Gå til innhold

Hva bruker du pesto til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vurderer å lage pesto selv for første gang. Jeg er veldig glad i basilikum.

Så hva bruker du pesto til?

Noen som vet holdbarheten på hjemmelaget?

Anonymous poster hash: cf346...199
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Salater, pasta, pizza, pålegg, taco, i grunn veldig, veldig mye.

Vet ikke hvor lenge det holder seg, kanskje 1 - 2 uker? Kanskje lenger, spiser den alltid opp :P Min blir litt tørr hvis den står lenge, da er det bare å helle litt olivenolje i og røre rundt.

Skrevet

En til to uker??? Ha ha ha.

Toppen tre dager. Ja, jeg lager pesto jevnlig og det er en fersk saus.

• Liker 1
Skrevet

Gratinerte laks i pesto i ovnen med ekstra parmesan på toppen er veldig godt! Gjerne sammen med pasta!

Gjest Lille-pus
Skrevet

Her i huset lever basilikum svært farlig.

Pesto bruker jeg på nykot, fersk tagliatelle og på pizza.

Og på varme ostesmørbrød.....

Skrevet

Samme som damene over her :) pluss torsk! Nydelig!

Skrevet

Bruker ofte pesto som dressing til salat. Enten som den er, eller blandet med litt rømme.

Skrevet

Jeg bruker pesto på ristet brød med tomater og stekt egg på. Nydelig!

Skrevet

Pestoen holder seg bedre hvis man heller et lag md olivenolje på toppen slik at det dekker godt, og setter på et tett lokk.

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Ved siden av grillmat, italiensk mat og på hvitløksbrød. Du kan også variere pestoen ved å bruke grønnkål o.l. Nam :)

AnonymBruker
Skrevet

En til to uker??? Ha ha ha.

Toppen tre dager. Ja, jeg lager pesto jevnlig og det er en fersk saus.

Pesto har en holdbarhet på 1-2 uker. Har ikke din det så oppbevarer du den feil (eller kaster helt ok mat).

Pesto oppbevares i et (helt rent) glass med lokk med et lag olivenolje på toppen så ikke basilikumen utsettes for luft. Olivenolje er som kjent meget holdbart. Om den mygler etter få dager har det kommet urenheter i pestoen og hygienen på kjøkkenet må bedres.

Anonymous poster hash: 937c0...b38

• Liker 5
Skrevet

Det gjelder kjøpe-pesto, ikke fersk som du lager selv.

Har søkt og finner ingenting som bekrefter din påstand.

Skrevet

Jeg bruker grønn pesto på pizza, pasta og ostemørbrød. Rød pesto er et must i fiskesuppen min!

Jeg har erfart at hjemmelaget pesto er holdbar ihvertfall en uke i kjøleskap og med rene skjeer nedi glasset, men smaken taper seg litt etter et par dager. Den er likevel absolutt ikke uspiselig.

Skrevet

Jeg bruker pesto til veldig mye. Favoriten er vel på ovsbakt fisk.
Ellers så går det mye i pasta, pizza, biff, omelett, taco, salat, noen ganger også smørbrød.

Gjest Badebuksa
Skrevet

Holdbarhet aner jeg ikke. Men bruker det (aldri, men om jeg måtte..) til spaghetti.

AnonymBruker
Skrevet

Rød pesto bruker jeg til laks, og grønn pesto er veldig godt å fylle en avokado med :)

Anonymous poster hash: 6f7a4...7fa

AnonymBruker
Skrevet

Blander pesto med creme fraiche, deretter blander jeg det med pasta. Det blir skikkelig godt.

Bruker det generelt til mye. Godt på brødskiva med en god ost også. :)

Anonymous poster hash: 3e96c...b34
Gjest Teora
Skrevet

Vet ikke holdbarhet på fersk, men det er i hvertfall mye du kan bruke det til. Selv bruker jeg (grønn) pesto blant annet til:

- å ha i grillet ostesmørbrød, veldig godt i kombinasjon med ost, spekeskinke og tomat, f.eks.

- røre inn i pasta

- tynner ut med olivenolje til salatdressing

- rett på laks, evt. blandet med gresk yoghurt til en kald saus som alternativ til rømme til fisken

- legger "klatter" av pesto på hjemmelaget pizza

Skrevet

Pesto må være dagens generasjons Thousand Island. Brukes tydeligvis på alt.

Skrevet

Viktig når du lager pesto selv er å tilsette basilikum sist og ikke mikse for lenge etter det. Basilikum blir mer bitter i smaken jo lengre du kjører den.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...