: 8dd20...7ca Idiot? Er det vanskelig for deg å holde deg til saken? Anonymous poster hash: cda72...45f
Gjest Cevita Skrevet 14. juli 2014 #19 Skrevet 14. juli 2014 Jeg mener det er viktig å være organisert, og at fagforeningsbevissthet er viktig. Det har vært situasjoner i f.eks Irland hvor flere og flere meldte seg ut av fagforeninger, og tilutt dekket fagforeningene så få av arbeidstakerne at motparten fant ut at de egentlig ikke trengte å høre på de, (hvorfor skal vi høre på fagforbundene, når de ikke representerer arbeidstakerne en gang?) og de bare kjørte på uten å ta hensyn til arbeidstakerne. Når jeg er organisert, så har jeg også rett til å være med på medbestemmelse på min arbeidsplass, og jeg kan jobbe både lokalt og sentralt for ting jeg mener er viktig for mitt yrke (lønns og arbeidsvilkår). Det er jo faktisk sånn at man er sterkere sammen. Noen få blir kanskje hemmet av organisasjonene, fordi de liker best å ordne opp for seg selv, og er gode til å snakke sjefen rundt fingeren, men for veldig mange andre så lønner det seg å stå sterkere flere sammen. I tillegg er det jo alle de andre fordelene: Hjelp dersom en konflikt skulle oppstå på arbeidsplassen. Billigere forsikringer etc. Og litt diverse andre medlemsfordeler (boliglån, rabatter...) 1
Gjest Kim Skrevet 14. juli 2014 #20 Skrevet 14. juli 2014 Den dagen du opplever noe kjiipt på jobben, så fremstår medlemskap som en utrolig liten pris å betale. Du får også endel fordeler som forsikring osv. Det viktigste er dog at sammen er man sterke! I en verden dominert av pengekåte kapitalister, så er det desto mer viktig at fagforbundene er sterke, så man kan holde disse folka i tøylene!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå