Gjest Norwasia Skrevet 12. juli 2014 #1 Skrevet 12. juli 2014 Hei! Lenge siden jeg har vært hos tannlegen nå, begynner å kjenne det i en tann.. Uansett, har tenkt meg til tannlegen, men det er så jæskli mange tannleger der ute å velge mellom, og jeg blir bare overstimulert her jeg sitter. Skulle gjerne fått litt informasjon fra folk som har peiling, jeg føler meg ganske lost. Okei, så greia er vel basically, offentlig eller privat? Fant dette: "Ungdom har rett til redusert pris på tannhelsetenester frå det året dei fyller 19 år, og til og med det året dei fyller 20 år. Tannlegen kan opplyse nærare om dette. " Og dette: "Barn og unge blir kalt inn til jevnlige tannkontroller fram til de er 18 år gamle. Det offentlige betaler for denne tannlegebehandlingen. Ungdom mellom 18 og 20 år betaler 25 prosent av kostnadene til tannbehandling, mens det offentlige betaler 75 prosent. Voksne over 20 år betaler full pris for tannlegebehandlinger. Voksne må selv oppsøke en privat tannlege, og det er vanlig å gå til kontroll hos tannlegen én gang i året." (skjer med at jeg ikke kan fjerne de store mellomrommene, æææ blir gæren!) Jeg fyller 20 i september, så jeg har altså rett til redusert pris, 25 %, og dette er bare de offentlige? Det gjelder også bare ut året, så etter det må jeg jo selvfølgelig betale full pris, woho. Jeg sendte inn en søknad om time hos en tannklinikk, tipper de kontakter meg snart. Det står ikke om den er privat eller offentlig, men den er da på hvakostertannlegen.no(står ikke no om offentlig/privat der) sin side, og er denne her: http://www.legelisten.no/klinikker/5016-din-tannklinikk-da Vedder på at det er privat, som betyr at jeg må betale full pris, eller er det noe spesiell ordning her? Lurer litt på om jeg skal ta timen når de ringer, eller om jeg skal finne meg et annet sted. Undersøkelse koster 600 kr. Eventuelt er jeg student på UiO, og er med i Studentskipnadsgreia, og ser at de har spesielle tilbud for tannhelse. Er det offentlig, slik at jeg bare skal betale 75 % av det som står i pris? Tannlegetilbudet i SiO Hva må jeg gjøre? Vet det ble ganske rot, men om du har noe å si meg i det hele tatt om temaet, hadde det vært helt fantastisk. Jeg river snart ut håret mitt her.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #2 Skrevet 12. juli 2014 Ikke riv ut håret, da vil du se teit ut. Mener du må betale full pris dersom du velger privat tannlege og får redusert pris hos den offentlige tannlegen som ligger i området bostedsadressen din tilhører. Går selv til tannlege når jeg er på ferie på samme stedet hvert år. Der betaler jeg ca 1/3 av norsk pris.Anonymous poster hash: 86b82...eaa
Gjest Norwasia Skrevet 12. juli 2014 #3 Skrevet 12. juli 2014 Ikke riv ut håret, da vil du se teit ut. Mener du må betale full pris dersom du velger privat tannlege og får redusert pris hos den offentlige tannlegen som ligger i området bostedsadressen din tilhører. Går selv til tannlege når jeg er på ferie på samme stedet hvert år. Der betaler jeg ca 1/3 av norsk pris.Anonymous poster hash: 86b82...eaa Figure of speech, not literally ;P You don't have to be mean about it. Men takk for svar, noen fler som har tips? :-)
superdupermeg Skrevet 12. juli 2014 #4 Skrevet 12. juli 2014 Du må gå til offentlig for å få billigere, og du betaler bare 25%, ikke 75%. Kom deg til den offentlige og få en ordentlig gjennomgang av alt og fiks alt før året er ferdig:) Sjekk tannlegen du pleide å gå til når du gikk på skole:)
Gjest Norwasia Skrevet 12. juli 2014 #5 Skrevet 12. juli 2014 Du må gå til offentlig for å få billigere, og du betaler bare 25%, ikke 75%. Kom deg til den offentlige og få en ordentlig gjennomgang av alt og fiks alt før året er ferdig:) Sjekk tannlegen du pleide å gå til når du gikk på skole:) Takk! Problemet er at jeg flytter til Oslo om en uke, og da må jeg vel også ha tannlege i Oslo? Jeg kan vel ikke dra tilbake til Akershus og benytte meg av offentlig tannlege der? Sånn jeg ser det slik nå, tenker jeg å dra til tannlegen i Oslo (privat) for å bli undersøket og se hva kostnadene hadde blitt. Så tenker jeg å finne et offentlig tilbud, muligens med SiO hvis det er offentlig, det er det vel? Etter at året er omme, tenker jeg om jeg er fornøyd med undersøkelsen på den private klinikken, at jeg kan ta årlige checkups der. Med mindre prisene ved SiO er bedre, må se litt ann først.
