Gå til innhold

Vil gi ut bok- hvilket forlag?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Etter mye redigering begynner jeg endelig å nærme meg klar til å sende bokmanuset mitt til et forlag.

Problemet er at jeg er veldig usikker på hvilke/hvilket forlag jeg ønsker å sende inn til først. Vet jo at det er et veldig trangt nåløye for å gi ut bok, men det skader ikke å begynne med de beste først på innsendings runden? :vetikke:

Noen som har en mening om hvilke forlag det ville vært lurt å sende til?

Boken er en barne/ungdomsroman i sjangeren Fantasy.

Har noen egne erfaringer med dette?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Vet fra en venninne at å få trykket boken ikke er noe problem.

Men hun måtte selv kontakte hver enkelt bokhandler for å høre om de ville ta boka inn og selge den.

Anonymous poster hash: ad1f7...e81

Skrevet

Du må sannsynligvis kontakte flere forlag for å få trykket og distribuert den.

Tenk bare på hvor mange forlag J.K. Rowling var innom før noen ville trykke Harry Potter.

Tretten forlag sa nei, det fjortende sa ja etter en lang tenkepause.

AnonymBruker
Skrevet

Vet fra en venninne at å få trykket boken ikke er noe problem.

Men hun måtte selv kontakte hver enkelt bokhandler for å høre om de ville ta boka inn og selge den.

Anonymous poster hash: ad1f7...e81

Alle kan få trykket sin egen bok. Det er bare å betale for dette selv. Men da må de også selge bøkene selv, slik din venninne gjorde.

Vil man slippe dette, og boka er bra nok, så står forlaget for trykkerikostnadene og promotering og distribusjon av boka (og tar sin del av potten mens forfatter for royalty for salget). Og da må man ta kontakt med alle forlag rett og slett. Men rette seg mot det forlaget som har gitt ut bøker i samme sjanger før. Og godt kompendium fra boka er alfa omega.

Anonymous poster hash: a653e...57a

Skrevet

Ville prøvd en av de tre store (Cappelen Damm, Gyldendal og Aschehoug) mtp hvor sterkt de står i markedet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...