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #6 Skrevet 12. juli 2014 Du kan ikke få et prisoverslag hos privat tannlege og ta dette med deg til en offentlig klinikk, går du privat, må du holde deg til privat, var beskjeden jeg fikk.Anonymous poster hash: 86b82...eaa
superdupermeg Skrevet 12. juli 2014 #7 Skrevet 12. juli 2014 Du kan jo ringe de du pleide å gå til å spørre om hvor du skal gå nå? Min erfaring er at privat er mye bedre, men så lenge du får rabatter hos de offentlige så er det verdt det.
Gjest Solsmil Skrevet 12. juli 2014 #8 Skrevet 12. juli 2014 SiO-tannlegen er ikke offentlig. Husker jen undersøkte det når jeg var 19 og begynte på UiO, og fikk da beskjed om at for de under 20 så lønnet det seg å gå til en offentlig tannlege.
Gjest Norwasia Skrevet 12. juli 2014 #9 Skrevet 12. juli 2014 Takk alle sammen! SiO-tannlegen er ikke offentlig. Husker jen undersøkte det når jeg var 19 og begynte på UiO, og fikk da beskjed om at for de under 20 så lønnet det seg å gå til en offentlig tannlege. Okei, så da går jeg ikke dit enda Gikk du til en offentlig tannlege i Oslo som du kan anbefale? Tipper de fleste jeg finner på hvakostertannlegen.no er private.
Gjest Solsmil Skrevet 12. juli 2014 #10 Skrevet 12. juli 2014 Takk alle sammen! Okei, så da går jeg ikke dit enda Gikk du til en offentlig tannlege i Oslo som du kan anbefale? Tipper de fleste jeg finner på hvakostertannlegen.no er private. Nei, jeg fikk aldri somlet meg til å dra til tannlegen mens jeg var under 20. Men jeg googlet "offentlig tannleger Oslo" nå nettop, og da kom det en liste. Jeg tror det er sånn at ihvertfall skoletannleger er offentlige tannleger.
Gjest Norwasia Skrevet 12. juli 2014 #11 Skrevet 12. juli 2014 Nei, jeg fikk aldri somlet meg til å dra til tannlegen mens jeg var under 20. Men jeg googlet "offentlig tannleger Oslo" nå nettop, og da kom det en liste. Jeg tror det er sånn at ihvertfall skoletannleger er offentlige tannleger. http://www.helseetaten.oslo.kommune.no/tannhelsetjenesten/tannklinikker/ Yep, fant en del jeg også, og prisene, det var rimelig nok altså :-)
Gjest Solsmil Skrevet 12. juli 2014 #12 Skrevet 12. juli 2014 (endret) http://www.helseetaten.oslo.kommune.no/tannhelsetjenesten/tannklinikker/ Yep, fant en del jeg også, og prisene, det var rimelig nok altså :-) Lol du kan jo dra på den i Oslo fengsel 😂 Endret 12. juli 2014 av Solsmil
AnonymBruker Skrevet 12. juli 2014 #13 Skrevet 12. juli 2014 Du kan gå til tannlegehøyskolen, der har jeg gått til tannlege. De er flinke og det er ikke så dyrt .. husker ikke hva det koster da moren min betalte og det er en stund siden ... Anonymous poster hash: 38a00...44e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå